Jazz/World

Duke Ellington és az amerikai zene

2016.06.02. 10:39
Ajánlom
Duke Ellington zenéje keveset változott az évtizedek során, mégis érdekes tudott maradni, mert mindvégig magas színvonalon, könyörtelenül a saját szája íze szerint komponált, ugyanakkor a zenéje közvetlen kapcsolatban maradt a jazz forrásával, annak mára a mélységbe húzódott árnyalatai jelentették a fő szervezőelvét.

A jazz létének fontos záloga, hogy mindig képes hozzáidomulni a korhoz, amelyben megszületik. Az egyes változások időnként absztrakt lecsapódásai a társadalom formálódásának, máskor az egyébként ettől nem teljes mértékben függetleníthető technológiai újítások mentén hajlik a műfaj a kor irányába. Mélyét tekintve a jazz nem változik, az évtizedek során azonban a felszínére lerakódott rétegek teljesen átformáltak az arcát, úgy, hogy az gyakran legfeljebb árnyalataiban hasonlít arra a gyakran hajmeresztő ellentéteket magán hordozó tekintetre, amely a múlt század első felében a sajátja volt. 

Duke Ellington

Duke Ellington

Ellington kompozícióinak eleganciája, könnyedsége, dallamainak áradása egész pályája során azonnal felismerhetővé tette a zenekarát, ahogy az is, hogy a szving-korszak emblematikus big bandjeitől eltérően mindig olyan zenészeket választott, akiknek a játéka nem illeszkedett egymáséhoz halál pontosan, a köztük lévő feszültség pedig életre keltette az ebből eredő hézagokat. A húszas évek dekadenciája is mindvégig visszatükröződött a zenéjében, a legfontosabbak azonban a dalai voltak, amelyek száma nagyjából kétezerre rúg, közülük pedig rengeteg lett nem pusztán sztenderd, de a szó hagyományos értelmében vett sláger is. Duke Ellington jelentősége érdekesen mutat túl a jazz műfaján, kompozíciónak hatása felfedezhető a musicalek világában éppúgy, mint helyenként a pop zenében is, ő maga az ötvenes évek közepétől vett részt az Amerikai Külügyminisztérium által szervezett világkörüli turnékon, amelyek a protokolláris célok mellett az amerikai kultúrát voltak hivatottak népszerűsíteni és terjeszteni. A zenéjében ekkorra helyenként nagyobb teret kaptak azok a hatások, amelyek nyomokban már korábban is felfedezhetőek voltak benne, Ellington változatos zenei világa ugyanis jórészt már a húszas évek gengszter korszakában kialakult.

A jazz, mint műfaji címke a létrejöttekor elsősorban faji címke volt, ami ugyanakkor jelentős marketing értékkel bírt, a zenészek és főleg a belőlük élők ebből kifolyólag nem emelték fel ellene élesen a szavukat. A (fehér) közönség számára a jazz sokáig egyfajta tiltott gyümölcsnek számított. A műfaj elnevezését és elnevezésének érvényességét tagadók már az ötvenes évekre datálhatóan megerősödő polgárjogi mozgalmak előtt is megjelentek, maga Ellington pedig a negyvenes években is elutasította a jazz kifejezést, a minisztériumi turnék során pedig rendre amerikai idiómának titulálta az általuk játszott zenét.

Ebben azonban felesleges a faji feszültségek lenyomatát keresni. Duke Ellington a harmincas végétől az egyik legmeghatározóbb amerikai zeneszerzőnek számított, akinek talán

elsőként sikerült elérnie, hogy a bőrszíne felett egyszerűen szemet hunyjon a nyilvánosság.

Meg aztán, okosabb üzletember is volt annál, hogy az őt etető kézbe harapjon. Rajta kívül ebben az időszakban csak Louis Armstrongnak sikerült ezt elérnie, anélkül, hogy a saját közössége ellenérzését kiváltsa vele. Ők ketten ugyanis úgy voltak képesek feketék méltóságát zenébe foglalni, hogy közben mindvégig amerikaiak maradtak, előrevetítve, azt, amikor az Egyesült Államok bőrszíntől függetlenül minden amerikai hazájává vált.

Duke Ellington, 1958.

Duke Ellington, 1958. (Fotó/Forrás: Evening Standard / Europress / Getty)

Edward Kennedy Ellington 1899-ben született Washingtonban. A Duke becenév gyerekkorában ragadt rá, utalva az eleganciájára.

Sportolónak készült, de hamar beszippantotta a játéktermek, bárok, baljós, kétes hírű helyek világa.

