Jazz/World

Elmaradt jazzverziók

2011.10.21. 09:29
Ajánlom
Címére rácáfolva sok Liszt, de kevés jazz jellemezte a Müpa Jazzverziók elnevezésű Liszt-koncertjét.

A nagy kihívást jelentő feladatra, Liszt jazzverziós bemutatására két kiváló zongoristát, Szakcsi Lakatos Bélát és Oláh Kálmánt kérte fel a Művészetek Palotája. A jazzben mindig is érezhető volt a klasszikus zeneszerzők hatása, de Liszt ebből a szempontból kicsit talán kilóg a sorból, hiszen nem sok Liszt-feldolgozás készült a jazz-zenészek részéről ezidáig. Ezért szerencsésnek tűnt a Müpa kezdeményezése, még akkor is, ha talán kissé túlzás minden műfajba egy kis Lisztet csempészni az évforduló alkalmából.

Az est Szakcsi Lakatos Béla unokaöccse, Lakatos Benjámin előadásával indult, aki másodéves klasszikus zongora szakon a Zeneakadémián. Egyetlen Liszt-darabot, a h-moll balladát játszotta el, amelyet Liszt 1854-ben Weimarban írt meg. Lakatos Benjámin előadása magával ragadó volt, fiatal kora ellenére érett interpretációját hallhattuk ennek a hangulatában kicsit a kései Liszt művekre emlékeztető, katartikus darabnak.

A továbbiakban Szakcsi Lakatos Béla és Oláh Kálmán lépett színpadra: az Esz-dúr zongoraversenyre, illetőleg annak kissé elcsépelt három kezdőhangjára épülő kétzongorás improvizációt hallhattunk tőlük Mesélő három hang címmel. Ugyanezt a címet viselte Szakcsi külön erre az alkalomra komponált többtételes műve is, melyben a zongorista mellé csatlakozott a Horizont Fafúvós Kvintett (Gyöngyössy Zoltán fuvolán, Horváth Béla oboán, Klenyán Csaba klarinéton, Bizják Gábor kürtön és Jankó Attila fagotton). Az egyértelmű Liszt-utalások mellett a kortárs zenei elemekből építkező zene inkább volt nehezen befogadható, mint élvezetes, és kissé hiányoztak belőle a jazz-idiómára történő utalások, holott az est címe alapján számíthattunk volna erre az irányultságra. Zavaró volt továbbá, hogy a kezdést hátráltatva Klenyán Csaba hosszasan szerelte klarinétjait.

Miután az ötösfogat kivonult, Szakcsit szerényen és kissé bizonytalankodva előadta, milyen nehéz dolga is van neki, hiszen még a taxiban, a koncertre jövet sem sejtette, mit fog most játszani Hommage á Liszt címen. Persze Szakcsi a pillanat embere és fergetegeset rögtönzött - egyedül azt sajnálhattuk, hogy a kelleténél jobban ragaszkodott Liszt stílusához. Mindenesetre ha ezidáig bárki is kételkedett volna virtuóz hangszeres tudásában - bár ilyen ember valószínűleg nem nagyon van -, most végleg megbizonyosodhatott tévedéséről.

Nehéz egy ilyen szólóelőadás után bármit is mondani, de Oláh Kálmán és Klenyán Csaba megbirkózott a feladattal. A zongorára és klarinétre átírt, nosztalgikus Elfelejtett keringőt és a lírai hangvételű Vigasztalásokat ötletes, de továbbra is kortárs zenét idéző improvizációk kötötték össze. Ezután a Horizont másik négy tagjával kiegészülve Oláh Kálmán erre az alkalomra komponált Refllexiók című, szintén Lisztre emlékező művét adták elő, melynek alapját a Faust szimfónia nyitótételének tizenkét hangú, négy bővített akkordra épülő témája képezte. A darab mindvégig izgalmasnak és érdekesnek bizonyult, és kétség sem férhet hozzá, hogy Oláh Kálmán kortárs-klasszikus komponistaként is megállja a helyét. Igaz, a jazz sajnos ebben a darabban sem nagyon jutott szóhoz. Erre csak a két zongorista utolsó improvizációjában került részlegesen sor, amelynek kiindulópontját a II. Magyar rapszódia jelentette. Ráadásként aztán eljátszották az All the things you are című jól ismert jazz sztenderdet, de ezzel csak aláhúzták azt a kétségbevonhatatlan tényt, hogy a jazzverziók a Jazzverziók című koncert műsoráról elmaradtak.

Jazzverziók - Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán

2011. október 17. Művészetek Palotája – Fesztivál Színház (Budapest)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Klasszikus

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.