Jazz/World

Bolla Gábor már a saját útját járja

2012.07.30. 08:41
Ajánlom
Kedvező visszhangokat kapott Bolla Gábor lemeze, amely koranyáron jelent meg a világhírű ACT-kiadónál – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Óriási fegyvertény, hogy Bolla Gábor, a korát és zenei tanulmányainak időtartamát messze meghazudtoló érettséggel játszó szupertehetség 23 évesen eljutott oda, hogy saját nevén, világhírű zenészekkel és régi magyar társaival adhatott ki május végén lemezt az ACT cégnél. Ez a független német lemeztársaság a világon jelenleg az egyik legfontosabb kiadó, melyről ebben a rovatban már többször is írtam, idei megjelenéseik között Brugge Wesseltoft, Vijay Iyer, Yaron Herman kiadványai találhatóak, katalógusukban pedig az e.s.t., Nils Landgren, Joachim Kühn, Michael Wollny és sokan mások. Gábor ezzel összefüggésben Münchenbe költözött. Nem ez az első hétmérföldes lépés Gábor pályáján, de ettől kezdve a Bundesligában játszik, és remélem, legalább annyit halljuk majd itthon is, mint Lakatos Tonyt vagy Snétberger Ferencet, két legismertebb németországi muzsikusunkat. Mivel a Fidelio 2004 óta kíséri figyelemmel Bolla pályáját (lásd a cikk alján a kapcsolódó anyagokat), eltekintek a bemutatásától.

Kulcsfontosságú Bolla első ACT-os lemezének, egyben az album záró darabjának címe: Find Your Way (Találd meg az utadat!). Mármint a sajátodat, teszem gyorsan hozzá, mert jazzkörökben ez a kifejezés már-már közhelyessé vált, és azt jelzi, hogy csak az számít valakinek, aki senki másra sem hasonlít. Leginkább a jazztanulmányok előre haladtával szokták ezt - az ettől teljesen jogosan kétségbe eső - növendékek fejéhez vágni. Bolla saját szerzeményeket és néhány klasszikusnak számító jazztémát adott elő a felvételeken. Már a repertoárban vannak meglepetések azok számára, akik többször hallották őt koncerten: Bartók II.. Hegedűversenyének és a Román táncoknak egy-egy részlete is szerepel a feldolgozások között. A szaxofonos négy eredeti kompozícióját szerepelteti a gondosan válogatott standardek között, melyekben Rollins, Monk és más mesterei, példaképei előtt hajt fejet.

Bolla 15 éves kora óta állandó partnerét, Szakcsi Lakatos Róbertet is magával vitte a stúdióba, róla úgy nyilatkozott, hogy a lelki-szellemi testvére. Sárközi Lajos hegedűje adja a Bartók-feldolgozások és jónéhány más darab összetéveszthetetlen magyaros és cigányos ízét (igen, németországi nézőpontból ezek még mindig eléggé összemosódnak). A lemezkiadó sajtóanyagából és a már megjelent interjúkból egyértelműen kiderül, hogy a saját út megtalálását - annyi mindenki más tapasztalatával egybevágóan - Bolla csakis úgy tudja elképzelni, hogy abban saját, roma gyökereivel szembenéz, zenéjében adekvát módon próbál mindehhez viszonyulni.

Bolla már most is bőséges nemzetközi jazzfesztivál- és pódiumrutinjával nem volt nehéz hármójuk mellé egy igazán világszínvonalú ritmust találni. Az ACT két svájci jazz-világpolgárt kért fel, ugyancsak a legfelső ligából: az itthon is régóta népszerű dobos Jojo Mayert és annak régi, Vienna Art Orchestra-alapító társát, a fantasztikus dallamokat megszólaltató, több kontinensen keresett stúdiózenész Heiri Känzig nagybőgőst.

A címadó darab valamennyire meglepetés azoknak, akik Bolla kirobbanó energiáira emlékeznek: sötét színekkel festett, merengő, hömpölygő rubato, mintha nem is egy reményekkel teli huszonéves pályakezdő, fontos bemutatkozásának lenne a címadója. Ugyanez a felfogás uralja a Djangót, John Lewis klasszikusát, ami itt egy dob nélküli, sírva-vigadós felhangokkal teli ún. ballada, és hasonló Sárközi kompozíciója is, a Lali panasza. Bolla jellegzetes, elementáris ereje leginkább a saját kompozícióiban mutatkozik meg.

Nem teljesen ugyanaz a csapat, és kép sincs hozzá, de a szám szerepel a lemezen is

De ennyi bőven elég is az én saját benyomásaimból, mert sokkal érdekesebb, hogy hogyan fogadta a nemzetközi szaksajtó Gábor bemutatkozását. Minden német cikkből sugárzik a jóindulat, a nagy hagyományú Jazzpodium kétszer is foglalkozott már a lemezzel. Jannek Roland Meyer lemezkritikájában leszögezi, hogy friss hangzása van az albumnak, nagyon jó lépés a saját út megtalálásához, ami nyilvánavalóan a célja: új lehetőségeket keres magának, a hallgatóban pedig új benyomásokat kelt. Meyer megemlíti, hogy a repertoárhoz szerzőként is hozzájárult Szakcsi Robi. Ezt nyílván a kiadói sajtóanyagból vette át, (a lemezborító egyik á-betűjének elcsúszott ékezetén kívül) ez az egyetlen általam észrevett pontatlanság a lemezkiadó részéről. Míg a lemezen csak Bolla szerzeményeiként szerepelnek a saját számok, addig a sajtóanyag ezeket Szakcsi Robival közös kompozíciókként nevezi meg.

