Jazz/World

Cimbalom és tárogató – újragondolva

Két hungarikumnak minősített hangszer és két friss Magyar Örökség-díjas művész áll a középpontjában annak a workshoppal és hangszerkiállítással egybekötött minifesztiválnak, melyet november 26-án és 27-én tartanak a Müpában.

A 2013 óta minden ősszel megrendezett Világraszóló célja változatlan: minél szélesebb körben megismertetni azokat a modern gondolkodású előadóművészeket (Balogh Kálmán, Lukács Miklós, Borbély Mihály) és hangszerkészítőket (Nagy Ákos, Kovács Balázs, Tóth József), akik az elmúlt időszakban nagymértékben megújították és kiszélesítették a historikus jellegű, némelyek által korábban régimódinak tartott hangszerekben rejlő lehetőségeket. Többek között nekik köszönhető, hogy mára a cimbalom és a tárogató egyaránt remekül használható számos műfajban, úgy a klasszikus zenében, mint a népzenében és a világzenében, vagy akár a modern jazzben.

Balogh Kálmán - Lukács Miklós

Balogh Kálmán - Lukács Miklós

A 2016 júniusában a Hungarikumok Gyűjteményébe bekerült cimbalom őse arab közvetítéssel jutott Ázsiából Európába, ahol nyelvterületenként eltérő neveken lett a középkori fejedelmi és királyi udvarok egyik kedvelt hangszere. Az angolok hammered dulcimernek, a németek hackbrettnek, a franciák tympanonnak, az olaszok és spanyolok salteriónak hívták. Aztán a 19. század második felében egy európai műveltségű pozsonyi hangszergyáros, Schunda Vencel József modernizálta ezt a szólózenélésre és hangszeres kíséretre egyaránt alkalmas hangszert. Megnövelte a hangterjedelmét és a hangerejét, javította a hangszínét, tökéletesítette a játszófelület beosztását, lábra helyezte és zengést tompító pedállal látta el. Ezzel megszületett a hangversenycimbalom, amelynek mechanikáját és pedálműködését a 20. század elején idősebb és ifjabb Bohák Lajos tökéletesítette olyanra, amilyennek ma ismerjük.

Schunda Vencel József azonban nemcsak a cimbalmot forradalmasította, hanem egy másik – 2014 óta szintén hungarikumnak számító – hangszert, a tárogatót is, mondván,

ez a két instrumentum az, amelyik a leginkább alkalmas „a magyar lélek rezdüléseinek kifejezésére”.

A Rákóczi-szabadságharc idején használt kettős nádnyelves töröksípra a klarinét fúvókáját és az oboa billentyűzetét illesztette, megalkotva ezzel – saját szavaival élve – „az oboá-nak, a klarinétnak és a fagottnak a színeit egyesítő” modern tárogatót. Az új hangszer a Bayreuthi Ünnepi Játékok Trisztán és Izolda előadásán debütált, és a 20. század első felében főként népies, a korszak édes-bús kurucromantikájába beleillő dalokat játszottak rajta. Népszerűsége később erősen megkopott, mondhatni, a tárogató kikopott a zenei életből, de mostanában kreatív és innovatív muzsikusok sora kezdi magának újra felfedezni. Egyben – a cimbalomhoz hasonlóan – igyekeznek megszabadítani a rátapadt előítéletektől és sztereotípiáktól.

„Ahogy a 20. század közepén Rácz Aladár a komolyzene számára fedezte fel a cimbalmot, úgy Balogh Kálmán a népzenék és a népzenei alapú improvizációk, Lukács Miklós pedig a jazz műfaj számára. Közös repertoárjukban két egészen különleges, egyedülálló tudás és játékmód összegződik. A kölcsönös inspiráció olyan energiákat szabadít fel, amelyekkel a hangszerjáték lehetőségeinek határait érik el. Kettejük együttműködésének alapja a zeneakadémiai stúdiumok, a tökéletes hangszerismeret, a rendkívüli tehetség, és nem utolsósorban a kiemelkedő technikai felkészültség. Véleményem szerint óriási szerencsénk, hogy kortársak ők, így fültanúi lehetünk kettejük érzékeny, lélekkel teli, virtuóz együttmuzsikálásának, kezük nyomán a cimbalomjáték újjászületésének” – hangsúlyozta Liber Endre, a Világraszóló minifesztivál szerkesztője-rendezője.

„Ez éltet: mindig új helyzetbe kerülni”

Kapcsolódó

„Ez éltet: mindig új helyzetbe kerülni”

Lukács Miklós cimbalmos több hazai formáció (Dresch Quartet, Tóth Viktor Arura Trió, Balogh Kálmán-Lukács Miklós duó) zenei arculatának kialakításában is meghatározó szerepet játszik, valamint néhány éve saját Cimbiózis nevű trióját is vezeti, akikkel decemberben jelentették meg Budapest Anzix című lemezüket. Június 4-én egy egészen új, nemzetközi formációval lép az Opus színpadára. A világhírű Eric Harland dobossal és Larry Grenadier bőgőssel játszik majd, akikkel a koncertet megelőző napokban egy lemez anyagát is felveszi a BMC stúdiójában.

Szalóki Ági

Szalóki Ági (Fotó/Forrás: Emmer László)

A koncert első felében a Cimbalomduóként is rendszeresen fellépő – sőt ezen a néven két kiváló nagylemezt publikáló – Balogh Kálmánt és Lukács Miklóst hallhatjuk, a második részt a szaxofonos, tárogatós Borbély Mihály és az ütőhangszeres Horváth Kornél közös produkciója indítja. Borbély, aki klasszikus klarinétművésznek indult, majd a hetvenes évek elején a népzene felé fordulva az Eredics testvérekkel megalapította a Vujicsics együttest, az elmúlt évtizedekben az egyik leginnovatívabb és legszélesebb horizontú hazai jazzmuzsikussá nőtte ki magát. A népzenétől a világzenéig, a modern jazztől a kortárs zenéig sokféle területen alkot, elsősorban szaxofonosként tartjuk számon, de tárogatón és más (népi) fúvós hangszereken is játszik. Borbély és Horváth duójához később Balogh és Lukács is csatlakozik, illetve vendégként a kiváló népdalénekes, Szalóki Ági, aki másnap délelőtt az Átriumban mutatja be Körforgás című, gyerekek és felnőttek számára egyaránt szóló nagylemezének anyagát. A fellépő muzsikusok, valamint Nagy Ákos és Kovács Balázs cimbalomkészítő és Tóth József tárogatókészítő mester interaktív foglalkozása teszi teljessé a kétnapos minifesztivált.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Karanténból szól a nóta

Új platformon jelentkeznek péntektől élő produkciókkal a magyar népzene, cigányzene és jazz színtér szereplői.
Jazz/World magazin

„India nemzeti kincse” – 100 éve született a szitár mestere, Ravi Shankar

Zenéjével a különböző kultúrák összekapcsolására törekedett, a klasszikus, a jazz- és a rockzene sokmillió rajongója neki köszönhetően fedezte fel az indiai zene évezredes hagyományait.
Jazz/World hír

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Jazz/World Művészi szabadság

Szőke Nikoletta: „Ez egy érzelmileg intenzív időszak”

Három hete még stúdióban volt, klipet forgatott, az egész nyara be volt táblázva. Szőke Nikoletta érzelmileg intenzív időszakot él meg, aminek a hatására új dalok vannak születőben, de a kényszerű otthonmaradásban a régiekre is marad ideje. Interjú.
Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.