Jazz/World

Elhunyt Shirley Horn

2005.10.26. 00:00
Ajánlom
A lágy, "suttogó" előadásmódjáról és szikár zongorajátékáról ismert Shirley Horn, a világ egyik legnagyszerűbb jazz-előadója október 20-án elhunyt. A cukorbetegségben szenvedő művészt hetvenegy éves korában, Washingtonban érte a halál.

Pályája mintha csak egy hollywoodi film lett volna: a fiatal tehetséget felfedezi egy jazz-legenda, az ifjú muzsikus számára azonban fontosabb a családalapítás, mint a karrier, ezért csak később válik híres sztárrá.

Shirley Horn 1934 májusában született Washingtonban. Négy éves korától tanult zongorázni; egyaránt hatottak rá az európai klasszikusok és Nat "King" Cole előadásmódja. Felvették a Juilliard School-ra, de anyagi okok miatt végül nem ott, hanem a Howard University-n tanult. 1954-től saját combo-ját vezette. Pár évvel később Miles Davis révén a New York-i Village Vanguard jazz-klubba került. Hamarosan több albuma is megjelent az ABC-Paramount-nál és a Mercury-nél, többek között a Travelin' Light és a Horn With Horns.

Hogy legyen ideje lánya nevelésére, egy időre felhagyott karrierje építésével: csak otthonához közel koncertezett, illetve a Steeplechase kiadóval készített felvételeket. 1987-ben szerződést írt alá a Verve céggel, amely megjelentette az I Thought About You-t. További legendás felvételei közé tartozik a Wynton és Branford Marsalis-szal és Miles Davis-szel készült You Won't Forget Me, valamint a Johnny Mandel által meghangszerelt Here's To Life.

Ron Goldstein, a Verve Music Group elnök-vezérigazgatója így nyilatkozott róla: ”Shirley Horn valódi újító volt. Egyedülálló ének- és játékstílust teremtett, ami (…) annyira az ő sajátja, hogy csak kevesen merték megpróbálni utánozni.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.