Jazz/World

Egy évtizednyi jazz

2015.12.15. 08:46
Ajánlom
Fekete-Kovács Kornél az egyik legelismertebb hazai jazztrombitás és kortárs jazz-zeneszerző. Az általa alapított Modern Art Orchestra (MAO) idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Ebből az alkalomból a Zeneakadémián december 18-án adnak jubileumi koncertet. Ennek apropóján beszélgettünk.
Fekete-Kovács Kornél

Fekete-Kovács Kornél

- Mi jelent egy jazz-zenekar életében tíz év?

-Általában rövidebb kort érnek meg a jazz műfajában a különböző együttesek. Sajnálatos módon a hozzánk hasonló nagyzenekaroknak világszinten is egyre kevesebb pénzt juttatnak a különböző támogatási rendszerek. Még az egyik legismertebb európai big band, a holland Metropole Orkestra is kénytelen volt az elmúlt években kilépni a piacra, mivel a holland kulturális tárca kihátrált mögülük. A kisebb formációk pedig általában addig működnek egy adott felállásban, amíg a zenekarvezető az aktuális művészeti koncepciójának jegyében foglalkoztatja a zenészeket. Amint egy újabb ötlet kerül előtérbe, akár az egész zenekar kicserélődhet.

- Honnan indult a zenekar?

- Amikor tíz éve megalapítottuk a MAO-t, egy lebontásra ítélt épület egyik kis szobáját kaptuk meg próbateremnek. Fűtés sem volt, az összes kottánk átázott. El is neveztük DOHnányi-teremnek (nevet). Akkor ilyen körülmények között tudtunk működni, de reméltük, hogy majd lesz másképp. Aztán a BMC két és fél évvel ezelőtt befogadott bennünket. Az intézményt vezető Gőz László – aki régóta mentorom és barátom – már az építkezés közben megmutatta, hogy majd hol fogunk próbálni, hol lesz a színpad. Azóta itt vagyunk otthon, itt próbáljuk a darabjainkat, ide jár a közönségünk, és büszkén mondhatom, hogy én vagyok az első, aki hangszeren játszott az épületben.

- Készített számvetést az eddigi tíz évről?

- Évente összeszámolom, hogy mennyi olyan zenemű született meg, amit kifejezetten a zenekarnak vagy a zenekar által inspirálva írtak. Ez már a húsz óra időtartamot nyaldossa. És ez a szám csak növekszik. Az idei, tizenegyedik évadban is számos újdonsült szerzőnek lesz szerzői estje nálunk. Az évad végére pedig tervezünk megjelentetni egy antológiai kiadványt a korábban íródott darabokból.

- Mi a MAO alapkoncepciója?

- Az elképzelésem pont azon alapul, hogy nem csak egy ember koncepciója a fontos. Én vagyok a zenekar művészeti vezetője, de a zenei irányításom mellett más szerzők és más kreatív emberek zenei koncepcióját valósítjuk meg. Ami a gárdát illeti, a fluktuáció egy ekkora zenekarban jelen van, de azok a bástyák, akik szólistaként és kreatív muzsikusként itt vannak, nagyjából ugyanazok az emberek, mint kezdetben. Egyre szélesebb azoknak is a köre, akik a MAO-val szerzőként kapcsolatba kerülnek. Sok esetben ők kívülről érkeznek, és a saját zenei gondolatukat szeretnék elmondani a zenekarunk által.

- Miért pont Önöket találják meg a szerzők?

- Mi egyfajta átjárót képezünk: egyaránt nyitottak vagyunk a kortárs, klasszikus komponisták és a jazz-szerzők darabjai iránt. Azt gondolom, a népszerűség ebből fakad: mindkét oldalról van bejárás a mi kis műhelyünkbe.

- A jubileumi koncerten milyen művészeket látnak majd vendégül?

