Jazz/World

Dave Holland: „Elvárások nélkül létezni”

2017.11.28. 08:48
Ajánlom
A brit származású, Amerikában élő jazzbőgős a hatvanas évek óta meghatározó alakja a műfajnak, amióta '68-ban Miles Davis meghívta őt a zenekarába, és bekerült a jazz fősodrába. 71 éves korát meghazudtoló frissességgel és nyitottsággal közelít a világhoz és a zenéhez. Hogy mi a titka, hogy lélekben nem öregszik, azt is elárulta nekünk a december 4-én a MOMkultban triójával koncertező zenész.
Dave Holland

Dave Holland (Fotó/Forrás: Roberto Serra - Iguana Press / Getty Images Hungary)

- Önnel kapcsolatban megkerülhetetlen kérdés a Miles Davishez fűződő viszonya, hiszen pályája során olyan emblematikus albumokon működött közre, mint In a Silent Way, a Bitches Brew vagy a Filles de Kilimanjaro. Mi az első dolog, ami eszébe jut Miles Davisről?

- Két dolog: az erős koncentráció és a zene iránti mély elkötelezettség. Milesszal egy színpadon állni olyasféle tapasztalat volt, amivel se azelőtt, se azóta nem találkoztam. Londonban hallott engem játszani egy klubban, így hívott meg New Yorkba, a zenekarába. Nagyon izgalmas volt, mert vele és a zenésztársaival személyesen legelőször a színpadon találkoztam – vagyis nem próbáltam velük az első koncert előtt. Ez egyrészről félelmetes volt, ugyanakkor nagyon erős hatást gyakorolt rám a felismerés, hogy milyen tökéletesen tudja működtetni a zenét a koncentráció ereje, és a kreativitás szabadsága. Ez az első találkozás nagyon meghatározó volt. Később pedig ugyanilyen megdöbbentő felismerés volt vele kapcsolatban az a támogató hozzáállás, amivel segítette a zenésztársait a színpadon.

Miles révén jöttem rá arra, hogy a zene úgy lesz igazán kreatív és sokszínű, ha a zenészek egyenrangú félként, belső szabadsággal játszhatnak.

Vagyis a zenének nem kell részletekbe menőkig szervezettnek lenni, lehet az absztrakt is – elég, ha a muzsikusok érzékelik az irányt, a zenekarvezető pedig bízik a zenészeiben.

- Miles Davishez hasonlóan ön is folyton új irányokat keres a zenében. Ezt is tőle tanulta?

- Az összes, vele együtt dolgozó zenészre jellemző volt a konstans fejlődésvágy, az új irányok állandó keresése. Persze, ha minden héten játszol, vagy éppenséggel van egy zenekarod, akikkel rengeteg közös fellépésetek van, az egy kiváló lehetőség arra, hogy együtt fejlődjetek és fedezzetek fel új dolgokat.

- Önnek mi a stratégiája arra nézve, hogy mindig friss maradjon az improvizációban és nyitott az új impulzusokra?

- Próbálok elvárások nélkül létezni a színpadon és a zenében.

Csak odamegyek a koncerthelyszínre, ahol zene közben igyekszem jelen lenni, az ösztöneimre hagyatkozni és persze figyelni a többi muzsikusra. Olvastam valahol, hogy a színészet titka is az, hogy figyelj a másik színészre és ne csak a saját szereped által vegyél részt a játékban. A zene ugyanígy működik. A jó zene titka, hogy figyelj a többiek minden rezdülésre és kapcsolódj hozzájuk.

- A külső szemlélődő számára úgy tűnhet, hogy a bőgősök, basszusgitárosok a legtöbbször háttérben maradnak.

- Az, hogy a háttérben vannak, az csak a látvány. De egy együttesben a bőgőnek nagyon-nagyon fontos szerepe van. Ő biztosítja a ritmikai és harmóniai alapot, és ő jelenti a legfontosabb összekötő erőt a zenében. A legtöbb jazz-zenész állítja, hogy a bőgős szerepe kulcsfontosságú a zenei szituációk alakulásában.

- Az viszont tény, hogy csak kevesekből válik zenekarvezető. Önt mi vezette rá, hogy zenekarvezetővé ”lépjen elő”?

- Ez nem az én döntésem volt, hanem egy organikus folyamat részeként zajlott. 35 éves voltam, amikor a saját formációmat létrehoztam: eddigre rengeteg tapasztalatot szereztem kiváló zenészekkel való együttműködéseim révén. Elérkeztem ahhoz a ponthoz, hogy felismertem, a következő lépés egy saját zenekar megalakítása lesz. Nagyon pontosan körvonalazódott a fejemben egy elképzelés, egy hangkép, amiről tudtam, hogy közreműködői státuszból semelyik zenekaromban nem tudnám megvalósítani.

Szóval a zenekaralapítás ötlete belső kényszer hatására történt, nem pedig egy olyan szakmai ambíció következményeként, hogy én márpedig szeretnék a zenekarvezető pozíciójában tündökölni.

Csak szerettem volna egy olyan bandát, ahol a zenésztársak örömmel követnek engem az egyéni zenei utak felfedezésében.

Kevin Eubanks

Kevin Eubanks

- Előszeretettel veszi magát körbe különböző generációk jeles muzsikus képviselőivel: legújabb triójában a fiatal amerikai dobossal, a 35 éves Obed Calvaire-vel, és a 60 éves amerikai gitárossal, Kevin Eubanks-szal játszik. Miért fontos az ön számára ez a generációk közti kapcsolat a zenekaron belül?

- Tudod, ez a jazz tradíciójának része. Én 21 éves voltam, amikor lehetőségem adódott Miles Davissel játszani. Én voltam akkor a legfiatalabb a zenekarban.

Hagyomány a jazzben, hogy a fiatal zenészeket az idősebb zenészek bevezetik a zene rejtelmeibe.

Így mind a két fél tanul: ha hozzánk jön egy fiatalabb játékos, akinek egyéni elképzelései vannak a zenéről, az engem ugyanúgy inspirál. Ez egy oda-visszaható tapasztalat.

Obed Calvaire

Obed Calvaire (Fotó/Forrás: John Rogers)

- Hogyan jellemezné a mostani zenekara zenéjét?

- Nagyon nagy szabadsággal játszunk a mostani zenekarommal. Vannak megírt, megszerkesztett számaink, de ezekből minden este teljesen új verzió születik attól függően, hogy aznap hogyan kapcsolódunk egymáshoz. Szóval vannak alapvető dolgok, amik változatlanok a számokban, de az előadásmód, a tempóválasztás, vagy az, hogy hogyan kötjük össze egyik számot a másikkal, az minden este változik. Olykor egész hosszú szettek telnek el úgy, hogy nincs olyan kompozíció, ami közben ne születnének egészen újszerű momentumok, érzések. Azt tapasztaltam, hogy

a közönség mindent ért, én pedig imádom azt az érzést, ahogyan ők várják a váratlant.

- Mi teszi önt boldoggá a zenén kívül?

Jó emberekkel lenni, eszmét cserélni velük. És nagyon szeretem a természetet is. New York mellett lakom, a városon kívül, fák és állatok között, folyó mentén.

A természet segít kapcsolódni önmagamhoz és segít abban is, hogy magamra az univerzum részeként tekintsek. És ez boldoggá tesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 15. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.