Jazz/World

Duna-parti duende

2011.12.12. 14:00
Ajánlom
A gitár egészen különleges hangszer. Andres Segovia, Jimi Hendrix és Wes Mongomery mindannyian gitárosok voltak, mégis ránk hagyott életművük különbözőbb nem is lehetne. Annak ellenére, hogy a gitár természetes hang a klasszikus, a rock- és a jazz-zenében is, a legtöbben e szó hallatán egy egyenes háttal délcegen ülő, a hangszerét keresztbe tett lábain nyugtató spanyol zenészt látnak lelki szemeik előtt.

A flamenco őshazájában, Andalúziában nevelkedett és élő Vincente Amigo Girol teljes mértékben megfelel ennek a leírásnak. Őt hallgatva mindenki átélheti azt az ősi életérzést, ami a mai napig jellemzi a flamencót. A flamenco kialakulásának ideje egybe esik a spanyol nemzeti tudat kialakulásával. Bár a spanyolok életét, mindennapjait korántsem szövi át annyira a flamenco, mint az andalúzokét, mégis ez a zene és azt átitató romantikus szellemiség szerves része a spanyol identitásnak. Andalúziában párhuzamosan alakult ki a spanyolok és az andalúz cigányok által játszott flamenco. Nem meglepő ezért, hogy a két közösség folyamatos a rivalizál, mindkettő magának követelik az elsőbbséget a flamenco származását és hiteles tolmácsolását illetően. A roma flamenco alapvetően közösségi műfaj, általában egy családon belül generációról generációra hagyományozódik át a tudás. A flamencoestek is sokszor spontán szerveződnek és a legkevésbé sem céljuk a színpad centrikus megjelenés. Ezzel szemben a spanyol flamencónak jól kiépített intézményrendszere van, számos klub és iskola áll rendelkezésre, ahol nemcsak a hagyományt lehet elsajátítani, de lehetőség nyílik az új hangok keresésére is.

Bár Vincente Amigo nem tartozik a műfaj kereteit szétfeszíteni kívánó muzsikusok közé, nyitottságát más műfajok iránt mégis jól példázza, hogy olyan kiváló előadókkal alkotott már együtt, mint John McLaughlin, Al Di Meola, Milton Nascimento vagy Eliane Elias. De nemcsak jazz-, hanem a popzenészekkel is szívesen osztja meg a színpadot: Sting és Khaled is alkalmi muzsikustársai voltak. Tanára és példaképe pedig az a Manolo Sanlúcar volt, akit Paco De Lucia mellett az egyik legjelentősebb flamenco-zeneszerzőként és -gitárosként tartanak számon napjainkban; és nem csupán tanult tőle, de tíz éven keresztül az együttesében zenélt. Ezt követően olyan ismert énekeseket kísért, mint Camarón de la Isla, Vicente Soto, Luis de Córdoba és El Pele. 1988-tól, huszonegy éves korától kezdve saját zenekarait vezeti. 1991-ben jelentette meg De Mi Corazón al Aire című első lemezét. Egy évvel később fellépett Sevillában az Expo '92 keretében megrendezett Gitárlegendák koncerten ahol olyan meghívott gitárosok szerepeltek rajta kívül, mint Keith Richards a Rolling Stonesból, Steve Vai, Joe Satriani, Nuno Bettencourt vagy Richard Thompson. Pályáján az igazi áttörést a tizenegy évvel ezelőtt megjelent Ciudad de las Ideas című lemeze hozta. Elkészítéséért 2001-ben a legjobb flamencoalbumnak járó díjat vehette át a Latin Grammyként ismert Premios de la Música díjkiosztón. Egy évvel később, 2002-ben az Ondas-díjat ítélték neki. Córdobától, a várostól ahol jelenleg is él és alkot, pedig megkapta a díszpolgári címet.

A zenekar felállása, amivel hazánkba érkezik hagyományosnak mondható leszámítva Juan M. Ruiz basszusgitáros személyét. A basszusgitár jelenléte a flamencozenekarokban nem mondható régi keletűnek, de ha belegondolunk, hogy a mára meghatározóvá vált gitár is csupán a 19. század óta mondható általánosan elterjedtnek e műfajban, valószínűsíthetjük, hogy a basszusgitár is széles körben el fog terjedni. Ezzel szemben az ütőhangszerek a kezdetektől nagyon fontos szerep játszanak. A palmas és a zapateado, azaz a tapsolás és a lábdobbantás kísérte először az énekhangot, mára azonban a kasztanyetta mellett több jellegzetesen a flamencóhoz köthető perkusszív hangszer is kialakult.

A Vincente Amigót kísérő két ütős, Francisco Gonzalez Agudo és Patricio Cámara Alonso közül utóbbi az ismertebb. Fellépett többek között Al Di Meola, valamint Stanley Jordan társaként. Az együttes énekese, Rafael Usero Vilches 2001-ben vált nemzetközileg is elismerté, amikor eleget tett Paco De Lucia felkérésének, és csatlakozott hozzá világ körüli turnéja során. Őt tartják az egyik legsokoldalúbb flamencoénekesnek, ennek köszönhető, hogy egy másik gitároslegenda ,Tomatito is szívesen dolgozik vele. Megszokott módon ebben a zenekarban is van egy kísérő gitáros Antonio Fernández Perona személyében. Természetesen flamencoest nem képzelhető el tánc nélkül, amelynek spanyol neve a baile. Az indiai kultikus táncokhoz hasonlóan itt is egy rögzített motívumkészletből építkezik a táncos, akinek mozgását meghatározza, szervesen áthatja az adott darab ritmikája. Daniel Navarro Muñoz méltó partnere a kitűnő zenészgárdának. Gyakran lép fél élő zenei kísérettel, legismertebb szóló szerepe a Vince Mendoza vezette holland Metropole Orchestra Lorca Projectjében volt 2009-ben.

Amigo annak a nemzedéknek a tagja, amely egyszerre van elkényeztetett és nehéz helyzetben. Szerencsések a kortárs flamenco-előadók, hiszen az őket megelőző méltán világhírűvé vált gitárosok, Paco De Lucia vagy Sabicas olyan elismerést hoztak e műfajnak, ami miatt nekik is bizalmat szavaznak a világ bármely pontján. De ez egyben azt is jelenti, hogy rendkívül magas a közönség elvárása a Spanyolország határain kívül fellépő flamencomuzsikusokkal szemben. Azok számára, akik elmennek az estre, pontosan ez jelenti a biztosítékot arra, hogy magával ragadó muzsikát hallanak majd. Egy flamencoest azonban jóval több, mint pusztán zenei élmény. Ez a plusz a duende, az ihletett elragadtatás, ami átjárja egy flamenco-előadó zenéjét, táncát, beszédét, teljes színpadi jelenlétét. A duende az alkotás eksztatikus állapota. Magában foglalja mindazt, ami racionálisan nem, csupán a lélek, az ösztönök és az érzékek útján befogadható.

Vicente Amigo: Paseo de Gracia - Flamenco-est

2011. december 17. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Antonio Fernández Perona (gitár), Francisco Gonzalez Agudo (ütőhangszerek), Patricio Cámara Alonso (ütőhangszerek), Rafael Usero Vilches (ének), Juan M. Ruiz (basszusgitár), Daniel Navarro Muñoz (tánc)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.