Jazz/World

Eldobolt félelmek

2015.11.28. 10:22
Ajánlom
November 13-a óta Európában teljesen más koncertre menni, mint korábban. Egy héttel a párizsi tragédia után a világ egyik leghíresebb dobosa, a Grammy-díjas Antonio Sánchez lépett fel a Trafóban.

Nyolc előtt pár perccel már alig van hely a teremben. Hátul, az emelvényen tudok csak leülni, a sor közepén. Antonio Sánchez fog játszani a Trafóban, az a srác, akit a Birdman filmzenéjéért tavaly Golden Globe-ra is jelöltek. A Birdman nagyon jó film, a zenéjét hallgatva pedig még az 1-es villamoson is úgy érzi magát az ember, mintha egy Broadway-színház labirintusában kavarogna a díszletek és az alkoholista színészek között. Szóval örülnöm kéne, de én mégis szarul vagyok. Baromira izzad a tenyerem, és folyton a bejáratot figyelem. Alig egy héttel ezelőtt egy másik város másik koncerttermének másik bejáratán belépett pár pszichopata, és agyonlőtt nyolcvankilenc embert. Ahogy látom, a Trafónak egyetlen nagyobb kijárata van. Ha itt valami történik, nem tudok elmenekülni. A plafonon lévő mázsás fekete lámpákat nézem. Komoran lógnak felettünk, mintha óriásira dagadt, néma hollók lennének, akik várnak valamit.

Antonio Sanchez

Antonio Sanchez

Azon gondolkozom, hogy a többi ember vajon érez-e ebből valamit. Ők is félnek, vagy csak én? Teljesen hülye vagyok, vagy csak realista? Örkénynek van egy novellája, Bubi a címe. Egy jazzdobosról szól, aki a második világháború előtti Budapest legmenőbb helyén, az Arizóna kávézóban dobol. Megvan mindene, jól keres, sokat csajozik, és amikor az utolsó vendégek is hazamennek az Arizónából, akkor Bubi kiül az Andrássy úti padokra a cigányzenész haverjaival, és addig játszanak, amíg el nem alszanak. Aztán egy nap Bubit elviszik munkaszolgálatra, több száz kilométert gyalogol, párszor majdnem agyonlövik, végül hadifogolytáborba kerül. Több mint egy éve nem dobolt már, de a foglyok közül valaki kideríti, hogy Bubi híres zenész. Végül ráveszik, hogy játsszon valamit nekik, és valahonnan szereznek két ócska gyerekdobot is. A sok elgyötört, elkínzott ember pedig döbbenten hallgatja Bubi zseniális improvizációit. Hiába a háború, a nyomor, az éhezés, a halál közelsége: arra a néhány percre mindenki elfelejti, hogy hol van, és valahova egészen máshova jut el, ahova csak a zene tudja elvinni.

Aztán elsötétül a nézőtér, én pedig rájövök, hogy nem vagyok Örkény, Sanchez pedig nem Bubi. Például azért sem, mert Sánchez egy egész zenekarral jött: Migration a neve, egy zongoristából, egy bőgősből és egy szaxofonosból áll. Elkezdenek játszani, és azonnal kiderül, hogy történhet akármi a világban, a zene tényleg mindig működik. Olyasmi ez, mint amikor az ember először lesz igazán szerelmes, és hirtelen megérti azt a sok verset Radnótitól meg József Attilától.

Most valahogy a zene írja le azt, amiben élünk: a diszharmóniát, kiszámíthatatlanságot, a félelmet.

Azt, hogy mostantól már nem lehet tudni, hogy mi fog történni a következő pillanatban. Egészen groteszk az élmény. Sánchez lent veri a dobokat, én a kijáratot nézem, az első sorban meg valaki annyira rázza a fejét a zene ritmusára, hogy a homlokával majdnem felborítja az egyik erősítőt.

