Lee Konitz utolsóként távozott azon zenészek közül, akik szerepeltek Miles Davis hetven évvel ezelőtti kultikus albumán, a Birth of the Cool-on. Halálhírét, annak okát fia, Josh Konitz erősítette meg.
Konitz 1927-ben született Chicagóban, előbb klarinéton tanult játszani, majd átváltott az alt szaxofonra, amelynek mesterévé vált. Kezdetben a Claude Thornhill Orchestrában, illetve Stan Kenton zenekarában játszott, dolgozott Lennie Tristanóval, Warne Marsh-sal, Charles Mingusszal, Bud Powellel, Bill Evansszel. 1950 márciusában ott volt Miles Davis kilenctagú formációjában, amikor a Capitol New York-i stúdiójában a Birth of the Cool című albumot rögzítették.
A lemez a poszt-bebop védjegyévé vált.
A szaxofonos hét évtizedes pályafutása során olyan világhírű jazzkiadók lemezein fújt, mint az Atlantic, a Prestige, a Polydor és a Verve. Életrajzírója, Andy Hamilton szerint az egyik utolsó aktív zenész volt, aki mind a három Birdland klubban játszott New Yorkban.
A hatvanas évek elején csaknem hátat fordított a zenének, de aztán visszatért.
Amilyen termékeny zenész volt, annyira sokoldalú: egyaránt otthonosan mozgott korai, kísérő nélküli szaxofonos szólóalbumon, poszt-bebop anyagokon, szabad improvizációs felvételeken és innovatív duettekben.
Számos díjat, szakmai elismerést kapott, 2009-ben a NEA Jazz Masters Awardot, 2010-ben a rangos Downbeat Magazine kritikusainak szavazata alapján az év alt szaxofonosa díjat vehette át, 2013-ban német jazzdíjjal jutalmazták.
Fejléckép: Lee Konitz (forrás: Douglas Mason / Getty Images Hungary)