Jazz/World

Egy női zongorista, aki férfinak adta ki magát – Billy Tipton kettős élete

2019.03.25. 17:15
Ajánlom
Csak élete végén hullt le az a lepel Billy Tiptonról, amelyikkel egész életében leszorította melleit. Ez nem egy Shakespeare-színjáték, hanem a valóság.

A zongorista Billy Tipton olyan, mint egy matrjoska baba. Mivel a színjáték túl jól sikerült, a jelen szemszögéből csak a külső figurát látjuk, nem maradtak azonban fönt olyan források, amik belső motivációira engednének következtetni. Így nem tudni biztosan, hogy csak egy „nadrágszerepet” játszott hitelesen egy egész életen át az érvényesülés érdekében, vagy pedig egy női testbe született férfi volt, aki így tudta kibontakoztatni belső világát. De kezdjük az elején!

1998tipton-170725.jpg

Billy Tipton (Fotó/Forrás: Fidelio)

Főhősünk Dorothy Lucille Tipton néven látta meg a napvilágot 1914-ben Oklahoma Cityben. Miután szülei ötéves korában elváltak, az egyik nagynénje vette magához, aki a jazztől pezsgő Kansas Cityben élt. Itt kezdett el zongorázni, szaxofonozni, és itt csapta meg először a jazzből áradó szabadság levegője is a kislány Dorothyt. Ez a szabadság azonban számára nem bizonyult elsőre hozzáférhetőnek; tehetsége ellenére nem vették be a Southwest High School iskolai zenekarába, mert lány volt. 18 éves korában visszaköltözött anyjához Oklahomába, ahol már meggyőzte a helyi fiúzenekar vezetőjét. Eddire azonban már megtanulta a leckét: hogy belesimuljon a férfizenekar egységes megjelenésébe, levágatta haját, és a férfidivat szerint kezdett öltözködni. Talán kezdetben csak egy átmeneti tréfának indult a férfi-külső,de tehetségének híre ment, és szólóban is egyre többször hívták helyi bárokba zenélni, ahol már Billy Lee Tiptonként ismerték meg. Rajta maradt tehát a férfinadrág és a melleit leszorító lepel. Diane Wood Middlebrook róla szóló, Suits Me: The Double Life of Billy Tipton című könyvében így fogalmazott:

„annak érdekében, hogy jazzt játszhasson és ne kelljen megküzdenie az előítéletekkel és diszkriminációval, Dorothy ettől kezdve egész hátralévő életét férfiként élte le”.

Billy Tipton saját trióját csak 1951-ben alapította meg Dick O'Neil dobossal és Kenny Richards bőgőssel. Egy Santa Barbara-i klubban játszottak, amikor a Tops Records egyik munkatársa meghallotta őket és szerződést ajánlott nekik. Két sztenderd albumot rögzítettek a Tops-nál: a Sweet Georgia Brown-t és a Billy Tipton Plays Hi-Fi on Piano címűt – mindkettőt 1957 elején adták ki. A lemezek hatalmas példányszámban keltek el ahhoz képest, hogy egy lokális, független kiadóról beszélünk. A siker után több felkérés is érkezett: egy Nevadai kaszinó állandó szerződést ajánlott a triónak rezidens zenekarként, a Top Records pedig további négy lemezre szerződött volna velük. De Billy Tipton egyik ajánlatot sem fogadta el, inkább brókernek állt és hetente egyszer fellépett triójával. Főleg swing-sztenderedeket játszott, és a vaudeville-tradícióból átemelt paródiákat is előadott, mely során olyan hírességeket imitált, mint Elvis Presley vagy a showman-zongorista, Liberace, az egyik ilyen paródiájában pedig egy kislányt alakított.

