Jazz/World

Egy kedves vendég: Dianne Schuur Budapesten

2006.03.27. 00:00
Ajánlom
Néha téli estéken, titkos gondolataimban azzal hízelgek magamnak, hogy Dianne Schuur egyik legkorábbi magyarországi tisztelője vagyok. Jó húsz éve annak, hogy először hallottam énekelni egy kazettára felvett amerikai rádióműsor pénteki adásában, ahol ráadásul mint fiatal tehetség, épp ő volt az ügyeletes interjúalany.

Arra a kérdésre, hogy kit mi ragad meg a seattle-i énekesnő előadásaiban, nyilván többféle válasz adható. Engem akkor, húsz évvel ezelőtt ugyanaz nyűgözött le a kazettán, mint néhány nappal ezelőtt – élőben – az A38-as hajón: a dalok tolmácsolásának profizmusa, ami Schuur esetében szinte szinonim fogalom a magabiztos könnyedséggel, ahogy a műfaj standard darabjaihoz nyúl. Bármit énekel is, az a benyomásunk támad, hogy ez igazából nem jelent kihívást a számára: mosolygósan vagy kissé rekedt hangján nevetve, sajátjaként adja elő még a gyakorlottabb vokalistákat is próbára tevő feladatokat, egy-egy bluest vagy valamelyik halhatatlan szerzeményt a Great American Songbookból.

Annak idején, abban a bizonyos rádióadásban Dianne Schuur azt nyilatkozta, hogy rengeteget tanult elődeitől, így például Sarah Vaughantól, de nemcsak énekesektől, hiszen egyik fő mentoraként emlegette George Shearinget. Bizonyára őszintén beszélt, mégis az a hallgató érzése, hogy az énekesnő a legtöbbet a gondviselésnek köszönheti, hiszen hallgathatott volna napestig Vaughan-lemezeket, ha nem lett volna a vérében a számok zseniális megszólaltatásához szükséges óriási tehetség. Valójában nemigen tudnám felsorolni az énekesnő technikai újításait: igen ritkán él modernebb előadói eszközökkel, mint Ella Fitzgerald, Carmen McRae vagy Anita O’Day; hibátlanul vált hangmagasságot, szépen hajlít, mesterien scattel, bőven él vibratókkal, de nem viszi túlzásba a használatukat, s ahogy azt a figyelmes hallgató észrevehette a budapesti koncerten: gyakran még a hibáit is képes profizmusával korrigálni.

Miután a Jazzpression megadta az alaphangulatot, először az tűnhetett fel a hallgatóságnak, hogy milyen elsőrangú muzsikusokkal indult 2006-os turnéjára az amerikai énekesnő. A Scott Steed (bőgő), Reggie Jackson (dob) és Rod Fleeman (gitár) felállású trió nagy kedvvel és odaadással swingelt már az első – instrumentális – számban. Különösen Fleeman játéka érdemelt figyelmet, aki Wes Montgomerytől Kenny Burrellig sok klasszikus mester stílusát ötvözte szólóiban. Egy pillanatig se volt kétséges, hogy a trió Schuur nélkül is nagysikerű hangversenyt adhatna bárhol a világon. De a szám végeztével felvezették a színpadra magát az énekesnőt is. A vakságából eredő lassúság és bizonytalanság persze érezhető a koncert menetén, de Schuur ezt a hátrányt is igyekezett jókedvűen és teljes természetességgel ledolgozni: szívesen kommunikált a közönséggel, kicsit udvarolt a magyaroknak és Budapestnek, de ellentétben sok más előadóval, ő egy-egy önironikus megjegyzést is belecsempészett a mondandójába.

Első lemezének címadó számával, egy blues-sémára épülő szerzeménnyel (Deedles) mutatkozott be Schuur a budapesti közönségnek, vagyis egy olyan számmal, amely tökéletesen alkalmas a hangulat felizzítására. Az 1985-ből való dalt talán nem mindenki ismerte, de nemigen láttam tanácstalan arcokat a publikum soraiban: alighanem mindenkinek volt már lemezen korábban is néhány kellemes találkozása a hölggyel. A műsor derekát standard számok alkották: Schuur a mindenki számára kedves daloskönyvből énekelt el egy csokornyi melódiát. Legszebbre talán a The Man I Love (Gershwin), az East Of The Sun (Bowman) és az It Don’t Mean A Thing (Ellington-Mills) sikerült. Különösen a koncert első fele kötötte le a hallgató figyelmét. A hangverseny vége felé már a fáradtság jelei mutatkoztak Schuuron, hamis hangok, rossz intonálások is csúsztak az előadásába, de ezek egy részét gyorsan feledtette. Az ünneplő közönség egyetlen ráadást kapott: az énekesnő a capella adta elő az Over The Rainbow-t.

A csodás Budapest és a gulyás emlegetése között Dianne Schuur kifejezte reményét, hogy máskor is meghívják majd a magyar fővárosba. Gondolom, az A38 hajó mindegyik aznapi vendégének óhaját is tolmácsolom, amikor azt mondom: remélem, a koncertszervezők is meghallották, és komolyan veszik az énekesnő szavait.

(2006. március 21. 20:00 A38 hajó – Dianne Schuur (ének, zongora) koncertje; km.: Scott Steed (bőgő), Reggie Jackson (dob), Rod Fleeman (gitár)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Könyv

„Szégyen és gyalázat” – Írók reagáltak Demeter Szilárd publicisztikájára

Kepes András lemondta a PIM-ben megrendezendő könyvbemutatóját, Vámos Miklós melegebb éghajlatra küldte Demeter Szilárdot, Dragomán szégyennek és gyalázatnak nevezte az esetet. Felbolygatta a szakmát a PIM főigazgatójának írása.
Könyv

Nem meneszti a kormány Demeter Szilárdot az origós írás miatt

Arról kérdeztek az ellenzéki képviselők, hogy menesztik-e a Demeter Szilárdot a holokausztrelativizáló publicisztika miatt.
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.
Klasszikus

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.