Jazz/World

Egy gitárnindzsa Budapesten

2011.07.20. 10:10
Ajánlom
A legtöbben így ismerik az amerikai Trace Bundyt, mivel akusztikusgitár-játékának fő jellemzője a pregnáns, de lomha jobb- és a cingár, de fürge bal kéz látványos párharca. Július 17-én harmadszor járt nálunk. KRITIKA

A Budapest Jazz Club mint helyszínválasztás némiképp meglepő, hiszen Bundy muzsikája inkább hagyományos rockos-folkos könnyűzene, még ha instrumentális kiadásban is. Ambíciója pedig nem kevesebb, mint egyetlen akusztikus gitárral egy teljes zenekar hangzását imitálni a színpadon. Ehhez a hagyományos gitárjáték perifériájához tartozó játéktechnikai megoldások egész tárházát vonultatja fel.

A basszussal erősített harmóniameneteket legtöbbször a country-ból hozott fingerstyle módszerrel hozza, a feszes ritmusokat pedig úgynevezett sika-pengetéssel oldja meg (ilyenkor a jobb kéz határozottan csap le az akkordra, majd rögtön el is fojtja azt), már amikor éppen nem dobol a gitártesten. A gyorsan elérhető regiszterek számát rendszeres áthangolásokkal, sűrű kápóhasználattal és üveghangokkal növeli meg, illetve azzal a bizonyos nindzsa technikával. Amikor is a jobb kéz a pengetést feledve kalapácstechnikával üt (úgymond tappingel) kettes-hármashangzatokat a fogólapon alsó szólam gyanánt, miközben a bal kéz önmaga által elpengetett legátókkal artikulál dallamokat, vagy éppen futamozgat kedvére. Ez utóbbi látványnak sem utolsó egyébként. S hogy még szabadabban kísérhesse önmagát, a digitális loopingtól sem retten vissza olykor; vagyis bejátszik egy sémát kütyüjébe, végteleníti, és azt bolondítja tovább valós időben.  

Miután a lelkes rajongók forradalmi újításokat tulajdonítanak Bundynak, sőt, maga a művész is „saját technikaként" beszélt a koncerten játékmódjáról, kénytelen vagyok helyére tenni a dolgokat a később érkező ifjak kedvéért. A részleges (tehát nem minden húrt szorító), akár többszörös kápóhasználat Harvey Reid muzsikusi és teoretikus munkássága nyomán terjedt el igazán a nyolcvanas évek legelején (igaz, elsősorban folk körökben). A kétkezes tappinget természetesen Eddie Van Halen dolgozta ki még a hetvenes évek közepén (lásd: Eruption), az önjáró balkéz pedig már a nyolcvanas évek gitárhőseinél (Satriani, Vai, Jason Becker) is szériafelszerelés volt. A nindzsákról pedig csak annyit, hogy Jennifer Batten (igen, ő a Michael Jackson turnék nagyhajú szőke ciklonja) már a kilencvenes évek kezdetén ezzel a technikával játszott, mégpedig feketeöves szinten. Csak tessék meghallgatni például a Cruzin' the Nile című dalát a '92-es Above Below and Beyond lemezről, és lesz nagy meglepetés. (Batten egyébként mindemellett még slappelt is szólógitáron, akár a legendás basszer Mark Kinget is le tudná szerintem karatézni.)   

Maradjunk tehát annyiban, hogy Trace Bundy egy tehetséges és kreatív figura, akinek a már ismert játéktechnikák akusztikus gitárra való alkalmazásáért jár a pont, de a hangszer nagy megújítójaként tekinteni rá egyszerű zenei műveletlenségből fakadó tévedés. Viszont tény, hogy szimpatikus ember és szórakoztató előadó.

Fentebb vázolt játékmódjának elemeit többé-kevésbé magabiztosan mutatta be ezen az estén - no, azért nem teljesen, hisz nem mindig könnyű uralni a hangokat pengetés és tompítási lehetőségek nélkül. Volt persze Pachelbels's Canon, Urban Challenge, Hot Capo Stew, Dueling Ninjas és Missile Bell is, és ismét rá kellett döbbennem, hogy Bundy sajnos jóval többet foglalkozik játéktechnikájának csiszolgatásával, mint a zeneelméleti önfejlesztéssel. Kompozíciót többnyire arcátlanul közhelyes harmóniafordulatok uralják ugyanis, noha ennyi tappinggel és kápóval sokkal kacifántosabb meneteket is lehetne kivitelezni. És nem maradt el a már megszokott, kissé kamaszos zenebohóckodás a Backstreet Boys, a Guns 'n' Roses, a The Village People és hasonlók számaival sem. Nálam akkor telt be a pohár, amikor Bundy Eminemet reppelt (még ha közkívánatra is), bár a visszafelé eljátszott Happy Birthday és a Für Elise sem volt éppen a magas művészet csúcsa. Határozottan az a véleményem támadt, hogy a produkció, bár olykor tényleg mókás volt, még nem színpadérett. Inkább való haveroknak az ágy szélén ülve, mintsem pódiumra. Aztán amikor Bundy közölte, hogy a következő dal befejezését még nem találta ki, de azért eljátssza, odalett a maradék jóindulatom is.

A közönség azonban kitartóan és fanatikusan éljenezte hősünket, ami komoly aggodalommal töltött el. A tehetséget ugyanis legfeljebb tehetségkutatókon szokás megtapsolni, koncertre elvileg művészi katarzisért megy az ember. Nyilván sok fiatal gitáros volt jelen, ők talán afféle mesterkurzusként figyelték az eseményeket, ezért az alacsony igényszint. A mesterkurzus műfaji követelményeinek azonban végképp nem felelt meg az előadás. Szomorú volt látni, hogy a Youtube generáció már ennyitől is boldog.           

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.