Jazz/World

Duók a Binder Műhelyből

2011.01.28. 11:00
Ajánlom
Binder Károly zongoraművész, zeneszerző konok következetességgel építette fel szóló zongorán páratlan mélységű zenei univerzumát. Pályájának új szakaszát jelezheti, hogy állandó partnerén, Borbély Mihályon kívül duózásra hívja három tehetséges tanítványát is.

Akik figyelemmel kísérték a Müpában négy éve indult Jazz Showcase sorozatot, nyilván észrevettek több párhuzamot is, mely Binder utolsó, két évvel ezelőtti, és idei szerzői estje között fennáll, bár azon az estén egyedül Binder ült a zongorához, igaz, rögtön kettőhöz. Hallatlanul izgalmas kísérlet tanúja lehetett akkor a közönség: a két zongora közül az egyik preparált volt, a másik nem, és a zongorista felváltva és egyszerre is játszott rajtuk. Amikor mindkét Steinwayt egyszerre szólaltatta meg, a dolog fizikai nehézsége folytán (az egyiknek legalább félig háttal kellett ülnie) a dolgot valamiféle bravúrteljesítmény levegője lengte körül, külön izgalmat nyújtva a közönségnek, holott a zene igen nagy koncentrációt igénylő kortárs jazz volt.

Mindez a Jazz Showcase keretében zajlott, esti koncerten történt, a napközbeni tehetségkutató koncertek folytatásaként. A Jazz Showcase nemzetközileg elterjedt formája annak, hogy egy nemzedék vagy egy ország, esetleg szűkebb alkotócsoport művészetét a szervezők úgy helyezzék kirakatba, hogy rögtön a speciális közönséget is „odaállítják" ez elé a bizonyos kirakat elé. Több, máshol zajlott hasonló kísérlet után a Müpa kezdeményezése is arra irányult, hogy a külföldi szervezők előtt azok a fiatal magyar jazzmuzsikusok bizonyíthassanak, akik már kész, érett produkciót hoztak létre.

De hogy jön ehhez Binder Károly? Először is úgy, hogy Binder saját lemezcége, a Binder Music Manufactory sokszor ad tanítványainak lehetőséget, legutóbb például éppen Pozsár Máténak. De még ennél is fontosabb, hogy tíz éve ő a legmagasabb szintű magyarországi jazzképzés vezetője a Zeneakadémia Jazz Tanszékén, és még ennél régebben is tanít ott. Természetesen a Jazz Showcase-en mindig szerepelnek jazz szakos zeneakadémisták, akik Binder tanítványai, ugyanis a zongora főtárgyon kívül zeneelméleti órát is tart. Így a januári esemény mintegy meghosszabbításának tekinthető az, hogy Binder három tanítványát is maga mellé ülteti - ahhoz a bizonyos másik zongorához. Hogy mennyire lesz ezúttal Binder zongorája preparált, az csak a koncert napján fog kiderülni. De az már biztos, hogy a Tanár úr töri meg a csendet egy szólóval, majd következnek a tanítványok: Lachegyi Máté, Pozsár Máté és Varga Gábor, az intermezzókat a fiatalok fellépése között pedig Binder adja szólóban. Improvizatív duettekről lévén szó, nyílván nehéz előre bármit is mondani, de Binder Károly kérdésünkre annyit elárult, hogy míg Pozsár egyaránt nyitott a kortárs és a mainstream irányba, addig Lachegyi inkább a kortárs, Varga inkább mainstream stílusok felé tájékozódik - de mindez még akár másként is alakulhat a koncerten.

Binder ez idő szerint legutolsó szólómeze a Törött szárnyú madár hazatérése címmel jelent meg, ez is koncertfelvétel, mint a Binder Live at the Müpa DVD vagy a kimagasló Budapest Collegium-beli koncertfelvétel. Izgalmas kísérletképp a Váci Zeneiskolában adott hangversenyen Binder ugyanis megpróbált a jarretti módszer szerint úgy leülni a zongorához, hogy teljesen kiüresítse magát, megszabaduljon az összes beidegződéstől, minél tisztábban tudja magát médium módjára átengedni, és kifejezni a pillanat inspirációját. Egy retrospektív kiadványa megjelenés előtt áll: Theo Jörgensmann német klarinétossal egy másik, de húsz évvel ezelőtti koncertfelvétel.

