Jazz/World

Django a kerítés tetején

2014.05.03. 07:05
Ajánlom
A Snétberger Zenei Tehetség Központ 2011-ben alakult, és mára Magyarország egyik legfontosabb tehetséggondozó központjává nőtte ki magát. A növendékek a Sziget Fesztivál Roma Sátrában is bemutatkozhattak, idén pedig a Zenekadémián és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is közös koncerten léphetnek fel tanáraikkal. Snétberger Ferenccel a közönség iránti alázatról, a Kossuth-díjról és a salgótarjáni éjszakákról beszélgettünk. INTERJÚ

-  Mi a valódi zenei tehetség?

-  Ezt nagyon nehéz megfogalmazni, mert számos dolog együttállása szükséges hozzá. A jó hallás, az ösztönösség ugyanúgy fontos, mint hogy a gyerekek fejben is érettek legyenek. El kell hitetni velük, hogy különleges tudással bírnak, de mégsem bízhatják el magukat, mert akkor nagyon hamar elbukhatnak. Az is nagyon fontos nevelői feladat, hogy a srácok érezzék, hogy mindig van mit tanulniuk még a zenéről és előadóművészetről, legyen bennük alázat a zene és a közönség felé. Ha a saját pályám kezdetére gondolok, nekem is nagyon sokat jelentett, amikor egy konkrét célt kitűztem magam elé. Például azt, hogy egyszer én is a Zeneakadémia színpadán akarok állni. Emlékszem, amikor kölyökként beléptem abba a gyönyörű, díszes terembe. Tudtam, hogy én is itt akarok egyszer majd zenélni, és rengeteget jelentett, amikor fiatalként én is kiállhattam oda. Ez a mai gyerekekre is ugyanilyen inspirálóan hat, ez is a célja az áprilisi koncerteknek.

-  Ha valaki eljut a Zenekadémia színpadára, az már kész zenésznek tekinthető?

-  Nem. Egy zenész soha nem tekinthető késznek. Én legalábbis nem érzem magamat annak. Az egész életem a keresésről szól, a folytonos, meg nem szűnő keresésről. Ha létezik olyan, amitől egy zenész zenésznek tekinthető, akkor az a keresés, amely egy életen át tart.

-  A tehetséggondozásnál sokszor kiemelik, hogy a gyerekek sorsát döntően határozza meg az első személyes élményük, amely az adott művészeti ággal kapcsolatos.

-  Erre a saját életemből tudom hozni a legjobb példát. Salgótarjánban voltam gyerek, apám ott zenélt esténként a kertvendéglőkben. A haverjaimmal felmésztunk a vendéglők melletti kerítés tetejére, és onnan hallgattuk a zenét. Apám gitározott, egész éjjel Django Reinhardt-számokat játszott. Elképesztő élmény volt, órákon keresztül figyeltem őket, gyerekként teljesen magával ragadott az érzés és a szenvedély, ami csak úgy sütött a játékukból.

-  Előfordul még, hogy ugyanígy belefeldkezik egy másik zenész játékába?

-  Persze. Sokszor még akkor is, ha éppen egy színpadon játszunk. Lendvai Józseffel volt például ilyen élményem. Ültem a gitárommal, Józsi szólózott, én meg teljesen belefeldkeztem a feelingbe, ami a zenéjéből áradt.

-  Ha már a feeeling, a díjak mennyit számítanak egy művésznek?

-  Szerintem számítanak, nagyon jó érzés, hogy elsimerik az ember munkáját. Az, hogy idén Kossuth-díjas lettem, nagy megtiszteltetés. De ettől sem én, sem a zeném nem változik, ugyanolyan imádat van bennem a zene iránt, mint amikor apámat hallgattam a salgótarjáni kerítés tetején.

-  Bár a kerthelységnél jóval nagyobb, de a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon újra a szabad ég alatt zenélhet.

-  A Concerto Budapesttel fogunk fellépni, amely egy csak vonósokból álló zenekar. A második felvonásban pedig az iskola növendékei mellett velem fog játszani Oláh Tzumo Árpád zongoraművész, Barcza Horváth József bőgős és a fiam, Toni Snétberger, aki dobol. Lesz egy külföldi vendégünk is, a világ egyik leghíresebb tubása, a francia Michel Godard. Nagyon várom ezt a koncertet, és nem csupán a rangos fellépők miatt. Szabadtéren játszani teljesen más érzés, mint egy hangversenyteremben. Bár akusztikailag nehezebb a helyzet, mint egy zárt térben, mégis, valahogy sokkal közvetlenebb a kapcsolat a közönséggel. Ez a közvetlenség pedig elképesztő energiákat szabadít fel a zenészekben és a közönségben is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Színház

Herczeg Tamás leköszön a Szegedi Szabadtéri Játékok éléről

Harangozó Gyula művészeti igazgató szintén elköszön a Fesztivál vezetésétől.
Színház

Független alkotóműhelyt hoz létre az SZFE polgársága

A Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakítása ellen tiltakozó oktatók és hallgatók Freeszfe Egyesület néven autonóm alkotóműhelyt hoztak létre, melynek elsődleges célja demokratikus keretek közé menteni az egyetem 155 éves szellemiségét.
Színház

107 tanár követeli az őszi félév érvényességét az SZFE vezetésétől

107 tanár – óraadók és osztályfőnökök egyaránt – írta alá azt a közleményt, amelyben követeli az őszi félév elismerését, a teljesítéseket, illetve, hogy fizessék ki a munkájukért a járandóságukat – tudta meg a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.