Jazz/World

Búcsú könnyek nélkül – Sziget, 5. nap

2008.08.18. 00:00
Ajánlom
Az utolsó nap az idei Sziget Fesztiválból, a látogatókon mégsem érezni a vége-hangulatot. Mindenki teszi a dolgát, pont mint eddig. A Luminárium és a Tarot Labirintus előtt álló sor sem lett rövidebb, ahogyan a programkínálat sem.

Jól bevált pihenőhelyem, a Vándor Vurstli felé araszolok. Körülöttem tömeg, és valahogy mindig mindenki szembe jön az úton. Fél négy magasságában feketeruhás, gumicsizmás "néni" jelenik meg a színpad bejáratánál. Kocsit tol maga előtt, rajta három ezüstfedő, amik, bizton remélem, hogy meglepetést rejtenek. Az álruhás fiatalember, aki egyébként elképesztően csúnya, zsémbes vénasszonynak van öltözve, közelebb ér hozzánk, leparkolja járművét. És lekerül a legnagyobb fedő: egy élő sellőfejet rejt – legalábbis az ezüstösre maszkírozott, úszósapkás lányt magamban sellőként azonosítom. A második tálcán szőlő van, amelyet szegény éhező hableányunk nem ér el. A feladat egyszerű, bár a tantusz csak nagy sokára esik le a közönségnek, el kell terelni a zsémbes kofa figyelmét, és megetetni a lányt. Hosszas várakozás után valaki végre megszánja a hableányt, elcsen számára egy szem szőlőt, de nem elég ügyes. És itt jön a képbe a harmadik fedő, amely alatt szig' szalag rejtőzik. A zsémbes vénasszony ugyanis könyörtelenül összeragasztja a kezét, lábát, annak, aki segíteni próbál. Másik fenyítési eszköze egy légycsapó, amellyel úgyszintén kioszt pár ütést. És mikor megunja a játékot, egyszerűen továbbáll a szekerével. A fesztivál legszórakoztatóbb és legeredetibb ötleteként raktározom el magamban az ausztrál Kynetic Theatre emlékét. S ezzel, gyanítom, nem vagyok egyedül.

 
 
 
 

Az utolsó délutánon az Magyar Nemzeti Galéria workshopjában elvileg meghívott művészek és szigetlakók közösen alkotnak új dolgokat szemétből, de csak két-három ember dolgozik folyamatosan. A többiek az árnyékban heverésznek, talán várják, hogy jöjjön a múzsa. A passzivitás a végeredményen is látszik, csupán tíz alkotás kerül ki a sátor elé. Ráadásul az egyiket egy fesztiválozó – számomra érthetetlen okból – még fel is rúgja, így csak kilenc marad: a beazonosíthatatlan mestermunkáktól, a repülőn át a műanyag söröskorsóvirágig terjed a kínálat. Úgy érzem nem ez volt a Nemzeti Galéria legjobban sikerült programja.

Nem úgy, mint a Roma Sátor Parno Graszt-koncertje. A fél 10-re beharangozott fellépés előtt öt perccel még olyannyira üres a helyszín, hogy nemhogy táncolni lehet kényelmesen, de akár egy tollaslabda-mérkőzést is lejátszhatnának. Aztán előkerül a zenekar, a húszperces beállás alatt megtelik a sátor és már a próbaszámot is végigtombolja a közönség. A koncert első percétől kezdve fergeteges a hangulat, mindenki belefeledkezik az autentikus cigányzenébe, és önfeledten táncol. A színpadon csupa hagyományos hangszer: kanna, kanál, tambura, gitár, nagybőgő, szájbőgő. Az énekesnők is megmutatják, hogy igazi roma vér folyik az ereikben: egyikőjük olyan vérpezsdítő táncot lejt a színpad elején, hogy öröm nézni. Tanulhatunk tőle.

 
 
 
 

A hangulat egy percre sem hagy alább, mindenfelé kipirult arcú fiatalok lihegnek, mintha csak az életükért táncolnának. Látványuk, az a színes kavalkád feledhetetlen. Igazi – könnyek nélküli – búcsú a Szigettől, hiszen ez az öt nap a szórakozásról szólt.

(A fotókat Csizmadia Tamás készítette.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Jazz/World ajánló

Életöröm és vérpezsdítő muzsika – jön a 3. Nemzetközi Cigány Dal Napja

Idén augusztus 8-án –a legendás észak-macedón énekes, Esma Redžepova születésnapján – harmadik alkalommal rendezik meg a Nemzetközi Cigány Dal Napját. Az eseménysorozatban ezúttal már hat ország tizenöt helyszíne vesz részt.
Jazz/World interjú

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Jazz/World hír

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Jazz/World magazin

Szabadnak hittük és öröknek – emlékezés Fábián Julira

A tragikusan korán elhunyt énekesnő, Fábián Juli július 9-én lenne 44 éves. Hosszú betegség után, 37 éves korában hunyt el, 2017. december 16-án. Fáy Miklós megemlékezése 2018-ban jelent meg a Fidelio Kult50 kiadványában.