Jazz/World

Blues és rock felé kacsingat a Makám

2012.11.23. 10:36
Ajánlom
A hazai világzenei színtér egyik legrégibb és legfontosabb szereplője november 23-án mutatja be Robinzon Kruzo című lemezét a Marczibányi téren.

Krulik Zoltán, a zenekar vezetője, dalszerzője, gitárosa a Makám korábbi gyakorlatától eltérően valamennyi dalt maga énekelt fel a személyes kötődésű, kicsit visszatekintő, szövegeiben számos utalást tartalmazó anyagra. "Nem terveztem előre, hogy ilyen nosztalgikus, emlékidézős lesz az új Makám-lemez, minden menet közben alakult ki. A Robinzon Kruzo dalainak fele két évvel ezelőtt született, amikor Kelemen László, a Hagyományok Háza főigazgatója felkért egy önálló dalestre" - nyilatkozta a zenész.

Nem sokkal a 2010-es dalest után, arra építve hozta létre Krulik tavaly a RobinZon KruZo elnevezésű, urbánus zenei tartalmú projektet, amelynek szövegvilágában a velünk élő múlt és a jelen impressziói keveredtek. Az új lemez valójában ebből forrott ki - mégis Makám néven. "Az album nem annyira a Makám világzenei hagyományait viszi tovább, de a Makám zenészei játszanak rajta, másrészt ha ezen a néven fut, akkor többen figyelnek oda rá. A dalok annyira személyesek lettek, annyira belőlem jöttek, hogy a feleségem biztatására magam énekeltem el őket" - mesélte Krulik Zoltán.

A zenész a lemez negyedik számát, a Nézem a videót című szerzeményt Orszáczky Jackie, az egykori legendás Syrius együttes  2008-ban elhunyt zeneszerzője, basszusgitárosa emlékének ajánlja."Nem ismertük egymást személyesen, ugyanakkor elsősorban azért lettem zenész, mert 1973-ban meghallottam a Syriust játszani, és elképedtem, micsoda új volt a hangzásuk. A Nézem a videót-ban József Attila Tiszta szívvel című megzenésített versét is éneklem, mégpedig azzal a dallammal, amit Baksa-Soós János adott elő annak idején a Kex együttessel több mint negyven évvel ezelőtt. Ezt a változatot egyébként a Syrius is játszotta, és a vers szövege akkor került különös megvilágításba, amikor Orszáczky Ausztráliába disszidált, és ha később haza-hazalátogatott, mindig újra előadta" - mondta a Makám vezetője.

Krulik Zoltán másik nagy példaképét a Cseh Tamásé című dalban idézi meg. "A szám írása előtt négy órán keresztül egyfolytában hallgattam zenéjét, illetve megnéztem róla egy emlékfilmet, utána leültem egy üveg Kéknyelűvel a balatoni éjszakában és ez a dal jött ki belőlem. Természetesen a szöveg Bereményi Géza előtt is tiszteleg". Megemlítette, hogy a Balatoni nyár című számban - amely nyilvánvaló kikacsintás a KFT azonos című megaslágerére - régi szerelmeire tekint vissza. "Soha nem fogunk konkurenciát jelenteni a popporond szereplőire nézve, de egy kis játékot megért ez a dalcím".

A Café Babel című kompozíció a Makám egyik legsikeresebb lemezére, a 15 évvel ezelőtt azonos címmel kiadott anyagra utal, ugyanakkor a második világháborúnak, Auschwitz szörnyűségeinek víziója is megjelenik benne. "A Café Babel számomra mindig egy virtuális kávéház volt, ahol a nagyvilág tarkasága koncentrálódik, itt peregnek le a 20. század különböző történései". Krulik Zoltán elmondta, hogy bár másfél éve gyakorolja a frontemberséget a Makám-koncerteken, azért még mindig kicsit szokatlan neki ez a szerep, hiszen az elmúlt harminc évben oldalt állt a színpadon és gitározott. Hangsúlyozta, hogy a Robinzon Kruzo, a bluesos-rockos kirándulás ellenére már töri a fejét a Makám "klasszikus" világzenei hangzásához való visszatérésen. "Tervezek például egy szerelmes lemezt a Makámnak, és szeretném kiadni a Petri György szerelmes és halál-verseiből összeállított műsor anyagát is".

A Makám szellemi elődjének tekinthető Creativ Studio Öt (C.S.Ö.) 1975-1980 között működött, 1980-tól 1984-ig Makám és Kolinda néven létezett Krulik Zoltán zenekara, amely 1984-ben lett Makám és azóta 16 stúdiólemezt készített. Az együttes első nyolc-tíz évére alapvetően az improvizatív kamarazene és a strukturalista minimál zene volt jellemző. A Makám a kilencvenes évek közepén Grencsó István szaxofonos beszállásával a szabad zene felé mozdult el. A népdalfeldolgozások időszaka a 2000-es évek elején kezdődött. A november 23-i koncerten a Marczibányi Téri Művelődési Központban a Makámban Krulik Zoltán (ének, gitár), Hornai Zóra (vokál), Eredics Dávid (szaxofon), Zámbó Tamás (gitár), Boros Attila (basszusgitár) és Badics Márk (dob) szerepel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Nő a kreativitás – női történetek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Nincs hiány ikonikus nőalakokban és női történetekben a fesztivál idei programkínálatában.
Jazz/World Jerry Lee Lewis

85 éves Jerry Lee Lewis, a zongorák gyilkosa

Szeptember 29-én lett nyolcvanöt éves az amerikai rock and roll egyik legendája, a botrányairól is ismert Jerry Lee Lewis. A később a country műfajába is elkalandozó énekes-zongoristát nevezték a szülők rémének és gyilkosnak is, igaz, ez utóbbi kitételt azért ragasztották rá, mert gyors ütemben fogyasztotta a zongorákat. A hangszert állva, ülve, sőt cipősarkával is püfölte, még arra is volt példa, hogy az előadás végén felgyújtotta. 
Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.