Jazz/World

"Ebben a zenében lubickol az ember"

2014.08.28. 09:20
Ajánlom
A Budapest Bár szeptember 3-án, a Zsidó Nyári Fesztiválon - az alkalomnak megfelelően - különleges klezmer koncertet ad. A zenekar vendégeként ezen az estén a Budapest Bárral frissen debütált Mező Misi mellett László Boldizsárt, a Cotton Club Singers egykori énekesét, operaénekest és Bangó Margitot is láthatja a közönség. Farkas Róberttel, a zenekar vezetőjével a Klezmer plusz koncert kapcsán beszélgettünk. INTERJÚ

- A Zsidó Fesztiválon Budapest Bár - Klezmer plusz címen tartotok koncertet. Mi lesz az a plusz, amitől klezmer-jelleget kap a muzsikátok?

- Májusban volt egy koncertünk Budapest Bár Klezmer néven az Öttemplom Fesztivál keretén belül a győri Zsinagógában. Bennem már régebb óta motoszkált a vágy, hogy klezmer zenét játsszak, hiszen több évig voltam vendégművésze a Pannónia Klezmer Bandnek. Pál Kálmán, az Öttemplom Fesztivál főszervezője májusban azzal keresett meg minket, hogy szeretné, ha valamilyen módon a zsidó kultúrához kapcsolódó koncertet állítanánk össze. Akkor végigböngésztem a lemezeinket, és kiderült, hogy az általunk játszott számok szerzői hetven-nyolcvan százalékban zsidók voltak, úgy mint Eisemann Mihály, Zerkovitz Béla, Seress Rezső. A mostani repertoárt tehát részben a zsidó zeneszerzők előtti tisztelgés teszi majd ki, másrészt kifejezetten klezmer dallamokat is fogunk játszani. Hallható lesz például a Taxi és a Ponyvaregény filmzenéjéből ismert Misirlou című dal, amiről megtudtuk, hogy egy harmincas évek-beli klezmer dal. De besszarábiai zsidó hórákat és holland klezmerzenekarok számainak feldolgozásait is megszólaltatjuk majd, valamint a Pannónia Klezmer Banddel játszott dalok közül is felelevenítünk és újrahangszerelünk néhányat.

- A vendégművészeitek -László Boldizsár és Bangó Margit- nevét olvasva szintén zavarba jöttem. Ők hogyan kapcsolódnak majd a klezmer zenei programba?

- A "plusz" azt is jelöli, hogy most olyan énekesekkel fogunk fellépni, akiket egyébként a Budapest Bár koncertjein még nem láthatott a közönség. A koncerten jelen lesz egyrészt Mező Misi, a Magna Cum Laude énekese, aki most tavasszal csatlakozott hozzánk és nagyon örülök neki, hogy ebbe a Budapest Bár nagycsaládba bekerült. Rajta kívül pedig a már említett két kiváló énekes vendégszerepel ezen a koncerten. Bangó Margittal annak idején még a 100 Tagú Cigányzenekarban játszottam együtt hosszú éveken keresztül és nagy vágyam teljesül, hogy a Budapest Bár színpadán láthatjuk őt vendégül. Bangó Margit nemcsak cigánynóta, hanem magyar dalénekes is. Az ő előadásában például olyan nóták hangzanak majd el, amelyek zsidó zeneszerzők szerzeményei, és magyar nótaként vannak a mai napig is nyilvántartva.

- Milyen kapcsolódási pontok vannak a cigányzene és a klezmer zene között?

- Hasonló a két zene ritmusvilága, tüzessége. Mindkét zenében benne van az a fajta "hívószó", aminek hallatán nem nagyon tud ülve maradni az ember. Másrészt a klezmer zenére is jellemző a "sírva vigadás": ahogy a magyar nótákban, úgy a zsidó muzsikában is vannak olyan csodálatos, szívbemarkoló dallamok, amiket nem lehet könnyezés nélkül végighallgatni. Azért is nagyon izgalmas ezt a muzsikát játszani, mert rengeteget lehet benne improvizálni, és ebben a keleti, improvizatív zenében csak úgy lubickol az ember.

- Az első években mindig jellemző volt a koncertjeitekre, hogy egy kis színházi körítést adtatok a számoknak, kávéházi jelenetekkel spékeltétek meg a műsort. Most is várható ilyesmi?

