Jazz/World

Egy ácstól tanult zenélni a bluesóriás

2015.07.01. 09:02
Ajánlom
Száz éve, 1915. július 1-jén született Willie Dixon, a blues-zene egyik óriása, akinek neve összeforrott a rock and rollal is, szerzeményeit olyan előadók dolgozták fel, mint a Rolling Stones és a Led Zeppelin.

Az amerikai Délen, a Mississippi állambeli Vicksburg városában született. Zenei "tanulmányait" egy helyi ácsnál végezte, aki megtanította énekelni és bőgőzni, első, egyhúros hangszerét ő maga barkácsolta. Tinédzserként gospelt énekelt, és dalokat kezdett írni, a kottákat helyi zenekarok vették meg tőle. A harmincas években a blues akkori fővárosa, Chicago felé vette az irányt, ahol ökölvívóként próbált megélni, és az utcasarkokon muzsikált. A második világháború alatt lelkiismereti okokból megtagadta a katonai szolgálatot, ezért egy évet börtönben kellett töltenie.

Szabadulása után visszatért a zenéhez, megalakította a Big Three Trio együttest, s hamarosan a chicagói bluesélet egyik ismert szereplője lett. Többször játszott a Chess fivérek klubjában is, s amikor a két testvér az 1950-es évek elején kiadót alapított, az elsők között Dixont szerződtették. A Chess Records egyik alapembereként a stúdióban bőgőzött és basszusgitáron játszott (korai Chuck Berry-lemezeken is), számos felvétel producere volt. Közben ontotta a dalokat, amelyeket olyan nagyságok vettek lemezre, mint Little Walter, Muddy Waters és Howlin' Wolf. Azt nem lehet mondani, hogy túlfizették volna: heti száz dollárt keresett, ami csak szűkösen biztosította megélhetését, a neki járó jogdíjaknak pedig csak a töredékét kapta.

A hatvanas évektől részt vállalt az American Folk-Blues Festivals turnék szervezésében, amelynek keretében a műfaj legnagyobb előadói rándultak át európai turnékra. Ez a tevékenysége már sokkal jobban jövedelmezett, dalait pedig egyre többen dolgozták fel, Angliában például a Cream és a Rolling Stones. Visszatért a koncertezéshez, Memphis Slimmel rögzített remek albumot, és összehozta a Chicago Blues All Stars formációt. Első szólólemeze 1970-ben jelent azzal a szerénynek korántsem mondható, de túlzónak sem nevezhető címmel, hogy I Am the Blues. Ezt követően szinte minden évben előrukkolt egy-egy új koronggal, az 1988-as Hidden Charms kiérdemelte a Grammy-díjat is.

A mindig szelíd derűt sugárzó Dixon egészsége a hetvenes évektől gyengült, cukorbetegsége miatt egyik lábát amputálni kellett. Betegségét méltósággal viselte, a nyolcvanas években még volt ereje ahhoz, hogy európai turnéra induljon. A blues egyik óriása 1992. január 29-én halt meg.

Élete során ötszáznál több dalt írt, a Little Red Rooster, az I'm Your Hoochie Cootchie Man, a Spoonful, a Seventh Son, a Back Door Man olyan előadók tolmácsolásában csendült fel, mint a Rolling Stones, Jimi Hendrix, a Doors, a Led Zeppelin, a Cream, Eric Clapton, az Animals, és még hosszan sorolhatnánk - sőt, a lágyabb húrokat pengető Elvis Presley és az Everly Brothers is műsorra tűzte Dixon dalait. Művészetének a rockra gyakorolt hatásáért "felvették" a rock and roll halhatatlanjai közé. Élete a blues volt, mint mondta: a blues mindennek a gyökere, s minden más amerikai zene ennek gyümölcse. A gyökereket életben kell tartani, mert akkor szebbek lesznek a gyümölcsök. Ezért is hozta létre a Blues Heaven Foundationt, amely azt is célul tűzte ki, hogy segítsen azokon a zenészeken, akiket megfosztottak jogdíjaiktól.

E téren neki is akadtak keserű tapasztalatai: csak a hatvanas években vált világossá számára, hogy kiadója és menedzsere mennyi pénzt nem fizetett ki neki. A Led Zeppelinnel két alkalommal is pereskedett, mert az együttes Bring It On Home és Whole Lotta Love című dalai is a megengedettnél többet merítettek Dixon szerzeményeiből, mindkét ügy peren kívüli egyezséggel ért véget, s azóta mindkét dal szerzői között feltüntetik Dixont is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.
Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.