Jazz/World

Dr. Bohém

2010.03.18. 10:22
Ajánlom
Feltehetően egy kezemen megszámolhatóak azok a magyar jazz-zenekarok, amelyek aktívan, sőt töretlen lendülettel megérik együtt a negyedszázadot. Az egyik a momentán épp huszonöt éves kecskeméti Bohém Ragtime Jazz Band. Alapítója, vezetője Ittzés Tamás, akiről sokkal könnyebb lenne írni egy vaskosabb monográfiát, mint egy ilyen rövid cikket. Hogy az említett férfiú mi mindent művel párhuzamosan, hosszan sorolhatnánk, inkább szembesítjük ezekkel; hátha ő maga jobban tudja súlyozni sokféle vállalását és emberi jellemzőit. Az önfeledten sziporkázó bohém muzsikus és a doktori fokozatig jutó tudós-művész-tanár mivolta között számtalan árnyalat hűzódik.

- Egy fiatal hegedűművész milyen közegben „fertőződik meg" a tradicionális jazz által?

- Amikor megfertőződtem, még nem voltam hegedűművész, csak szakközépiskolás hegedűs palánta, s ráadásul akkor a Kecskeméti Pedagógus Kórus tagjaként még csupán a ragtime-mal fertőződtem meg egy kórusbulira összehozott szám erejéig. Aztán a vírus mélyrehatónak bizonyult, mára mi is vírushordozók vagyunk, igyekszünk is mindenütt „továbbfertőzni".

- Egy fiatal jazz-zongorista mit mond a hegedűs karrierről ábrándozó növendékének, ha mondjuk azt tapasztalja, hogy sokkal jobb szórakoztató zenész lenne belőle?

- A kérdés merőben elméleti, ilyesmire még nem volt példa. Egyébként minden műfajú zene ugyanazon szabályok mentén működik és ugyanolyan alapvetések mentén értelmezhető. A jó szórakoztató-zenészséghez szükséges ZENEI kvalitások kiválóan használhatók Mozart és más klasszikus nagyságok zenéinek interpretációjánál (s a legtöbb komolyzenei pályára kárhoztatott zenészből sajnos hiányoznak). Szóval nyilván azt mondanám, hogy tanuljon csak komolyzenét, amíg lehetséges, s mellette persze lehet kenyérkereset szempontjából elsősorban szórakoztatózenész.

- A német barokk szólóhegedű irodalom tudósa hogyan lesz egy egész város zenei menedzsere?

Úgy, hogy látja, hogy a közigazgatásban a talán leginkább szakmaérzékeny területen, a kultúrában gyakorlatilag nincs olyan közszolga, aki érti a művészek gondolkodását, igényeit, noha velük foglalkozik. S persze a művészek sem értik a hivatal nyelvét. Éreztem magamban annyi tehetséget, hogy belevágtam, s így három évig Kecskeméten önkormányzati köztisztviselőként a kulturális és a hivatali oldalt is belülről ismerve talán termékenyebben segítettem a helyi kulturális értékek kibontakozását. A házon belüli függetlenségemért sokan irigyeltek, de azért a hivatali hierarchia nem az én világom, így mára visszatértem igazi közegembe, s leginkább tanítok és zenélek.

- Egy érettségi elnök miért szervez tradicionális jazzfesztivált; az idén már tizenkilencedszer?

A fesztiválszervezés volt előbb, az már hozzám nőtt, hóbort, úri mulatság. Van, aki a játékautomatákba öli a pénzét, én a Bohém Fesztiválba. A cél, hogy megmutassuk a magyar közönségnek, hogy milyen is a jó klasszikus jazz - sajnos Magyarországon kicsi az igazán jó ízlésű jazzrajongók száma. Viszont érettségi elnökséget néhány évig vállaltam csupán, az érdeklődés vitt ebbe az irányba, egy kicsit megint diáknak éreztem magam. Sokat tanultam és láttam, hogy többnyire mennyire rosszul, magoltatva, összefüggések nélkül próbálják megértetni a tanulókkal azokat a dolgokat, amiknek az összefüggések adnak értelmet.  Egy elsődíjas ragtime-szerző szerint, újabb negyedszázad elteltével is (csupán 67 leszel akkor) a ragtime, a New Orleans jazz, a dixieland, a korai swing jelenti majd a „tradicionálist" a jazzben, esetleg a régi stílusokban keletkezett új darabok is ide sorolhatók?

-

Jós nem vagyok, de az biztos, hogy mi gyakorlatilag a jazz szórakoztatózenei korszakának, mondhatni, a táncolható vonulatának vagyunk a hírvivői. Gyanítom, hogy ropni igazán negyedszázad múlva is ilyen zenékre lehet majd. Ebbe a műfaji körbe már most beletartoznak az újonnan született „tradicionális" darabok is, hiszen ezek többnyire egyfajta stílustantanulmánynak, ujjgyakorlatnak tekinthetők. Hogy engem személy szerint 25 év múlva is ki fog-e elégíteni ez a fajta zene, nem tudom. De gyanítom, hogy igen, mert most is van mellette elég sok minden más, pl. Bach nélkül most sem érezném jól magam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.
Könyv

„A karnyújtásnyira elébem került mikrohóhér nemcsak felturbózza, de konszolidálja is a szorongást bennem”

Interjúsorozatunkban művészekkel, a kulturális élet szereplőivel beszélgetünk arról, hogyan élik meg, át és túl a koronavírus-járvány időszakát. A friss Baumgarten-emlékdíjas Marno János költő, író évek óta visszahúzódó életet él, betegsége sokszor a négy fal közé szorította. Ha van veszélyeztetett ember ezen járvány idején, akkor ő az. Ez az interjú mégis egészen szívderítő, szó van benne az újrafelfedezésekről, Fehér babákról és a szabad gondolkodásról.
Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.
Jazz/World gyász

Elhunyt Bill Withers, az Ain’t No Sunshine szerzője

81 éves korában elhunyt Bill Withers, a hetvenes évek ünnepelt soul-énekese. Legnagyobb slágerei az Ain’t No Sunshine és a Lean On Me voltak.
Jazz/World fonó

Lengyel Fonogram-díjat nyert Lajkó Félix és a VOLOSI közös albuma

Elnyerte a legrangosabb lengyel zenei elismerést, a helyi Fonogram-díjat Lajkó Félix és a Volosi közös albuma. Az elismerést a folk kategóriában kapta meg a lemez.
Jazz/World hír

Elhunyt Ellis Marsalis Jr. amerikai jazz-zongorista

A műfajban híres Marsalis család feje 85 éves volt, a koronavírus következtében halt meg április 1-jén egy New Orleans-i kórházban.
Jazz/World videó

A járvány alatt is dolgozókért szól a Neked írom a dalt különleges verziója - Videó!

A dal szerzője, Presser Gábor mellett olyan művészek énekelnek együtt, mint Zorán vagy Charlie - összesen negyvenhárman köszönik meg az egészségügyiben vagy kereskedelemben dolgozók és a tanárok munkáját.