Jazz/World

Bolla Gábor már a saját útját járja

2012.07.30. 08:41
Ajánlom
Kedvező visszhangokat kapott Bolla Gábor lemeze, amely koranyáron jelent meg a világhírű ACT-kiadónál – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Óriási fegyvertény, hogy Bolla Gábor, a korát és zenei tanulmányainak időtartamát messze meghazudtoló érettséggel játszó szupertehetség 23 évesen eljutott oda, hogy saját nevén, világhírű zenészekkel és régi magyar társaival adhatott ki május végén lemezt az ACT cégnél. Ez a független német lemeztársaság a világon jelenleg az egyik legfontosabb kiadó, melyről ebben a rovatban már többször is írtam, idei megjelenéseik között Brugge Wesseltoft, Vijay Iyer, Yaron Herman kiadványai találhatóak, katalógusukban pedig az e.s.t., Nils Landgren, Joachim Kühn, Michael Wollny és sokan mások. Gábor ezzel összefüggésben Münchenbe költözött. Nem ez az első hétmérföldes lépés Gábor pályáján, de ettől kezdve a Bundesligában játszik, és remélem, legalább annyit halljuk majd itthon is, mint Lakatos Tonyt vagy Snétberger Ferencet, két legismertebb németországi muzsikusunkat. Mivel a Fidelio 2004 óta kíséri figyelemmel Bolla pályáját (lásd a cikk alján a kapcsolódó anyagokat), eltekintek a bemutatásától.

Kulcsfontosságú Bolla első ACT-os lemezének, egyben az album záró darabjának címe: Find Your Way (Találd meg az utadat!). Mármint a sajátodat, teszem gyorsan hozzá, mert jazzkörökben ez a kifejezés már-már közhelyessé vált, és azt jelzi, hogy csak az számít valakinek, aki senki másra sem hasonlít. Leginkább a jazztanulmányok előre haladtával szokták ezt - az ettől teljesen jogosan kétségbe eső - növendékek fejéhez vágni. Bolla saját szerzeményeket és néhány klasszikusnak számító jazztémát adott elő a felvételeken. Már a repertoárban vannak meglepetések azok számára, akik többször hallották őt koncerten: Bartók II.. Hegedűversenyének és a Román táncoknak egy-egy részlete is szerepel a feldolgozások között. A szaxofonos négy eredeti kompozícióját szerepelteti a gondosan válogatott standardek között, melyekben Rollins, Monk és más mesterei, példaképei előtt hajt fejet.

Bolla 15 éves kora óta állandó partnerét, Szakcsi Lakatos Róbertet is magával vitte a stúdióba, róla úgy nyilatkozott, hogy a lelki-szellemi testvére. Sárközi Lajos hegedűje adja a Bartók-feldolgozások és jónéhány más darab összetéveszthetetlen magyaros és cigányos ízét (igen, németországi nézőpontból ezek még mindig eléggé összemosódnak). A lemezkiadó sajtóanyagából és a már megjelent interjúkból egyértelműen kiderül, hogy a saját út megtalálását - annyi mindenki más tapasztalatával egybevágóan - Bolla csakis úgy tudja elképzelni, hogy abban saját, roma gyökereivel szembenéz, zenéjében adekvát módon próbál mindehhez viszonyulni.

Bolla már most is bőséges nemzetközi jazzfesztivál- és pódiumrutinjával nem volt nehéz hármójuk mellé egy igazán világszínvonalú ritmust találni. Az ACT két svájci jazz-világpolgárt kért fel, ugyancsak a legfelső ligából: az itthon is régóta népszerű dobos Jojo Mayert és annak régi, Vienna Art Orchestra-alapító társát, a fantasztikus dallamokat megszólaltató, több kontinensen keresett stúdiózenész Heiri Känzig nagybőgőst.

A címadó darab valamennyire meglepetés azoknak, akik Bolla kirobbanó energiáira emlékeznek: sötét színekkel festett, merengő, hömpölygő rubato, mintha nem is egy reményekkel teli huszonéves pályakezdő, fontos bemutatkozásának lenne a címadója. Ugyanez a felfogás uralja a Djangót, John Lewis klasszikusát, ami itt egy dob nélküli, sírva-vigadós felhangokkal teli ún. ballada, és hasonló Sárközi kompozíciója is, a Lali panasza. Bolla jellegzetes, elementáris ereje leginkább a saját kompozícióiban mutatkozik meg.

Nem teljesen ugyanaz a csapat, és kép sincs hozzá, de a szám szerepel a lemezen is

De ennyi bőven elég is az én saját benyomásaimból, mert sokkal érdekesebb, hogy hogyan fogadta a nemzetközi szaksajtó Gábor bemutatkozását. Minden német cikkből sugárzik a jóindulat, a nagy hagyományú Jazzpodium kétszer is foglalkozott már a lemezzel. Jannek Roland Meyer lemezkritikájában leszögezi, hogy friss hangzása van az albumnak, nagyon jó lépés a saját út megtalálásához, ami nyilvánavalóan a célja: új lehetőségeket keres magának, a hallgatóban pedig új benyomásokat kelt. Meyer megemlíti, hogy a repertoárhoz szerzőként is hozzájárult Szakcsi Robi. Ezt nyílván a kiadói sajtóanyagból vette át, (a lemezborító egyik á-betűjének elcsúszott ékezetén kívül) ez az egyetlen általam észrevett pontatlanság a lemezkiadó részéről. Míg a lemezen csak Bolla szerzeményeiként szerepelnek a saját számok, addig a sajtóanyag ezeket Szakcsi Robival közös kompozíciókként nevezi meg.