Egyébként az ACT a hivatalos sajtóanyagban nagyon magasra helyezi a mércét,  a Bollához hasonlóan autodidakta jazzmuzsikusok közül Armstrongot és Ornette Colemant emlegeti. Persze, Bolla nem teljes mértékben autodidakta, viszont inkább rövidebb, mint hosszabb ideig vett részt formális zeneoktatásban, de a jazziskolának azt a részét, hogy technikailag is elmélyedjen hangszere nagy, stílustermető alkotóinak munkásságában, valóban főleg egyedül végezte el. Így azután nem csoda, hogy a Jazz tanszéken kilógott a sorból, mint a Lyukasóra zeneszerzői a tornasorból.

A Jazzpodium másik cikke részletes interjú Gáborral, melyet Thorsten Hingst készített. Bolla ebben elmondja annak a történetét, hogy hogyan lett ACT-előadó: Siggi Loch kiadói vezérigazgató-tulajdonos Klaus Weiss dobos barátja volt, aki sajnos négy éve meghalt, de Szakcsi Robi még turnézott vele, így Loch minkettőjüktől hallhatott Bolláról. Brugge Wesseltoft norvég zenevarázsló és zongorista is ajánlotta Bollát Lochnak, miután Avignonban, ahol Bolláék nyertek, részt vett a zsűri munkájában. Ezek után Loch elment Bolla több koncertjére is, majd leszerződtette. Az interjúban Bolla példás szerénységgel beszél arról, hogy bizony, az útkeresésnek, a saját hang megtalálásának még az elején tart, a cél még messze van. Az interjú részeként olvasható keretes életrajzi anyagban a szerző emlékeztet rá, hogy míg sok csodagyerek vagy tinisztár nem állja ki az idő próbáját, addig néhányan már tizenévesen önálló hangon tudnak megszólalni. Hozzáteszi, hogy új lemezén Bolla roma származásának hangjait sikeresen tudja ötvözni jazz- és klasszikus zenei gyökereivel anélkül, hogy eközben bármiféle mesterkéltség vagy műviség felé kisiklana.

Portré jellegű, hosszabb cikket közöl a Jazz Thing, egy német, kisebb részben angol nyelvű magazin Rolf Thomas tollából. Zamatosnak, füstösnek nevezi Bolla soundját, ami a szerzőnek főleg a saját szerzeményekben tetszik. Megemlíti, hogy sokféle hatást felmutat, és hogy nagyon magas színvonalú a kvartett: Robi szárnyakat ad, a svájci ritmusszekció pedig precíziós gépezetként működik. Nagy magasságokba csap újra fel és fel a zene, alig lehet betelni vele. Bolla zenei gyökereivel kapcsolatban a szaxofonost  magát idézi, miszerint az ő hagyománya a rubato, nem a Django-féle, Franciaországban ma is élő hagyománnyal bíró szving, az ő zenéjében mindennek folynia kell - mondja Bolla.

Egy kisebb német-svájci portál, a Jazz Drummer World viszont ötöst ad a lemezre, ugyancsak kiemelve, hogy Bolla keresi az új hangzásokat és a saját identitását. Az albummal kapcsolatban, amelyet "jó hallgatni", a 13 szám által létrejövő széles palettát méltatja.  

Ugyancsak lemezkritikát közöl az egész kontinensen nagy tekintélyt kivívott Jazzwise című brit szaklap. A kritikus, Robert Shore három csillagra értékeli a lemezt, és ő is a lemezkiadó tájékoztatójából indul ki, amelyben Bolla a magyarországi roma hagyomány különbözőségére hívja fel a figyelmet. Ebből vezeti le a más kritikákban is előforduló megállapítást, hogy a repertoár elég vegyes. A címadó számban tud "bágyadt" lenni, mint Stan Getz, írja Shore, míg a tipikusabb jazz standardekben erőteljes, de hagyja társait érvényesülni; a kritikus az együttes mindkét magyar tagját méltatja. "Mindent  összevetve - zárul a recenzió - okosan tette le névjegyét, megmutatja tehetségének széles skáláját és a tettrekész [szó szerint: megtenni is képes] attitűdjét." 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Több ezer fotó vált hozzáférhetővé a jazz fénykorából

Csaknem 50 évnyi „porosodás” után online elérhetővé tették Francis Wolff, a Blue Note Records producerének fotóarchívumát.
Jazz/World john coltrane

Coltrane újabb meglepetése az utókornak a Blue World című album

Szeptember 27-én újabb, eddig kiadatlan Coltrane-album lát napvilágot. Hallgasd meg a cikkben a címadó dalt!
Jazz/World ajánló

Az egyszerre három trombitán játszó jazz-zenebohóc is fellép a Müpa nyárzáró fesztiválján

Augusztus 20-án ingyenes jazzkoncertekkel várja a közönséget a Jazz 0820. Augusztus 30. és szeptember 1. között pedig a pezsgő swingkorszakot idézi meg a New Orleans Swingfesztivál, amin a svéd jazz-zenebohóc, Gunhild Carling is fellép.
Jazz/World hungarikum

A fiatal cimbalmos generációt szólítja meg a BMC Nemzetközi Cimbalomversenye

Lukács Miklós, a világ egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb cimbalomművésze a megálmodója a BMC-ben augusztus 25. és 31. között zajló versenynek.
Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.