Jazz/World

Duók a Binder Műhelyből

2011.01.28. 11:00
Ajánlom
Binder Károly zongoraművész, zeneszerző konok következetességgel építette fel szóló zongorán páratlan mélységű zenei univerzumát. Pályájának új szakaszát jelezheti, hogy állandó partnerén, Borbély Mihályon kívül duózásra hívja három tehetséges tanítványát is.

Akik figyelemmel kísérték a Müpában négy éve indult Jazz Showcase sorozatot, nyilván észrevettek több párhuzamot is, mely Binder utolsó, két évvel ezelőtti, és idei szerzői estje között fennáll, bár azon az estén egyedül Binder ült a zongorához, igaz, rögtön kettőhöz. Hallatlanul izgalmas kísérlet tanúja lehetett akkor a közönség: a két zongora közül az egyik preparált volt, a másik nem, és a zongorista felváltva és egyszerre is játszott rajtuk. Amikor mindkét Steinwayt egyszerre szólaltatta meg, a dolog fizikai nehézsége folytán (az egyiknek legalább félig háttal kellett ülnie) a dolgot valamiféle bravúrteljesítmény levegője lengte körül, külön izgalmat nyújtva a közönségnek, holott a zene igen nagy koncentrációt igénylő kortárs jazz volt.

Mindez a Jazz Showcase keretében zajlott, esti koncerten történt, a napközbeni tehetségkutató koncertek folytatásaként. A Jazz Showcase nemzetközileg elterjedt formája annak, hogy egy nemzedék vagy egy ország, esetleg szűkebb alkotócsoport művészetét a szervezők úgy helyezzék kirakatba, hogy rögtön a speciális közönséget is „odaállítják" ez elé a bizonyos kirakat elé. Több, máshol zajlott hasonló kísérlet után a Müpa kezdeményezése is arra irányult, hogy a külföldi szervezők előtt azok a fiatal magyar jazzmuzsikusok bizonyíthassanak, akik már kész, érett produkciót hoztak létre.

De hogy jön ehhez Binder Károly? Először is úgy, hogy Binder saját lemezcége, a Binder Music Manufactory sokszor ad tanítványainak lehetőséget, legutóbb például éppen Pozsár Máténak. De még ennél is fontosabb, hogy tíz éve ő a legmagasabb szintű magyarországi jazzképzés vezetője a Zeneakadémia Jazz Tanszékén, és még ennél régebben is tanít ott. Természetesen a Jazz Showcase-en mindig szerepelnek jazz szakos zeneakadémisták, akik Binder tanítványai, ugyanis a zongora főtárgyon kívül zeneelméleti órát is tart. Így a januári esemény mintegy meghosszabbításának tekinthető az, hogy Binder három tanítványát is maga mellé ülteti - ahhoz a bizonyos másik zongorához. Hogy mennyire lesz ezúttal Binder zongorája preparált, az csak a koncert napján fog kiderülni. De az már biztos, hogy a Tanár úr töri meg a csendet egy szólóval, majd következnek a tanítványok: Lachegyi Máté, Pozsár Máté és Varga Gábor, az intermezzókat a fiatalok fellépése között pedig Binder adja szólóban. Improvizatív duettekről lévén szó, nyílván nehéz előre bármit is mondani, de Binder Károly kérdésünkre annyit elárult, hogy míg Pozsár egyaránt nyitott a kortárs és a mainstream irányba, addig Lachegyi inkább a kortárs, Varga inkább mainstream stílusok felé tájékozódik - de mindez még akár másként is alakulhat a koncerten.

Binder ez idő szerint legutolsó szólómeze a Törött szárnyú madár hazatérése címmel jelent meg, ez is koncertfelvétel, mint a Binder Live at the Müpa DVD vagy a kimagasló Budapest Collegium-beli koncertfelvétel. Izgalmas kísérletképp a Váci Zeneiskolában adott hangversenyen Binder ugyanis megpróbált a jarretti módszer szerint úgy leülni a zongorához, hogy teljesen kiüresítse magát, megszabaduljon az összes beidegződéstől, minél tisztábban tudja magát médium módjára átengedni, és kifejezni a pillanat inspirációját. Egy retrospektív kiadványa megjelenés előtt áll: Theo Jörgensmann német klarinétossal egy másik, de húsz évvel ezelőtti koncertfelvétel.

