Jazz/World

Bolla Gábor már a saját útját járja

2012.07.30. 08:41
Ajánlom
Kedvező visszhangokat kapott Bolla Gábor lemeze, amely koranyáron jelent meg a világhírű ACT-kiadónál – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Óriási fegyvertény, hogy Bolla Gábor, a korát és zenei tanulmányainak időtartamát messze meghazudtoló érettséggel játszó szupertehetség 23 évesen eljutott oda, hogy saját nevén, világhírű zenészekkel és régi magyar társaival adhatott ki május végén lemezt az ACT cégnél. Ez a független német lemeztársaság a világon jelenleg az egyik legfontosabb kiadó, melyről ebben a rovatban már többször is írtam, idei megjelenéseik között Brugge Wesseltoft, Vijay Iyer, Yaron Herman kiadványai találhatóak, katalógusukban pedig az e.s.t., Nils Landgren, Joachim Kühn, Michael Wollny és sokan mások. Gábor ezzel összefüggésben Münchenbe költözött. Nem ez az első hétmérföldes lépés Gábor pályáján, de ettől kezdve a Bundesligában játszik, és remélem, legalább annyit halljuk majd itthon is, mint Lakatos Tonyt vagy Snétberger Ferencet, két legismertebb németországi muzsikusunkat. Mivel a Fidelio 2004 óta kíséri figyelemmel Bolla pályáját (lásd a cikk alján a kapcsolódó anyagokat), eltekintek a bemutatásától.

Kulcsfontosságú Bolla első ACT-os lemezének, egyben az album záró darabjának címe: Find Your Way (Találd meg az utadat!). Mármint a sajátodat, teszem gyorsan hozzá, mert jazzkörökben ez a kifejezés már-már közhelyessé vált, és azt jelzi, hogy csak az számít valakinek, aki senki másra sem hasonlít. Leginkább a jazztanulmányok előre haladtával szokták ezt - az ettől teljesen jogosan kétségbe eső - növendékek fejéhez vágni. Bolla saját szerzeményeket és néhány klasszikusnak számító jazztémát adott elő a felvételeken. Már a repertoárban vannak meglepetések azok számára, akik többször hallották őt koncerten: Bartók II.. Hegedűversenyének és a Román táncoknak egy-egy részlete is szerepel a feldolgozások között. A szaxofonos négy eredeti kompozícióját szerepelteti a gondosan válogatott standardek között, melyekben Rollins, Monk és más mesterei, példaképei előtt hajt fejet.

Bolla 15 éves kora óta állandó partnerét, Szakcsi Lakatos Róbertet is magával vitte a stúdióba, róla úgy nyilatkozott, hogy a lelki-szellemi testvére. Sárközi Lajos hegedűje adja a Bartók-feldolgozások és jónéhány más darab összetéveszthetetlen magyaros és cigányos ízét (igen, németországi nézőpontból ezek még mindig eléggé összemosódnak). A lemezkiadó sajtóanyagából és a már megjelent interjúkból egyértelműen kiderül, hogy a saját út megtalálását - annyi mindenki más tapasztalatával egybevágóan - Bolla csakis úgy tudja elképzelni, hogy abban saját, roma gyökereivel szembenéz, zenéjében adekvát módon próbál mindehhez viszonyulni.

Bolla már most is bőséges nemzetközi jazzfesztivál- és pódiumrutinjával nem volt nehéz hármójuk mellé egy igazán világszínvonalú ritmust találni. Az ACT két svájci jazz-világpolgárt kért fel, ugyancsak a legfelső ligából: az itthon is régóta népszerű dobos Jojo Mayert és annak régi, Vienna Art Orchestra-alapító társát, a fantasztikus dallamokat megszólaltató, több kontinensen keresett stúdiózenész Heiri Känzig nagybőgőst.

