Jazz/World

El Jazzico: A romáknak a jazz az anyanyelve

2012.12.02. 09:10
Ajánlom
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz tanszékének Európai uniós és kormánytámogatással megvalósuló műhelykoncertje éles megvilágításba helyezi a magyar jazz egyik különleges aspektusát: hogy a magyar jazznek régóta milyen fontos részét jelenti a roma muzsikusok aktív és termékeny jelenléte.

Ez a felvetés lényegi kérdéseket hoz felszínre, bár ilyenkor az EL Jazzico művészeti vezetője, Oláh Kálmán (akit nemrég kérdeztünk hangszeréhez fűződő viszonyáról - a szerk.) mindig előre bocsátja, hogy a zenében mindenki egyenlő. Szerinte azért van hasonlóság a magyar cigányzene és a jazz között, amit már Bartók is észrevett, mert mindkettőnek van egy sajátos, improvizatív nyelvezete. Ha ezt valaki elsajátítja, akkor szinte teljesen mindegy, hogy milyen kompozíciót játszik, mindig a sajátos nyelvezet szerint ad elő. Nem az a lényeg a kávéházi-éttermi cigányzenében, amit játszanak, hanem ahogy játsszák. A romákban ez benne van, és valószínűleg autentikusabban is nyúlnak a jazzhez ebből a tradícióból fakadóan - ez persze csak a szubjektív véleménye, teszi hozzá, csakhogy éppen ő kapta meg a nemzetközi, sőt az amerikai színtéren azokat az elismeréseket, amelyek erre neki szakmai és erkölcsi alapot adnak.

Az utóbbi évtizedben elért fényes amerikai sikerei között kell említeni a Thelonius Monk zeneszerző-verseny megnyerését 2006-ban, a legtekintélyesebb szaklap, a Downbeat négycsillagos kritikáját az Images című lemezről (a Budapest Jazz Orchestrával), és az Always című szólólemez kiadását (Memphis International). Ez utóbbi borítóján olvasható az Oláh triójában dobosként közreműködő Jack deJohnette nyilatkozata, hogy szerinte milyen autentikusan játszik jazzt a magyar roma zongorista. A világhírű dobos, a Keith Jarrett trió tagja a Szakcsi Generation lemez felvételén figyelt fel erre, azóta is arról szokott faggatózni, hogy hol tanultak meg a magyarországi romák így bebopot játszani, mert a világot járva ehhez foghatót ő még nem hallott. Erre Kálmán is csak annyit tud mondani, hogy a saját zenei hagyományaik és a jazz hasonlósága lehet a magyarázat, ettől tűnik úgy, mintha a magyarországi romáknak a vérében lenne a bebop.

Oláh Kálmán tizenkét éve tanít az LFZE Jazz Tanszéken, de az A38-ra csak azokat a tanítványait hívta meg, akik most járnak hozzá, mert ha minden nevet szerzett növendékét elhívta volna, az szétfeszítette volna a műsor kereteit. Pedig sokan tudják, hogy közülük például Oláh Dezső (névrokon) vagy Csikós József  szép sikereket értek el. Oláh persze azonnal megjegyzi, a műsorfüzetbe írt mondataival összhangban, hogy ebbe a felsorolásba már akár Rozsnyói Péter és Pintér Péter is beletartozna, bár ők nem romák.

Maga Oláh Kálmán a jazztanszak-alapító Gonda János növendéke volt a második évfolyamtól, és mind a mai napig nagyon büszke arra, hogy zongorát és zeneszerzést tartani is Gonda tanár úr hívta a katedrára. De előtte járt Szakcsi Lakatos Bélához, aki az est több közreműködőjének is fontos példakép, útmutatást adó mester. Kálmánnak Szakcsi olyan értékes dolgokat mondott, amik évekre szóltak, sőt gyerekkorában is - hiszen sógorság révén ők ketten még rokonok is - mutatott már neki ezt-azt, ami nagyon sokat ért. De Szakcsi egyénien tanít, emlékszik vissza Kálmán, a rá jellemző szüntelen improvizáció még a tanításában is érvényesül.

Az El Jazzico hangverseny felépítésében az a koncepció, hogy szóló produkciók és triók váltják egymást. Oláh Kálmán maga is fellép szólóban és a legrégebben fennálló zenekarával, a Trio Midnighttal, növendékei közül pedig azokat ajánlotta szóló fellépésre, akiknek már ez a produkciója is erősebb, a többiek, és akik szívesebben játszanak trióban, inkább kísérettel játszanak. De elég szabad kezet adott nekik, lesz aki standardet, lesz aki saját kompozíciót játszik.

Az est egyik különlegessége, hogy ha nem is először történik, de az első alkalmak egyike, hogy Kálmán fia, Oláh Krisztián is egy koncerten lép fel apjával. Krisztián a Bartók Konzi klasszikus zongora tanszakos növendéke, és mostanában már elég sokat játszik a budapesti klubokban saját triójával. Kálmán hallható büszkeséggel és örömmel beszél fiáról, aki szinte minden koncertjére eljön, sőt már Krisztián öccse is szaxofonozik. "Nagy öröm látni, hogy mindkét fiam azt viszi tovább, amit én szeretek. Ezáltal úgy érzem, hogy a kapcsolatunk később is szoros marad, a zene összeköt minket felnőttkorukban is. Nem féltem őket a zenész pálya buktatóitól, csak azt szeretném, ha majd külföldön folytatnák a tanulmányaikat és hogy sokoldalúak maradjanak, a jazz mellett a klasszikus zenére, zeneszerzésre is nyitottak maradjanak."

Az El Jazzico - és párkoncertje, a december 2. vasárnap megrendezendő El Clasico - részletes műsorfüzete erre a linkre kattintva nyitható meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Vizuál

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Színház

Interaktív kiadványként jelent meg idén a Radnóti Magazin

„Ez már a Gutenberg-galaxis utáni világ” – hirdeti a színház évados kiadványa, amelyet most digitálisan tettek közzé, számos interaktív és a későbbiekben is bővülő tartalommal.
Színház

„Minden szerettem volna lenni” – Sinkovits Imre élete képekben

A Tizedes, Dobó István és Tót, a tűzoltóparancsnok a tévénézők számára, Mózes, Macbeth és a Tudós a színház szerelmeseinek. Nem volt olyan szerep és karakter, amelyben Sinkovits Imre ne remekelt volna. A húsz éve elhunyt színészlegendára fotókkal emlékezünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.
Jazz/World hír

Toplistás lemezekkel indul az év a Fonónál

Online koncertekkel és új lemezekkel búcsúztatta az óévet a Fonó. A 2020-ban megjelent albumok közül több a nemzetközi toplistákra és a legjobb hazai kiadványok közé került.
Jazz/World lemez

David Bowie utolsó, legnehezebb szerepe

Öt éve, utolsó albumának megjelenése és hatvankilencedik születésnapja után két nappal elhunyt David Bowie. Hogy a Blackstar hattyúdalnak készült-e, abban az alkotótársak véleménye is megoszlik. Nézz fel, a mennyben vagyok – énekelte a popsztár, és ezt aligha lehet másképpen értelmezni.
Jazz/World hír

A legjobb lemezkiadók közé választotta a BMC-t egy rangos amerikai jazzmagazin

A 2020-as év öt legjobb dzsessz lemezkiadója közé választotta a magyar BMC Recordsot a New York City Jazz Record rangos magazin. A BMC több tavalyi albumát külön is díjazta a lap.