Az ötvennégy éves Binder diszkográfiája (több mint ötven tétel!) még azoknak is csupa meglepetés, akik ismerni vélik munkásságát. Indulása egybeesett a magyar etno-jazz virágba borulásával, annak azóta is egyik leginkább meghatározó egyénisége. Ott volt Szabados mellett a Szarvassá vált fiak születésénél, és tagja volt Dresch Mihály első olyan zenekarának, amelyben a szaxofonos rátalált saját hangjára. John Tchicai volt együttesének egyik első szólistája, illusztrálva, hogy Szabados és követői minden akadályon át kapcsolatot tudtak találni a free jazz, a szabad improvizáció amerikai úttörőihez. Szóló produkcióval nyerte első jelentős nemzetközi díját, a Kaliszi Nemzetközi Versenyen. A Kontinentspiel lett első kiemelkedő szólólemeze, amely kijelölte pályáját. Szinte felsorolhatatlanul sok izgalmas duó partnere (az említetteken kívül Sebestyén Márta, Süle László, Rames Shotham, Juhász Gábor, Frederico Sanesi, stb.) mellett kisebb együttesekkel (pl. Pangea) is úttörő alkotásokat valósított meg a magyar etno-jazz irányzatban, hogy azután leginkább Borbély Mihályban találja meg a vele minden szempontból egyívású duó partnerét, aki klarinéton és szaxofonon, meg tárogatón is tökéletesen egészíti ki Bindert. Érdemes emlékeztetni rá, hogy Binder kiemelkedő sikert ért el Retropolis című lemezével, amelyen bátran nyúlt a legkorszerűbb technikához és ritmusokhoz.

Binder szóló- és duóprojektjeiben az intellektuális indíttatású, nagyobb szerkezeti egységekbe rendezett szabad improvizáció olyan zenei anyagban valósul meg, mely közvetlenül kapcsolható a bartóki felfogáshoz: a népzenei gyökerek tápláló erejéből eljutni az absztrakcióig úgy, hogy a szárba szökkenést a jazz anyaga termékenyíti meg. Mindehhez Bindernél jelentős repetitív, perkusszív jelleg alakult ki az utóbbi években, amely még inkább kikristályosította az egyéni hangot a Szabados-féle törekvéseket kiteljesítő generáció tagjai között. Művészete erősen közelít a klasszikus zenéhez - a zongorista szokott is célozgatni rá, hogyha kottából (hangról hangra ugyanúgy) játszaná műveit, nem rögtönözve, automatikusan a nagyobb presztízsű kortárs zenéhez sorolná mindenki. De ezek csak skatulyák, nem ez a lényeg. Hanem az, hogy olyan alkotó munkássága bomlik ki szemünk-fülünk előtt, akinek jóformán minden nyilvánosan eljátszott hangja érdemes a megörökítésre. S ha mindezt valaki személyesen átéli, biztosan sokáig megőrzi emlékét.

Február 11. 19:30 - Müpa, Fesztivál Színház, Jazz Műhely
Binder Károly szerzői estje

Km.: Binder Károly (zongora), Lachegyi Máté, Pozsár Máté, Varga Gábor (zongora), Borbély Mihály (szaxofonok, tárogató)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Színes, szélesvásznú életműdíjak a magyar film ünnepén

Megszámlálhatatlan filmben és televíziós alkotásban játszottak az 5. Magyar Filmhét életműdíjasai: Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera. A díjátadóval megkezdődött a filmhét, hét kategóriában összesen 203 filmet vetítenek a Corvin moziban.
Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Jazz/World

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik a (női) jazzbőgősők egyik legjobbika

Linda May Han Oh már unja, ha arról kérdezik, milyen érzés nőként egy erősen férfias szerepben, jazzbőgősként és basszusgitárosként létezni. Csak teszi a dolgát szívből, az emberek pedig nem győznek ámuldozni.
Jazz/World interjú

Salamon Soma: „A népzene vibráló energiája átjön a színpadon is"

Salamon Soma nemrég az USA egyik legnagyobb presztízsű zeneoktatási intézményében, a Berklee College of Music-on szemléltette a magyar népzenekutatás módszereit Hodorog András moldvai furulyással. Erről az útról is kérdeztük a Népzene Tanszék oktatóját, aki zenészként is praktizál.
Jazz/World magazin

Mary Lou Williams, aki az ujjaival imádkozott zongorázás közben

A női zenészekről szóló sorozatunkból nem hiányozhat Mary Lou Williams, aki nemcsak azért izgalmas, mert elsőként szerzett érvényt magának női zeneszerzőként és zongoristaként, de azért is, mert beemelte zenéjébe azt a spirituális töltetet, ami a szakrális jazz anyjává avatta őt.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Szabad Hangok - Dés László Free Sounds Quartet

Dés László és zenekara csak hangszeres tudásukra, a fülükre és érzékenységükre hagyatkozva, minden előzetes próba, egyeztetés nélkül játszanak, a teljes szabadság örömével május 27-én az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.