Jazz/World

Egyszálének meg négyszálének

2009.10.09. 08:26
Ajánlom
Október 21-én szólókoncertet ad Palya Bea idén nyáron megjelent lemezének anyagára alapozva. Nagy kihívás, de örömmel néz elébe, hogy a legközvetlenebb műfajban mutathatja meg magát: „csak a hangom, meg ami belül van”. A koncert második felében a bolgár népi ének különleges hagyományait továbbvivő Eva Quartet magyarországi bemutatkozása következik – és ez magában hordozza a Beával közös finálé ígéretét.

Palya Bea már egyszer szerepelt a bolgár énekesekkel közösen, igaz, akkor csak egy hosszabb rögtönzés erejéig, hiszen a különleges bolgár énektechnikát is elsajátította, együtt a Balkán és a Kárpát-medence sok más népének dalaival. Ha ez a kifejezés valaha jelentett valamit, akkor Palya Bea igazi world music felfogású zenész, de több is annál. Eredendően magyar népdalénekes, de sokoldalú muzsikus lett belőle, saját szerzeményei nem csak hazája és a régió dallamvilágából merítenek, a bolgár és cigány népzene mellett az indiai ritmusok, a jazz műfaja is hat a zenéjére. Előző lemezén helyet kaptak francia sanzonok, azóta szefárd dalokból is összeállított műsort. Idén, miután Mexikóban töltött néhány elvonulós hónapot, több mindenen változtatott, másra fokuszál, mint eddig. Szerte a világon gyűjtött zenei kincsekkel a tarsolyában tudatosan keresi azt, ahogyan a legszemélyesebb, legbelsőbb énjét meg tudja mutatni. Most is ugyanolyan szívesen dolgozik kedvenc zenésztársaival, nagy sikerrel lépett fel Szokolay Dongó Balázzsal és Dés Andrással is az amerikai magyar kulturális évad rendezvényein a Carnegie Hallban és a Kennedy Centerben év elején, de mostanában az foglalkoztatja, hogy teljesen egyedül maradjon hangjával - és persze a közönséggel.

A repertoár kiválogatása után, amelyben régebbi dalai is helyet kaptak, az újabb megvalósítás előtt egy fontos fázist iktatott be: a hangzással kísérletezve, akusztikailag térbe helyezve próbálgatta a dalokat. Elhelyezte a térben az élethelyzeteket, lírai és néha drámai töltésű szövegeket, amelyeket maga zenésített meg és a népdalfeldolgozásokat: hol épülő templom már álló falai között, meredek sziklafalon, az óceán partját nyaldosó hullámokkal szemben, hol városi játszótéren énekelte el őket. A daloknak, szövegnek és hangzásnak új értelmet, új összefüggést ad a visszhang ugyanúgy, mint a beszűrődő zaj. A lemez megvalósulásához hasonlóan egyedül a nagyteremben dalolva is újraértelmezi majd a teret, amelyben mindössze egy videovetítés lesz a segítségére. Palya Bea éppen elégszer szerepelt már ezen a színpadon és éppen elég koncertet hallott itt, hogy az akusztikai lehetőségeket teljes mértékben ki tudja használni.

Az új repertoár ereje abban rejlik, hogy a legszemélyesebb dalokat és témáikat nem nehéz átélni, hiszen az ember érzelmi életének nagyon is közös helyzeteiről van szó, bár Bea egy belső tükörbe nézett, nem kívülre figyelt, amikor alkotta őket. Egy-két régi sikerszám, a Szép szemű szeretőm, vagy az Elérhetetlen férfi mellett biztosan elhangzik majd az édesapjának ajánlott Szól a kakas már, vagy az Anyám, anyám, Édesanyám, míg az énekestől megszokott groteszk és ironikus hang jellemzi a Megmondókat.

