Jazz/World

DRBB + BG + OK = 100

2013.10.31. 07:18
Ajánlom
A Dán Rádió big bandje Bolla Gáborral és Oláh Kálmánnal Pesten is játszott európai turnéja során. Lenyűgöző, mégis vérpezsdítő koncert volt - írja beszámolójában Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

Oláh Kálmánt a Dán Rádió big bandjébe annak világhírű trombitása, az angol Gerard Presencer ajánlotta be. A tanárként is több országban óriási tekintélynek örvendő fantasztikus trombitás a londoni Magyar Kulturális Intézet révén ismerkedett össze Kálmánnal, az évek során több formációban is szerepeltek együtt, de úgy tudom, big bandben ez volt az első közös munkájuk. Zeneszerzőként és részben zongoristaként is nagy tapasztalata van ebben a műfajában: egyik legnagyobb sikere az volt, hogy az Images című szerzői lemezét (2008), amelyet a Budapest Jazz Orchestra felkérésére készített velük, a Downbeat című szaklap négy csillaggal méltatta, ami kiemelkedőnek számít. Oláh nem csak egy kis vendégszereplésre ugrott be a dánokhoz: februárban adott velük egy nagyobb koncertet Koppenhágában, ahol már játszották a szerzeményeit, és ennek sikere adta meg a zöld utat ahhoz, hogy a big band egy egész európai turnét bevállaljon Kálmánnal mint kiemelt szerzővel és zongoristával.

Német- és Franciaországban, Dániában és még néhány kultúrállamban mind a mai napig közszolgálati intézmények tartanak fenn professzionális big bandeket. Ez a big band éppenséggel a jazzvilág élmezőnyében tanyázik 1964-es indulása óta. Zenekarvezetőként (Thad Jones, Bob Brookmeyer, Ray Pitts, Maria Schneider) és szólistaként (Miles Davis, Joe Henderson, Stan Getz, Randy Brecker, Chris Potter, Mike Stern és John Scofield) a legnagyobbak szerepeltek velük a stúdióban és a koncerteken. Művészeti vezetőjük öt éve a dán bőgős Chris Minh Doky, akinek sikerült új tartalommal megtöltenie a régi működési kereteket: az X-Faktortól kezdve számtalan feladatot elvállalnak megrendelésre, de a zenei színvonalból a saját koncertjeiken és lemezeiken nem engednek. Egyébként érdemes belenézni a zenekar lemezeinek listájába is, elképesztő mennyiségű csodás felvételt sorakoztattak fel fél évszázad alatt.

Ilyen háttérrel különösen nagy jelentősége van annak, hogy magyar muzsikust hívtak meg erre a komolyan előkészített projektre - és nem is csak egyet. A nemzetközi karrier felé szaporán lépdelő Bolla Gábor szaxofonos, aki most már az ACT lemezmárkát is támogatói között tudhatja, szaxofonosként szintén csatlakozott a big bandhez a hazai premierre és az európai turnéra. A kvintett ráadástól eltekintve két szólóban is megmutatta, hogy miért tudja még ezen a nagyon magas nemzetközi színvonalon is magára vonni a figyelmet: lelkesedése, odaadása, intenzitása kiemelkedő volt ezekben a pillanatokban - amellett végig játszotta az igencsak sűrű nyolcvan perces repertoárt. Presencer és Bolla mellett még szinte bármelyik tagot ki lehetne emelni a zenekarból, miközben a szólók finoman, szépen simultak bele az összprodukcióba. A zenekart a turnén egyik tagja vezényelte, Steen Hansen, aki nem is játszott saját hangszerén, a harsonán, hiszen ez a repertoár teljes embert kívánt a pulpituson. Jelentős nemzetközi hírneve van egy másik trombonosnak, Peter Jensennek is, akit Grammyre is jelöltek egy hangszeréléséért tavaly, és Hans Ulrik szaxofonosnak, aki a jazzközönségen messze túl lett népszerű Jazz&Mambo című lemezével pár éve.

