Jazz/World

Együtt a táltos hegedűs és a hiperprímás

2013.01.06. 15:35
Ajánlom
Lajkó Félix újévi koncertjén Lakatos Roby volt a vendég, de a kard-ki-kard vonópárbaj nem volt - írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Amikor megtudtam, hogy Lajkó Félix táltos hegedűs Roby Lakatos hiperprímást látja vendégül, először furcsállkodtam. Miért kell két dudás egy csárdába? Mindketten olyan szólisták, akik mellett zenésztársaik csak kísérők, ők abszolút zenekarvezetők. Mindketten rögtönöznek, konkrétan improvizálnak és általában is kockáztatnak, amit együtteseik lekövetnek. Lajkó és Brasnyó Antal brácsás társa között másfél évtizednél is hosszabb ideje tart az a szoros kapcsolat, amivel ketten nagy, messzevivő rögtönzött barangolásokra képesek, és ők ketten egyedül szinte komplett zenekari benyomást nyújtanak. Lajkó egyébként többször is volt már ilyen kétdudás zenei szituációban, elég ha az Alexander Balanescuval az A38-on adott egykori koncertekre gondolunk, sőt, májusban Varnus Xavérrel is fog Bach jegyében improvizálni. Tehát bátran megy ezekbe bele, viszont interjúiban többször is megemlítette, hogy a véletlennek is nagy szerep jut ilyenkor, mert nem jut mindig elég idő a próbákra.

Lakatosról pedig közismert, hogy minden, de tényleg minden műfajban otthon van. A cigánybanda hagyományos felállása az ő zenekarában általában kiegészül zongorával és gitárral. Roby "alapból" crossover muzsikus, emlékezetes kirándulásai során bejárta a klezmert (a Liszt Ferenc Kamarazenekarral), elhegedült híres filmzenei témákat, jazzmuzsikusokkal rendszeresen örömzenél, és persze a cigányprímások elmaradhatatlan repertoárja is a kisujjában van, hiszen maga is az egyik leghíresebb dinasztia büszke tagja, egyenesen Bihariig tudja követni családfáját. Róla leginkább azt lehet mondani, hogy elképesztő virtuozitása és műfaji nyitottsága együtt tették világhírűvé, ma már bármelyik kontinensen tud telt házat csinálni.

Lajkó viszont valamennyire átalakult fiatalkori önmagához képest, amilyennek a magyarországi közönség megszerette, akinek extatikus játéka óriási energiát, szenvedélyt és romantikát sugároz. Lendülete most is elképesztő, de már nem csak transzban árad belőle a hangözön. Ennek egyik jele, hogy a hegedű mellett egyre gyakrabban citerázik is - ezen a hangszeren tanult zenélni. Márpedig, azt gondolnánk, hogy azért ezen a pengetős hangszeren szűkebbek a lehetőségek. Nem azok, ez derül ki az ő játékából, főleg ami a pengetés ritmikáját, a jobbkezet illeti - az első két számot a Müpa-beli koncerten január 3-án nem is hegedűn, hanem csak citerán adta elő. A negyedik (A madárnak, az utolsó sorlemezről) például már egy meglepően reflexív, szinte lezser módon felfogott bagatell, és ezt nem csak azért mondom, mert ebben a szólista fütyölte a dallamot. Azt hiszem, bár persze nem tudom, hogy megismerném a Lajkó-kvartett zenéjét még akkor is, ha csak citerázna. Az együttesben Brasnyón kívül Kurina Michael cimbalmos és Kurina Ferenc bőgős hallható - nekik kettejüknek elévülhetetlen érdemeik vannak abban, hogy létrejött a Lakatos-Lajkó csúcstalálkozó, mert játszottak a Belgiumban élő magyar prímással is korábban. Egyébként akik a régi, csupatűz Lajkó igézetében jöttek el erre a koncertre, azok sem kellett egy fikarcnyit sem csalódjanak.

A teljes szettnyi, háromnegyed órás kvartett műsor után vonult ki a színpadra a Félixtől habitusában, ruhájában, maga viseletében is olyannyira eltérő Roby, aki magával hozta szekundánsát. Úgy sejtem, hogy ez a kiváló muzsikus Bóni László volt. De ez csak gyanú, mert - akár hiszik, akár nem - a közel két órás koncerten egy szó nem sok, annyit sem konferált senki. Viszont a két hegedűs gondosan elkerülte a cigányzenekaroknál egykor dívott vonópárbajnak még a látszatát is, hiszen ez sokszor torkollott üres bravúrkodásba. Lajkó a második részben is először citerázott, és csak később fogta kézbe a hegedűt, ám amikor citerán játszott, arra sem mondanám, hogy kísért, mert sokszor ő hozta a melódiát, és szólózott is. De akárhogyan is kerülgették egymást, amikor találkoztak, nem mindig passzolt össze teljesen a két hegedűs együttes játéka. Lajkó zenekara egy harmóniailag statikus, ritmikájában kötöttebb ideált követ annál, ahogy Lakatos és hegedűs "árnyéka" feldobnak a levegőbe egy témát, megpörgetik, modulálnak, ki-kilépnek a ritmusból és a tonalitásból. 

A másik problémát a csupa-húr együttes hangzásában érzékeltem - bár a két fő szólista hangszíne élesen eltért, és egymásnak csodálatos felelgetős, kölcsönösen inspiráló melódiafüzérekkel ajándékozták meg a közönséget, de a három hegedű, meg a brácsa és a cimbalom egy-egy dallam és egy-egy akkord hangtartományának majdnem ugyanazt a részét célozzák. El is határoztam, hogy legközelebb fúvósötösre veszek jegyet. A közönség viszont óriási lelkesedéssel követte és ünnepelte a csodás közös produkciót, amelynek szerintem legjobban sikerült részei a magyar népdalcsokrok és a két zenekarvezető területe mezsgyéjén található magyar népzene-feldolgozásai, továbbgondolásai voltak. Ha lesz folytatása a közös produkciónak, akkor érzésem szerint annak más hangszerelést is ki kellene próbálnia.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.