Jazz/World

Borbély Mihály: "Aki a jazzre tette fel az életét, már eleve idealista”

2018.03.20. 09:17
Ajánlom
Borbély Mihály Liszt- és Kossuth-díjas multiinstrumentalista, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének tanára munkásságát nemzetközileg számon tartják és elismerik. A Vujicsics együttes alapító tagja, a Balkán Jazz Project és a Borbély Műhely zenekarok vezetője, emellett olyan muzsikusokkal dolgozott együtt, mint Michael Brecker, David Liebman, Joe Lovano – mindhárman a Saxophone Summit tagjai –, Lew Tabackin, Trilok Gurtu, Charles Lloyd és Steve Coleman.
Borbély Mihály

Borbély Mihály (Fotó/Forrás: mihalyborbely.hu)

- Hogyan és mikor dőlt el, hogy hivatásos zenész lesz?

- Viszonylag későn, noha már elsős koromban zeneiskolába írattak, ám abban az időben egyéb területek is érdekeltek, például a műszaki dolgok vagy a foci. Tizenhat-tizenhét éves koromban döntöttem a zenei pálya mellett, és akkor kezdtem el komolyabban foglalkozni vele.

- A jazz mikor lépett be az életébe?

- Már a zeneiskolában érdeklődtem a jazz iránt, kamaszkoromban aztán a fúvós- és kamarazenekarokban való muzsikálással párhuzamosan a barátaimmal elkezdtünk jamelni. Mindeközben megalapítottuk a későbbi Vujicsics együttest, mivel a népzene is nagyon fontossá vált a számomra. Ez után, a konzervatóriumi és főiskolai évek alatt a Vujicsiccsal nagyon intenzíven koncerteztünk, így a jazz háttérbe szorult.

Mikor azonban megszereztem a tanári diplomámat – noha az együttessel sokfelé jártunk a világban –, úgy éreztem, van energiám arra is, hogy a jazzel elmélyültebben foglalkozzam.

- Milyen lehetőségei voltak akkoriban egy jazz-zenésznek?

- A Magyar Rádió által szervezett nagyobb fesztiválok mellett elég intenzív klubélet volt: egyetemek, művelődési házak, olykor még középiskolák is tartottak jazzklubokat, táncházakat és kortárs zenei rendezvényeket egyaránt.

VOLTAK OLYANOK, AKIKKEL EGYIK NAP A ZENEAKADÉMIÁN A 180-AS CSOPORT KONCERTJÉN, MÁSNAP A KASSÁK KLUBBAN EGY AVANTGÁRD SZABADOS GYÖRGY-ESTEN, A HARMADIK NAP PEDIG EGY TÁNCHÁZBAN TALÁLKOZTAM.

A közös nevező egyértelműen a jó zene iránti elkötelezettség volt, és persze egyfajta lázadás is a rendszer ellen. De azt hiszem, akkoriban ezt sokkal inkább művészi, mint politikai lázadásként éltük meg.

- Nem okozott önnek nehézséget, hogy ezeket a zenei stílusokat mind professzionálisan művelje?

- Ez azért hosszú idő során alakult ki, és

úgy érzem, ma is sok tanulnivalóm van.

Saját jazz-zenekarom akkor még nem volt, mert éreztem, hogy nincs elég szabad kapacitásom rá, így mások zenekaraiban játszottam. A jazzen és a magyar népzenén kívül természetesen nemzetiségi és balkáni népzenével is foglalkoztam.

A jazzből következően tudtam improvizálni, így számos érdekes zenei projektben vehettem részt. Egyik nap beültem egy komolyzenei formációba kortárs klasszikus zenét játszani, másnap a Vujicsiccsal muzsikáltunk, a harmadik napon pedig a Budapest Big Banddel vagy Regős István jazz-zenekarával játszottunk. A kilencvenes évek elején érlelődött meg a gondolat, hogy saját formációt kellene alapítanom, amelyben ezek a szálak végre összeérhetnek.

borbely

borbely

- Mikor kezdett el tanítani a Jazz Tanszéken?

- Még másodikos voltam a „jazzkonziban”, amikor ugyanott óraadó tanár is lettem. Később kért fel Gonda János, hogy az egyik külföldre emigrált tanár helyét vegyem át. Ekkor egyébként a Jazz Tanszék még a konzihoz tartozott, vagyis hivatalosan a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz tanszaka volt, ezért hívta mindenki egyszerűen csak jazzkonzinak.

