Jazz/World

Elhunyt Oscar Peterson

2007.12.26. 00:00
Ajánlom
Újabb jazz legenda távozott: korunk egyik legnagyobb zongoristája 82 évesen hunyt el a kanadai Mississauga városában december 23-án. A zseniális Art Tatum után Peterson volt a virtuozitás és a technikai kifinomultság példája, Duke Ellington a billentyűk maharadzsájának nevezte.

Oscar Peterson nem csak a zongoristáknak mutatott irányt, afroamerikai előadóként és kanadai művészként is rendkívüli megbecsülés illette. Montrealban született 1925-ben, trombitálni és zongorázni kezdett, majd miután hét évesen meg kellett küzdenie a tuberkolózissal, a zongoránál maradt. Édesapja amatőr muzsikus volt, a fiatal Oscarnak a jazz természetes közeg volt, mégis fordulópontot jelentett számára, amikor 10 évesen meghallotta Art Tatum egyik szerzeményét: ezután egészen belevetette magát a játékba, napi 12 órát gyakorolt. Tanárai révén a klasszikus zenei alapokat is elsajátította, először Louis Hooper irányítása alatt, majd a gyulai születésű Paul de Marky zongoraművész lett a mestere. De Marky a Liszt növedék Thomán Istvántól tanult a Zeneakadémián, majd amikor Kanadába költözött, Montrealban adta tovább a budapesti hagyományokat. Liszt, Chopin és Debussy révén gyors, könnyed játékra, a melodikus stílusra és gazdag akkordvilágra tanította Petersont, akinek tehetsége hamar kibontakozott. 14 évesen megnyerte a kanadai rádió országos zongoraversenyét, sőt, ettől kezdve montreali és országos rádióállomások rendszeresen közvetítették játékát.

A ’40-es években már szólistaként lett ismert, ekkor készítette első lemezfelvételeit, így a határ túloldaláról is kezdtek felfigyelni rá. 1949-ben aztán egy impresszárió át is jött érte, még ebben az évben, 24 évesen a Carnegie Hallban mutatkozott be az amerikai közönségnek. Elsöprő sikerének köszönhetően további felkéréseket kapott az Egyesült Államokban, ’50-ben vette fel első lemezét a Verve kiadónál, majd Ray Brown bőgős társaságában triót kezdett, a zenésztársak között olyan előadók váltották egymást, mint Charlie Smith és Ed Thigpen dobosok, vagy Herb Ellis és Barney Kessel gitárosok. Triójával és szólóban is számtalan fellépése volt, a jazz legkiválóbb előadóival játszott együtt, Coleman Hawkins, Ella Fitzgerald, Louis Armstrong, Stéphane Grapelli, Anita O’Day, Count Basie, Dizzy Gillespie, Stan Getz, Ben Webster, Milt Jackson, Joe Pass, Clark Terry és Charlie Parker csak néhány név közülük.

Oktatóként is jelentős szerepet vállalt, 1960-ban alapította meg Torontóban a jazz zenészeket segítő Advanced School of Contemporary Music iskolát, de más egyetemeken és főiskolákon is rendszeresen tartott kurzust. Elismerései között van a Juno és a Grammy életmű-díj, a Glenn Gould és az UNESCO-díj, Torontóban pedig egy teret neveztek e róla. 1993-ban agyvérzést szenvedett, és bal kezére lebénult, de eztán is rendszeresen koncertezett, így is utolérhetetlen előadó maradt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Jazz/World pályázat

Támogatást nyújt a zeneipari háttérmunkásoknak a Fábián Juli Emlékalapítvány

A Fábián Juli Emlékalapítvány ismét pályázatot ír ki a koronavírus-járvány, az elmaradt koncertek, rendezvények és a tervezhetetlen szakmai jövő miatt nehéz helyzetbe került zeneipari háttérmunkások számára.