Jazz/World

Duna-parti duende

2011.12.12. 14:00
Ajánlom
A gitár egészen különleges hangszer. Andres Segovia, Jimi Hendrix és Wes Mongomery mindannyian gitárosok voltak, mégis ránk hagyott életművük különbözőbb nem is lehetne. Annak ellenére, hogy a gitár természetes hang a klasszikus, a rock- és a jazz-zenében is, a legtöbben e szó hallatán egy egyenes háttal délcegen ülő, a hangszerét keresztbe tett lábain nyugtató spanyol zenészt látnak lelki szemeik előtt.

A flamenco őshazájában, Andalúziában nevelkedett és élő Vincente Amigo Girol teljes mértékben megfelel ennek a leírásnak. Őt hallgatva mindenki átélheti azt az ősi életérzést, ami a mai napig jellemzi a flamencót. A flamenco kialakulásának ideje egybe esik a spanyol nemzeti tudat kialakulásával. Bár a spanyolok életét, mindennapjait korántsem szövi át annyira a flamenco, mint az andalúzokét, mégis ez a zene és azt átitató romantikus szellemiség szerves része a spanyol identitásnak. Andalúziában párhuzamosan alakult ki a spanyolok és az andalúz cigányok által játszott flamenco. Nem meglepő ezért, hogy a két közösség folyamatos a rivalizál, mindkettő magának követelik az elsőbbséget a flamenco származását és hiteles tolmácsolását illetően. A roma flamenco alapvetően közösségi műfaj, általában egy családon belül generációról generációra hagyományozódik át a tudás. A flamencoestek is sokszor spontán szerveződnek és a legkevésbé sem céljuk a színpad centrikus megjelenés. Ezzel szemben a spanyol flamencónak jól kiépített intézményrendszere van, számos klub és iskola áll rendelkezésre, ahol nemcsak a hagyományt lehet elsajátítani, de lehetőség nyílik az új hangok keresésére is.

Bár Vincente Amigo nem tartozik a műfaj kereteit szétfeszíteni kívánó muzsikusok közé, nyitottságát más műfajok iránt mégis jól példázza, hogy olyan kiváló előadókkal alkotott már együtt, mint John McLaughlin, Al Di Meola, Milton Nascimento vagy Eliane Elias. De nemcsak jazz-, hanem a popzenészekkel is szívesen osztja meg a színpadot: Sting és Khaled is alkalmi muzsikustársai voltak. Tanára és példaképe pedig az a Manolo Sanlúcar volt, akit Paco De Lucia mellett az egyik legjelentősebb flamenco-zeneszerzőként és -gitárosként tartanak számon napjainkban; és nem csupán tanult tőle, de tíz éven keresztül az együttesében zenélt. Ezt követően olyan ismert énekeseket kísért, mint Camarón de la Isla, Vicente Soto, Luis de Córdoba és El Pele. 1988-tól, huszonegy éves korától kezdve saját zenekarait vezeti. 1991-ben jelentette meg De Mi Corazón al Aire című első lemezét. Egy évvel később fellépett Sevillában az Expo '92 keretében megrendezett Gitárlegendák koncerten ahol olyan meghívott gitárosok szerepeltek rajta kívül, mint Keith Richards a Rolling Stonesból, Steve Vai, Joe Satriani, Nuno Bettencourt vagy Richard Thompson. Pályáján az igazi áttörést a tizenegy évvel ezelőtt megjelent Ciudad de las Ideas című lemeze hozta. Elkészítéséért 2001-ben a legjobb flamencoalbumnak járó díjat vehette át a Latin Grammyként ismert Premios de la Música díjkiosztón. Egy évvel később, 2002-ben az Ondas-díjat ítélték neki. Córdobától, a várostól ahol jelenleg is él és alkot, pedig megkapta a díszpolgári címet.

A zenekar felállása, amivel hazánkba érkezik hagyományosnak mondható leszámítva Juan M. Ruiz basszusgitáros személyét. A basszusgitár jelenléte a flamencozenekarokban nem mondható régi keletűnek, de ha belegondolunk, hogy a mára meghatározóvá vált gitár is csupán a 19. század óta mondható általánosan elterjedtnek e műfajban, valószínűsíthetjük, hogy a basszusgitár is széles körben el fog terjedni. Ezzel szemben az ütőhangszerek a kezdetektől nagyon fontos szerep játszanak. A palmas és a zapateado, azaz a tapsolás és a lábdobbantás kísérte először az énekhangot, mára azonban a kasztanyetta mellett több jellegzetesen a flamencóhoz köthető perkusszív hangszer is kialakult.

A Vincente Amigót kísérő két ütős, Francisco Gonzalez Agudo és Patricio Cámara Alonso közül utóbbi az ismertebb. Fellépett többek között Al Di Meola, valamint Stanley Jordan társaként. Az együttes énekese, Rafael Usero Vilches 2001-ben vált nemzetközileg is elismerté, amikor eleget tett Paco De Lucia felkérésének, és csatlakozott hozzá világ körüli turnéja során. Őt tartják az egyik legsokoldalúbb flamencoénekesnek, ennek köszönhető, hogy egy másik gitároslegenda ,Tomatito is szívesen dolgozik vele. Megszokott módon ebben a zenekarban is van egy kísérő gitáros Antonio Fernández Perona személyében. Természetesen flamencoest nem képzelhető el tánc nélkül, amelynek spanyol neve a baile. Az indiai kultikus táncokhoz hasonlóan itt is egy rögzített motívumkészletből építkezik a táncos, akinek mozgását meghatározza, szervesen áthatja az adott darab ritmikája. Daniel Navarro Muñoz méltó partnere a kitűnő zenészgárdának. Gyakran lép fél élő zenei kísérettel, legismertebb szóló szerepe a Vince Mendoza vezette holland Metropole Orchestra Lorca Projectjében volt 2009-ben.

Amigo annak a nemzedéknek a tagja, amely egyszerre van elkényeztetett és nehéz helyzetben. Szerencsések a kortárs flamenco-előadók, hiszen az őket megelőző méltán világhírűvé vált gitárosok, Paco De Lucia vagy Sabicas olyan elismerést hoztak e műfajnak, ami miatt nekik is bizalmat szavaznak a világ bármely pontján. De ez egyben azt is jelenti, hogy rendkívül magas a közönség elvárása a Spanyolország határain kívül fellépő flamencomuzsikusokkal szemben. Azok számára, akik elmennek az estre, pontosan ez jelenti a biztosítékot arra, hogy magával ragadó muzsikát hallanak majd. Egy flamencoest azonban jóval több, mint pusztán zenei élmény. Ez a plusz a duende, az ihletett elragadtatás, ami átjárja egy flamenco-előadó zenéjét, táncát, beszédét, teljes színpadi jelenlétét. A duende az alkotás eksztatikus állapota. Magában foglalja mindazt, ami racionálisan nem, csupán a lélek, az ösztönök és az érzékek útján befogadható.

Vicente Amigo: Paseo de Gracia - Flamenco-est

2011. december 17. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Antonio Fernández Perona (gitár), Francisco Gonzalez Agudo (ütőhangszerek), Patricio Cámara Alonso (ütőhangszerek), Rafael Usero Vilches (ének), Juan M. Ruiz (basszusgitár), Daniel Navarro Muñoz (tánc)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.
Jazz/World interjú

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.