Jazz/World

Egy híján...

2012.06.08. 16:25
Ajánlom
Nesztor Iván és barátainak új lemeze Együttműködés címmel látott napvilágot. Feltehetően ez volt a márciusban elhunyt Regős István utolsó lemezfelvétele.

Egy másodperc híján hetven perc. Ennyi időbe telik lejátszani CD-n azt a 9 improvizált darabot, amelyet Nesztor Iván és barátai vettek fel januárban a Fonóban. Az első darab rögtön in memoriam szólal meg: Szabados György emlékére, aki tavaly június 10-én halt meg. A lemez szomorú szenzációját viszont az adja, hogy a felvételek zongoristája, a mindenki által tisztelt és szeretett Regős István idén március végén halt meg, 65 évesen, bő két hónappal e felvételek után.

Sajnos Regős jazztörténeti szerepéhez képes kevés felvétele látott napvilágot, ez külön jelentőséget ad ennek a lemeznek, melynek ötletadója, producere és kiadója Nesztor Iván. Nesztort, aki nemzedékeket tanított jazzdobra Regős kollégájaként a jazztanszakon és népzenével is foglalkozik, itt nem csak dobokon hallhatjuk, hanem korábbi szerzői lemezeihez hasonlóan az ütőhangszereken és az ütőgardonon kívül dallamhangszereken is játszik (furulya, gitár). Míg Regős hét felvételen közreműködik, a szerény Nesztor jellemzően több darabban is háttérbe, az üvegfal mögé húzódott. Az egyik tracket Regős egyedül rögzítette a zongoránál. Méltó tehát a lemez címadása (Együttműködés), annak ellenére, hogy a hiány és a töredezettség határozzák meg leginkább a túlnyomórészt szabadon rögtönzött darabok világát.

Regős szóló darabja, a Natasa című szám (portré?), a zenésztársak által régóta ismert és nagy becsben tartott kompozíciós erényeket csillogtatja meg. Regős tanárként és zenekarvezetőként egyaránt a sokoldalú muzsikus megtestesítője volt, talán az egyetlen a magyar jazz történetében, aki szaxofonon és zongorán is maradandó hatással volt a műfaj történetére. A Natasa rövidsége ellenére is szinte mindent megmutat Regős erényeiből. A rubato magyar népdalokat idéző, kifejezetten szűkszavú kezdő megszólalást a polifónia felé mozduló kibontás követi az expozícióban. A melléktéma (helyén) Regős először alkalmaz afro-amerikai jazzes ritmust és harmóniát, de nem alakul ki tartós lüktetés, megnyugtató ringás. Ezen a ponton még nem tudhatjuk biztosan, hogy azért-e, mert a fantázia szárnyalása túl szabálytalan ehhez, vagy mert a már említett töredékesség, sőt helyenként fenyegetettség nem engedi ezt kialakulni. A zárás nyilvánvaló üzenete a fókusz távolítása, a távollét, vagy a hiány állapotának rögzítése és absztrakciója.

A lemezen szereplő muzsikusok közül Grencsó István - aki régóta következetes kitartással képviseli a konvenciómentes, szabad improvizációra nyitott irányt - minden megszólalásának jelentősége van. Jeszenszky György, régi társa itt tulajdonképpen a kapocs szerepét is betölti, mert Gyárfás István gitárossal együtt ők a mainstreamnek nevezett stílusnak is kiváló képviselői. A lemez két utolsó száma, melyekben az egész kvintett hallható, ihletett magasságban zárja ezt a sajnos ma már minden szempontból megismételhetetlen, szerzői kiadásban megjelent felvételsorozatot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Aki azért lépi át ajtaja küszöbét, hogy a maga igazát bizonyítsa, könnyen pórul jár”

Berecz András mesemondó, énekes ezúttal a szövevényes görög mitológia labirintusában és a görög népdalokban keresi az igazságot, test és lélek harmóniáját. Síp és lant - Tisztelet Arisztotelésznek című estje május 26-án látható a Nemzeti Színházban. Interjú.
Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.
Jazz/World budapest folk fest

„A zenémben benne van az őseim gyökértelenségének fájdalma is”

Juan de Lerida Franciaországban élő flamencogitáros számára a zene az az út, amin visszatalál spanyol gyökereihez. A flamenco nuevo jeles képviselőjét magyar jazz- és klasszikus zenészek kísérik ezen az úton május 25-én, a Kobuci Kertben, a Budapest Folk Fest keretében.
Jazz/World ajánló

„A zene egy lelki húron való pendülés” – Film készült a 100 Tagú Cigányzenekarról

Halász Glória Alla Zingara című dokumentumfilmje a világhírű 100 Tagú Cigányzenekar történetén keresztül mesél a zene falakat ledöntő, egységet kovácsoló és felemelő erejéről.