Jazz/World

Dave Holland: „Elvárások nélkül létezni”

2017.11.28. 08:48
Ajánlom
A brit származású, Amerikában élő jazzbőgős a hatvanas évek óta meghatározó alakja a műfajnak, amióta '68-ban Miles Davis meghívta őt a zenekarába, és bekerült a jazz fősodrába. 71 éves korát meghazudtoló frissességgel és nyitottsággal közelít a világhoz és a zenéhez. Hogy mi a titka, hogy lélekben nem öregszik, azt is elárulta nekünk a december 4-én a MOMkultban triójával koncertező zenész.
Dave Holland

Dave Holland (Fotó/Forrás: Roberto Serra - Iguana Press / Getty Images Hungary)

- Önnel kapcsolatban megkerülhetetlen kérdés a Miles Davishez fűződő viszonya, hiszen pályája során olyan emblematikus albumokon működött közre, mint In a Silent Way, a Bitches Brew vagy a Filles de Kilimanjaro. Mi az első dolog, ami eszébe jut Miles Davisről?

- Két dolog: az erős koncentráció és a zene iránti mély elkötelezettség. Milesszal egy színpadon állni olyasféle tapasztalat volt, amivel se azelőtt, se azóta nem találkoztam. Londonban hallott engem játszani egy klubban, így hívott meg New Yorkba, a zenekarába. Nagyon izgalmas volt, mert vele és a zenésztársaival személyesen legelőször a színpadon találkoztam – vagyis nem próbáltam velük az első koncert előtt. Ez egyrészről félelmetes volt, ugyanakkor nagyon erős hatást gyakorolt rám a felismerés, hogy milyen tökéletesen tudja működtetni a zenét a koncentráció ereje, és a kreativitás szabadsága. Ez az első találkozás nagyon meghatározó volt. Később pedig ugyanilyen megdöbbentő felismerés volt vele kapcsolatban az a támogató hozzáállás, amivel segítette a zenésztársait a színpadon.

Miles révén jöttem rá arra, hogy a zene úgy lesz igazán kreatív és sokszínű, ha a zenészek egyenrangú félként, belső szabadsággal játszhatnak.

Vagyis a zenének nem kell részletekbe menőkig szervezettnek lenni, lehet az absztrakt is – elég, ha a muzsikusok érzékelik az irányt, a zenekarvezető pedig bízik a zenészeiben.

- Miles Davishez hasonlóan ön is folyton új irányokat keres a zenében. Ezt is tőle tanulta?

- Az összes, vele együtt dolgozó zenészre jellemző volt a konstans fejlődésvágy, az új irányok állandó keresése. Persze, ha minden héten játszol, vagy éppenséggel van egy zenekarod, akikkel rengeteg közös fellépésetek van, az egy kiváló lehetőség arra, hogy együtt fejlődjetek és fedezzetek fel új dolgokat.

- Önnek mi a stratégiája arra nézve, hogy mindig friss maradjon az improvizációban és nyitott az új impulzusokra?

- Próbálok elvárások nélkül létezni a színpadon és a zenében.

Csak odamegyek a koncerthelyszínre, ahol zene közben igyekszem jelen lenni, az ösztöneimre hagyatkozni és persze figyelni a többi muzsikusra. Olvastam valahol, hogy a színészet titka is az, hogy figyelj a másik színészre és ne csak a saját szereped által vegyél részt a játékban. A zene ugyanígy működik. A jó zene titka, hogy figyelj a többiek minden rezdülésre és kapcsolódj hozzájuk.

- A külső szemlélődő számára úgy tűnhet, hogy a bőgősök, basszusgitárosok a legtöbbször háttérben maradnak.

- Az, hogy a háttérben vannak, az csak a látvány. De egy együttesben a bőgőnek nagyon-nagyon fontos szerepe van. Ő biztosítja a ritmikai és harmóniai alapot, és ő jelenti a legfontosabb összekötő erőt a zenében. A legtöbb jazz-zenész állítja, hogy a bőgős szerepe kulcsfontosságú a zenei szituációk alakulásában.

- Az viszont tény, hogy csak kevesekből válik zenekarvezető. Önt mi vezette rá, hogy zenekarvezetővé ”lépjen elő”?