A címadó darab valamennyire meglepetés azoknak, akik Bolla kirobbanó energiáira emlékeznek: sötét színekkel festett, merengő, hömpölygő rubato, mintha nem is egy reményekkel teli huszonéves pályakezdő, fontos bemutatkozásának lenne a címadója. Ugyanez a felfogás uralja a Djangót, John Lewis klasszikusát, ami itt egy dob nélküli, sírva-vigadós felhangokkal teli ún. ballada, és hasonló Sárközi kompozíciója is, a Lali panasza. Bolla jellegzetes, elementáris ereje leginkább a saját kompozícióiban mutatkozik meg.

Nem teljesen ugyanaz a csapat, és kép sincs hozzá, de a szám szerepel a lemezen is

De ennyi bőven elég is az én saját benyomásaimból, mert sokkal érdekesebb, hogy hogyan fogadta a nemzetközi szaksajtó Gábor bemutatkozását. Minden német cikkből sugárzik a jóindulat, a nagy hagyományú Jazzpodium kétszer is foglalkozott már a lemezzel. Jannek Roland Meyer lemezkritikájában leszögezi, hogy friss hangzása van az albumnak, nagyon jó lépés a saját út megtalálásához, ami nyilvánavalóan a célja: új lehetőségeket keres magának, a hallgatóban pedig új benyomásokat kelt. Meyer megemlíti, hogy a repertoárhoz szerzőként is hozzájárult Szakcsi Robi. Ezt nyílván a kiadói sajtóanyagból vette át, (a lemezborító egyik á-betűjének elcsúszott ékezetén kívül) ez az egyetlen általam észrevett pontatlanság a lemezkiadó részéről. Míg a lemezen csak Bolla szerzeményeiként szerepelnek a saját számok, addig a sajtóanyag ezeket Szakcsi Robival közös kompozíciókként nevezi meg.

Egyébként az ACT a hivatalos sajtóanyagban nagyon magasra helyezi a mércét,  a Bollához hasonlóan autodidakta jazzmuzsikusok közül Armstrongot és Ornette Colemant emlegeti. Persze, Bolla nem teljes mértékben autodidakta, viszont inkább rövidebb, mint hosszabb ideig vett részt formális zeneoktatásban, de a jazziskolának azt a részét, hogy technikailag is elmélyedjen hangszere nagy, stílustermető alkotóinak munkásságában, valóban főleg egyedül végezte el. Így azután nem csoda, hogy a Jazz tanszéken kilógott a sorból, mint a Lyukasóra zeneszerzői a tornasorból.

A Jazzpodium másik cikke részletes interjú Gáborral, melyet Thorsten Hingst készített. Bolla ebben elmondja annak a történetét, hogy hogyan lett ACT-előadó: Siggi Loch kiadói vezérigazgató-tulajdonos Klaus Weiss dobos barátja volt, aki sajnos négy éve meghalt, de Szakcsi Robi még turnézott vele, így Loch minkettőjüktől hallhatott Bolláról. Brugge Wesseltoft norvég zenevarázsló és zongorista is ajánlotta Bollát Lochnak, miután Avignonban, ahol Bolláék nyertek, részt vett a zsűri munkájában. Ezek után Loch elment Bolla több koncertjére is, majd leszerződtette. Az interjúban Bolla példás szerénységgel beszél arról, hogy bizony, az útkeresésnek, a saját hang megtalálásának még az elején tart, a cél még messze van. Az interjú részeként olvasható keretes életrajzi anyagban a szerző emlékeztet rá, hogy míg sok csodagyerek vagy tinisztár nem állja ki az idő próbáját, addig néhányan már tizenévesen önálló hangon tudnak megszólalni. Hozzáteszi, hogy új lemezén Bolla roma származásának hangjait sikeresen tudja ötvözni jazz- és klasszikus zenei gyökereivel anélkül, hogy eközben bármiféle mesterkéltség vagy műviség felé kisiklana.

