Jazz/World

Brad Mehldau: "Szükségem van a rockzenére"

2013.03.03. 14:33
Ajánlom
Szenzációszámba megy, hogy a neoromantikus felfogású, expresszív zongorista csúcsokat ostromló, két évtizedes pályáján először játszik elektronikus hangszereken. Vadonatúj, Mehliana elnevezésű projektjét Mark Guiliana dobossal március 9-én este mutatja be a Trafóban. INTERJÚ

- Amikor a legutóbbi alkalommal Budapesten fellépett, nagyon emlékezetes estében volt részünk, régi partnerével, Joshua Redmannel duózott. Tervezik, hogy megint együtt muzsikálnak kettesben vagy egy nagyobb együttes tagjaiként?

- Nagyon izgalmasnak tartom Josh legutóbbi albumát, amelyen hangszeren, ráadásul még producerként is közreműködtem. A Nonesuch Recordsnál fog megjelenni egynéhány hónapon belül, csak lassú számokból áll, Walking Shadows a címe. Nagyzenekarral is több számot vett fel rá Josh, akinek szaxofonja fantasztikusan szól ebben a zenei környezetben. Valószínűleg fogunk turnézni is az anyaggal, ha már kapható lesz a lemez. 

- Hogyan jött létre a Mehliana projekt? Milyen ötleteket és gondolatokat próbált kifejezni általa? 

- Először is kerestem a lehetőséget, hogy Mark Guliana dobossal játszhassak, akit azóta csodálok, amióta Avishai Cohen együttesében évekkel ezelőtt először hallottam. Arra alapozva, amit Mark abban az együttesben és később máshol is játszott, és persze hosszú beszélgetéseink során kialakítottuk elképzelésünket egy elektronikus felfogású duóról. Az alappillére mindennek az, hogy eldöntöttük: én fogom a basszus szólamot játszani egy bőgőszintetizátoron. Ahogy próbáltunk Markkal, azt vettük észre, hogy a hangzások palettája ebben a "plugged in" felállásban roppant izgalmas volt, és persze ebben ő is részt vesz: például nemcsak beat box-on játszik, hanem azzal hangmintákat is megszólaltat.

- Hogyan látja ezt a projektjét, folytatása annak, amivel eddig foglalkozott, vagy inkább új iránynak nevezné?

- Azt mondanám, hogy ez egy új irány. Új zenészpartnerem van, és Markkal nagyon szorosan működünk együtt, igazi kollaboráció. De azért azok az inspirációk, amelyekből merítek, időben többnyire régebbre nyúlnak vissza, mint azok, amelyekből a jazz produkcióim készítése során az évek alatt merítettem: olyan lemezekre gondolok, amelyeket még a jazz előtt hallgattam: progresszív rockegyüttesekre, mint például a Rush.

- Van valami az elektromos és elektronikus hangszerek használatában, ami különlegesen vonzotta ebben a produkcióban, amit mindenképpen ki akart próbálni? Másképpen kérdezve: mi volt az a „jel", amire várt, hogy plugged in hangszereken játsszon?

- Ez egy hangszerelési döntés - megváltoztatni a hangszínt. Az analóg szintetizátorok összetett és szép hangszerek, amelyeknek megvan a maguk szerepe, lehetőséget adnak arra, hogy az ember nulláról alkossa meg a hang tulajdonságait, ebben teljesen el lehet veszni. 

- Gondolja, hogy ennek a duónak a zenéje erősebben megragadja a fiatalokat, mint néhány más zenei forma, amelyben korábban működött? Persze éppen Önnek nincsen panaszra oka azzal kapcsolatban, hogy mennyire sikeresen tudta a fiatalok és az új közönség érdeklődését kivívni.

- Nem tudom, sosem tudom megjósolni előre azt, hogy melyik korosztály fogja élvezni a zenémet. Amikor fiatal voltam, mindenféle zenét hallgattam: klasszikus zenét, rockot, jazzt. Azt hiszem, hogy sok mai fiatal is így van vele, különösen mióta az internet lehetőséget ad arra, hogy annyi mindenbe belekóstoljon az ember, hogy különböző dolgokat felfedezzen magának. Másrészt úgy vélem, hogy sok idősebb ember az én korosztályomtól kezdve, tehát negyventől fölfelé szereti az olyan zenéket is, amik néha kicsit agresszívebbek. Nekem rendszeresen szükségem van a rockzenére. A rock olyan, mint jéghideg vízben megfürödni: jót tesz az ember szívének.

- Mondhatjuk-e, hogy ahogy régebben a trió művészetét, most a duó művészetének ciklusát alkotja meg, hiszen ez mindig újra visszatér Önnél? Mi vonzza a duózásban, hogy nagy teret ad, hogy állandó oda-vissza játék alakul ki vagy hogy intenzíven függnek egymástól partnerével?

- Ez mind igaz - de nem akárkivel! Mark Guliana vagy Kevin Hayes, vagy éppen Chris Thiele olyan muzsikusok, akikért magam is rajongok, és régóta szeretnék velük játszani. Ez az a három duó produkció, amiben mostanában és a következő néhány hónapban részt veszek.

- Kevin Hays-szel és az Orpheus Chamber Orchestrával turnézott ebben az évben, amire viszont azt lehet mondani, hogy az akusztikus-elektronikus spektrum másik végén helyezkednek el. Inkább fenntartja többirányú zenei érdeklődését egy-egy időszakban, minthogy csak egy projektnek szentelné az összes idejét?

- Nos, ezek természetesen adódnak egymás után. Szerencsésnek tartom magam, amiért lehetőségem adódik arra, hogy megosszam többféle érdeklődésemet a nyitott és befogadó közönséggel. Azért a hazai pálya az én működésemben hosszú évek óta a trió Larry Grenadiere-vel (bőgős) és Jeff Ballard-ral (dobos - a szerk.), illetve a szóló zongorázás. Ez nem változott meg most sem.

- Mi az, ami feltölti, amikor kimerülnek az elemei egy-egy turné alatt vagy a köztes időszakban? Az olvasás, a képzőművészet vagy az érintetlen természet?

- Szeretek a városban sétálni, amikor turnén vagyok, amikor jut rá idő. Biztosan ezt fogom tenni Budapesten is - mert olyan szép a város a folyóval és a gyönyörű épületekkel. Érzem a misztikumot a falak között. A sétálás meditációra is alkalmat szokott nekem adni, ezt úgy értem, hogy magáért a sétáért is van kedvem elindulni, és mindig kipihenve érkezem vissza.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lemondott Lőrinczy György az NKA alelnöki posztjáról

Az Origo értesülései szerint Kásler Miklós miniszter elfogadta Lőrinczy György indokait a lemondást illetően.
Klasszikus

Bencze Máté döntős a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyében

A Magyarországot képviselő fiatal szaxofonos az öt döntős közé jutott a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén Edinburghben.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Klasszikus

Jelenleg ez a tizenkilenc éves fiú a világ legtöbbet hallgatott csellistája

Már ami a lemezeladási adatokat illeti. Sheku Kanneh-Mason fellépett a brit királyi esküvőn, és 100 ezer példányban adták el a debütáló lemezét. Még nem töltötte be a huszadik életévét.
Zenés színház

Kálmán Yvonne: Nem támogatom Kerényi Miklós Gábort

Közösségi oldalán jelentette be a Budapesti Operettszínház korábbi művészeti vezetője, hogy megpályázza a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét. Bejegyzésében Kálmán Imre lányának öt évvel ezelőtti ajánlására hivatkozik, Kálmán Yvonne azonban visszautasítja, hogy támogatná a rendező pályázatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.