Hugh Masekela világszerte ismertté vált az afrikai népzenét a jazz formanyelvével ötvöző egyedi stílusával és különleges trombita soundjával.
Ikonikus szerzeménye, az 1977-es Soweto Blues a dél-afrikai városban elkövetett vérengzésről szólt, és így az apartheidellenes mozgalom– azaz a faji szegregáció politikája elleni mozgalom szinonimája lett.

Kapcsolódó
6 jazzdal a rasszizmusról, amitől megszakad a szíved
A jazz története elválaszthatatlan a faji identitás kérdésétől és a feketék polgárjogokért folytatott küzdelmétől. A szegregációról szóló ikonikus jazz-szerzemények közül válogattunk.
A trombita hangjába 13 éves korában szeretett bele, amikor a helyi moziban látta a Young Man With A Horn (Fiatalember kürttel) című Kirk Douglas-filmet. Pár év múlva már abban a Huddleston Jazz Bandben játszott rajta, amelynek az apartheidellenes mozgalom egyik vezetője, Trevor Huddleston(en) adta nevét. 1960-ban Londonba utazott, ahol Yehudi Menuhin segítségével a Guildhall School of Musicban folytatta zenei tanulmányait.
Muzsikált többek között Dizzy Gillespie-vel, Louis Armstronggal, és Harry Belafontével is, akik arra ösztönözték, fedezze fel és alakítsa ki saját stílusát. 1967-ben a Monterey Popfesztiválon Janis Joplin, Otis Redding, Ravi Shankar, The Who és Jimi Hendrix mellett lépett fel. A következő évben pedig a toplisták élére került egyik leghíresebb dala, a Grazin' In The Grass. 1990-ben, Nelson Mandela szabadon bocsátását követően visszatért Dél-Afrikába, ahol továbbra is írt dalokat polgárjogi aktivista szellemiségben.
Felesége Miriam Makeba, aki szintén legendás zenész, énekes, dalszerző és aktivista volt, 2008-ban hunyt el egy rasszizmus és maffia ellenes koncert után. Hugh Masekela egyik utolsó koncertjét 2010-ben adta a Johannesburgi futballvilágbajnokság nyitó ceremóniáján. 10 évig küzdött a prosztatarákkal. Jacob Zurna dél-afrikai elnök Hugh Masekela halála kapcsán úgy fogalmazott:
egy egész nemzet gyászolja őt, aki a szabadság tüzét életben tartotta".