- Ez nem az én döntésem volt, hanem egy organikus folyamat részeként zajlott. 35 éves voltam, amikor a saját formációmat létrehoztam: eddigre rengeteg tapasztalatot szereztem kiváló zenészekkel való együttműködéseim révén. Elérkeztem ahhoz a ponthoz, hogy felismertem, a következő lépés egy saját zenekar megalakítása lesz. Nagyon pontosan körvonalazódott a fejemben egy elképzelés, egy hangkép, amiről tudtam, hogy közreműködői státuszból semelyik zenekaromban nem tudnám megvalósítani.

Szóval a zenekaralapítás ötlete belső kényszer hatására történt, nem pedig egy olyan szakmai ambíció következményeként, hogy én márpedig szeretnék a zenekarvezető pozíciójában tündökölni.

Csak szerettem volna egy olyan bandát, ahol a zenésztársak örömmel követnek engem az egyéni zenei utak felfedezésében.

Kevin Eubanks

Kevin Eubanks

- Előszeretettel veszi magát körbe különböző generációk jeles muzsikus képviselőivel: legújabb triójában a fiatal amerikai dobossal, a 35 éves Obed Calvaire-vel, és a 60 éves amerikai gitárossal, Kevin Eubanks-szal játszik. Miért fontos az ön számára ez a generációk közti kapcsolat a zenekaron belül?

- Tudod, ez a jazz tradíciójának része. Én 21 éves voltam, amikor lehetőségem adódott Miles Davissel játszani. Én voltam akkor a legfiatalabb a zenekarban.

Hagyomány a jazzben, hogy a fiatal zenészeket az idősebb zenészek bevezetik a zene rejtelmeibe.

Így mind a két fél tanul: ha hozzánk jön egy fiatalabb játékos, akinek egyéni elképzelései vannak a zenéről, az engem ugyanúgy inspirál. Ez egy oda-visszaható tapasztalat.

Obed Calvaire

Obed Calvaire (Fotó/Forrás: John Rogers)

- Hogyan jellemezné a mostani zenekara zenéjét?

- Nagyon nagy szabadsággal játszunk a mostani zenekarommal. Vannak megírt, megszerkesztett számaink, de ezekből minden este teljesen új verzió születik attól függően, hogy aznap hogyan kapcsolódunk egymáshoz. Szóval vannak alapvető dolgok, amik változatlanok a számokban, de az előadásmód, a tempóválasztás, vagy az, hogy hogyan kötjük össze egyik számot a másikkal, az minden este változik. Olykor egész hosszú szettek telnek el úgy, hogy nincs olyan kompozíció, ami közben ne születnének egészen újszerű momentumok, érzések. Azt tapasztaltam, hogy

a közönség mindent ért, én pedig imádom azt az érzést, ahogyan ők várják a váratlant.

- Mi teszi önt boldoggá a zenén kívül?

Jó emberekkel lenni, eszmét cserélni velük. És nagyon szeretem a természetet is. New York mellett lakom, a városon kívül, fák és állatok között, folyó mentén.

A természet segít kapcsolódni önmagamhoz és segít abban is, hogy magamra az univerzum részeként tekintsek. És ez boldoggá tesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Vizuál

Nemecsek Ernő szobrot kapott a Füvészkertben

Már megint megfürdették nemecsek ernőt. A Pál utcai fiúk bandájának közlegényéről a Füvészkertben mintáztak szobrot.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.
Jazz/World ajánló

Mintha Provence-ben járnánk - minifesztivál a Diszeli Kúriában

Új igazodási pont a Balaton-felvidék kulturális kínálatában a nemrég nyílt 18. századi műemlékegyüttes, a Diszeli Kúria. A Hosszúahétvége elnevezésű minifesztiválon fellép a Dés László Free Sounds Quartet, Bereményi Géza és Másik János pedig közös estjét adja elő.
Jazz/World lapszemle

A nap, amikor az egyik leghíresebb filozófus faggatta a legnagyobb jazz-szaxofonost

Milyen kapcsolatot talál nyelv és improvizáció között az egyik legnagyobb 21. századi posztmodern gondolkodó, nyelvfilozófus és a korszakalkotó free-jazz szaxofonosa? Ez is kiderül Jacques Derrida Ornette Colemannel készített 1997-es interjújából.
Jazz/World magazin

Ó, az az énekes! - 10 éve hunyt el Cseh Tamás

Tíz éve, 2009. augusztus 7-én hunyt el Cseh Tamás Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, előadóművész, egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója. Az évforduló alkalmából több megemlékezést is tartanak. 
Jazz/World magazin

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.