Jazz/World

Borbély, Szabados és Paul Bley

2005.10.06. 00:00
Ajánlom
Olyan jól rímel ez a három név, hogy akár egy rap-banda bemutatkozó rigmusa is lehetne. S miként a rapperek free style összejövetelein, természetesen a Mol Jazz Fesztivál Budapest szeptember 18-i záróhangversenyén is az improvizáció volt a főszereplő. A szakma ismert hazai képviselői közül többen tették tiszteletüket Szabados György és az amerikai zongoristalegenda, Paul Bley előtt, aki Borbély Mihállyal játszott együtt. Még a jazz-kedvelők számára is szokatlan tűnhetett ez a hangverseny, a Művészetek Palotájának Fesztivál Színházába látogatók ugyanis talán maguk sem gondolták, hogy három óra szabad improvizációra váltottak jegyet.

A meghatározhatatlan stílusban zongorázó Szabados számos esszét írt az improvizácó történetéről és a 20. századi zenében játszott szerepéről. Zenéje nem érthető meg írásainak ismerete nélkül. A könnyed kikapcsolódásra vágyóknak nem ajánlanám a koncertjeit, a zene eredete és értelme után kutatóknak azonban annál inkább. Hosszú improvizációiban hatalmas zenetörténeti ismeretanyagról tett tanúbizonyságot. Tudatosan felépített formákat érzékelhetett a figyelmes hallgató: a keretes szerkezetet, a zenei anyag fejlesztését és az improvizáció jól észlelhető kupolás ívét, melynek végéből egy rövidebb nyúlvány vezetett az előadás legmeghökkentőbb részéhez, ahol is Szabados elkurjantotta magát, majd egy minidrámában bizonyította: férfi és női szerepkörökben is egyaránt megállja a helyét. Kínaira emlékeztető nyelven rövid párbeszédet rögtönzött és annak lelki hátterét hitelesen érzékeltette a zene segítségével.

A szünet után Paul Bley hasonló szellemiségű improvizációját és a tompa Steinway ellenére is fényes, kristálytiszta zongorahangot csodálhatta meg a közönség. Különleges harmóniavilág az övé. Azt mondhatnám, hogy Paul Bley az egyetlen zongorista aki F-dúrban Fiszt játszik, és a közönség mégis élvezi azt. Keith Jarrett ugyan rengeteget merített az ősz apó játékából, igazi követői mégsem akadtak. Stílusa nem teremtett iskolát, mégis a jazztörténet legnagyobb alakjai közé tartozik. Soha nem lett olyan híres, mint kortársai közül többen, művészete azonban megkerülhetetlen az improvizatív zene szerelmeseinek.

Nyitó rögtönzése fotóalbumként funkcionált. Játékában előbukkantak fiatal korának stíluselemei, melyek egytől-egyig eltűntek a fekete lyukként viselkedő, számomra megfejthetetlen matériában. Borbélynak feltehetőleg megtetszett az alkotás zárómotívuma, az képezte ugyanis az ezután sorra kerülő tárogató-improvizációjának alapdallamát. E rögtönzés messzi kalandozásokra ugyan nem hívta a hallgatóságot, Borbély azonban egy rendkívül szép délszlávos „terítőt” hímzett amerikai kollégájának, talán szuvenírként, amiért a zongorista hálásabb is lehetett volna.

Az ezt követő duójáték hagyott némi kívánnivalót maga után. Bley időnként kegyetlenül elbánt a partnerével. Kétszer is faképnél hagyta Bobélyt rögtönzés közben, aki a feldobott labdáival vért izzadva próbálta „pályára” csalogatni a zongoristát. Végső kétségbeesésében aztán kénytelen volt lezárni mondanivalóját, amire végre-valahára Bley is válaszolt. Utólag ötletesnek tartom az amerikai koncepcióját, miszerint váratlan módón hosszú időre abbahagyja a zongorázást, de a koncert az örömzenélés helyett inkább egy szigorú vizsga benyomását keltette, aminek Borbély, a közönség és az előadás látta kárát. Ez nem tett jót a hangulatnak, így az előadás végén elmaradt a hírességeknek járó „kötelező” vastaps. Persze a felsorolt negatívumok ellenére is csodálatos zenei párbeszédeknek lehettek tanúi a jelenlévők. És bár tény, hogy nem igazán lehet próbálni egy kötetlen improvizációra, néhány „irányjelző tábla” biztosan segített volna elkerülni a veszélyes „útszakaszokat”.

És ne felejtsük el megemlíteni itt Gőz Lászlót, a fesztivál megálmodóját és megvalósítóját, akinek szakértelme és különleges ízlése nemcsak ennek az estének, hanem a már másodszor megrendezésre került Mol Jazz Fesztivál Budapestnek is a védjegye volt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Nem kopik – Suzanne Vega elvarázsolta Budapestet

Kortalan és nemtelen, maszkulin famme fatale, bohóc bőrbe bújt díva, drámai alkat és komika, kislány és érett nő, világhírű sztár és a „lány a szomszédból” – ez mind egy személyben Suzanne Vega, és még valami: időtlen dalok énekes-dalszerzője.
Jazz/World bjo

Jazz és inspiráció - interjú Náray Erikával és Urbán Orsival

Szilveszter estéjén két vendéggel, Náray Erika és Urbán Orsi jazz énekesnőkkel egészül ki a Budapest Jazz Orchestra (BJO) a Pesti Vigadó Dísztermében hallható koncertjén.
Jazz/World hírek

Szabó Dániel jazz-zeneszerző rangos amerikai díjat kapott

Az USA legnagyobb zenei jogkezelő szervezete, az ASCAP és a Symphonic Jazz Orchestra ítélte oda neki az 5000 dollárral és egy zeneszerzői felkéréssel járó Commissioning Prize nevű díjat – írta meg a dalszerzo.hu.
Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.