Jazz/World

Csemer Boglárka: "Most élek, nem félek…"

2011.10.25. 17:15
Ajánlom
Japánkert című daláért néhány napja kapott különdíjat a Jazzy Dalversenyen a fiatal énekesnő, akit kvartettjéről és sanzon-duójáról is kérdeztünk.

- Milyen tervekkel indítottad el a Csemer Boglárka Quartettet, és mi valósult meg belőlük?

- A saját zenekar gondolata akkor kezdett el foglalkoztatni, amikor a Kőbányai zenei stúdióba jártam. Nagyon sokat tanultam itt, hiszen igen koncentrált zenei képzésben vettem részt, az egész napom reggeltől estig csak a zenéről szólt. Azt tapasztaltam, azok érvényesülnek leginkább, akiknek saját zenekaruk van saját szerzeményekkel.  Ezzel a gondolattal alapítottam meg a zenekart két évvel ezelőtt kőbányai zeneiskolás társaimmal.  Úgy érzem, hogy ötleteinkből és céljainkból sok dolog megvalósult mára. Van egy erős közönségbázisunk, akikre fellépésről fellépésre számítani lehet. Ezen kívül van egy aktív és családias jellegű facebook oldalunk, ahol nagyon érdekes párbeszédek zajlanak.  Örülök annak, hogy vannak olyan emberek, akik szívesen töltik ott az idejüket, azért hogy megosszák gondolataikat másokkal és velem.

- Milyen változások történtek az együttesedben az évek során a tagcseréknek köszönhetően? Hatással voltak a zenétekre is?

- Minden tagcserénél elgondolkodtam, hogy ez talán egy isteni jel arra, hogy valamit esetleg rosszul csinálok, és talán másba kéne vágjam a fejszém. Nagyon sokat segítettek a rajongóink, hiszen tulajdonképpen ők döntik el, hogy egy zene jó vagy sem. A tagcserék sokszor lassították a közös munkát, de egy éve, amióta állandó a csapat, nagyon jól megy a közös munka, amihez nagyban hozzájárul Sebestyén Áron zongorista.

- Hogyan választod ki zenésztársaidat?

- Ezt a kérdést több úton is megpróbáltam már megközelíteni. Amikor szakmai szempontok alapján választottam, akkor előfordult, hogy emberileg nem működött jól. A tagcserék időszakában azt a nyomást a legnehezebb kezelni, amikor a már fontos és leszervezett koncert előtt lép ki valamelyik zenész. Olyankor előkerülnek a vészforgatókönyv megoldásai, gyorsan szólunk egy ismerősnek. Ezek a kapcsolatok persze nem tartottak soká. A jelenlegi tagokkal, György Attilával (bőgő), Németh Tamással (dob) és Sebestyén Áronnal nagyon jól megértjük egymást. Mindenképen az a szerencsés felállás, ha emberileg jól kijönnek egymással a zenészek, amellett persze, hogy egymás szakmai kvalitásait is elfogadják és szeretik egymásban.

- Sebestyén Áronnal indítottátok el sanzon ihletésű duótokat 2010-ben. Honnan a vonzódás a francia muzsika iránt?

- Gimnáziumban négy évig tanultam a nyelvet, érettségi után pedig egy évet kint töltöttem Párizsban bébiszitterként. Számomra ez az év nagyon meghatározó volt. Kint sok francia zenét hallgattam, ami a nyelvtanulásban is nagyon sokat segített. Sok mindenben azonosulni tudtam a francia kultúrával és értékrenddel. Később Egerben kezdtem el felsőfokú tanulmányaimat francia szakon. Tanáraim tudták, hogy énekelek, és egyik alkalommal egy főiskolai rendezvényen megkértek, hogy adjak elő pár dalt franciául. Akkor kezdődött el a közös munkánk Áronnal, amit nemcsak mi, de a közönség is nagyon élvezett.  Persze felvetődött bennünk az ötlet, hogy jó volna ebből egy komolyabb projektet csinálni. Mára kétszer annyi fellépésem van a duó formációval, mint a quartettel. Szerintem ez a jól behatárolt műfajnak köszönhető, ami itthon kuriózumnak számít.

- Célod, hogy közelebb hozd ezt a műfajt a magyar közönséghez. Miért tartod ezt fontosnak?

-  A sanzon nagyon különleges érzelmi kivetülése a zenének, rendkívül kifejező. Szeretem ezt a fajta letisztult éneklést, amikor nem kell más a színpadra, csak az előadó, aki megszólít, elmesél egy történetet.  Számomra példaértékű az olyan nagy sanzonénekesek eladásmódja, mint Jacques Brel, hiszen egy előadónak szerintem nagyon fontos tudnia, hogy miért is áll a színpadra és hogy mit akar megosztani az emberekkel. Ezek olyan értékek, amelyek mostanában talán kezdenek visszajönni amellé az irányvonal mellé, amikor egy előadónak miniruhában kell táncolnia. 

- Kik voltak a mestereid és mik a legfontosabb dolgok, amit tőlük tanultál?

