Jazz/World

Depresszió, megromlott házasságok és egy drag queen – Charles Aznavour dalai korántsem könnyű sanzonok

2018.10.02. 11:35
Ajánlom
Érdemes leszámolni a minap elhunyt francia énekes nagymamabarát imidzsével, hiszen a művész előszeretettel foglalkozott olyan súlyos témákkal is, mint a családi viszályok vagy a depresszió.

Charles Aznavournak azt mondták, hogy túl csúnya és túl alacsony az énekesi karrierhez, ez azonban mégsem akadályozta meg abban, hogy az egyik legnagyobb sanzonista legyen, akit a francia Frank Sinatraként is emlegettek. Csakhogy Sinatrával ellentétben Aznavour maga írta a dalait, amelyekben a sanzon műfajában korábban tabunak számító témákat is feldolgozott: énekelt homoszexualitásról, problémás házasságokról, depresszióról, sőt – most kapaszkodjanak meg! – a férfiak érzelmeiről is.

Ez valami rendellenesség nálam, hogy olyan dolgokról akarok beszélni, amiről nem illene. A homoszexualitással kezdtem, és meg akartam törni minden tabut

nyilatkozta három éve.

4337361490_c58bd9d809_b-104625.jpg

Charles Aznavour (Fotó/Forrás: Flickr)

A 94 éves korában elhunyt énekes művészetét a köztudatban könnyű szórakozásként könyvelték el – írja a Guardian szakírója, Alexis Petridis. Két legnagyobb slágere, a szirupos Les plaisirs démodés és a Tous les visages de l'amour ugyan valóban elég ódivatú volt, és úgy került fel a hetvenes években a glam és a soul uralta slágerlistákra, mintha a rock’n’roll forradalma meg sem történt volna, mégis számos progresszív szellemiségű popzenész - köztük Bob Dylan is - nagy rajongója volt. Sőt, a vagabund folkpróféta egyenesen a legjobb koncertnek nevezte Aznavour egyik fellépését, amelyet a Carnegie Hallban hallott 1963-ban. Ez volt az a fellépés, amelyet egy korabeli újságcikk így írt le:

A harmincnyolc éves, párizsi születésű, örmény származású Charles Aznavour azzal az inkább fájdalmas performansszal ért el hatalmas sikert, hogy kipréselte magából alig több mint 150 centiméterének minden szorongását, szomorúságát…

Aznavour előtt a reménytelenség nem volt népszerű – viccelődött Jean Cocteau filmrendező, amikor az Orfeusz végrendelete című filmjének egyik főszereplőjévé választotta. Aznavour eleven érzékkel írt a mindennapokról, és a cenzorokat leszámítva mindenki imádta a stílusáért. Írt az orgazmus utáni eufóriáról is, de azt a dalát nem játszhatták a rádiók (Après l’amour). Tu t’laisses aller című sanzonjában egy férfi lerészegedik, hogy aztán elmondja őszintén a feleségének, mit is gondol róla – szörnyű dolgokat. Aztán kényszeredett mosollyal hozzáteszi, hogy a dolgok azért maradhatnak úgy, mint eddig, és megpróbálja magához vonni a nőt: „Et parfois comme par le passé / J'aimerais que tout contre mon coeur / Tu te laisses aller, tu te laisser aller” – „Legyen úgy, mint eddig, történjen minden a szívem ellenében. Engedd el magad, engedd el magad!”

Az 1963-as Bon Anniversaire című dal egy elrontott születésnapi köszöntésről szól, szinte kényelmetlen hallgatni. 1972-ben, amikor a francia popkultúra látványosan kerülte a homoszexualitás témáját, Aznavour egy drag queenről írt sanzont (Comme ils disent), aki az anyjával él, de az igazi élete éjjel kezdődik. Amikor az énekes először előadta a dalt néhány homoszexuális ismerőse előtt, dermedt csend fogadta. „Megkérdezték, hogy ki fogja énekelni. Én, feleltem. Újabb csönd. Aztán valaki amiatt aggodalmaskodott, hogy mondok-e előtte valamit. De hát el tudják képzelni, hogy a színpadon megállok a dal előtt, és bejelentem, hogy most egy homoszexuális szemszögéből fogok énekelni, de nyugi, valójában nem vagyok az? Nem volt visszaút!”

Charles Aznavour legjobb dalai egyben monodrámákká válnak az előadásában.

Számos alkalommal hangsúlyozta, hogy inkább tekinti magát színésznek, aki énekel.

Több filmben is szerepelt, az Átkelés a Rajnán címűért elnyerte Cannes-ben a legjobb férfi főszereplő díját. Vele készítette Truffaut a Lőj a zongoristára! című filmet, mellékszerepe volt az Oscar-díjas A bádogdobban. Utolsó filmje, az Ararát (2002) az örmény népirtásról szól.

31377868120_f395191b1f_o-104625.jpg

Charles Aznavour (Fotó/Forrás: Flickr)

Életének utolsó éveiben is újabb dalokat írt, mintegy 1300 sanzonból álló életművet hagyott maga után. És számos legendát. Például azt, hogy hiába köszönthette Edith Piafnak a felemelkedését, soha nem lett a művésznő számos szeretőinek egyike. „Nem volt az esetem” – kommentálta később. Viszont Piaf kedvéért még egy orrplasztikára is hajlandó volt Aznavour, hogy aztán az énekesnő megjegyezze a beavatkozás után: „Jobban tetszett előtte!”

A kis veréb – Edith Piaf

Kapcsolódó

A kis veréb – Edith Piaf

A XX. század egyik legizgalmasabb művészi életútja Edith Piafé, akinek neve örökre összeforrt a sanzonéneklés műfajával.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Zenés színház

KVÍZ: Felismered a musicaleket az első mondatuk alapján?

Talán nem is gondolnánk, hogy az első jelenet mennyire meghatározhatja egy darab egészét: megadja a hangulatát, előrevetíti a cselekményt, még talán a végkifejletre is utal.
Vizuál

A bárányok hallgatnak – 6 érdekesség a 30 éves film kapcsán

Tényleg sosem pislog Hannibal Lecter? És miért jut eszembe a molylepkéről Salvador Dalí? Összeszedtünk néhány érdekes tényt a film kapcsán, amely nyomán a világ megismerte az egyik leghíresebb fiktív emberevőt, Hannibal Lectert.
Vizuál

Lidérc úr és a lelki karantén: Díjnyertes rövidfilmek online

Idén januárban a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál exkluzív online premierekkel lepi meg a rövidfilmek szerelmeseit. A limitált ideig látható válogatásban 4 magyar és 5 nemzetközi, díjnyertes alkotás látható a fesztivál Facebook-oldalán.
Tánc

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.