Jazz/World

Cesaria töretlen kultusza

2007.04.04. 00:00
Ajánlom
Röviddel a Művészetek Palotájának megnyitása után, 2005 áprilisában beigazolódott az, amit korábban is sejteni lehetett: a Zöld-foki Szigetek leghíresebb embere, Cesaria Evora énekesnő kultusza visszavonhatatlanul megérkezett Magyarországra.

Két éve és tavaly is kirobbanó sikerű, telt házas koncerteket adott a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, így nem csoda, hogy a Müpa világzenei programszerkesztői – Lőkös Csaba és Marton László Távolodó – idén is „lecsaptak” rá, s európai turnéja keretében meginvitálták Budapestre.

A hatvanöt éves Cesaria Evora művészete önálló fejezetet nyitott a world musicnak nevezett – minden esetben etnikus gyökerű, de olykor igencsak különböző stílusáramlatokat magában foglaló, hatalmas földrajzi távolságokon átívelő – műfaj históriájában. Élettörténete már önmagában kész regény: fiatalon, amikor az Afrika nyugati partjainál, az Atlanti-óceánban található Cabo Verde szigetcsoport még portugál gyarmat volt, Cesaria bárokban énekelt, átutazó üzletembereket, hajósokat szórakoztatott dalaival. Jellegzetes előadásmódja, illetve az általa képviselt két legfontosabb dalforma, a melankolikus morna és a lendületes coladeira azonban már ekkor kialakult. 1975-ben a Zöld-foki Szigetek független állam lett, de a politikai önállóság szegénységgel párosult. A portugálok elmentek, a bárok bezártak, így nem maradt más, mint a mezőgazdasági munka: több mint tíz éven keresztül Cesaria is egy ültetvényen dolgozott, s legfeljebb a vele együtt hajladozó munkásoknak énekelt

A következő fordulat a nyolcvanas évek végén történt: a zöld-foki születésű, Párizsban élő zenei producer, José da Silva hazalátogatott, és rábeszélte a középkorú énekesnőt, hogy utazzon vele Franciaországba, s készítsen lemezfelvételt. A producer jó érzékkel használta ki a világzenei divathullámot, de maga sem hitte volna, hogy az 1992-ben a portugál nyelvű afrikai muzsikára szakosodott Lusafrica kiadó gondozásában megjelent Miss Perfumado című albumot milliós példányszámban vásárolják meg Kanadában, az Egyesült Államokban, Franciaországban, Spanyolországban, Portugáliában és Olaszországban. Ezt megismételte, sőt felülmúlta az 1997-es Cabo Verde, a két évvel későbbi Café Atlantico, majd az ezredfordulón kiadott Best Of-válogatás, amellyel Cesaria végleg a nemzetközi sztárok sorába emelkedett. Többször jelölték Grammy-díjra, nagy fesztiválokra és nemzetközi turnékra kapott meghívást. Nyilatkozataiban elmondta, nagyon szeret utazni, rácsodálkozni a világ nagyvárosainak szépségére, de ennek ellenére évente legalább négy-öt hónapot otthon tölt – főleg télen, amikor Európában elviselhetetlennek érzi a hideget.

Cesaria Evorát 2000 novemberében, a bécsi Konzerthaus színpadán láttam először élőben. A koncertre tizenegy tagú kísérőzenekarral – négy gitárossal, három vonóssal, két ütőssel, egy zongoristával és egy szaxofonossal – érkezett, és fergeteges lendületű, kétórás műsort mutatott be, pillanatnyi megállás nélkül. Ez a százhúsz perc (akárcsak későbbi budapesti koncertjei) kizárólag a zenéről szólt: tagadhatatlan, hogy az énekesnő megjelenése inkább előnytelen, a külsőségek egyáltalán nem is érdeklik, a színpadon nem mozog, a közönséggel keveset kommunikál. Még az ajándékba kapott virágot is a földre dobta – persze nem udvariatlanságból, hanem azért, mert abban a kulturális miliőben, ahol felnőtt, nem szokás virágot adni és kapni. A hangja, illetve előadásának őszintesége, szuggesztivitása azonban lenyűgöző, akárcsak maguk a dalok: a mornák és a coladeirák. A lisszaboni és coimbrai fado százötven éves hagyományával rokonítható, de attól mégis markánsan eltérő kompozíciókat megítélésem szerint nem túlzás az európai műzene legjobbjaival, Schubert, Schumann, Mahler és Richard Strauss dalaival egybevetni. A ritmika, a harmóniák, a kompozíciós eszközkészlet persze különböző, de a boldogságot, fájdalmat és szenvedélyt ábrázoló hangfestő eszközök megdöbbentően hasonlóak.

Két évvel később, amikor a nyugati sajtóban „mezítlábas dívaként” emlegetett Cesaria Evora – a Sziget Fesztivál meghívására – először járt Magyarországon, interjút készítettem vele, amelynek két gondolatát talán most is érdemes felidézni. Kérdésemre elismerte, hogy a portugál hatás vitathatatlanul erős a dalaiban, de „azért mégis más ez a muzsika, mintha Portugáliában születtem és éltem volna. Azok a tájak, sorsok, életérzések, amelyek kizárólag Cabo Verdére jellemzőek, időről időre megfogalmazódnak a melódiákban, ritmusokban vagy akár a szövegekben (…) Bennem ugyanakkor nincs semmiféle nacionalizmus: elfogadom, hogy a zenében is a globalizáció korát éljük, és ezért engem nem nemzeti, hanem world music-előadóként tartanak számon. Nyitott füllel hallgatom más népek muzsikáját, s az például nagy élmény volt, amikor a kubai Buena Vista-sztárral, a kilencven év fölött járó Compay Segundóval énekelhettem egy duettet.” Amikor pedig arról faggattam, hogy tucatnyi CD-je és a repertoárján szereplő százhúsz-százötven dal közül melyik a kedvence, így felelt: „Lemezeim közül talán a Miss Perfumado áll a legközelebb hozzám, abban tudtam leginkább kifejezni az érzéseimet. Dalt viszont nem tudok választani: mindegyik egy darab az életemből.”

(2007. április 7., 8. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem – Cesaria Evora (Zöld-foki Köztársaság) koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Jazz/World

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.