Jazz/World

Duna-parti duende

2011.12.12. 14:00
Ajánlom
A gitár egészen különleges hangszer. Andres Segovia, Jimi Hendrix és Wes Mongomery mindannyian gitárosok voltak, mégis ránk hagyott életművük különbözőbb nem is lehetne. Annak ellenére, hogy a gitár természetes hang a klasszikus, a rock- és a jazz-zenében is, a legtöbben e szó hallatán egy egyenes háttal délcegen ülő, a hangszerét keresztbe tett lábain nyugtató spanyol zenészt látnak lelki szemeik előtt.

A flamenco őshazájában, Andalúziában nevelkedett és élő Vincente Amigo Girol teljes mértékben megfelel ennek a leírásnak. Őt hallgatva mindenki átélheti azt az ősi életérzést, ami a mai napig jellemzi a flamencót. A flamenco kialakulásának ideje egybe esik a spanyol nemzeti tudat kialakulásával. Bár a spanyolok életét, mindennapjait korántsem szövi át annyira a flamenco, mint az andalúzokét, mégis ez a zene és azt átitató romantikus szellemiség szerves része a spanyol identitásnak. Andalúziában párhuzamosan alakult ki a spanyolok és az andalúz cigányok által játszott flamenco. Nem meglepő ezért, hogy a két közösség folyamatos a rivalizál, mindkettő magának követelik az elsőbbséget a flamenco származását és hiteles tolmácsolását illetően. A roma flamenco alapvetően közösségi műfaj, általában egy családon belül generációról generációra hagyományozódik át a tudás. A flamencoestek is sokszor spontán szerveződnek és a legkevésbé sem céljuk a színpad centrikus megjelenés. Ezzel szemben a spanyol flamencónak jól kiépített intézményrendszere van, számos klub és iskola áll rendelkezésre, ahol nemcsak a hagyományt lehet elsajátítani, de lehetőség nyílik az új hangok keresésére is.

Bár Vincente Amigo nem tartozik a műfaj kereteit szétfeszíteni kívánó muzsikusok közé, nyitottságát más műfajok iránt mégis jól példázza, hogy olyan kiváló előadókkal alkotott már együtt, mint John McLaughlin, Al Di Meola, Milton Nascimento vagy Eliane Elias. De nemcsak jazz-, hanem a popzenészekkel is szívesen osztja meg a színpadot: Sting és Khaled is alkalmi muzsikustársai voltak. Tanára és példaképe pedig az a Manolo Sanlúcar volt, akit Paco De Lucia mellett az egyik legjelentősebb flamenco-zeneszerzőként és -gitárosként tartanak számon napjainkban; és nem csupán tanult tőle, de tíz éven keresztül az együttesében zenélt. Ezt követően olyan ismert énekeseket kísért, mint Camarón de la Isla, Vicente Soto, Luis de Córdoba és El Pele. 1988-tól, huszonegy éves korától kezdve saját zenekarait vezeti. 1991-ben jelentette meg De Mi Corazón al Aire című első lemezét. Egy évvel később fellépett Sevillában az Expo '92 keretében megrendezett Gitárlegendák koncerten ahol olyan meghívott gitárosok szerepeltek rajta kívül, mint Keith Richards a Rolling Stonesból, Steve Vai, Joe Satriani, Nuno Bettencourt vagy Richard Thompson. Pályáján az igazi áttörést a tizenegy évvel ezelőtt megjelent Ciudad de las Ideas című lemeze hozta. Elkészítéséért 2001-ben a legjobb flamencoalbumnak járó díjat vehette át a Latin Grammyként ismert Premios de la Música díjkiosztón. Egy évvel később, 2002-ben az Ondas-díjat ítélték neki. Córdobától, a várostól ahol jelenleg is él és alkot, pedig megkapta a díszpolgári címet.

