Jazz/World

Django a kerítés tetején

2014.05.03. 07:05
Ajánlom
A Snétberger Zenei Tehetség Központ 2011-ben alakult, és mára Magyarország egyik legfontosabb tehetséggondozó központjává nőtte ki magát. A növendékek a Sziget Fesztivál Roma Sátrában is bemutatkozhattak, idén pedig a Zenekadémián és a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is közös koncerten léphetnek fel tanáraikkal. Snétberger Ferenccel a közönség iránti alázatról, a Kossuth-díjról és a salgótarjáni éjszakákról beszélgettünk. INTERJÚ

-  Mi a valódi zenei tehetség?

-  Ezt nagyon nehéz megfogalmazni, mert számos dolog együttállása szükséges hozzá. A jó hallás, az ösztönösség ugyanúgy fontos, mint hogy a gyerekek fejben is érettek legyenek. El kell hitetni velük, hogy különleges tudással bírnak, de mégsem bízhatják el magukat, mert akkor nagyon hamar elbukhatnak. Az is nagyon fontos nevelői feladat, hogy a srácok érezzék, hogy mindig van mit tanulniuk még a zenéről és előadóművészetről, legyen bennük alázat a zene és a közönség felé. Ha a saját pályám kezdetére gondolok, nekem is nagyon sokat jelentett, amikor egy konkrét célt kitűztem magam elé. Például azt, hogy egyszer én is a Zeneakadémia színpadán akarok állni. Emlékszem, amikor kölyökként beléptem abba a gyönyörű, díszes terembe. Tudtam, hogy én is itt akarok egyszer majd zenélni, és rengeteget jelentett, amikor fiatalként én is kiállhattam oda. Ez a mai gyerekekre is ugyanilyen inspirálóan hat, ez is a célja az áprilisi koncerteknek.

-  Ha valaki eljut a Zenekadémia színpadára, az már kész zenésznek tekinthető?

-  Nem. Egy zenész soha nem tekinthető késznek. Én legalábbis nem érzem magamat annak. Az egész életem a keresésről szól, a folytonos, meg nem szűnő keresésről. Ha létezik olyan, amitől egy zenész zenésznek tekinthető, akkor az a keresés, amely egy életen át tart.

-  A tehetséggondozásnál sokszor kiemelik, hogy a gyerekek sorsát döntően határozza meg az első személyes élményük, amely az adott művészeti ággal kapcsolatos.

-  Erre a saját életemből tudom hozni a legjobb példát. Salgótarjánban voltam gyerek, apám ott zenélt esténként a kertvendéglőkben. A haverjaimmal felmésztunk a vendéglők melletti kerítés tetejére, és onnan hallgattuk a zenét. Apám gitározott, egész éjjel Django Reinhardt-számokat játszott. Elképesztő élmény volt, órákon keresztül figyeltem őket, gyerekként teljesen magával ragadott az érzés és a szenvedély, ami csak úgy sütött a játékukból.

-  Előfordul még, hogy ugyanígy belefeldkezik egy másik zenész játékába?

-  Persze. Sokszor még akkor is, ha éppen egy színpadon játszunk. Lendvai Józseffel volt például ilyen élményem. Ültem a gitárommal, Józsi szólózott, én meg teljesen belefeldkeztem a feelingbe, ami a zenéjéből áradt.

-  Ha már a feeeling, a díjak mennyit számítanak egy művésznek?

-  Szerintem számítanak, nagyon jó érzés, hogy elsimerik az ember munkáját. Az, hogy idén Kossuth-díjas lettem, nagy megtiszteltetés. De ettől sem én, sem a zeném nem változik, ugyanolyan imádat van bennem a zene iránt, mint amikor apámat hallgattam a salgótarjáni kerítés tetején.

-  Bár a kerthelységnél jóval nagyobb, de a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon újra a szabad ég alatt zenélhet.

-  A Concerto Budapesttel fogunk fellépni, amely egy csak vonósokból álló zenekar. A második felvonásban pedig az iskola növendékei mellett velem fog játszani Oláh Tzumo Árpád zongoraművész, Barcza Horváth József bőgős és a fiam, Toni Snétberger, aki dobol. Lesz egy külföldi vendégünk is, a világ egyik leghíresebb tubása, a francia Michel Godard. Nagyon várom ezt a koncertet, és nem csupán a rangos fellépők miatt. Szabadtéren játszani teljesen más érzés, mint egy hangversenyteremben. Bár akusztikailag nehezebb a helyzet, mint egy zárt térben, mégis, valahogy sokkal közvetlenebb a kapcsolat a közönséggel. Ez a közvetlenség pedig elképesztő energiákat szabadít fel a zenészekben és a közönségben is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.