Jazz/World

Egyszálének meg négyszálének

2009.10.09. 08:26
Ajánlom
Október 21-én szólókoncertet ad Palya Bea idén nyáron megjelent lemezének anyagára alapozva. Nagy kihívás, de örömmel néz elébe, hogy a legközvetlenebb műfajban mutathatja meg magát: „csak a hangom, meg ami belül van”. A koncert második felében a bolgár népi ének különleges hagyományait továbbvivő Eva Quartet magyarországi bemutatkozása következik – és ez magában hordozza a Beával közös finálé ígéretét.

Palya Bea már egyszer szerepelt a bolgár énekesekkel közösen, igaz, akkor csak egy hosszabb rögtönzés erejéig, hiszen a különleges bolgár énektechnikát is elsajátította, együtt a Balkán és a Kárpát-medence sok más népének dalaival. Ha ez a kifejezés valaha jelentett valamit, akkor Palya Bea igazi world music felfogású zenész, de több is annál. Eredendően magyar népdalénekes, de sokoldalú muzsikus lett belőle, saját szerzeményei nem csak hazája és a régió dallamvilágából merítenek, a bolgár és cigány népzene mellett az indiai ritmusok, a jazz műfaja is hat a zenéjére. Előző lemezén helyet kaptak francia sanzonok, azóta szefárd dalokból is összeállított műsort. Idén, miután Mexikóban töltött néhány elvonulós hónapot, több mindenen változtatott, másra fokuszál, mint eddig. Szerte a világon gyűjtött zenei kincsekkel a tarsolyában tudatosan keresi azt, ahogyan a legszemélyesebb, legbelsőbb énjét meg tudja mutatni. Most is ugyanolyan szívesen dolgozik kedvenc zenésztársaival, nagy sikerrel lépett fel Szokolay Dongó Balázzsal és Dés Andrással is az amerikai magyar kulturális évad rendezvényein a Carnegie Hallban és a Kennedy Centerben év elején, de mostanában az foglalkoztatja, hogy teljesen egyedül maradjon hangjával - és persze a közönséggel.

A repertoár kiválogatása után, amelyben régebbi dalai is helyet kaptak, az újabb megvalósítás előtt egy fontos fázist iktatott be: a hangzással kísérletezve, akusztikailag térbe helyezve próbálgatta a dalokat. Elhelyezte a térben az élethelyzeteket, lírai és néha drámai töltésű szövegeket, amelyeket maga zenésített meg és a népdalfeldolgozásokat: hol épülő templom már álló falai között, meredek sziklafalon, az óceán partját nyaldosó hullámokkal szemben, hol városi játszótéren énekelte el őket. A daloknak, szövegnek és hangzásnak új értelmet, új összefüggést ad a visszhang ugyanúgy, mint a beszűrődő zaj. A lemez megvalósulásához hasonlóan egyedül a nagyteremben dalolva is újraértelmezi majd a teret, amelyben mindössze egy videovetítés lesz a segítségére. Palya Bea éppen elégszer szerepelt már ezen a színpadon és éppen elég koncertet hallott itt, hogy az akusztikai lehetőségeket teljes mértékben ki tudja használni.

Az új repertoár ereje abban rejlik, hogy a legszemélyesebb dalokat és témáikat nem nehéz átélni, hiszen az ember érzelmi életének nagyon is közös helyzeteiről van szó, bár Bea egy belső tükörbe nézett, nem kívülre figyelt, amikor alkotta őket. Egy-két régi sikerszám, a Szép szemű szeretőm, vagy az Elérhetetlen férfi mellett biztosan elhangzik majd az édesapjának ajánlott Szól a kakas már, vagy az Anyám, anyám, Édesanyám, míg az énekestől megszokott groteszk és ironikus hang jellemzi a Megmondókat.

A cappella lesz a koncert második fele is, amikor az Eva Quartet lép fel. Annak ellenére, hogy külföldön már többször dolgoztak magyar előadókkal, a Muzsikással és Sebestyén Mártával, Lovász Irénnel és két éve Lantos Zoltánnal, Magyarországon most mutatkoznak be. Legfőbb ideje volt, mert alakulásuk óta dédelgetett kedvencei az európai zenei fesztiváloknak - és nem csak a world music vagy népzenei programokban kapnak helyet, mert igen sokoldalúak. Gergana Dimitrova szoprán, Szófia Kovacseva mezzoszoprán, Evelina Krisztova alt és Daniela Sztoicskova kontraalt zeneakadémiát végzett muzsikusként a Le Mystere des Voix Bulgares nevű híres népdalkórus tagjai voltak, és 1995-ben döntöttek úgy, hogy kvartettet alapítanak. Az együttes zenei vezetője Milen Ivanov, aki vezényel is, és néha egy-egy hangszerrel, például dudával színesíti a műsort.

Különböző hangfekvésük ellenére a magas szintű énektechnikájukkal el tudják érni, hogy az unisono részekben egy hangnak érzékeljük a kvartettet. Még izgalmasabb, amikor egy vagy két szólam elválik ettől az egy hangtól, az erősen képzett, feszített intonáció mindig nagyon pontos. Az alaposan kidolgozott harmóniamenetek mellett érdemes külön odafigyelni a dalok között és néha azon belül történő hangszínváltásokra, amelyeknek igazi mesterei.

Az Eva Quartet repertoárján a népdalfeldolgozások mellett régi zene is helyet kapott. Harmonies című lemezükön például Veszelin Nikolov feldolgozásában 9-10. századi bolgár zenét énekelnek. Több kortárs zeneszerző is komponált számukra darabokat, és intenzíven foglalkoznak egyházi zenével, mind mai, mind régi szerzők műveivel. Pályafutásuk során meghívták őket a legjelentősebb a cappella fesztiválokra (Voice Mania, Bardentreffen, Vokal Total, Vokal Festival - Düsseldorf, International Choral Festival - Cork stb.) és olyan hírességekkel dolgoztak ki közös projekteket, mint a kubai Miriam Makeba, a lengyel Krzesimir Debski, a román Balanescu Quartet vagy a Camerata Salzburg.

Palya Bea, Eva Quartet (Bulgária)
2009. október 21. 19:30

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.
Jazz/World magazin

Jégből készült hangszereken játszanak az első jégzenei fesztiválon

Színházzá alakítottak egy 2600 méter magasan fekvő iglut az olasz Alpokban, a Vermiglióban lévő létesítményben jégzenei fesztivált rendeznek több mint 60 koncerttel a programban három hónapon át.
Jazz/World ajánló

Nap- és holdzene is lesz hétvégén a Fonóban

Január 12-én különleges együttállás figyelhető meg a Sztregova utcai univerzumban: a nevét a bolgár ’holdacska’ szóból kölcsönző világzenei szupernova, a Meszecsinka, valamint a hat női énekes-egyéniségből alakult a cappella együttes, a Napfonat lép fel egyazon estén.