- Nem tudom, ez jó kérdés. A koncertjeink helyszíne válogatja, hogy mikor használunk színházi elemeket. Ha színháztermekben játszunk, megpróbálunk odavarázsolni egy kis bárhangulatot. Itt nem hiszem, hogy lesz erre esély, hiszen a gyönyörű Zsinagóga a helyszín, de mindent meg fogunk tenni azért, hogy a magyar bárhangulatot és a klezmer életérzést összegyúrjuk. A Zsinagóga csodálatos díszlete lesz a koncertnek. 

- Játszottál a 100 Tagú Cigányzenekarban, klezmer zenekarban, a Zeneakadémián klasszikus zenét tanultál, tagja voltál könnyűzenei együtteseknek (Kistehén Tánczenekar stb.), még az autentikus cigányzene (Romano Drom) és az operett felé is tettél kitérőket (Vajdai Vilmos Szerencsés flótásában). Az, hogy végigjátszottad a zenei palettát, valamiképpen lecsapódik a Budapest Bárban?

- Azt hiszem, hogy azok a hatások, amik folyamatosan értek gyerekkorom óta az elmúlt huszonöt évben, azok mind visszahatnak a Budapest Bár zenei világára. Folyamatosan próbálom a cigányzene határait feszegetni. Tavaly volt a Müpában egy koncertünk, ahol például egy Csajkovszkij hegedűversenyből játszottam egy részletet, ami azért volt fontos és különleges, mert hegedűversenyt tudtommal még soha nem játszottak cigányzenekari kísérettel. Pár évvel ezelőtt Brazíliában voltam tanítani, ahol olyan hatással volt rám a brazil muzsika, hogy utána a bossa novás, szambás világból is behoztam a Budapest Bárba. Amikor pedig Argentínában jártam, akkor annyira megfogott Piazzolla muzsikája, hogy utána a lemezünkre fel is került egy Piazzolla feldolgozás. Én azt gondolom, hogy bármilyen stílust is játszunk éppen, a legfontosabb az a fajta hangszeres tudás, nyitottság és zenei intelligencia, amivel - azt hiszem és remélem - a zenésztársaimmal együtt rendelkezünk. Megpróbálunk minél több zenei adatot begyűjteni ahhoz, hogy hitelesen tudjuk ezeket a dalokat elmuzsikálni. És mivel a Budapest Bárnak nagyon sok énekese van, és ők is más kulturális körből (az alternatív zene és a rock világából) érkeznek, ezért nagyon sok hatás ér általuk is.

- Az első lemezeiteken kifejezetten a '20-as '30-as évek zenéjével foglalkoztatok, ezzel a stílussal váltatok ismertté. Az utóbbi időkben viszont egészen más irányokba is nyittok. Legutóbbi lemezeteken, a Húszezer éjszakás kaland címűn már a '70-es '80-as évek slágereit is feldolgoztátok többek között.

- Igen, elindultunk a '20-as évekkel, mert ez foglalkoztatott akkoriban a legjobban: már hét-nyolc évesen vitt magával édesapám az éjszakai életbe, így gyerekként megtapasztalhattam a patinás termek fényét, muzsikáját, ami a New York Kávéházra, a Grand Hotel Budapestre vagy a Gellért Szállóra, apám egykori munkahelyeire jellemző volt. Ez a hangulat annyira belém ivódott, hogy harminc év után feltört bennem és "kötelességemnek éreztem" ezt a zenét játszani. Viszont ahogy elkezdtünk ezzel a korral foglalkozni, az énekesek és a zenészek egyre kíváncsibbak lettek más korszakok muzsikájára: "de hát ott a negyvenes évek, az ötvenes évek" és így szépen eljutottunk a kortárs dalokig. Én azt hiszem, hogy a közönség el is várja, hogy mindig meg tudjunk újulni és valami váratlan dolgokkal lepjük meg őket koncertről koncertre. Most például épp készülünk egy őszi albumra, amin Tom Waits és Bob Marley dalok is szerepelnek majd. Ezt a nyári, bulizós, tánczenés Húszezer éjszakás kaland című album párjának szánjuk, ami az időjárásnak megfelelően egy kicsit borongósabb, melankólikusabb hangulatú lesz.

- Hogy lehet úgy megújulni, hogy jusson is, maradjon is abból, ami a speciális "Budapest Báros" hangzás, amihez hozzászoktak a rajongóitok?