Ezen a ponton egy látszólagos ellentmondásba ütközünk: miért kerülte el a nagyobb lehetőségeket, ha korábban női identitását is feláldozta csak azért, hogy zenélhessen? Erre csak feltételezésekkel válaszolhatunk. Talán azért, mert félt, hogy a nagyobb reflektorfény rávilágít rejtegetett titkaira is, esetleg azért, mert életét eddigre már a családnak dedikálta és tulajdonképpen ez volt az a pillanat, amikor kilépett a matrjoska baba szerepből, és eldöntötte, hogy a homlokára ragasztott bélyegek nélkül akar élni. Billy Tiptonnak ugyanis – hogy tökéletesítse a szerepjátékot (?) – szinte egész életében volt élettársa, méghozzá nők.

Bár sohasem házasodott, összesen öt nő nevezte magát Mrs. Tiptonnak, és egyikük előtt sem fedte fel biológiai nemét.

Tipton azzal a sztorival tudta titokban tartani női mivoltát, hogy egy rettenetes autóbalesetben nemiszerve és mellkasa is megsérült. Így sohasem kellett megválnia a melleit takaró kötésektől és szexuális életet sem élt – ennek ellenére három fiút fogadott örökbe utolsó feleségével, Kitty Kellyvel. Billy Tipton titkára csak néhány pillanattal a halála előtt derült fény, amikor a mentősök megpróbálták újraéleszteni. A hír sokkolta a családot, akik úgy döntöttek, elhamvasztják, hogy biológiai neme ne kerüljön nyilvánosság elé. A média azonban megvesztegette a családot és hamarosan szenzációként söpört végig a hír a sajtón. Utólag azonban a család minden tagja úgy nyilatkozott: nem érzik magukat átverve, hiszen Billy a világ legszeretőbb, legempatikusabb édesapja és férje volt.

Spekulációk sorát indította el a sztori: vajon Billy Tipton egy társadalmi tragédia áldozata, akinek fel kellett áldoznia valódi identitását a művészet oltárán, vagy épp ellenkezőleg. Diane Middlebrook válasza a következő:

„Nem hiszem, hogy ő úgy gondolta, rossz testbe született. Ez egy kortárs narratíva. Nem volt leszbikus, hiszen az élettársai férfiként szerették őt anélkül, hogy tudnák, valójában nő. Ő egy megfoghatatlan helyen állt: kreatívan lavírozott a biológiai és társadalmi nem között.

Billy Tipton élete számos művészt megihletett. Néhány napja játszott például Budapesten az a női szaxofonegyüttes, aki az ő tiszteletére The Tiptons névre keresztelte magát.

Hallgass bele Billy Tipton erőteljes játékába!

 

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legolvasottabb

Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Vizuál

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Meghalt Horváth Márton zenész, dalszerző

Horváth Márton, művésznevén Hó Márton, a magyar zenei élet fontos alkotója 43 éves volt. Zenekara, a Hó Márton és a Jégkorszak utoljára 2023-ban koncertezett.
Jazz/World ajánló

Déli szláv hagyományokkal köszönti az új évet a Fonó

A Szerb Újéven a műfaj válogatott zenekarai adnak koncertet, és muzsikálnak táncházat, fellép a Balkan Pop Up és a Poklade is. A tánctér mindenkit vár – akár táncolni, akár csak balkáni ritmusokkal ünnepelni az új esztendőt!
Jazz/World ajánló

BJC 17! – ingyenes születésnapi esemény, neves fellépőkkel

Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, a Balázs József Quintet Molnár Enikővel kiegészülve, valamint a Hász Eszter Quartet.
Jazz/World magazin

Presser Gábor: „Folytatnám a kicsit színházas, kicsit cirkuszos zenebonálást”

A 403. billentyű címmel talán élete eddigi legjelentősebb szólókoncertjét adja jövő októberben Presser Gábor. A dalszerző-előadó addigra háromlemezes sorozatot ad ki Munkakönyv címmel, ennek első része, egy versfeldolgozás-anyag már meg is jelent.
Jazz/World ajánló

Táncolja át magát az újévbe a Fonóban!

A fennállása harmincadik évfordulóját ünneplő Fonó ezen a télen is a legjobbakból válogat év végi jubileumi ünnepi sorozatában, ahol minden este több koncertet is meghallgathat a közönség, emellett idén is táncházzal búcsúznak az óévtől.