Jazz/World

Elhunyt Joe Sample

2014.09.15. 12:58
Ajánlom
Életének 75. évében elhunyt az amerikai jazz-zenész és zeneszerző, aki az elektronikus jazz-funk fúziós stílus egyik úttörőjének számított.

Családja Facebook-közleménye szerint Sample szeptember 12-én, pénteken halt meg Houstonban. Menedzsere, Patrick Rains elmondta, hogy a zenésznek tüdőrákja volt, halálát betegsége szövődményi okozták. A zenész a Crusaders fúziós jazzformáció egyik alapítója volt, később szólókarriert is befutott. Szerzeményei nagy hatással voltak a fiatalabb generációkra is, a rapper Tupac Shakur Dear Mama című dala Samples In All My Wildest Dreams című száma nyomán készült. A Moulin Rouge! című Baz Luhrmann-filmben pedig Nicole Kidman énekelte el One Day I'll Fly Away című dalát.

A Jazz Crusaders az ötvenes években állt össze Texasban. Első albumuk, a Freedom Sound 1961-ben jelent meg. Rains szerint a hatvanas-hetvenes években fontos szerepük volt az akusztikus hangzásról az elektronikus hangzásra való áttérésben a jazz területén. Az együttes később nevét The Crusadersre rövidítette. Sample 1987 óta építette szólókarrierjét is, olyan zenészekkel játszott együtt, mint Marvin Gaye, Lalah Hathaway, Steely Dan és BB King.

"A Crusaders volt az egyetlen banda, amelyben szerettem játszani. Ahogy idősebb lettem, rájöttem, hogy senki sem játszik úgy, mint ők" - mondta 2003-ban a Jazz Timesnak. Sample Live című utolsó albuma, amelyen az énekes Randy Crawford, Steve Gadd dobos és fia, Nicklas működött közre, 2012-ben jelent meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.