Jazz/World

Cheikh Lô: "Az életörömöt szeretném közvetíteni"

2016.04.10. 09:50
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi fesztivál keretében április 16-án a Bálnában koncertezik a tavalyi Womex-díjas zenei világnagyság. A Burkina Faso-i születésű Cheikh Lô zenei gyökerei a szenegáli mbalax műfajban találhatók, de éppúgy merít a nigériai, kongói, Karib-szigeteki vagy a latin-amerikai hatásokból. Szerzőként és előadóként egyaránt a folytonos megújulás és a határok feszegetése jellemzi. Egyszerre sajátosan szenegáli és nemzetközi művész. Az ő zenéjén keresztül ismerte meg a világ a Baye Fall szufi közösséget, amelynek egyik világi elöljárója. Az "imádkozz úgy, mintha már holnap meghalnál és dolgozz úgy, mintha sosem halnál meg" életfilozófiát valló művész a békét hirdető vallásosság, az ökológia, az afrikai menekültek ügyének elkötelezettje.
Cheikh Lô

Cheikh Lô (Fotó/Forrás: Bernard Benant)

- Emberi hozzájárulása miatt is részesült tavaly világzenei kategóriában Womex-díjban. Hogyan jellemezné a zene általi és a zenén túli elkötelezettségét?

- Nagy örömömre szolgált ez a díj. Az eddig megtett utam elismerésének tekintem, amiben volt sok utazás, munka, kulturális hatás az afrikai kontinensen. Burkina Fasóban születtem, Dakarban nőttem fel, apám kereskedő volt.

Teljes mértékben afrikai zenésznek érzem magam, aki a béke és a népek közötti megértés üzenetét hivatott tolmácsolni.

- Minden lemezén és a megnyilatkozásaiban is a Baye Fall filozófiára hivatkozik. Mit jelent ez az ön számára? Milyen hatással van a kreativitására?

-A szufi közösség egyik leágazása a Baye Fall. Olyan vallás, amelyik az emberek közötti testvériséget, önzetlenséget, tiszteletet, szeretetet hirdeti. A nagy mesterek útjának a követését jelenti, akik méltóan adták tovább a tanítást. Számomra a zene az üzenet közvetítésének az eszköze. Megosztom magam az emberekkel.

- A szenegáli közönség hozzászokott a mbalax hangzásokhoz. Gondolja, hogy ez a tipikusan szenegáli stílus meghódíthatja a világot?

-  A mbalax már önmagában a világot jelenti, hiszen a legkülönfélébb afrikai ritmusok keveredéséből alakult ki. Nem csak egy zenei és tánc irányzat, hanem tradíció, életérzés. És ehhez járulnak még a külső hatások Latin-Amerikából, Kubából, az Egyesült Államokból. A hangok oda-vissza hatnak.

- Legújabb lemeze, az Afrikában gyökerező és a világbékére nyitott Balbalou különböző zenei univerzumok kereszteződése. Azzal a szándékkal született, hogy átfogó képet nyújtson az eddigi pályafutásáról?

- Valóban így van. Igyekeztem bemutatni a zenei világomat ezen az albumon brazil, francia, libanoni zenésztársak közreműködésével. Van benne töprengés, meditáció, aktuális problémákra való reflektálás is, tolerancia, szeretet, filozófia, és természetesen sok életöröm. A végén mindig ott kötök ki, hogy

elsősorban és mindenekfelett az életörömöt szeretném közvetíteni, megosztani.

Cheikh LôCheikh Lô

Fotó: Kotschy Gábor

- Az album politikai színezetű dalaiban az afrikai államfőknek interpellál, a spiritualitást szembeállítja a Boko Haram nigériai iszlám szélsőséges terrorszervezet által elkövetett gaztettekkel. Vajon mennyire fogékony a világ az ön humanista segélykiáltásaira?

 Afrika problémája az egész világ problémája.

Akiket ott megölnek bármilyen fanatikus eszme nevében, ugyanolyan halottak, mint akiket Európában vagy bárhol másutt gyilkolnak meg. Ezt meg kell értenie a nemzetközi közösségeknek. Azok, akik mások életére törnek ideológiai vagy vallási alapon, nem olyan emberek, akikhez közöm lehet. Én csak azokat tudom megszólítani, csak azokban hiszek, akik tisztelik magukat és tisztelnek másokat. Sajnálatos módon az ember ölni is képes. A válaszom erre kizárólag az lehet, hogy az érzelmeken keresztül a békét hirdetem. Sem időm, sem tisztem, hogy a háborúkat tanulmányozzam.

- Számos kiváló zenésszel dolgozott együtt Youssou N'Dourtól Tony Allenig. Kik gyakorolták önre a legnagyobb hatást?

- Youssou-t és Tony-t is nagy zenészeknek tartom. Jó néhány kubai zenész is hatott rám, nem véletlenül építettem bele a zenémbe a rumbát, a salsát, a sambát is. Idén nyáron egy jamaicai gitárossal, Ernest Ranglinnal és Tony Allennel turnézom.

- Sokan spirituális dimenziójú költőnek tartják, aki főként dobon és gitáron játszik, énekel. Melyik tevékenység élvez önnél elsőbbséget?

- Ütőhangszerekkel kezdtem, igazából a dobot tekintem az alaphangszeremnek. Csak később kezdtem el énekelni, dalokat komponálni, amihez a gitár bizonyult az ideális hangszernek.

- Két évet Párizsban töltött, ott kezdte a szólista karrierjét. Doxandeme című dalában megörökítette a menekültként, bevándorlóként élő honfitársai sorsát. Ma milyen szemmel tekint Franciaországra?

- Európa egyik legfontosabb országáról van szó, amelyik hidat képez Afrika és az öreg kontinens között.

Az a tapasztalatom, hogy a franciák értik az afrikai népek helyzetét, még akkor is, ha nagy hibákat követtek el a múltban.

Visszaéltek a gyarmati országokkal, egyfajta kényszerű gyámság alá helyezték a bevándorlókat.

-Tavaly Kofi Annan, Albert herceg, Francois Hollande társaságában vett részt a párizsi klímacsúcs találkozón. Mit tart a legégetőbb kérdésnek a klímaváltozások témakörében?

- Az egész emberiséget érintő kérdésről van szó, amiről a fejlettebb országok hajlamosak elfeledkezni. Az ő szempontrendszerükben a fogyasztás, az anyagi fejlődés áll az első helyen, holott a materiális javak helyett előbbre való az a gondolkodás, ami az élet, a természet értékeinek a megőrzése felé mutat.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a Port.hu felületén!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Tálas Áron: „Mindig szerettem a dallamokat, de a ritmusok jobban érdekeltek”

Volt, hogy tíz formációban játszott egyszerre, tanít a Zeneakadémián, világszínvonalon dobol és zongorázik. Pedig Tálas Áron eredetileg focista szeretett volna lenni vagy rocksztár, a Zeneakadémia tanévnyitójáról pedig egyenesen haza akart menekülni. Szerencsére maradt, pedig még a bőröndje sem volt kipakolva.
Jazz/World hír

Afrikai, ázsiai és európai művészekre fókuszál az idei JazzFest Budapest – itt a teljes program!

A JazzFest Budapest április 27. és május 14. között negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a főváros különböző helyszíneire. A fesztivál 18 napja alatt a világ 23 országából érkező 181 művész 54 koncertet ad. A festivize aloldalaként idéntől elérhető a fesztivál applikációja is.
Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.