Jazz/World

Brad Mehldau: "Szükségem van a rockzenére"

2013.03.03. 14:33
Ajánlom
Szenzációszámba megy, hogy a neoromantikus felfogású, expresszív zongorista csúcsokat ostromló, két évtizedes pályáján először játszik elektronikus hangszereken. Vadonatúj, Mehliana elnevezésű projektjét Mark Guiliana dobossal március 9-én este mutatja be a Trafóban. INTERJÚ

- Amikor a legutóbbi alkalommal Budapesten fellépett, nagyon emlékezetes estében volt részünk, régi partnerével, Joshua Redmannel duózott. Tervezik, hogy megint együtt muzsikálnak kettesben vagy egy nagyobb együttes tagjaiként?

- Nagyon izgalmasnak tartom Josh legutóbbi albumát, amelyen hangszeren, ráadásul még producerként is közreműködtem. A Nonesuch Recordsnál fog megjelenni egynéhány hónapon belül, csak lassú számokból áll, Walking Shadows a címe. Nagyzenekarral is több számot vett fel rá Josh, akinek szaxofonja fantasztikusan szól ebben a zenei környezetben. Valószínűleg fogunk turnézni is az anyaggal, ha már kapható lesz a lemez. 

- Hogyan jött létre a Mehliana projekt? Milyen ötleteket és gondolatokat próbált kifejezni általa? 

- Először is kerestem a lehetőséget, hogy Mark Guliana dobossal játszhassak, akit azóta csodálok, amióta Avishai Cohen együttesében évekkel ezelőtt először hallottam. Arra alapozva, amit Mark abban az együttesben és később máshol is játszott, és persze hosszú beszélgetéseink során kialakítottuk elképzelésünket egy elektronikus felfogású duóról. Az alappillére mindennek az, hogy eldöntöttük: én fogom a basszus szólamot játszani egy bőgőszintetizátoron. Ahogy próbáltunk Markkal, azt vettük észre, hogy a hangzások palettája ebben a "plugged in" felállásban roppant izgalmas volt, és persze ebben ő is részt vesz: például nemcsak beat box-on játszik, hanem azzal hangmintákat is megszólaltat.

- Hogyan látja ezt a projektjét, folytatása annak, amivel eddig foglalkozott, vagy inkább új iránynak nevezné?

- Azt mondanám, hogy ez egy új irány. Új zenészpartnerem van, és Markkal nagyon szorosan működünk együtt, igazi kollaboráció. De azért azok az inspirációk, amelyekből merítek, időben többnyire régebbre nyúlnak vissza, mint azok, amelyekből a jazz produkcióim készítése során az évek alatt merítettem: olyan lemezekre gondolok, amelyeket még a jazz előtt hallgattam: progresszív rockegyüttesekre, mint például a Rush.

- Van valami az elektromos és elektronikus hangszerek használatában, ami különlegesen vonzotta ebben a produkcióban, amit mindenképpen ki akart próbálni? Másképpen kérdezve: mi volt az a „jel", amire várt, hogy plugged in hangszereken játsszon?

- Ez egy hangszerelési döntés - megváltoztatni a hangszínt. Az analóg szintetizátorok összetett és szép hangszerek, amelyeknek megvan a maguk szerepe, lehetőséget adnak arra, hogy az ember nulláról alkossa meg a hang tulajdonságait, ebben teljesen el lehet veszni. 

- Gondolja, hogy ennek a duónak a zenéje erősebben megragadja a fiatalokat, mint néhány más zenei forma, amelyben korábban működött? Persze éppen Önnek nincsen panaszra oka azzal kapcsolatban, hogy mennyire sikeresen tudta a fiatalok és az új közönség érdeklődését kivívni.

- Nem tudom, sosem tudom megjósolni előre azt, hogy melyik korosztály fogja élvezni a zenémet. Amikor fiatal voltam, mindenféle zenét hallgattam: klasszikus zenét, rockot, jazzt. Azt hiszem, hogy sok mai fiatal is így van vele, különösen mióta az internet lehetőséget ad arra, hogy annyi mindenbe belekóstoljon az ember, hogy különböző dolgokat felfedezzen magának. Másrészt úgy vélem, hogy sok idősebb ember az én korosztályomtól kezdve, tehát negyventől fölfelé szereti az olyan zenéket is, amik néha kicsit agresszívebbek. Nekem rendszeresen szükségem van a rockzenére. A rock olyan, mint jéghideg vízben megfürödni: jót tesz az ember szívének.

- Mondhatjuk-e, hogy ahogy régebben a trió művészetét, most a duó művészetének ciklusát alkotja meg, hiszen ez mindig újra visszatér Önnél? Mi vonzza a duózásban, hogy nagy teret ad, hogy állandó oda-vissza játék alakul ki vagy hogy intenzíven függnek egymástól partnerével?

- Ez mind igaz - de nem akárkivel! Mark Guliana vagy Kevin Hayes, vagy éppen Chris Thiele olyan muzsikusok, akikért magam is rajongok, és régóta szeretnék velük játszani. Ez az a három duó produkció, amiben mostanában és a következő néhány hónapban részt veszek.

- Kevin Hays-szel és az Orpheus Chamber Orchestrával turnézott ebben az évben, amire viszont azt lehet mondani, hogy az akusztikus-elektronikus spektrum másik végén helyezkednek el. Inkább fenntartja többirányú zenei érdeklődését egy-egy időszakban, minthogy csak egy projektnek szentelné az összes idejét?

- Nos, ezek természetesen adódnak egymás után. Szerencsésnek tartom magam, amiért lehetőségem adódik arra, hogy megosszam többféle érdeklődésemet a nyitott és befogadó közönséggel. Azért a hazai pálya az én működésemben hosszú évek óta a trió Larry Grenadiere-vel (bőgős) és Jeff Ballard-ral (dobos - a szerk.), illetve a szóló zongorázás. Ez nem változott meg most sem.

- Mi az, ami feltölti, amikor kimerülnek az elemei egy-egy turné alatt vagy a köztes időszakban? Az olvasás, a képzőművészet vagy az érintetlen természet?

- Szeretek a városban sétálni, amikor turnén vagyok, amikor jut rá idő. Biztosan ezt fogom tenni Budapesten is - mert olyan szép a város a folyóval és a gyönyörű épületekkel. Érzem a misztikumot a falak között. A sétálás meditációra is alkalmat szokott nekem adni, ezt úgy értem, hogy magáért a sétáért is van kedvem elindulni, és mindig kipihenve érkezem vissza.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.
Jazz/World hír

Magyar vezetéssel indul program a balkáni világzene fellendítésére

A Hangvető vezetésével és az Európai Unió támogatásával, MOST néven indul nemzetközi program a nyugat-balkáni világzene fejlesztésére.
Jazz/World ajánló

Képes mesekönyv készült Miles Davis életéről

A trombitás egyik legnagyobb hatású albuma után Birth of the Cool: How Jazz Great Miles Davis Found His Sound címre keresztelte könyvét a szerző, Kathleen Cornell Berman.
Jazz/World ajánló

Ismét beköltözik a kultúra a vajdasági löszfalak közé

Többek között a Kiscsillag, a Los Orangutanes, a Mostar Sevdah Reunion és Lajkó Félix várja a közönséget a délvidéki magyarság legjelentősebb kulturális fesztiválján, a Dombos Festen, amelyet július 11. és 14. között tartanak Kishegyesen.