- Hét év alatt kialakult a Budapest Bárnak egy olyan erős hangzásvilága, ami korszaktól és daloktól függetlenül mindig érezhető. Persze mindig újítunk, de alapvetően amit a közönség megszeretett, azt mindig adjuk és mellé olyan pluszokat csempészünk be, amit nem csak a Budapest Bár Klezmer Pluszon, hanem más koncertjeinken is hallhatnak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Gyermekotthonok lakóinak és gondoskodó közösségeknek viszi el a klasszikus zenét a Concerto Budapest

Gyermekotthonokban, idősotthonokban és kórházakban, összesen hét helyszínen tartanak ingyenes adventi koncertet a Concerto Budapest művészei december 10. és 21. között.
Vizuál

Jókislány – Nicole Kidman az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja új filmjében

A középkorú főnököt alakító Nicole Kidman ifjú gyakornokával folytatott románcban éli ki életközepi válságát. De vajon ki játszik kivel? A Jókislány című erotikus thriller 2025-ben kerül a hazai mozikba, az ADS Service forgalmazásában.
Klasszikus

Benjamin Appl karácsonyi lemezt adott ki

A világhírű dalénekes új albumán német, osztrák, angol, amerikai, svéd és francia karácsonyi dalok is szerepelnek. A felvételen a regensburgi dóm gyerekkórusa működik közre, ahol egykor Benjamin Appl is énekelt.
Vizuál

Magyar írók naplóit mutatja be a PIM új kiállítása

A Halálom esetén elégetendő! címmel nyílt tárlat több szempontból mutatja be az írói naplókat: milyen altípusai lehetnek, milyen füzetbe és hány éven keresztül íródtak, hogyan kerültek a múzeumba, miképpen alakul bennük a makrotörténelem mikrotörténetté.
Klasszikus

Schiff András, Antonio Pappano, Janine Jansen és John Malkovich is fellép 2025-ben Kismartonban

A jövő évben összesen harminchárom koncertet rendeznek a classic.Esterházy programsorozat, a KEYS TO HEAVEN és HERBSTGOLD Fesztiválok keretein belül a kismartoni Esterházy-kastélyban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Sztárzenészek sorozata – Avishai Cohen, Jojo Mayer és Dhafer Youssef is fellép a 4. Jazzfest Budapesten

2025. április 27. és május 14. között Avishai Cohen, Jojo Mayer, Dhafer Youssef, Rabih Abou-Khalil, Kinga Glyk, a Tribute to Esbjörn Svensson Trio és Lukács Miklós is fellép a 4. Jazzfest Budapesten.
Jazz/World videó

Adventi videóklipet készített a Sárközy Collective

Az immár kvartettként működő együttes Irving Berlin halhatatlan slágerét, a White Christmast dolgozta fel, amelyhez a 40-es 50-es évek világát megidéző videó is készült.
Jazz/World interjú

Básits Branka: „Nagy álmom, hogy az improvizáció ne mumus legyen”

Básits Branka énekesnő szíve szerint a néhány évtizeddel ezelőtti Belgrád bohém negyedének egyik kávéházában énekelne, és mindenkinek ismerné a dalát. A szerb és magyar kultúrában – szüleinek köszönhetően – egyaránt otthonosan mozog: a delejes szerb muzsika közelebb áll hozzá, ám magyarul árnyaltabban tud beszélni.
Jazz/World interjú

A közös muzsikálás öröme – interjú Snétberger Ferenccel

Tizennegyedik évében jár a Snétberger Ferenc által létrehozott Snétberger Zenei Tehetség Központ: több száz hátrányos helyzetű diák végezte el a képzést, és találta meg a jövőjét a zenei pályán. A Müpában „Az évad művésze” címmel kitüntetett, Kossuth-díjas gitárművésszel a program felépítéséről, eddigi eredményeikről és arról is beszélgettünk, mi a legfontosabb üzenet, amit át akar adni a gyerekeknek.
Jazz/World ajánló

Az Óbudai Társaskörben ünnepli nyolcvanadik születésnapját Kőszegi Imre

December 6-án lesz nyolcvanéves a hazai jazzélet egyik legjelentősebb alakja, Kőszegi Imre jazzdobos. A Liszt-díjas művész aznap este a Társaskörben ünnepel: saját formációjával, a Kőszegi Rhythm & Brass Quintettel lép színpadra.