Jazz/World

Borbély, Szabados és Paul Bley

2005.10.06. 00:00
Ajánlom
Olyan jól rímel ez a három név, hogy akár egy rap-banda bemutatkozó rigmusa is lehetne. S miként a rapperek free style összejövetelein, természetesen a Mol Jazz Fesztivál Budapest szeptember 18-i záróhangversenyén is az improvizáció volt a főszereplő. A szakma ismert hazai képviselői közül többen tették tiszteletüket Szabados György és az amerikai zongoristalegenda, Paul Bley előtt, aki Borbély Mihállyal játszott együtt. Még a jazz-kedvelők számára is szokatlan tűnhetett ez a hangverseny, a Művészetek Palotájának Fesztivál Színházába látogatók ugyanis talán maguk sem gondolták, hogy három óra szabad improvizációra váltottak jegyet.

A meghatározhatatlan stílusban zongorázó Szabados számos esszét írt az improvizácó történetéről és a 20. századi zenében játszott szerepéről. Zenéje nem érthető meg írásainak ismerete nélkül. A könnyed kikapcsolódásra vágyóknak nem ajánlanám a koncertjeit, a zene eredete és értelme után kutatóknak azonban annál inkább. Hosszú improvizációiban hatalmas zenetörténeti ismeretanyagról tett tanúbizonyságot. Tudatosan felépített formákat érzékelhetett a figyelmes hallgató: a keretes szerkezetet, a zenei anyag fejlesztését és az improvizáció jól észlelhető kupolás ívét, melynek végéből egy rövidebb nyúlvány vezetett az előadás legmeghökkentőbb részéhez, ahol is Szabados elkurjantotta magát, majd egy minidrámában bizonyította: férfi és női szerepkörökben is egyaránt megállja a helyét. Kínaira emlékeztető nyelven rövid párbeszédet rögtönzött és annak lelki hátterét hitelesen érzékeltette a zene segítségével.

A szünet után Paul Bley hasonló szellemiségű improvizációját és a tompa Steinway ellenére is fényes, kristálytiszta zongorahangot csodálhatta meg a közönség. Különleges harmóniavilág az övé. Azt mondhatnám, hogy Paul Bley az egyetlen zongorista aki F-dúrban Fiszt játszik, és a közönség mégis élvezi azt. Keith Jarrett ugyan rengeteget merített az ősz apó játékából, igazi követői mégsem akadtak. Stílusa nem teremtett iskolát, mégis a jazztörténet legnagyobb alakjai közé tartozik. Soha nem lett olyan híres, mint kortársai közül többen, művészete azonban megkerülhetetlen az improvizatív zene szerelmeseinek.

Nyitó rögtönzése fotóalbumként funkcionált. Játékában előbukkantak fiatal korának stíluselemei, melyek egytől-egyig eltűntek a fekete lyukként viselkedő, számomra megfejthetetlen matériában. Borbélynak feltehetőleg megtetszett az alkotás zárómotívuma, az képezte ugyanis az ezután sorra kerülő tárogató-improvizációjának alapdallamát. E rögtönzés messzi kalandozásokra ugyan nem hívta a hallgatóságot, Borbély azonban egy rendkívül szép délszlávos „terítőt” hímzett amerikai kollégájának, talán szuvenírként, amiért a zongorista hálásabb is lehetett volna.

Az ezt követő duójáték hagyott némi kívánnivalót maga után. Bley időnként kegyetlenül elbánt a partnerével. Kétszer is faképnél hagyta Bobélyt rögtönzés közben, aki a feldobott labdáival vért izzadva próbálta „pályára” csalogatni a zongoristát. Végső kétségbeesésében aztán kénytelen volt lezárni mondanivalóját, amire végre-valahára Bley is válaszolt. Utólag ötletesnek tartom az amerikai koncepcióját, miszerint váratlan módón hosszú időre abbahagyja a zongorázást, de a koncert az örömzenélés helyett inkább egy szigorú vizsga benyomását keltette, aminek Borbély, a közönség és az előadás látta kárát. Ez nem tett jót a hangulatnak, így az előadás végén elmaradt a hírességeknek járó „kötelező” vastaps. Persze a felsorolt negatívumok ellenére is csodálatos zenei párbeszédeknek lehettek tanúi a jelenlévők. És bár tény, hogy nem igazán lehet próbálni egy kötetlen improvizációra, néhány „irányjelző tábla” biztosan segített volna elkerülni a veszélyes „útszakaszokat”.

És ne felejtsük el megemlíteni itt Gőz Lászlót, a fesztivál megálmodóját és megvalósítóját, akinek szakértelme és különleges ízlése nemcsak ennek az estének, hanem a már másodszor megrendezésre került Mol Jazz Fesztivál Budapestnek is a védjegye volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Vizuál

Morgan Freeman 83 éves

Morgan Freeman nem átlagos karriert futott be, 50 éves volt amikor a filmszakma igazán felfigyelt rá, azóta viszont több mint kilencven filmet forgatott és ma 83 éves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Trianon100

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.