Dresch Mihály az elmúlt két évben rendkívül termékeny volt: a Dresch Quartet 2015-ös jazzlemeze, a Tördelős után ugyanazon évben megjelent a Chris Potterrel közös koncertfelvétele Zea címmel a BMC gondozásában, most pedig itt van a Fonó Kiadó által megjelentetett Forrásból című album.
Nem mondhatnám, hogy különösebben sok ötletem van az utóbbi időben. Egyszerűen csak az évek alatt összeálltak dolgok, és most van termésbetakarítás ideje”
- indokolta Dresch Mihály a lemezbőséget.
A hazai etnojazz emblematikus alakja nemrég alakult vonós kvartettjében minden eddiginél „közelebb hajol” az autentikus népzenéhez. Dresch Mihály elárulta, ez a formáció összetételéből is adódik: „A két brácsa, nagybőgő összeállítás adja magát a népzenei hangzáshoz, sőt helyenként cimbalom és ének is szerepel a lemezen. És persze én fújok, én vagyok a prímás. Ennélfogva a lemezen vannak kimondottan kötött népzenei folyamatok is” - mondta Dresch Mihály.
Hozzátette: „A lemezen van egy kalotaszegi legényes dallam egy pici kitekintéssel, improvizációs variációval, illetve a székelyföldi Magyarbecéről is van egy csárdásmenet, valamint egy gyimesi héjsza is szerepel az albumon, de ez utóbbi nagyon át lett variálva, tehát nem eredeti népzene. A többi dallam a saját kreálmányom” - mondta. A lemezen legtöbbször saját fejlesztésű hangszerén, a fuhunon muzsikáló zenész azt is kifejtette, hogy szerinte „erre a formációra át lehet plántálni bármit”.
Az a helyzet, hogy ritmikailag is nagyon izgalmas ez a két brácsa formáció:
azzal játszom, hogy hogyan lehet izgalmasan elhelyezni az akkordokat, és hogyan tud úgy együtt játszani a két brácsa, hogy balanszban legyen harmóniailag és ritmikailag is, és mégse ugyanazt játsszák”.
A kérdésre, hogy miért éppen ezeket a zenészeket hívta meg muzsikálni, így felelt: „Már több ízben játszottam Csoóri Sanyikával, Sündivel (ifj. Csoóri Sándor – a szerk.), ő az egyik brácsás, és volt alkalmam játszani Brasnyó Antallal is, ő Lajkó Félix brácsása; amikor Félixszel muzsikáltam, hallottam, hogy milyen nagyszerű zenész ő. És akkor már csak egy bőgős kellett, és a nagyon ügyes Bognár Andrist hívtam meg, valamint néhány számban cimbalmozik Szabó Dániel, és Lőrincz Hortenzia is énekel a lemezen” - árulta el. Dresch Mihály ugyanakkor – saját bevallása szerint – praktikus okokból alapította meg a zenekart.
Tipikus zenészprobléma, hogy nem tudok eltartani egy csapatot, ennél fogva mindenki játszik jobbra-balra. Emiatt többször nem tudtam eleget tenni a koncertfelkéréseknek.
Ezért gondoltam, hogy összehozok egy olyan csapatot, ami abszolút különbözik a jazzkvartettemtől. Mostanra pedig nagyon megszerettem ezt a csapatot. Nagyon szeretek dobosokkal is játszani, de itt pont az a jó, hogy nincs dob, tehát teljesen máshogy lehet játszani” - fejtette ki.
Dresch Mihály elárulta, mostanában gyakran jár Erdélybe, főleg népzenei táborokba, ahol alkalma van kiváló népzenészektől hallani az autentikus népzenét – ezek az élmények is hozzájárult a mostani lemezhez. Persze ő ezt sem ideologizálja túl:

Kapcsolódó
"A zene olyan, mint az imádság”
Dresch Mihályt senkinek nem kell bemutatni, aki szereti a jó zenét. Életműve a magyar jazz mérföldkövének tekinthető, hiszen a jazz harmóniavilágát és a magyar népzenét a lehető legorganikusabb módon ötvözte. Nemrég új lemeze is megjelent Tördelős címmel, augusztus 16-án pedig visszatérő partnerével, a világsztárként ünnepelt szaxofonossal, Chris Potterrel egészül ki quartetje az Opus Jazz Club színpadán.
A december 20-ai koncert első felében új zenekara, az ifj. Csoóri Sándor (brácsa, tambura), Brasnyó Antal (brácsa), Bognár Antal (cimbalom) formáció lesz hallható Szabó Dániel cimbalmossal kiegészülve. A koncert második felében pedig a jazzkvartettje játszik majd, amiben Baló István dobol, Lukács Miklós cimbalmozik a fiatal Gányi Marcell pedig bőgőzik.