- Nagy szerencsém volt, hogy már egészen kis koromtól kezdődően olyan tanárok vettek körül - és itt nem csak zenetanárokra gondolok - akik támogattak, utat mutattak és megerősítettek abban, hogy van tehetségem. Az élmény, ami megerősített abban, hogy nekem énekelnem kell, tizenhárom éves koromban egy iskolai fellépés alkalmával történt. Ekkor éreztem először a saját bőrömön azt, hogy a zenével közelebb juthatok az emberekhez, és az egyik legfontosabb érzést sikerült kiváltanom belőlük: a szeretetet. Ezután beiratkoztam a Csepeli Zeneiskolába, ahol klasszikus éneket és zongorát tanultam, jazzéneket pedig a Postás Művelődési Központban kezdtem tanulni. Tanáraim voltak Orbán Enikő (népzene), Szalókiné Müller Gabriella (klasszikus zene), Cseke Gábor, Micheller Myrtill és Munkácsi Bea (jazz). Érdekes, hogy mostanában van nekem is van egy-két magánnövendékem, és csak most érzem, hogy a tanításon keresztül is mennyit tudok tanulni.

- A Csemer Boglárka Quartet a Jazzy Dalverseny döntőse lett Japánkert című dalával, melynek utosló sora a címben is idézett vagány „Most élek, nem félek...". Milyen élmények, benyomások értek a verseny kapcsán?

- A Jazzy Dalversenyre pontosan a határidő napján adtuk be a jelentkezésünket! (nevet) Örültem, hogy szakmai zsűri bírálta el a dalokat - köztük a miénket is -, és tulajdonképpen ez volt az első szakmai bemérettetés a Quartet életében.  Természetesen nagyon örültünk a továbbjutásnak, és annak is, hogy miénk lett a Magyar Jazz Szövetség különdíja, amit ráadásul olyan ember adott át Márkus Tibor személyében, aki ismer és tanított. Az ilyen jellegű versenyeket egyébként nem tartjuk sorsdöntőnek, úgyhogy azt gondoltuk, ha sikerül örülünk, ha nem, megyünk tovább.

- Mesélj a döntős dalról!

- A Japánkert című dalt közösen írtam Sebestyén Áron zongoristával. Ezzel a dallal, úgy érzem, megütöttünk egy olyan saját, fiatalos hangot, ami modern, de konzervatívabb zenehallgatók is megtalálhatják benne a nekik tetsző dolgokat.

- Mik a terveid a jövőre nézve?

- Úgy érzem, hogy a quartettel sok jó koncerten vagyunk túl, kezd teljesen kiforrni egy önálló zenei hangzás. Mindezek után nagyon nagy előrelépés lenne, ha lenne egy önálló albumunk és egy videoklipünk, amivel megszólíthatnánk egy olyan korosztályt, aki nem jár le a jazz clubokba. Ezen kívül szeretnék külföld felé nyitni. Számomra fontos, hogy a zenénket olyan emberek is megszeressék, akik nem jazzrajongók. Szerintem fejben és lélekben kell helyrerakni, hogy miért zenél az ember. Ha azt akarod, hogy egy hallgatónak jobb legyen egy napja, hogy kapjon valamit, akkor rögtön tudni fogod, hogy mit kell ezért megtenned.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A muzsika hangja szigorú valósága

Talán nem meglepő, hogy számos musicalhez hasonlóan a Broadway színpadáról vászonra álmodott, öt Oscar-díjjal jutalmazott és minden idők ötödik legjövedelmezőbb filmjeként számon tartott A muzsika hangját is valós események ihlették, arról viszont már kevés szó esik, hogy a szereplők olyannyira az életből csöppentek a képernyőre, illetve a színpadra, hogy a szerzők még a neveket sem változtatták meg.
Vizuál

Mindig farmernadrágot viselt – Szomjas Györgyre emlékezett Gelencsér Gábor

Az április 7-én elhunyt filmrendező, Szomjas György művei is láthatók lesznek a Műcsarnok hamarosan megnyíló, filmesek fotóit bemutató tárlatán, ám készítőjük már nem lehet jelen a megnyitón. Gelencsér Gábor filmtörténész búcsúzott tőle a Műcsarnok oldalán.
Plusz

Elhunyt Fülöp herceg

Életének századik évében elhunyt Fülöp edinburghi herceg, a brit uralkodó, II. Erzsébet királynő férje – közölte pénteken a Buckingham-palota.
Vizuál

Elhunyt Szomjas György

Megrendülten olvastuk a Magyar Filmművészek Szövetsége gyászhírét, miszerint 2021. április 7-én, 80 éves korában otthonában, szerettei körében elhunyt Szomjas György filmrendező. 
Klasszikus

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.
Jazz/World videó

A Nagymező utcáról énekel Bolyki Sára

Nagymező utca címmel jelent meg a két fiatal jazz-zenész – Bolyki Sára és Bolyki Tamás – első közös dala, amelyben felidézik a Bartók Konziban töltött éveket.
Jazz/World fonó

Rangos magyar lemezdíjra jelölték a Fonó öt lemezét

Legjobbak közé került a Balázs Elemér Group, a Cimbaliband, a Besh o droM, a Dalinda és az Ötödik Évszak lemeze a Fonogram-díjak idei jelöltjeinek listáján.
Jazz/World hír

Megvannak a Fonogram-díj idei jelöltjei

Április 24-én derül ki, kik nyerik idén a magyar zenei élet legrangosabb szakmai elismerését, a Fonogram - Magyar Zenei Díjat 18+1 kategóriában.