Jazz/World

Egyszálének meg négyszálének

2009.10.09. 08:26
Ajánlom
Október 21-én szólókoncertet ad Palya Bea idén nyáron megjelent lemezének anyagára alapozva. Nagy kihívás, de örömmel néz elébe, hogy a legközvetlenebb műfajban mutathatja meg magát: „csak a hangom, meg ami belül van”. A koncert második felében a bolgár népi ének különleges hagyományait továbbvivő Eva Quartet magyarországi bemutatkozása következik – és ez magában hordozza a Beával közös finálé ígéretét.

Palya Bea már egyszer szerepelt a bolgár énekesekkel közösen, igaz, akkor csak egy hosszabb rögtönzés erejéig, hiszen a különleges bolgár énektechnikát is elsajátította, együtt a Balkán és a Kárpát-medence sok más népének dalaival. Ha ez a kifejezés valaha jelentett valamit, akkor Palya Bea igazi world music felfogású zenész, de több is annál. Eredendően magyar népdalénekes, de sokoldalú muzsikus lett belőle, saját szerzeményei nem csak hazája és a régió dallamvilágából merítenek, a bolgár és cigány népzene mellett az indiai ritmusok, a jazz műfaja is hat a zenéjére. Előző lemezén helyet kaptak francia sanzonok, azóta szefárd dalokból is összeállított műsort. Idén, miután Mexikóban töltött néhány elvonulós hónapot, több mindenen változtatott, másra fokuszál, mint eddig. Szerte a világon gyűjtött zenei kincsekkel a tarsolyában tudatosan keresi azt, ahogyan a legszemélyesebb, legbelsőbb énjét meg tudja mutatni. Most is ugyanolyan szívesen dolgozik kedvenc zenésztársaival, nagy sikerrel lépett fel Szokolay Dongó Balázzsal és Dés Andrással is az amerikai magyar kulturális évad rendezvényein a Carnegie Hallban és a Kennedy Centerben év elején, de mostanában az foglalkoztatja, hogy teljesen egyedül maradjon hangjával - és persze a közönséggel.

A repertoár kiválogatása után, amelyben régebbi dalai is helyet kaptak, az újabb megvalósítás előtt egy fontos fázist iktatott be: a hangzással kísérletezve, akusztikailag térbe helyezve próbálgatta a dalokat. Elhelyezte a térben az élethelyzeteket, lírai és néha drámai töltésű szövegeket, amelyeket maga zenésített meg és a népdalfeldolgozásokat: hol épülő templom már álló falai között, meredek sziklafalon, az óceán partját nyaldosó hullámokkal szemben, hol városi játszótéren énekelte el őket. A daloknak, szövegnek és hangzásnak új értelmet, új összefüggést ad a visszhang ugyanúgy, mint a beszűrődő zaj. A lemez megvalósulásához hasonlóan egyedül a nagyteremben dalolva is újraértelmezi majd a teret, amelyben mindössze egy videovetítés lesz a segítségére. Palya Bea éppen elégszer szerepelt már ezen a színpadon és éppen elég koncertet hallott itt, hogy az akusztikai lehetőségeket teljes mértékben ki tudja használni.

Az új repertoár ereje abban rejlik, hogy a legszemélyesebb dalokat és témáikat nem nehéz átélni, hiszen az ember érzelmi életének nagyon is közös helyzeteiről van szó, bár Bea egy belső tükörbe nézett, nem kívülre figyelt, amikor alkotta őket. Egy-két régi sikerszám, a Szép szemű szeretőm, vagy az Elérhetetlen férfi mellett biztosan elhangzik majd az édesapjának ajánlott Szól a kakas már, vagy az Anyám, anyám, Édesanyám, míg az énekestől megszokott groteszk és ironikus hang jellemzi a Megmondókat.

A cappella lesz a koncert második fele is, amikor az Eva Quartet lép fel. Annak ellenére, hogy külföldön már többször dolgoztak magyar előadókkal, a Muzsikással és Sebestyén Mártával, Lovász Irénnel és két éve Lantos Zoltánnal, Magyarországon most mutatkoznak be. Legfőbb ideje volt, mert alakulásuk óta dédelgetett kedvencei az európai zenei fesztiváloknak - és nem csak a world music vagy népzenei programokban kapnak helyet, mert igen sokoldalúak. Gergana Dimitrova szoprán, Szófia Kovacseva mezzoszoprán, Evelina Krisztova alt és Daniela Sztoicskova kontraalt zeneakadémiát végzett muzsikusként a Le Mystere des Voix Bulgares nevű híres népdalkórus tagjai voltak, és 1995-ben döntöttek úgy, hogy kvartettet alapítanak. Az együttes zenei vezetője Milen Ivanov, aki vezényel is, és néha egy-egy hangszerrel, például dudával színesíti a műsort.

Különböző hangfekvésük ellenére a magas szintű énektechnikájukkal el tudják érni, hogy az unisono részekben egy hangnak érzékeljük a kvartettet. Még izgalmasabb, amikor egy vagy két szólam elválik ettől az egy hangtól, az erősen képzett, feszített intonáció mindig nagyon pontos. Az alaposan kidolgozott harmóniamenetek mellett érdemes külön odafigyelni a dalok között és néha azon belül történő hangszínváltásokra, amelyeknek igazi mesterei.

Az Eva Quartet repertoárján a népdalfeldolgozások mellett régi zene is helyet kapott. Harmonies című lemezükön például Veszelin Nikolov feldolgozásában 9-10. századi bolgár zenét énekelnek. Több kortárs zeneszerző is komponált számukra darabokat, és intenzíven foglalkoznak egyházi zenével, mind mai, mind régi szerzők műveivel. Pályafutásuk során meghívták őket a legjelentősebb a cappella fesztiválokra (Voice Mania, Bardentreffen, Vokal Total, Vokal Festival - Düsseldorf, International Choral Festival - Cork stb.) és olyan hírességekkel dolgoztak ki közös projekteket, mint a kubai Miriam Makeba, a lengyel Krzesimir Debski, a román Balanescu Quartet vagy a Camerata Salzburg.

Palya Bea, Eva Quartet (Bulgária)
2009. október 21. 19:30

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ülj föl a balatoni jazzhullámokra! – Jön az első Babel Jazz Fesztivál

A Babel Sound világzenei fesztivál szervezői ezúttal a jazz műfaján belül teremtik meg azokat az ünnepi találkozásokat, amik immár a Babel védjegyét jelentik. Május 27. és 29. között Budapesten, május 30-tól június 1-ig pedig Balatonbogláron várnak az izgalmas hazai és külföldi együttesek.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

A gothic metál egyik legnépszerűbb énekesnője a Zsidó Művészeti Napokon

Izgalmas zenei fúzióval érkezik az idei Zsidó Művészeti Napokra Moran Magal izraeli származású énekesnő.
Jazz/World interjú

„Aki azért lépi át ajtaja küszöbét, hogy a maga igazát bizonyítsa, könnyen pórul jár”

Berecz András mesemondó, énekes ezúttal a szövevényes görög mitológia labirintusában és a görög népdalokban keresi az igazságot, test és lélek harmóniáját. Síp és lant - Tisztelet Arisztotelésznek című estje május 26-án látható a Nemzeti Színházban. Interjú.
Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.