Jazz/World

Egy ácstól tanult zenélni a bluesóriás

2015.07.01. 09:02
Ajánlom
Száz éve, 1915. július 1-jén született Willie Dixon, a blues-zene egyik óriása, akinek neve összeforrott a rock and rollal is, szerzeményeit olyan előadók dolgozták fel, mint a Rolling Stones és a Led Zeppelin.

Az amerikai Délen, a Mississippi állambeli Vicksburg városában született. Zenei "tanulmányait" egy helyi ácsnál végezte, aki megtanította énekelni és bőgőzni, első, egyhúros hangszerét ő maga barkácsolta. Tinédzserként gospelt énekelt, és dalokat kezdett írni, a kottákat helyi zenekarok vették meg tőle. A harmincas években a blues akkori fővárosa, Chicago felé vette az irányt, ahol ökölvívóként próbált megélni, és az utcasarkokon muzsikált. A második világháború alatt lelkiismereti okokból megtagadta a katonai szolgálatot, ezért egy évet börtönben kellett töltenie.

Szabadulása után visszatért a zenéhez, megalakította a Big Three Trio együttest, s hamarosan a chicagói bluesélet egyik ismert szereplője lett. Többször játszott a Chess fivérek klubjában is, s amikor a két testvér az 1950-es évek elején kiadót alapított, az elsők között Dixont szerződtették. A Chess Records egyik alapembereként a stúdióban bőgőzött és basszusgitáron játszott (korai Chuck Berry-lemezeken is), számos felvétel producere volt. Közben ontotta a dalokat, amelyeket olyan nagyságok vettek lemezre, mint Little Walter, Muddy Waters és Howlin' Wolf. Azt nem lehet mondani, hogy túlfizették volna: heti száz dollárt keresett, ami csak szűkösen biztosította megélhetését, a neki járó jogdíjaknak pedig csak a töredékét kapta.

A hatvanas évektől részt vállalt az American Folk-Blues Festivals turnék szervezésében, amelynek keretében a műfaj legnagyobb előadói rándultak át európai turnékra. Ez a tevékenysége már sokkal jobban jövedelmezett, dalait pedig egyre többen dolgozták fel, Angliában például a Cream és a Rolling Stones. Visszatért a koncertezéshez, Memphis Slimmel rögzített remek albumot, és összehozta a Chicago Blues All Stars formációt. Első szólólemeze 1970-ben jelent azzal a szerénynek korántsem mondható, de túlzónak sem nevezhető címmel, hogy I Am the Blues. Ezt követően szinte minden évben előrukkolt egy-egy új koronggal, az 1988-as Hidden Charms kiérdemelte a Grammy-díjat is.

A mindig szelíd derűt sugárzó Dixon egészsége a hetvenes évektől gyengült, cukorbetegsége miatt egyik lábát amputálni kellett. Betegségét méltósággal viselte, a nyolcvanas években még volt ereje ahhoz, hogy európai turnéra induljon. A blues egyik óriása 1992. január 29-én halt meg.

Élete során ötszáznál több dalt írt, a Little Red Rooster, az I'm Your Hoochie Cootchie Man, a Spoonful, a Seventh Son, a Back Door Man olyan előadók tolmácsolásában csendült fel, mint a Rolling Stones, Jimi Hendrix, a Doors, a Led Zeppelin, a Cream, Eric Clapton, az Animals, és még hosszan sorolhatnánk - sőt, a lágyabb húrokat pengető Elvis Presley és az Everly Brothers is műsorra tűzte Dixon dalait. Művészetének a rockra gyakorolt hatásáért "felvették" a rock and roll halhatatlanjai közé. Élete a blues volt, mint mondta: a blues mindennek a gyökere, s minden más amerikai zene ennek gyümölcse. A gyökereket életben kell tartani, mert akkor szebbek lesznek a gyümölcsök. Ezért is hozta létre a Blues Heaven Foundationt, amely azt is célul tűzte ki, hogy segítsen azokon a zenészeken, akiket megfosztottak jogdíjaiktól.

E téren neki is akadtak keserű tapasztalatai: csak a hatvanas években vált világossá számára, hogy kiadója és menedzsere mennyi pénzt nem fizetett ki neki. A Led Zeppelinnel két alkalommal is pereskedett, mert az együttes Bring It On Home és Whole Lotta Love című dalai is a megengedettnél többet merítettek Dixon szerzeményeiből, mindkét ügy peren kívüli egyezséggel ért véget, s azóta mindkét dal szerzői között feltüntetik Dixont is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A magyar kultúra napján mutatják be a Debrecen 175 drámapályázat nyertes műveit

„A debreceniek, a szindarabokon keresztül a város rejtözködő múltját megismerve, joggal lesznek büszkék a debreceniségükre” – mondta Meskó Zsolt, a drámapályázat győztese.
Jazz/World

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Vizuál

Elhunyt Csáji Attila festőművész

A Munkácsy-Mihály-díjas alkotót, az MMA rendes tagját, volt alelnökét életének nyolcvanhatodik évében érte a halál – osztotta meg a hírt a köztestület.
Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Jazz/World gyász

Meghalt Horváth Márton zenész, dalszerző

Horváth Márton, művésznevén Hó Márton, a magyar zenei élet fontos alkotója 43 éves volt. Zenekara, a Hó Márton és a Jégkorszak utoljára 2023-ban koncertezett.
Jazz/World ajánló

Déli szláv hagyományokkal köszönti az új évet a Fonó

A Szerb Újéven a műfaj válogatott zenekarai adnak koncertet, és muzsikálnak táncházat, fellép a Balkan Pop Up és a Poklade is. A tánctér mindenkit vár – akár táncolni, akár csak balkáni ritmusokkal ünnepelni az új esztendőt!
Jazz/World ajánló

BJC 17! – ingyenes születésnapi esemény, neves fellépőkkel

Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, a Balázs József Quintet Molnár Enikővel kiegészülve, valamint a Hász Eszter Quartet.
Jazz/World magazin

Presser Gábor: „Folytatnám a kicsit színházas, kicsit cirkuszos zenebonálást”

A 403. billentyű címmel talán élete eddigi legjelentősebb szólókoncertjét adja jövő októberben Presser Gábor. A dalszerző-előadó addigra háromlemezes sorozatot ad ki Munkakönyv címmel, ennek első része, egy versfeldolgozás-anyag már meg is jelent.