A cappella lesz a koncert második fele is, amikor az Eva Quartet lép fel. Annak ellenére, hogy külföldön már többször dolgoztak magyar előadókkal, a Muzsikással és Sebestyén Mártával, Lovász Irénnel és két éve Lantos Zoltánnal, Magyarországon most mutatkoznak be. Legfőbb ideje volt, mert alakulásuk óta dédelgetett kedvencei az európai zenei fesztiváloknak - és nem csak a world music vagy népzenei programokban kapnak helyet, mert igen sokoldalúak. Gergana Dimitrova szoprán, Szófia Kovacseva mezzoszoprán, Evelina Krisztova alt és Daniela Sztoicskova kontraalt zeneakadémiát végzett muzsikusként a Le Mystere des Voix Bulgares nevű híres népdalkórus tagjai voltak, és 1995-ben döntöttek úgy, hogy kvartettet alapítanak. Az együttes zenei vezetője Milen Ivanov, aki vezényel is, és néha egy-egy hangszerrel, például dudával színesíti a műsort.

Különböző hangfekvésük ellenére a magas szintű énektechnikájukkal el tudják érni, hogy az unisono részekben egy hangnak érzékeljük a kvartettet. Még izgalmasabb, amikor egy vagy két szólam elválik ettől az egy hangtól, az erősen képzett, feszített intonáció mindig nagyon pontos. Az alaposan kidolgozott harmóniamenetek mellett érdemes külön odafigyelni a dalok között és néha azon belül történő hangszínváltásokra, amelyeknek igazi mesterei.

Az Eva Quartet repertoárján a népdalfeldolgozások mellett régi zene is helyet kapott. Harmonies című lemezükön például Veszelin Nikolov feldolgozásában 9-10. századi bolgár zenét énekelnek. Több kortárs zeneszerző is komponált számukra darabokat, és intenzíven foglalkoznak egyházi zenével, mind mai, mind régi szerzők műveivel. Pályafutásuk során meghívták őket a legjelentősebb a cappella fesztiválokra (Voice Mania, Bardentreffen, Vokal Total, Vokal Festival - Düsseldorf, International Choral Festival - Cork stb.) és olyan hírességekkel dolgoztak ki közös projekteket, mint a kubai Miriam Makeba, a lengyel Krzesimir Debski, a román Balanescu Quartet vagy a Camerata Salzburg.

Palya Bea, Eva Quartet (Bulgária)
2009. október 21. 19:30

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Kettévágott Carmina Burana – reakciók az operaházi büfébotrányra

Bogányi Tibor karmester visszalépett az operaház Carmina Burana-produkciók vezénylésétől, mivel főigazgatói döntésre szünetet kell beiktatni az előadásba. Az ügy számos viharos reakciót váltott ki.
Vizuál

Elhunyt Koncz András festőművész

A Munkácsy-díjas festőművész, Koncz Zsuzsa énekesnő öccse hosszú, méltósággal viselt, súlyos betegség után hunyt el március 2-án hajnalban, életének hetvenegyedik évében.
Zenés színház

„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen ki éjszaka az erdőbe!” – interjú Claus Guthtal

A világ egyik legjelentősebb operarendezője, Claus Guth nemrég Budapestre látogatott: számos neves színház után a Magyar Állami Operaház is átvette Don Giovanni-rendezését. Ebből az alkalomból kérdeztük az alkotót.
Vizuál

Elhunyt Vadász György építész

Életének 92. évében, március 3-án elhunyt Vadász György Kossuth- és Ybl Miklós-díjas építőművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja, a nemzet művésze. A kilencvenes években készült épületeivel nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bauhaus ismét népszerűvé vált a hazai építészetben.
Színház

Oidipusz a politika útvesztőjében – bemutatták Szikszai Rémusz rendezését a Radnóti Színházban

A Radnóti Színház legújabb előadásában Oidipusz egy idealista, ígéretes politikus, akinek szembe kell néznie a múlt terheivel. A produkció bemutatójára március 3-án került sor. A főszerepekben mások mellett Pál András, Kováts Adél és László Zsolt látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el.
Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.