Bubi valószínűleg azért aratott akkora sikert a hadifogolytáborban, mert egyedül lépett fel. A kortárs jazznek megvan az a hátránya, hogy általában több ember játszik egyszerre, ráadásul mind nagyon jó zenész. Ebből aztán az következik, hogy egyik brilliáns szólóból folyunk át a másikba, amitől úgy nagyjából húsz perc után teljesen ki lehet készülni. Ez egyszerűen unalmas, és eléggé idegesítő is. Viszont az is igaz, hogy mivel idegesít, legalább néhány percig nem Párizson jár az agyam, hanem inkább elkezdem figyelni a körülöttem lévőket. Vajon hányan vannak, akik szintén unatkoznak, kik azok, akiket már idegesít, és kik azok, akiknek ez tetszik? Igazán heterogén közönségnek lehetek a tagja, ugyanis néhányan már az első tíz perc után felállnak, és hazamennek. De olyan is van, akit teljesen lenyűgöz, amit lát és hall, és ezt igyekszik a körülötte lévőknek is a tudomására hozni. Ilyen a mellettem ülő, kábé harminchét éves férfi is. Kockás inget, szemüveget és lófarkat visel, és érti a jazzt. Ezt onnan tudom, hogy végig elégedetten mosolyog, dobog a lábával, és amikor vége van egy szólónak, akkor hangosan szusszant és körbenéz. Egyszer véletlenül pont összenézünk, én már nagyon szenvedek, de ő mosolyog, és a szeme azt mondja: “Na mit szólsz, kisapám, ezek aztán tudnak zenélni, mi? A kilencvenegyes Winnie Richardson bakelitlemez óta nem hallottam ilyen király kakofóniát!”

Antonio Sanchez

Antonio Sanchez

Összehúzom magamat a széken, de még mindig nagyon sok van hátra. Úgy látom, már az első sorban sem rázza senki a fejét, valószínűleg ők is kezdenek fáradni. És akkor egyszer csak teljesen váratlanul abbamarad a zene. Csend lesz a teremben, úgy tíz másodpercig tart. Aztán a szaxofonos, Seamus Blake játszani kezd. Nincs se zongora, se bőgő, se dob, csak az az egy szál szaxofon. Halkan kezdi, felfelé lépeget, de könnyedén játszik, végre nem lila fejjel próbálja átfújni a tüdejét a hangszerén. A kezem még mindig izzad, de a szék karfáját elengedem, hátradőlök, és kezdek mindent elfelejteni. Blake játszik, még mindig egész halkan, és most tényleg kiürül az egész világ. Nincsen szenvedés, félelem, rettegés, bizonytalanság, unalom. A világegyetem hirtelen üres lesz, egyetlen fekete koncertteremmé szűkül össze, amelynek a közepén Blake van.

Nem tudom, mennyi ideig játszik így, talán öt perc lehet az egész. Utána kezdődik az egész elölről, és még vagy fél órán át tart. A végén a zenészek meghajolnak, akik még nem mentek haza, azok tombolnak. A zenekar helyett csak Antonio Sanchez jön ki újra, teljesen egyedül. Mindenki egy kis Birdmant vár, finom, rejtélyes dobszólókat, de Sanchezt egyáltalán nem érdekli, hogy mit várnak tőle. Dühből, indulatból játszik, szinte már aljasan altatja a közönséget, aztán akkorát csap a cinekre, hogy a jegyszedő lány ijedtében belekapaszkodik a bejárat melletti korlátba.

Bubiról nem tudni, hogy mi lett vele a háború után. Örkény novellája úgy végződik, hogy a dobos éppen elrohan a hadifogolytábor egy másik barakkjába, ahol fellépése lesz. Valahogy így van ez Sánchez szólója után is. A világ odakint nem változott semmit, és fogalmunk sincs, ez a történet hogyan fog végződni.

Antonio Sanchezzel készült interjúnkat ide kattintva olvashatod!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.
Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.