Az ötvennégy éves Binder diszkográfiája (több mint ötven tétel!) még azoknak is csupa meglepetés, akik ismerni vélik munkásságát. Indulása egybeesett a magyar etno-jazz virágba borulásával, annak azóta is egyik leginkább meghatározó egyénisége. Ott volt Szabados mellett a Szarvassá vált fiak születésénél, és tagja volt Dresch Mihály első olyan zenekarának, amelyben a szaxofonos rátalált saját hangjára. John Tchicai volt együttesének egyik első szólistája, illusztrálva, hogy Szabados és követői minden akadályon át kapcsolatot tudtak találni a free jazz, a szabad improvizáció amerikai úttörőihez. Szóló produkcióval nyerte első jelentős nemzetközi díját, a Kaliszi Nemzetközi Versenyen. A Kontinentspiel lett első kiemelkedő szólólemeze, amely kijelölte pályáját. Szinte felsorolhatatlanul sok izgalmas duó partnere (az említetteken kívül Sebestyén Márta, Süle László, Rames Shotham, Juhász Gábor, Frederico Sanesi, stb.) mellett kisebb együttesekkel (pl. Pangea) is úttörő alkotásokat valósított meg a magyar etno-jazz irányzatban, hogy azután leginkább Borbély Mihályban találja meg a vele minden szempontból egyívású duó partnerét, aki klarinéton és szaxofonon, meg tárogatón is tökéletesen egészíti ki Bindert. Érdemes emlékeztetni rá, hogy Binder kiemelkedő sikert ért el Retropolis című lemezével, amelyen bátran nyúlt a legkorszerűbb technikához és ritmusokhoz.

Binder szóló- és duóprojektjeiben az intellektuális indíttatású, nagyobb szerkezeti egységekbe rendezett szabad improvizáció olyan zenei anyagban valósul meg, mely közvetlenül kapcsolható a bartóki felfogáshoz: a népzenei gyökerek tápláló erejéből eljutni az absztrakcióig úgy, hogy a szárba szökkenést a jazz anyaga termékenyíti meg. Mindehhez Bindernél jelentős repetitív, perkusszív jelleg alakult ki az utóbbi években, amely még inkább kikristályosította az egyéni hangot a Szabados-féle törekvéseket kiteljesítő generáció tagjai között. Művészete erősen közelít a klasszikus zenéhez - a zongorista szokott is célozgatni rá, hogyha kottából (hangról hangra ugyanúgy) játszaná műveit, nem rögtönözve, automatikusan a nagyobb presztízsű kortárs zenéhez sorolná mindenki. De ezek csak skatulyák, nem ez a lényeg. Hanem az, hogy olyan alkotó munkássága bomlik ki szemünk-fülünk előtt, akinek jóformán minden nyilvánosan eljátszott hangja érdemes a megörökítésre. S ha mindezt valaki személyesen átéli, biztosan sokáig megőrzi emlékét.

Február 11. 19:30 - Müpa, Fesztivál Színház, Jazz Műhely
Binder Károly szerzői estje

Km.: Binder Károly (zongora), Lachegyi Máté, Pozsár Máté, Varga Gábor (zongora), Borbély Mihály (szaxofonok, tárogató)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Vizuál

Nem fordíthatjuk el a fejünket – Film készült az időskori demenciáról

Valós történetet dolgoz fel Vámos Zoltán orvos, filmrendező és forgatókönyvíró időskori demenciáról szóló kisjátékfilmje, amelyet szeptember 28-tól láthatnak az érdeklődők.
Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

„Csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól” – Ata Kandó fotókiállítása az 1956-ban elmenekült gyerekekről

„Azoknak az embereknek, különösen a gyerekeknek a sorsát akartam megmutatni, akik nagyobb szabadságért harcoltak a kommunista Magyarországon” – mondta a 103 évet élt Ata Kandó fotóművész egy korábbi interjújában az 1956-os menekülthullám idején készített gyerekportréi kapcsán. Ezekből a képekből láthatunk most egy válogatást a PaperLab Galériában, Messzemenők címmel. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„A dalaink közösséget hivatottak teremteni” – megjelent a Harcsa Veronika-Gyémánt Bálint Quartet új lemeze

A Fidelio felületén debütál Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint új lemeze, az About Time. A két zenésszel az album címén túl a koncertek feloldó hatásáról, a nemzetközi jelenlétről, illetve közelgő, november 22-i müpás koncertjükről beszélgettünk. A lemez meghallgatható a cikkben.
Jazz/World

„Viseljétek büszkén a hegeiteket” – Nai Palm, a Hiatus Kaiyote énekesnőjének nem mindennapi története

2018-ban a Hiatus Kaiyote énekesnője, Naomi Saalfield, művésznevén Nai Palm, bejelentette, hogy mellrákot diagnosztizáltak nála, mely – hihetetlen lélekereje ellenére – rendkívül megviselte. Ő azonban mégsem engedte, hogy mindez megtörje, és a tragédiákból erőt merítve ma már ő inspirál másokat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Pharoah Sanders legendás szaxofonos

A spirituális jazzmozgalom kulcsfiguráját 81 éves korában érte a halál – adta hírül a Pitchfork a Luaka Bop lemezkiadóra hivatkozva.
Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Jazz/World hír

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség; a nyolc kategóriában meghirdetett elismerést a 10. Music Hungary Konferencia & Showcase második napján, november 30-án adják át Veszprémben.