A jazz valódi őshazája. Technikája már részben ebben az időszakban kialakult. Először csak Washingtonban és környékén szerzett ismertséget, végül 1923-ban érkezett meg New Yorkba, ahol először csak egy kisebb combot vezetett. Már itt vele játszott a dobos, Sonny Greer, akit még Washingtonban ismert még és vele is maradt egészen az ötvenes évek elejéig, amikor (az amúgy a szesztilalmat masszívan végigpiáló) Ellington megelégelve a mértéktelen alkoholfogyasztását, kirúgta őt. Még ebben az évben bekerültek a Kentucky Clubba, ahol éveken át játszottak, amíg 1927-ben be nem hívtak őket meghallgatásra a harlemi Cotton Clubba. Az addig hat fős együttest ki kellett bővíteniük tizenegy fősre, ekkor került a zenekarba többek Bubber Miley és Joe „Trükkös Sam” Nanton. Ennél is fontosabb, hogy Cotton Clubból heti rendszerességgel sugároztak rádiós közvetítéseket, a zenekar és az általuk játszott jungle soundnak is nevezett hangzás ismertsége pedig New Yorkon kívül is elkezdett növekedni. Az együttes ekkorra már rendszeresen készített lemezeket. Ebben az időszakban egy lemezoldalra, legfeljebb nagyjából három percnyi zene fért fel, Ellington azonban már ekkoriban írt hosszabb darabokat, elsőként a Creole Rhapsodyt, 1931-ben. Ezt követte többek között az édesanyja emlékére írt Reminiscing In Tempo, és több olyan darab, amelyek már szvitként, bizonyos esetekben jazz-szimfóniaként kerülte bele a repertoárba. A zenekar a harmincas években országos ismertségre tett szert, többször turnéztak Európában is, a felállás pedig a jazz zenekarokra nem jellemző módon stabilizálódott. Zenekarvezetői charme-jára jellemző módon, bár a pályafutása során nagyon sok zenésszel dolgozott együtt, voltak közöttük, akik évekig, sokszor évtizedekig vele maradtak. A leghűségesebb társ talán Harry Carney volt, aki

47 évet húzott le Ellington mellett és mindössze néhány hónappal annak 1974. májusi halálát követően csatlakozott hozzá odafent.

A negyvenes években nála játszott a tenoros Ben Webster és a bőgős Jimmy Blanton, ekkor került a zenekarba hangszerelőként az a Billy Strayhorn, aki Ellington legjobb barátja lett és rengeteg klasszikus hangszerelés fűződik a nevéhez. Ekkoriban még jól futott a szekerük, a Második Világháború végeztével azonban a szving korszaknak is leáldozott, a társadalom változásai teljesen másfajta zene légkört teremtettek (ennek szülötte volt többek közt a bebop is). A rock 'n roll eljövetele pedig talán végleg a múzeumokba száműzte volna Ellington zenekarát, ha nem jön az 1956-os Newporti Jazz Fesztivál, amelynek visszhangjai hamar soha nem látott megbecsülést hoznak Duke Ellington számára, amely kitartott élete végéig. Az ötvenes évek végétől több filmzenét is készített, dolgozott együtt John Coltrane-nel, készített közös lemezt Charles Mingus és Max Roach társaságában (Money Jungle, 1963), ez utóbbi pályafutása egyik leginkább különleges epizódja. Több szvitet is felvett, 1965-ben pedig bemutatták az első zenei liturgiáját.

Duke Ellington mélyen vallásos ember volt, a zenéjében ez már egészen korán megmutatkozott. Az 1943-ban a Carnegie Hallban debütált Black Brown and Beige, különösen annak lemezre később a csodálatos gospel énekes, Mahalia Jackson által énekelt Come Sunday című tétele már egyértelműen előre jelezte ezeket a törekvéseket. Az utolsó éveiben egészen érdekes szintézis ment végbe a zenéjében, anélkül, hogy az komolyan megváltozott volna.

A zenéje magába fogadta azt a hitet, amelynek Ellington végig a birtokában volt.

75 éves korában halt meg, Miles Davis az ő emlékére játszott lemezre a He Loved Him Madly című egészen hátborzongató, fél órás zenei meditációt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Könyv

Online olvasóklubot indít a Líra Könyv Ruff Orsolya és Grisnik Petra vezetésével

Január 30-án startol el a Líra Könyv új beszélgetős műsora, az első alkalommal Grisnik Petra beszélget Grecsó Krisztiánnal. A szerzőtől nekünk is lehetőségünk nyílik kérdezni. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Jazz/World gyász

Meghalt Horváth Márton zenész, dalszerző

Horváth Márton, művésznevén Hó Márton, a magyar zenei élet fontos alkotója 43 éves volt. Zenekara, a Hó Márton és a Jégkorszak utoljára 2023-ban koncertezett.
Jazz/World ajánló

Déli szláv hagyományokkal köszönti az új évet a Fonó

A Szerb Újéven a műfaj válogatott zenekarai adnak koncertet, és muzsikálnak táncházat, fellép a Balkan Pop Up és a Poklade is. A tánctér mindenkit vár – akár táncolni, akár csak balkáni ritmusokkal ünnepelni az új esztendőt!
Jazz/World ajánló

BJC 17! – ingyenes születésnapi esemény, neves fellépőkkel

Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, a Balázs József Quintet Molnár Enikővel kiegészülve, valamint a Hász Eszter Quartet.
Jazz/World magazin

Presser Gábor: „Folytatnám a kicsit színházas, kicsit cirkuszos zenebonálást”

A 403. billentyű címmel talán élete eddigi legjelentősebb szólókoncertjét adja jövő októberben Presser Gábor. A dalszerző-előadó addigra háromlemezes sorozatot ad ki Munkakönyv címmel, ennek első része, egy versfeldolgozás-anyag már meg is jelent.