- Milyennek látja a jelenlegi jazzéletet Budapesten?

- A kiemelt koncerthelyszínek mellett több jazzklub is van a városban, és mindegyiknek más a hangulata – szerintem ez nagyon jó. Legalább három-négy szervezett jam session van minden héten, ami a fiataloknak kedvező lehetőséget nyújt a megjelenésre és a rutin megszerzésére. Ezek mellett egyre több kis klub, kávézó, étterem működik, melyek élőzenének, azon belül is elsősorban a jazznek adnak otthont, ezt is biztatónak tartom. Persze más a helyzet, mint régen. Most, hogy jóval egyszerűbb pályázni, fontosnak tartom, hogy tudjunk élni a lehetőségekkel. Ebbe a fiataloknak és nekünk, „öregeknek” is bele kell tanulnunk, mert ezek nélkül már nehéz egy állandó együttest működtetni.

- Ha valamit egy csettintéssel meg tudna változtatni a magyar jazzoktatásban, mi lenne az?

- Három évig voltam tanszékvezető, tehát nincsenek illúzióim.

Azt persze elkeserítőnek tartom, hogy tanszékünk felszereltsége jóval elmarad nemcsak a klasszikusokétól, de egy átlagos magyar zeneiskoláétól is...

Ezen bizony ideje lenne változtatni. Sok olyan hiányosság, probléma van, amit viszonylag könnyen meg lehetne oldani, de olyan változtatások és bővítések is nagy haszonnal járnának, melyek véghezvitele jóval nehezebb és több időbe telik. Például egy új tanszak akkreditálása ebben a régióban jóval hosszabb időt vesz igénybe, mint Nyugat-Európában. Azt gondolom, hogy összességében kitartóbbnak és hatékonyabbnak kell lennünk, hiszen tehetségben nincs hiány, most már csak arra lenne szükség, hogy a magyar fiatalok és egyáltalán a magyar jazzélet igazán bekerüljön a világ vérkeringésébe. A Zeneakadémián meghirdetett nemzetközi ösztöndíjak és pályázatok jó ugródeszkát jelentenek. Aki a jazzre tette fel az életét, már eleve idealista, és úgy gondolom, hogy a gyakorlás és a kemény munka mellett nem szabad elkeseredni, ha időnként nehezebben mennek a dolgok – minden szempontból hosszú távon kell gondolkodnunk.

LEMEZMEGJELENÉSEK A KÖZELJÖVŐBEN

Borbély–Dresch Quartet: Körbe-körbe (Fonó, március)

Borbély Mihály és Süle László: Heartquake (Hunnia Records, május)

Borbély Műhely és Borbély Mihály Quartet: Hungarian Grooves and Moods (BMC, ősz)

FONTOSABB KONCERTEK A KÖZELJÖVŐBEN

Március 23., 19:00 Budapest Jazz Orchestra, Borbély Mihály, Marczibányi téri Művelődési Központ

Április 1., 19:00 Vujicsics együttes, Várkert Bazár

Április 10–20. Eastern Boundary Quartet, turné az Egyesült Államokban

Május 3., 20:00 Borbély Műhely, Budapest Jazz Club

Az írás a Figaro márciusi számában jelent meg. A Figaro a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hallgatói Önkormányzatának ingyenes zenei lapja.

Elérhető a Zeneakadémia épületeiben, a budapesti konzikban, illetve a következő helyeken: Óbudai Társaskör, Fonó Budai Zeneház, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjtemény, Rózsavölgyi Szalon, Írók Boltja.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

Ifjúsági nagydíjat nyert Tallinnban Szakonyi Noémi Veronika filmje

A nyílt örökbefogadás témáját dolgozza fel a Hat hét című film, amely a tallinni zsűri indoklása szerint sikeresen megtalálta a fiatalság hangját, a rendező munkája pedig elképesztően empatikus. További két magyar alkotást is méltattak a rangos Észak-Európai seregszemlén.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.
Jazz/World ajánló

Az LGT dalaiból ad koncertet a Csík Zenekar a Kongresszusi Központban

December 28-án óévbúcsúztató koncert keretében hallhatják az érdeklődők a Csík Zenekar LGT-dalokból született feldolgozásait, Presser Gábor és Karácsony János közreműködésével. A Budapesti Kongresszusi Központban A dal a miénk című album kompozíciói csendülnek fel.