Jazz/World

Egy ácstól tanult zenélni a bluesóriás

2015.07.01. 09:02
Ajánlom
Száz éve, 1915. július 1-jén született Willie Dixon, a blues-zene egyik óriása, akinek neve összeforrott a rock and rollal is, szerzeményeit olyan előadók dolgozták fel, mint a Rolling Stones és a Led Zeppelin.

Az amerikai Délen, a Mississippi állambeli Vicksburg városában született. Zenei "tanulmányait" egy helyi ácsnál végezte, aki megtanította énekelni és bőgőzni, első, egyhúros hangszerét ő maga barkácsolta. Tinédzserként gospelt énekelt, és dalokat kezdett írni, a kottákat helyi zenekarok vették meg tőle. A harmincas években a blues akkori fővárosa, Chicago felé vette az irányt, ahol ökölvívóként próbált megélni, és az utcasarkokon muzsikált. A második világháború alatt lelkiismereti okokból megtagadta a katonai szolgálatot, ezért egy évet börtönben kellett töltenie.

Szabadulása után visszatért a zenéhez, megalakította a Big Three Trio együttest, s hamarosan a chicagói bluesélet egyik ismert szereplője lett. Többször játszott a Chess fivérek klubjában is, s amikor a két testvér az 1950-es évek elején kiadót alapított, az elsők között Dixont szerződtették. A Chess Records egyik alapembereként a stúdióban bőgőzött és basszusgitáron játszott (korai Chuck Berry-lemezeken is), számos felvétel producere volt. Közben ontotta a dalokat, amelyeket olyan nagyságok vettek lemezre, mint Little Walter, Muddy Waters és Howlin' Wolf. Azt nem lehet mondani, hogy túlfizették volna: heti száz dollárt keresett, ami csak szűkösen biztosította megélhetését, a neki járó jogdíjaknak pedig csak a töredékét kapta.

A hatvanas évektől részt vállalt az American Folk-Blues Festivals turnék szervezésében, amelynek keretében a műfaj legnagyobb előadói rándultak át európai turnékra. Ez a tevékenysége már sokkal jobban jövedelmezett, dalait pedig egyre többen dolgozták fel, Angliában például a Cream és a Rolling Stones. Visszatért a koncertezéshez, Memphis Slimmel rögzített remek albumot, és összehozta a Chicago Blues All Stars formációt. Első szólólemeze 1970-ben jelent azzal a szerénynek korántsem mondható, de túlzónak sem nevezhető címmel, hogy I Am the Blues. Ezt követően szinte minden évben előrukkolt egy-egy új koronggal, az 1988-as Hidden Charms kiérdemelte a Grammy-díjat is.

A mindig szelíd derűt sugárzó Dixon egészsége a hetvenes évektől gyengült, cukorbetegsége miatt egyik lábát amputálni kellett. Betegségét méltósággal viselte, a nyolcvanas években még volt ereje ahhoz, hogy európai turnéra induljon. A blues egyik óriása 1992. január 29-én halt meg.

Élete során ötszáznál több dalt írt, a Little Red Rooster, az I'm Your Hoochie Cootchie Man, a Spoonful, a Seventh Son, a Back Door Man olyan előadók tolmácsolásában csendült fel, mint a Rolling Stones, Jimi Hendrix, a Doors, a Led Zeppelin, a Cream, Eric Clapton, az Animals, és még hosszan sorolhatnánk - sőt, a lágyabb húrokat pengető Elvis Presley és az Everly Brothers is műsorra tűzte Dixon dalait. Művészetének a rockra gyakorolt hatásáért "felvették" a rock and roll halhatatlanjai közé. Élete a blues volt, mint mondta: a blues mindennek a gyökere, s minden más amerikai zene ennek gyümölcse. A gyökereket életben kell tartani, mert akkor szebbek lesznek a gyümölcsök. Ezért is hozta létre a Blues Heaven Foundationt, amely azt is célul tűzte ki, hogy segítsen azokon a zenészeken, akiket megfosztottak jogdíjaiktól.

E téren neki is akadtak keserű tapasztalatai: csak a hatvanas években vált világossá számára, hogy kiadója és menedzsere mennyi pénzt nem fizetett ki neki. A Led Zeppelinnel két alkalommal is pereskedett, mert az együttes Bring It On Home és Whole Lotta Love című dalai is a megengedettnél többet merítettek Dixon szerzeményeiből, mindkét ügy peren kívüli egyezséggel ért véget, s azóta mindkét dal szerzői között feltüntetik Dixont is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Könyv

80 éves a verebek, a lóverseny, a plüssmacik és a gombfoci megszállottja

Tandori Dezsőt köszöntjük születésnapja alkalmából. Az író, költő, műfordító és intermediális grafikus művész irodalmi próbálkozásait Nemes Nagy Ágnes bátorította, rajta keresztül került szoros kapcsolatba többek között Mészöly Miklóssal, Ottlik Gézával és Mándy Ivánnal.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Világzenei toplistán landolt Lakatos Mónika szólólemeze

A Romengo énekesnőjének Romanimo című albuma a World Music Charts Europe 2018, éves listájának 14. helyére került.
Jazz/World magazin

Sötét sarkok a modern jazzben

Mitől sötét a darkjazz, milyen attribútumai vannak, és mi köze van a filmművészethez? Jazztörténeti sorozatunk következő epizódja.
Jazz/World ajánló

Úttörő könyv jelent meg az európai jazz történetéről

Az európai jazz már régen kilépett az amerikai őshaza árnyékából: önállóságának újabb bizonyítéka a The History of European Jazz című könyv, az európai jazz történetének első átfogó feldolgozása.
Jazz/World lemez

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Jazz/World interjú

"Néha remek dolog levetni a hírnevet" – Interjú Gregory Porterrel

A Grammy-díjas jazzénekest még november 19-ei, budapesti koncertje előtt értük el telefonon. Családjáról, a folytonos úton lét nehézségeiről, alkotói metódusáról és édesapjával való bonyolult viszonyáról is őszintén mesélt. Na meg jellegzetes jazzkalapjáról.