Jazz/World

Egyszálének meg négyszálének

2009.10.09. 08:26
Ajánlom
Október 21-én szólókoncertet ad Palya Bea idén nyáron megjelent lemezének anyagára alapozva. Nagy kihívás, de örömmel néz elébe, hogy a legközvetlenebb műfajban mutathatja meg magát: „csak a hangom, meg ami belül van”. A koncert második felében a bolgár népi ének különleges hagyományait továbbvivő Eva Quartet magyarországi bemutatkozása következik – és ez magában hordozza a Beával közös finálé ígéretét.

Palya Bea már egyszer szerepelt a bolgár énekesekkel közösen, igaz, akkor csak egy hosszabb rögtönzés erejéig, hiszen a különleges bolgár énektechnikát is elsajátította, együtt a Balkán és a Kárpát-medence sok más népének dalaival. Ha ez a kifejezés valaha jelentett valamit, akkor Palya Bea igazi world music felfogású zenész, de több is annál. Eredendően magyar népdalénekes, de sokoldalú muzsikus lett belőle, saját szerzeményei nem csak hazája és a régió dallamvilágából merítenek, a bolgár és cigány népzene mellett az indiai ritmusok, a jazz műfaja is hat a zenéjére. Előző lemezén helyet kaptak francia sanzonok, azóta szefárd dalokból is összeállított műsort. Idén, miután Mexikóban töltött néhány elvonulós hónapot, több mindenen változtatott, másra fokuszál, mint eddig. Szerte a világon gyűjtött zenei kincsekkel a tarsolyában tudatosan keresi azt, ahogyan a legszemélyesebb, legbelsőbb énjét meg tudja mutatni. Most is ugyanolyan szívesen dolgozik kedvenc zenésztársaival, nagy sikerrel lépett fel Szokolay Dongó Balázzsal és Dés Andrással is az amerikai magyar kulturális évad rendezvényein a Carnegie Hallban és a Kennedy Centerben év elején, de mostanában az foglalkoztatja, hogy teljesen egyedül maradjon hangjával - és persze a közönséggel.

A repertoár kiválogatása után, amelyben régebbi dalai is helyet kaptak, az újabb megvalósítás előtt egy fontos fázist iktatott be: a hangzással kísérletezve, akusztikailag térbe helyezve próbálgatta a dalokat. Elhelyezte a térben az élethelyzeteket, lírai és néha drámai töltésű szövegeket, amelyeket maga zenésített meg és a népdalfeldolgozásokat: hol épülő templom már álló falai között, meredek sziklafalon, az óceán partját nyaldosó hullámokkal szemben, hol városi játszótéren énekelte el őket. A daloknak, szövegnek és hangzásnak új értelmet, új összefüggést ad a visszhang ugyanúgy, mint a beszűrődő zaj. A lemez megvalósulásához hasonlóan egyedül a nagyteremben dalolva is újraértelmezi majd a teret, amelyben mindössze egy videovetítés lesz a segítségére. Palya Bea éppen elégszer szerepelt már ezen a színpadon és éppen elég koncertet hallott itt, hogy az akusztikai lehetőségeket teljes mértékben ki tudja használni.

Az új repertoár ereje abban rejlik, hogy a legszemélyesebb dalokat és témáikat nem nehéz átélni, hiszen az ember érzelmi életének nagyon is közös helyzeteiről van szó, bár Bea egy belső tükörbe nézett, nem kívülre figyelt, amikor alkotta őket. Egy-két régi sikerszám, a Szép szemű szeretőm, vagy az Elérhetetlen férfi mellett biztosan elhangzik majd az édesapjának ajánlott Szól a kakas már, vagy az Anyám, anyám, Édesanyám, míg az énekestől megszokott groteszk és ironikus hang jellemzi a Megmondókat.

A cappella lesz a koncert második fele is, amikor az Eva Quartet lép fel. Annak ellenére, hogy külföldön már többször dolgoztak magyar előadókkal, a Muzsikással és Sebestyén Mártával, Lovász Irénnel és két éve Lantos Zoltánnal, Magyarországon most mutatkoznak be. Legfőbb ideje volt, mert alakulásuk óta dédelgetett kedvencei az európai zenei fesztiváloknak - és nem csak a world music vagy népzenei programokban kapnak helyet, mert igen sokoldalúak. Gergana Dimitrova szoprán, Szófia Kovacseva mezzoszoprán, Evelina Krisztova alt és Daniela Sztoicskova kontraalt zeneakadémiát végzett muzsikusként a Le Mystere des Voix Bulgares nevű híres népdalkórus tagjai voltak, és 1995-ben döntöttek úgy, hogy kvartettet alapítanak. Az együttes zenei vezetője Milen Ivanov, aki vezényel is, és néha egy-egy hangszerrel, például dudával színesíti a műsort.

Különböző hangfekvésük ellenére a magas szintű énektechnikájukkal el tudják érni, hogy az unisono részekben egy hangnak érzékeljük a kvartettet. Még izgalmasabb, amikor egy vagy két szólam elválik ettől az egy hangtól, az erősen képzett, feszített intonáció mindig nagyon pontos. Az alaposan kidolgozott harmóniamenetek mellett érdemes külön odafigyelni a dalok között és néha azon belül történő hangszínváltásokra, amelyeknek igazi mesterei.

Az Eva Quartet repertoárján a népdalfeldolgozások mellett régi zene is helyet kapott. Harmonies című lemezükön például Veszelin Nikolov feldolgozásában 9-10. századi bolgár zenét énekelnek. Több kortárs zeneszerző is komponált számukra darabokat, és intenzíven foglalkoznak egyházi zenével, mind mai, mind régi szerzők műveivel. Pályafutásuk során meghívták őket a legjelentősebb a cappella fesztiválokra (Voice Mania, Bardentreffen, Vokal Total, Vokal Festival - Düsseldorf, International Choral Festival - Cork stb.) és olyan hírességekkel dolgoztak ki közös projekteket, mint a kubai Miriam Makeba, a lengyel Krzesimir Debski, a román Balanescu Quartet vagy a Camerata Salzburg.

Palya Bea, Eva Quartet (Bulgária)
2009. október 21. 19:30

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.