Jazz/World

Búcsú könnyek nélkül – Sziget, 5. nap

2008.08.18. 00:00
Ajánlom
Az utolsó nap az idei Sziget Fesztiválból, a látogatókon mégsem érezni a vége-hangulatot. Mindenki teszi a dolgát, pont mint eddig. A Luminárium és a Tarot Labirintus előtt álló sor sem lett rövidebb, ahogyan a programkínálat sem.

Jól bevált pihenőhelyem, a Vándor Vurstli felé araszolok. Körülöttem tömeg, és valahogy mindig mindenki szembe jön az úton. Fél négy magasságában feketeruhás, gumicsizmás "néni" jelenik meg a színpad bejáratánál. Kocsit tol maga előtt, rajta három ezüstfedő, amik, bizton remélem, hogy meglepetést rejtenek. Az álruhás fiatalember, aki egyébként elképesztően csúnya, zsémbes vénasszonynak van öltözve, közelebb ér hozzánk, leparkolja járművét. És lekerül a legnagyobb fedő: egy élő sellőfejet rejt – legalábbis az ezüstösre maszkírozott, úszósapkás lányt magamban sellőként azonosítom. A második tálcán szőlő van, amelyet szegény éhező hableányunk nem ér el. A feladat egyszerű, bár a tantusz csak nagy sokára esik le a közönségnek, el kell terelni a zsémbes kofa figyelmét, és megetetni a lányt. Hosszas várakozás után valaki végre megszánja a hableányt, elcsen számára egy szem szőlőt, de nem elég ügyes. És itt jön a képbe a harmadik fedő, amely alatt szig' szalag rejtőzik. A zsémbes vénasszony ugyanis könyörtelenül összeragasztja a kezét, lábát, annak, aki segíteni próbál. Másik fenyítési eszköze egy légycsapó, amellyel úgyszintén kioszt pár ütést. És mikor megunja a játékot, egyszerűen továbbáll a szekerével. A fesztivál legszórakoztatóbb és legeredetibb ötleteként raktározom el magamban az ausztrál Kynetic Theatre emlékét. S ezzel, gyanítom, nem vagyok egyedül.

 
 
 
 

Az utolsó délutánon az Magyar Nemzeti Galéria workshopjában elvileg meghívott művészek és szigetlakók közösen alkotnak új dolgokat szemétből, de csak két-három ember dolgozik folyamatosan. A többiek az árnyékban heverésznek, talán várják, hogy jöjjön a múzsa. A passzivitás a végeredményen is látszik, csupán tíz alkotás kerül ki a sátor elé. Ráadásul az egyiket egy fesztiválozó – számomra érthetetlen okból – még fel is rúgja, így csak kilenc marad: a beazonosíthatatlan mestermunkáktól, a repülőn át a műanyag söröskorsóvirágig terjed a kínálat. Úgy érzem nem ez volt a Nemzeti Galéria legjobban sikerült programja.

Nem úgy, mint a Roma Sátor Parno Graszt-koncertje. A fél 10-re beharangozott fellépés előtt öt perccel még olyannyira üres a helyszín, hogy nemhogy táncolni lehet kényelmesen, de akár egy tollaslabda-mérkőzést is lejátszhatnának. Aztán előkerül a zenekar, a húszperces beállás alatt megtelik a sátor és már a próbaszámot is végigtombolja a közönség. A koncert első percétől kezdve fergeteges a hangulat, mindenki belefeledkezik az autentikus cigányzenébe, és önfeledten táncol. A színpadon csupa hagyományos hangszer: kanna, kanál, tambura, gitár, nagybőgő, szájbőgő. Az énekesnők is megmutatják, hogy igazi roma vér folyik az ereikben: egyikőjük olyan vérpezsdítő táncot lejt a színpad elején, hogy öröm nézni. Tanulhatunk tőle.

 
 
 
 

A hangulat egy percre sem hagy alább, mindenfelé kipirult arcú fiatalok lihegnek, mintha csak az életükért táncolnának. Látványuk, az a színes kavalkád feledhetetlen. Igazi – könnyek nélküli – búcsú a Szigettől, hiszen ez az öt nap a szórakozásról szólt.

(A fotókat Csizmadia Tamás készítette.)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Középkori rock ’n’ roll – Budapesten a Bordó Sárkány

A Bordó Sárkánnyal főleg fesztiválokon lehet találkozni, de mindenkit magával ragad a zenéjük, szóljon az akár egy hagyományőrző eseményen, akár egy budapesti klubban. Dinamikus, táncra perdítő dalok, egyfajta középkori bulizene szólal meg az együttes kezei között. A közelgő Fonó-béli koncertről Szlama László mesélt.
Jazz/World interjú

„Akkor vagyok boldog, ha azt játszhatom, amit szeretek” – Beszélgetés Horváth Balázzsal

A cimbalomtól indult, a zongorához érkezett. Tanul, tanít, próbál, fellép, versenyez és új együttest alapít. Horváth Balázs jazz-zongoraművészt kérdeztük, akinek tehetségét a napokban Junior Prima Díjjal ismerték el az MVM Zrt. támogatásával.
Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.