Portré jellegű, hosszabb cikket közöl a Jazz Thing, egy német, kisebb részben angol nyelvű magazin Rolf Thomas tollából. Zamatosnak, füstösnek nevezi Bolla soundját, ami a szerzőnek főleg a saját szerzeményekben tetszik. Megemlíti, hogy sokféle hatást felmutat, és hogy nagyon magas színvonalú a kvartett: Robi szárnyakat ad, a svájci ritmusszekció pedig precíziós gépezetként működik. Nagy magasságokba csap újra fel és fel a zene, alig lehet betelni vele. Bolla zenei gyökereivel kapcsolatban a szaxofonost  magát idézi, miszerint az ő hagyománya a rubato, nem a Django-féle, Franciaországban ma is élő hagyománnyal bíró szving, az ő zenéjében mindennek folynia kell - mondja Bolla.

Egy kisebb német-svájci portál, a Jazz Drummer World viszont ötöst ad a lemezre, ugyancsak kiemelve, hogy Bolla keresi az új hangzásokat és a saját identitását. Az albummal kapcsolatban, amelyet "jó hallgatni", a 13 szám által létrejövő széles palettát méltatja.  

Ugyancsak lemezkritikát közöl az egész kontinensen nagy tekintélyt kivívott Jazzwise című brit szaklap. A kritikus, Robert Shore három csillagra értékeli a lemezt, és ő is a lemezkiadó tájékoztatójából indul ki, amelyben Bolla a magyarországi roma hagyomány különbözőségére hívja fel a figyelmet. Ebből vezeti le a más kritikákban is előforduló megállapítást, hogy a repertoár elég vegyes. A címadó számban tud "bágyadt" lenni, mint Stan Getz, írja Shore, míg a tipikusabb jazz standardekben erőteljes, de hagyja társait érvényesülni; a kritikus az együttes mindkét magyar tagját méltatja. "Mindent  összevetve - zárul a recenzió - okosan tette le névjegyét, megmutatja tehetségének széles skáláját és a tettrekész [szó szerint: megtenni is képes] attitűdjét." 

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Színház

Elhunyt Venczel Vera

A Jászai Mari-díjas színművész idén márciusban töltötte be 75. életévét. Több mint ötven éven át volt a Vígszínház tagja, halálának hírét színháza tette közzé.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Vedd ölbe, ringasd, énekelj! – ezzel a gondolattal hívja a Pesti Vigadó a kisgyermekes családokat három év alatti gyerekekkel a Ringató-foglalkozásokra, ahol cél a zenei élmény.
Jazz/World ajánló

A brazil zene esszenciája

A legendás Grammy-díjas brazil énekes, gitáros és dalszövegíró, Gilberto Gil október 22-én a Liszt Ünnep keretében, a MOM Kulturális Központban ad nagyszabású koncertet.
Jazz/World ajánló

Minden, amit Cory Henryről tudnod kell

Egy zseniális alkotó, aki egyszerre lenyűgöző zongorista, énekes, producer és dalszerző. Hatéves kora óta áll színpadon, számtalan műfajban bizonyított a gospeltől az r&b-n át a jazzig, és olyan világsztárokkal dolgozott, mint Bruce Springsteen, a The Roots, a Boyz II Men, Kenny Garrett, Kanye West vagy az Imagine Dragons, a Snarky Puppy tagjaként pedig több Grammy-díjat nyert. Ő Cory Henry, akinek Müpa-beli lemezbemutató koncertje az ősz egyik legjobban várt zenei eseménye. El is meséljük, miért!
Jazz/World ajánló

A Birdman zeneszerzője Budapesten

Az ötszörös Grammy-díjas jazzdobos és zeneszerző, Antonio Sanchez október 29-én a MOMkult színpadán lép fel zenekarával. A világhírű művész jegyzi többek között az Oscar-díjas Birdman zenéjét is.
Jazz/World ajánló

A legendás underground zenekar ráadáskoncertje

A Kontroll Csoport megalakulása 40. évfordulója alkalmából idén augusztusban egy koncert erejéig újra összeállt, viszont engedve a közönség kérésének október 22-én az A38 Hajón még egyszer színpadra lépnek, különleges vendégek társaságában.