- A Zeneakadémián tartandó koncertünkre az Egyesült Államokból érkezik két fantasztikus előadó. Egyikőjük a fusion jazz egyik szülőatyja, Randy Brecker, aki a jazz és a rockzene házasításánál az „anyakönyvvezető” szerepét látta el. A másik vendég pedig a hagyományos jazz meghatározó legendája, az idén nyolcvanhat éves szaxofonos Benny Golson lesz. Ő amellett, hogy egy fantasztikus szólista, olyan darabokat komponált, amelyek egyenrangúvá váltak Cole Porter vagy George Gerschwin darabjaival. Az ő műve például a Killer Joe vagy a Whisper Not. Az a tervem, hogy mindkettőjük darabjai közül megmutatunk két számot, aztán összeeresztjük őket egy – a MAO szerzői által az ő ihletésükre írt – nagy finálé darabba.

Modern Art Orchestra

Modern Art Orchestra

- Mi alkotja majd a jubileumi koncert repertoárját?

- Egyrészt adunk a nézőknek egy keresztmetszetet arról, mit is csináltunk az elmúlt tíz évben. Ez már önmagában ki tudna tölteni egy kétórás koncertet. Úgyhogy a darabokat valószínűleg úgy választjuk majd ki, hogy feldobáljuk a kottákat, és amelyik az asztalra esik, azt mutatjuk be (nevet). Azt pedig luxusnak tartanám, ha a megnyert szólisták mindössze egy-egy számot játszanának el, úgyhogy valószínűleg nem lesz egy rövid koncert.

Fekete-Kovács Kornél rendkívül sokat foglalkoztatott muzsikus és hangszerelőként is folyamatos résztvevője a magyar kortárs-, jazz-, és könnyűzenei életnek. Számos korábbi zenekara közül kiemelkedik a Brass Age, az Oláh Kálmán Szextett, a Blacksmith Workshop. A Budapest Jazz Orchestra alapítója, 1998-tól 2005-ig művészeti igazgatója és szólistája. 2005-től a Modern Art Orchestra vezetője, 2006-ban pedig megalakította a Fekete-Kovács Kvintettet. Zeneszerzőként számos kisebb kompozíció mellett meghatározó értékűek jazz nagyzenekarra írott egészestés kompozíciói. Díjai: Artisjus Zenei Alapítvány díja (2000. és 2004.), Arany Zsiráf-díj (2000), eMeRTon díj – Az Év Zeneszerzője (2002), Liszt Ferenc-díj (2009), Orszáczky Miklós – díj (2010.), FONOGRAM-díj (2011.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.
Klasszikus

Rolla János az életéről mesél a Fidelio Klasszikban

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása október 12-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Fila Balázsal, Hámori Mátéval és Rolla Jánossal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

40 feledhetetlen dal Koncz Zsuzsa új válogatásalbumán

Így volt szép címmel dupla válogatásalbummal jelentkezett Koncz Zsuzsa, amelyen a legkedvesebb dalait válogatta össze a legelső eredeti felvételétől kezdve napjainkig. Ritkaságok, eddig még nyilvánosságra nem hozott felvételek is színesítik a páratlan pályafutás esszenciáját.
Jazz/World improvizáció

Roby Lakatos videóüzenetben játssza el azt a dallamot, amelyre improvizációkat vár

A Roby Lakatos Improvizációs Hegedűverseny hivatalos Facebook-oldalán pénteken közzétették Roby Lakatos videóüzenetét, amelyben elmondja a jelentkezés feltételeit, a megmérettetés menetét, valamint eljátssza azt a dallamot, amelyre az improvizációkat várják.
Jazz/World hír

Jövőre ismét Budapesten rendezik meg a Womexet

Fantasztikus hír a különböző népzenék kedvelőinek, valamint a magyar zenészeknek: öt év után ismét a Hangvető szervezi és a magyar főváros ad otthont a földkerekség legnagyobb világzenei expójának.
Jazz/World interjú

Balogh Kálmán: „A dallam közös, élő egység”

Balogh Kálmán cimbalomművész 60. születésnapja alkalmából jubileumi koncertet ad a Zeneakadémián október 30-án. Az ünnepi koncert szellemi kerete a népzene lesz, de az akadémiai cimbalom-oktatás múltját és jelenét is érintik. Interjú.
Jazz/World fonó

Milyen zenékre figyelnek fel a nemzetközi rádiós szerkesztők?

Ismét eltelt egy hónap, sőt egy negyedév és közzé tették a világzenei toplistákat. A hazai lemezek közül több album – a Fonó kiadványai – kerültek fel a rangos névsorba.