Egyébként az ACT a hivatalos sajtóanyagban nagyon magasra helyezi a mércét,  a Bollához hasonlóan autodidakta jazzmuzsikusok közül Armstrongot és Ornette Colemant emlegeti. Persze, Bolla nem teljes mértékben autodidakta, viszont inkább rövidebb, mint hosszabb ideig vett részt formális zeneoktatásban, de a jazziskolának azt a részét, hogy technikailag is elmélyedjen hangszere nagy, stílustermető alkotóinak munkásságában, valóban főleg egyedül végezte el. Így azután nem csoda, hogy a Jazz tanszéken kilógott a sorból, mint a Lyukasóra zeneszerzői a tornasorból.

A Jazzpodium másik cikke részletes interjú Gáborral, melyet Thorsten Hingst készített. Bolla ebben elmondja annak a történetét, hogy hogyan lett ACT-előadó: Siggi Loch kiadói vezérigazgató-tulajdonos Klaus Weiss dobos barátja volt, aki sajnos négy éve meghalt, de Szakcsi Robi még turnézott vele, így Loch minkettőjüktől hallhatott Bolláról. Brugge Wesseltoft norvég zenevarázsló és zongorista is ajánlotta Bollát Lochnak, miután Avignonban, ahol Bolláék nyertek, részt vett a zsűri munkájában. Ezek után Loch elment Bolla több koncertjére is, majd leszerződtette. Az interjúban Bolla példás szerénységgel beszél arról, hogy bizony, az útkeresésnek, a saját hang megtalálásának még az elején tart, a cél még messze van. Az interjú részeként olvasható keretes életrajzi anyagban a szerző emlékeztet rá, hogy míg sok csodagyerek vagy tinisztár nem állja ki az idő próbáját, addig néhányan már tizenévesen önálló hangon tudnak megszólalni. Hozzáteszi, hogy új lemezén Bolla roma származásának hangjait sikeresen tudja ötvözni jazz- és klasszikus zenei gyökereivel anélkül, hogy eközben bármiféle mesterkéltség vagy műviség felé kisiklana.

Portré jellegű, hosszabb cikket közöl a Jazz Thing, egy német, kisebb részben angol nyelvű magazin Rolf Thomas tollából. Zamatosnak, füstösnek nevezi Bolla soundját, ami a szerzőnek főleg a saját szerzeményekben tetszik. Megemlíti, hogy sokféle hatást felmutat, és hogy nagyon magas színvonalú a kvartett: Robi szárnyakat ad, a svájci ritmusszekció pedig precíziós gépezetként működik. Nagy magasságokba csap újra fel és fel a zene, alig lehet betelni vele. Bolla zenei gyökereivel kapcsolatban a szaxofonost  magát idézi, miszerint az ő hagyománya a rubato, nem a Django-féle, Franciaországban ma is élő hagyománnyal bíró szving, az ő zenéjében mindennek folynia kell - mondja Bolla.

Egy kisebb német-svájci portál, a Jazz Drummer World viszont ötöst ad a lemezre, ugyancsak kiemelve, hogy Bolla keresi az új hangzásokat és a saját identitását. Az albummal kapcsolatban, amelyet "jó hallgatni", a 13 szám által létrejövő széles palettát méltatja.  

Ugyancsak lemezkritikát közöl az egész kontinensen nagy tekintélyt kivívott Jazzwise című brit szaklap. A kritikus, Robert Shore három csillagra értékeli a lemezt, és ő is a lemezkiadó tájékoztatójából indul ki, amelyben Bolla a magyarországi roma hagyomány különbözőségére hívja fel a figyelmet. Ebből vezeti le a más kritikákban is előforduló megállapítást, hogy a repertoár elég vegyes. A címadó számban tud "bágyadt" lenni, mint Stan Getz, írja Shore, míg a tipikusabb jazz standardekben erőteljes, de hagyja társait érvényesülni; a kritikus az együttes mindkét magyar tagját méltatja. "Mindent  összevetve - zárul a recenzió - okosan tette le névjegyét, megmutatja tehetségének széles skáláját és a tettrekész [szó szerint: megtenni is képes] attitűdjét." 

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Zenés színház

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Most megtudhatod, kik alakítják a jövőben a magyar jazzt

Tizenkettedik alkalommal jelentkezik Közép-Európa legjelentősebb, jazztehetségeket felvonultató tehetségbörzéje, a Jazz Showcase február 8 és 10. között, ahol a fiatalok mellett már ismert magyar és külföldi előadók is fellépnek az esti nagy koncerteken.
Jazz/World ajánló

Hajdu Kláráért szurkolhatunk A Dal 2019 előválogatójában

A Dal 2019 legjobb 30 mezőnyébe bekerült a magyar jazzélet egyik kiemelkedő énekese, Hajdu Klára a You’re gonna rise című dalával, amit január 26-án mutat be élő adásban.
Jazz/World videó

A kecskeméti zeneiskola a Trónok harca zenéjével támadott a plázában

Kétszáz zenész és énekes ünnepelte villámcsődülettel az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola fennállásának 125. évfordulóját. Videó!
Jazz/World ajánló

„…a jó dolgok úgyis összekapcsolódnak"

A 2019. esztendőben több jubileumi programmal lép a Pesti Vigadó színpadára a Kaláka együttes: Kiss Anna 80. születésnapja, Kányádi Sándor születésének 90. évfordulója, valamint Ady Endre halálának 100. évfordulója alkalmából. A rendezvényekről és az 50 éves együttes titkáról Gryllus Dániellel, a Kaláka alapítójával, a Gryllus Kiadó vezetőjével beszélgettünk.
Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.