A BMC-beli koncerten az első darabbal a zenekar már meghatározta aktuális viszonyát a big band hagyományhoz - annak nyilvánvalóan modern, az összhangzásra és a polifonikus, szimfonikus zenekari felfogását képviselik. Ennek megfelelő szólamvezetéssel dolgoztak fel egy dán népdalt Vincent Nilsson adaptációjában. Hatalmas mennyiségű váltóhangszert vonultattak fel, jellemző volt az egyik szóló ebben a számban: a pompás trombon szekcióból éppen Jensen tubaszólója során majdnem másfél percig tartott ki egy hangot körkörös légzéssel. Ennek a bravúr, és persze a fuvolák expozícójára adott kontraszt mellett az is célja lehetett, hogy tegyen egy gesztust az Ellington big band híres, Harry Carney-féle, baritonszaxofonon sokáig kitartott hangja felé. A zenekar múltjára utalt a következő szám, egy Thad Jones-szerzemény, de ez sem az évtizedekkel ezelőtti formájában hangzott el, hanem egy olyan tag hangszerelésében, aki nagyjából épp megszületett, amikor Jones vezette a zenekart.

Ezután következett az első Oláh Kálmán-darab, egy nagyobb szvit első tétele, Metropolis címmel az említett lemezről. Érezhetően frissült a hangszerelés az első felvételhez képest, a dán zenekar elementáris erővel szóltaltatta meg a tételt. Frappáns volt az is, hogy ezután Oláh óriási karriert befutott szerzeménye, a The Last Moment szerepelt, ti.: ezzel nyert versenyt Amerikában. Ennek is lehetne a dedikálása Bartók Béla tiszteletére, mint az Images-nek, mert ritmikájában egyértelműen viseli a nagy magyar klassikus hatását. Mind a külföldiek számára sokszor nehezen értelmezhető éles ritmusokban, mind a két Oláh-mű különböző finomságaiban brillírozott a zenekar, az összepróbáltság és együttlélegzés maximuma jött le ezekből az interpretációkból. A koncert egyetlen, viszont tartósan zavaró negatívuma az volt, hogy Kálmán zongoráját a ritmusszekciós részekben és a tuttikban is elnyomta a dob vagy a teljes zenekar, amire igazán az ő pompás, komplex és mélyértelmű szólói után figyelt fel az ember: hirtelen bele-beleszürkült a zenekarba, de ezt csak az akusztikai aránytalanyság okozta, mert persze Kálmán is kitett magáért, mint a big-band zongoristája. Például az olyan darabokban, mint a Jealousy (aka Tango Tzigane), ami Jacob Gade néhai dán hegedűs egyetlen slágere - viszont élete végéig megélt belőle. A feldolgozás a nem túl eredeti témát új, sokkal magasabb régiókba transzponálta. Az Oláh-művek közül még a Valley of Meggido-t tűzték a koncert műsorára, ugyancsak elképesztő meggyőző erővel és lendülettel, hiszen ennek a műnek sokkal inkább be bop-os a lüktetése a másik két előadott Oláh-szerzeményhez képest.

A zárásban még a big band saját, hatalmas repertorájából mutattak meg két impozáns, ugyanakkor játékosabb darabot. A második ráadásra viszont csak öten jöttek már ki: Oláh Kálmán Søren Frost dobossal és Kaspar Vadsholt bőgőssel, valamint Gerard Presencer és Bolla Gábor, hogy egy Charlie Parker-témára improvizáljanak, amit láthatóan nagy kedvvel és játékosan, de azért big bandben edződött fegyelemmel és koncentrációval csináltak. Alig várom, hogy a Magyar Rádió is műsorra tűzze ezt a felvételt - a dánok biztosan büszkék rá, és szívesen odaadják. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Koncz Gábor kapja idén a Kossuth-nagydíjat

Orbán Viktor miniszterelnök március 14-én bejegyzést tett közzé a Harcosok Klubja elnevezésű online Facebook-csoportban. Mint azt az Index kiszúrta, a kormányfő egyebek közt elárulta a közösség tagjainak, hogy a mai napon Koncz Gábor színművész veheti át a Kossuth-nagydíjat.
Plusz

A kulturális élet szereplőit ismerték el március 15. alkalmából

Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára állami kitüntetéseket adott át március 15. alkalmából a Pesti Vigadóban. A kitüntetéseket március 13-án délután vehették át a kulturális élet szereplői.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.
Jazz/World ajánló

Tavaszi zsongás a Budapest Jazz Clubban

A jazz világában is üdítő változatosságot hoz a tavaszi időszak, így a BJC-ben is számos kiváló előadó lép színpadra márciustól májusig. Most a külföldi fellépőket gyűjtöttük csokorba.