A zenekar felállása, amivel hazánkba érkezik hagyományosnak mondható leszámítva Juan M. Ruiz basszusgitáros személyét. A basszusgitár jelenléte a flamencozenekarokban nem mondható régi keletűnek, de ha belegondolunk, hogy a mára meghatározóvá vált gitár is csupán a 19. század óta mondható általánosan elterjedtnek e műfajban, valószínűsíthetjük, hogy a basszusgitár is széles körben el fog terjedni. Ezzel szemben az ütőhangszerek a kezdetektől nagyon fontos szerep játszanak. A palmas és a zapateado, azaz a tapsolás és a lábdobbantás kísérte először az énekhangot, mára azonban a kasztanyetta mellett több jellegzetesen a flamencóhoz köthető perkusszív hangszer is kialakult.

A Vincente Amigót kísérő két ütős, Francisco Gonzalez Agudo és Patricio Cámara Alonso közül utóbbi az ismertebb. Fellépett többek között Al Di Meola, valamint Stanley Jordan társaként. Az együttes énekese, Rafael Usero Vilches 2001-ben vált nemzetközileg is elismerté, amikor eleget tett Paco De Lucia felkérésének, és csatlakozott hozzá világ körüli turnéja során. Őt tartják az egyik legsokoldalúbb flamencoénekesnek, ennek köszönhető, hogy egy másik gitároslegenda ,Tomatito is szívesen dolgozik vele. Megszokott módon ebben a zenekarban is van egy kísérő gitáros Antonio Fernández Perona személyében. Természetesen flamencoest nem képzelhető el tánc nélkül, amelynek spanyol neve a baile. Az indiai kultikus táncokhoz hasonlóan itt is egy rögzített motívumkészletből építkezik a táncos, akinek mozgását meghatározza, szervesen áthatja az adott darab ritmikája. Daniel Navarro Muñoz méltó partnere a kitűnő zenészgárdának. Gyakran lép fél élő zenei kísérettel, legismertebb szóló szerepe a Vince Mendoza vezette holland Metropole Orchestra Lorca Projectjében volt 2009-ben.

Amigo annak a nemzedéknek a tagja, amely egyszerre van elkényeztetett és nehéz helyzetben. Szerencsések a kortárs flamenco-előadók, hiszen az őket megelőző méltán világhírűvé vált gitárosok, Paco De Lucia vagy Sabicas olyan elismerést hoztak e műfajnak, ami miatt nekik is bizalmat szavaznak a világ bármely pontján. De ez egyben azt is jelenti, hogy rendkívül magas a közönség elvárása a Spanyolország határain kívül fellépő flamencomuzsikusokkal szemben. Azok számára, akik elmennek az estre, pontosan ez jelenti a biztosítékot arra, hogy magával ragadó muzsikát hallanak majd. Egy flamencoest azonban jóval több, mint pusztán zenei élmény. Ez a plusz a duende, az ihletett elragadtatás, ami átjárja egy flamenco-előadó zenéjét, táncát, beszédét, teljes színpadi jelenlétét. A duende az alkotás eksztatikus állapota. Magában foglalja mindazt, ami racionálisan nem, csupán a lélek, az ösztönök és az érzékek útján befogadható.

Vicente Amigo: Paseo de Gracia - Flamenco-est

2011. december 17. 19:30 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Antonio Fernández Perona (gitár), Francisco Gonzalez Agudo (ütőhangszerek), Patricio Cámara Alonso (ütőhangszerek), Rafael Usero Vilches (ének), Juan M. Ruiz (basszusgitár), Daniel Navarro Muñoz (tánc)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Könyv

Az író, akinél Vámos Miklós sem jön rá a fordulatokra

Ezúttal a méltatlanul előítéletesen kezelt orosz irodalom egy képviselőjét ajánlja Vámos Miklós, aki e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.
Jazz/World magazin

John Zorn zenei víziói

John Zorn frivol módon bánik a zenei formákkal, épp csak addig használva őket, amíg kiszívja a velejüket. A végeredmény azonban nem csak egy életmű, több annál. Egy korszak lenyomata.
Jazz/World lemez

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Jazz/World fonó

A Fonó a második helyen a legjobb világzenei kiadók között

A Fonó Budai Zeneház a második helyre került a legjobb világzenei kiadók között. A Womex (World Music Expo) által közzétett listán a Fonó, amelyet korábban soha nem rangsoroltak ilyen magasra, egyedüliként szerepel a teljes kelet-közép-európai lemezpiacról.