Jazz/World

Dr. Bohém

2010.03.18. 10:22
Ajánlom
Feltehetően egy kezemen megszámolhatóak azok a magyar jazz-zenekarok, amelyek aktívan, sőt töretlen lendülettel megérik együtt a negyedszázadot. Az egyik a momentán épp huszonöt éves kecskeméti Bohém Ragtime Jazz Band. Alapítója, vezetője Ittzés Tamás, akiről sokkal könnyebb lenne írni egy vaskosabb monográfiát, mint egy ilyen rövid cikket. Hogy az említett férfiú mi mindent művel párhuzamosan, hosszan sorolhatnánk, inkább szembesítjük ezekkel; hátha ő maga jobban tudja súlyozni sokféle vállalását és emberi jellemzőit. Az önfeledten sziporkázó bohém muzsikus és a doktori fokozatig jutó tudós-művész-tanár mivolta között számtalan árnyalat hűzódik.

- Egy fiatal hegedűművész milyen közegben „fertőződik meg" a tradicionális jazz által?

- Amikor megfertőződtem, még nem voltam hegedűművész, csak szakközépiskolás hegedűs palánta, s ráadásul akkor a Kecskeméti Pedagógus Kórus tagjaként még csupán a ragtime-mal fertőződtem meg egy kórusbulira összehozott szám erejéig. Aztán a vírus mélyrehatónak bizonyult, mára mi is vírushordozók vagyunk, igyekszünk is mindenütt „továbbfertőzni".

- Egy fiatal jazz-zongorista mit mond a hegedűs karrierről ábrándozó növendékének, ha mondjuk azt tapasztalja, hogy sokkal jobb szórakoztató zenész lenne belőle?

- A kérdés merőben elméleti, ilyesmire még nem volt példa. Egyébként minden műfajú zene ugyanazon szabályok mentén működik és ugyanolyan alapvetések mentén értelmezhető. A jó szórakoztató-zenészséghez szükséges ZENEI kvalitások kiválóan használhatók Mozart és más klasszikus nagyságok zenéinek interpretációjánál (s a legtöbb komolyzenei pályára kárhoztatott zenészből sajnos hiányoznak). Szóval nyilván azt mondanám, hogy tanuljon csak komolyzenét, amíg lehetséges, s mellette persze lehet kenyérkereset szempontjából elsősorban szórakoztatózenész.

- A német barokk szólóhegedű irodalom tudósa hogyan lesz egy egész város zenei menedzsere?

Úgy, hogy látja, hogy a közigazgatásban a talán leginkább szakmaérzékeny területen, a kultúrában gyakorlatilag nincs olyan közszolga, aki érti a művészek gondolkodását, igényeit, noha velük foglalkozik. S persze a művészek sem értik a hivatal nyelvét. Éreztem magamban annyi tehetséget, hogy belevágtam, s így három évig Kecskeméten önkormányzati köztisztviselőként a kulturális és a hivatali oldalt is belülről ismerve talán termékenyebben segítettem a helyi kulturális értékek kibontakozását. A házon belüli függetlenségemért sokan irigyeltek, de azért a hivatali hierarchia nem az én világom, így mára visszatértem igazi közegembe, s leginkább tanítok és zenélek.

- Egy érettségi elnök miért szervez tradicionális jazzfesztivált; az idén már tizenkilencedszer?

A fesztiválszervezés volt előbb, az már hozzám nőtt, hóbort, úri mulatság. Van, aki a játékautomatákba öli a pénzét, én a Bohém Fesztiválba. A cél, hogy megmutassuk a magyar közönségnek, hogy milyen is a jó klasszikus jazz - sajnos Magyarországon kicsi az igazán jó ízlésű jazzrajongók száma. Viszont érettségi elnökséget néhány évig vállaltam csupán, az érdeklődés vitt ebbe az irányba, egy kicsit megint diáknak éreztem magam. Sokat tanultam és láttam, hogy többnyire mennyire rosszul, magoltatva, összefüggések nélkül próbálják megértetni a tanulókkal azokat a dolgokat, amiknek az összefüggések adnak értelmet.  Egy elsődíjas ragtime-szerző szerint, újabb negyedszázad elteltével is (csupán 67 leszel akkor) a ragtime, a New Orleans jazz, a dixieland, a korai swing jelenti majd a „tradicionálist" a jazzben, esetleg a régi stílusokban keletkezett új darabok is ide sorolhatók?

-

Jós nem vagyok, de az biztos, hogy mi gyakorlatilag a jazz szórakoztatózenei korszakának, mondhatni, a táncolható vonulatának vagyunk a hírvivői. Gyanítom, hogy ropni igazán negyedszázad múlva is ilyen zenékre lehet majd. Ebbe a műfaji körbe már most beletartoznak az újonnan született „tradicionális" darabok is, hiszen ezek többnyire egyfajta stílustantanulmánynak, ujjgyakorlatnak tekinthetők. Hogy engem személy szerint 25 év múlva is ki fog-e elégíteni ez a fajta zene, nem tudom. De gyanítom, hogy igen, mert most is van mellette elég sok minden más, pl. Bach nélkül most sem érezném jól magam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Pakold meg magad könyvekkel a Líra raktárában pár száz forintért!

Mi már tudjuk az igazi könyvmolyok szombati programját. Raktárvásár lesz a Lírában.
Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Ha beburkolózom a zenébe, sosem vagyok egyedül”

Winand Gábor About me című új szólólemezén bemutatja mindazt, ami ő maga: énekes, zongorista, fuvolista és szerelmes ember, amennyiben társa, Elsa Valle is helyet kapott a lemezen.
Jazz/World hír

Halmos Béla-díjakat kaptak a legkiválóbb népzenészek

A Táncház Napján, május 11-én adták át az elismeréseket: a Halmos Béla vándordíjat Csonka Ferenc vajdasági prímás kapta, a Halmos Béla emlékérmet Havasréti Pálnak, a Téka együttes bőgősének ítélte oda a kuratórium.
Jazz/World kult50

TársasJáték - Fekete Kovács Kornél és Molnár Áron noÁr a Kult50-ben

Humorról, játékosságról, a közösség felhajtó erejéről és persze a jazz-ről beszélget Fekete Kovács Kornél, a Modern Art Ochestra vezetője és Molnár Áron noÁr a Kult50 kamerái előtt.
Jazz/World ajánló

Tom Waits állandó gitárosa koncertezik Budapesten

Marc Ribot, az introvertált irónia mestere, aki az extremitás felfedezésére is vállalkozik, és nem riad vissza attól, hogy a szépség mellé a csúfat is odaállítsa, május 17-én ad koncertet a BMC-ben.
Jazz/World magazin

Gyönyörű zene született Frida Kahlo ihletésére

Melissa Aldana, az egyik legismertebb női szaxofonos Frida Kahlo és a latin művészek előtt tiszteleg új, május 24-én megjelenő lemezével, amelynek első száma már hallható cikkünkben.