A harminchat éves, a Zeneakadémián diplomázott, elmondhatatlanul sokoldalú Lukács Miklós cimbalomművész a klasszikus zene mellett - mindenek előtt Eötvös Péter bemutatóinak elsőszámú szólistája - mindig játszott jazzt is, leginkább a Dresch Mihály vezette, kolosszálisan nagy jelentőségű kvartettben. Ezen kívül országosan ismert különböző etno-produkciók szólistájaként. Róla és hangszeréről készült hat éve Mano Camon dokumentumfilmje Cymbalom Legacy - The Soundscape of Miklós Lukács címmel. 2010-es koncertjére a Művészetek Palotájában Vukán György és Oláh Kálmán versenyműveket komponáltak számára.
Ezek további két concertóval, Fekete-Kovács Kornél és Szakcsi-Lakatos Béla kompozícióival kiegészülve dupla CD-n jelentek meg 2012-ben. Tavaly különleges premier részese lehetett: a wroclawi jazzfesztivál záró gáláján a már életében jazz-szentté avatott Charles Lloyd együttesében lépett fel a szextett tagjaként. 2014 is elég húzósan indult Lukács számára, zsúfolt házak előtt mutatták be a BJC-ben és a Fonóban az új Dresch-kvartett CD-t, és küszöbön áll Juhász Gábor együttesében Szalai Péterrel készített, szenzációnak ígérkező Love Supreme (John Coltrane) adaptációjuk. Bár Lukács saját témái előadása érdekében továbbra is együtt tartja első kvintettjét, 2013-ban egy újabb formációval is színpadra lépett: Baló István dobos és Orbán György nagybőgős tagjai a Cimbiózisnak, egy olyan triónak, amely nem csak szólista, hanem szerzői-hangszerelői erényeit is megmutatja, és amelynek bemutatkozó CD-je szintén megjelenés előtt áll.
A koncertek előtt este héttől a pódiumon az együttesek vezetőit arról is kérdezi majd Zipernovszky Kornél jazzkritikus, a Fidelio munkatársa, hogy tudnak-e támaszkodni kulturális gyökereikre, a cigányzenész dinasztiák hagyományára, miközben modern, kortárs, multikulturális zenét játszanak. Mit jelent számukra a roma identitás, amikor Magyarország hírnevét öregbítik külföldön, hiszen szinte mindegyikük keresett zenész Európában? A sorozat fő célja, hogy új oldalról közelítsen a roma sorskérdések jelenéhez, bízva a pozitív példák véleményformáló erejében. A dinasztikus öröklődés, a zenében felnövő gyerekek tehetségének kibontakoztatása is olyan kérdés, amelyet Lukács Miklósnak feltesz a koncert előtt.