Jazz/World

Élni tanítanak

2018.10.13. 13:40
Ajánlom
Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.

Huszonkét roma énekes és zenész ül és áll egymás mellett fegyelmezett félkörben a színpadon, kirobbanni vágyó energiákkal, pompás, rózsás ruhákban. Ez nem egy flamenco előadás, és nem Andalúzia, hanem Magyarország, mégis, a dallamok érzelmi amplitúdója, a kegyetlenül pergő ritmusok gazdagsága ugyanaz, mint délen. A Roma Ritmón a hazai oláh cigányzenészek színe-java összegyűlt, bemutatva sokszínű, mégis egyazon, erős sodrású, tiszta forrásból táplálkozó zenéjét.

Tiszta, mert ezek az énekesek, zenészek, táncosok nem iskolában, vagy youtube oktatóvideóról tanulták a technikát, hanem jóformán az anyatejjel szívták magukba, felmenőiktől tanulták azokat.

Náluk a hagyományőrzés még nem feltétlenül visszatanulást jelent, hanem egy olyan életenergiát, amit butaság lenne nem továbbörökíteni. Így aztán, amit a Romengo vezetője, Rostás Mihály „Mazsi” szervezésében, szerkesztésében, hangszerelésében láthattunk a színpadon, az jóval több volt, mint pusztán egy koncert. Sokkal inkább társadalmi esemény, igazi közösségi élmény, ami visszahozta az embert az egydimenziós virtuális valóságból a hús-vér rögvalóságba, minden velejáró örömével és bánatával.

43357817_259337827952900_3373177167209824256_o-131513.jpg

Középen Rostás Mária énekel (Fotó/Forrás: everengine)

A négy generációt felvonultató műsorban talán nem is volt olyan zenész vagy táncos, akit ne fűzött volna rokonság valamely másik szereplőhöz. A néző pedig úgy érezhette magát, mint aki meghívást kapott ehhez a minden földi jóval megrakott családi asztalhoz.

A műsor úgy épült fel, mint ahogy a roma kultúra maga, megvolt benne a helye a sírásnak és a nevetésnek is. A koncert első felében hallgatók, vagyis lassú dalok voltak egymásba fűzve gyönyörű hangszerelésben, amiket eredetileg nemcsak szomorú alkalmakkor, de mulatás közben is elővettek. Ezekben az énekeseknek (a külföldön is egyre népszerűbb Lakatos Mónika, a színpadra nagy örömünkre visszatérő Miczura Mónika, Rostás Mónika és Mária, Balogh Dániel és még sorolhatnánk) alkalma adódott külön-külön is megnyilvánulni.

43514652_259338361286180_1861078813337714688_o-131515.jpg

Lakatos Mónika (Fotó/Forrás: everengine)

Azon túl, hogy ezek a hallgatók gyönyörű hangokon szólaltak meg, mindez úgy hatott, mintha az előadók saját bánatukról énekeltek volna, miközben mindannyian a közös cigány sorsot, annak sok száz éves fájdalmát, mélységét, erejét is átszűrték egyéniségükön. Megrendítő volt, ahogy a dalok záró akkordjaiba a szólistához több szólamban becsatlakozott az összes énekes, mint egy csorda – ahogy Mazsi a maga közvetlenségével a próbán fogalmazott, vagy mint egy hosszasan kanyargó folyó, ami végre megérkezett a tengerbe. Közvetlen tapasztalat volt ez a közösség megtartó erejéről is.

43414394_259339457952737_5745394987562958848_o-131520.jpg

Miczura Mónika fújja (Fotó/Forrás: everengine)

És amikor már nem bírt volna több sírást befogadni a néző-hallgató, az egész átfordult a mulatásba, pergetők, botolók sorjáztak.

Ekkor brillírozhatott igazán a ritmusszekció, ami a következő hangszerekből állt: kanna, kanál, teknő, szájbőgő – bizonyítva, hogy a hangszer csupán egy eszköz, a lényeg a rajta keresztül megnyilvánuló tehetség és spiritusz.

Kovács A. Máté, Lakatos "Guszti" János, Balogh Tibor folyamatosan rivalizálva, a katarzisig emelték a tétek a ritmusokban. Nem lehet elmenni szó nélkül a gyönyörű, „sukár” táncosok mellett sem, akiknek táncában az elegancia, a csibészség és az életkedv vegyült tökéletes arányban. Persze itt mindenki táncos és énekes is, mindannyiuk példaképe, a 60-70 (?) éves Rostás Mária éppúgy, mint a 6-7 éves Balogh Brian, aki, ha épp nem táncolhatott, leült kannázni.

43390228_259339721286044_1745743054356086784_o-131514.jpg

Tánc (Fotó/Forrás: everengine)

Azt mondják, hogy flamencót csak a szív legmélyéről lehet énekelni és flamenco énekesnek születni kell. Ha ez így van, akkor az is elmondható, hogy magyar cigányzenésznek, vagy -énekesnek is csak születni lehet. Nem a hangképzés nehézsége, különlegessége, vagy a táncok virtuozitása okán, hanem mert van egy olyan esszenciális íz, sajátos atmoszféra, ami csak akkor szűrődik át, ha az előadó tudja, milyen volt gyerekként a cigánytelepen lovat őrizni, aki a nagyapjától tanult 5 évesen kannázni vagy kanalazni, és gitárt is sokkal hamarabb vett a kezébe, mint okostelefont. Várom a pillanatot, amikor a világ nem flamenco, hanem oláh cigányzene-őrületbe kerül. És amikor a világzene egyik fősodra a Duna, Tisza "mederben" folyik majd.

Fellépők:

Balogh Andrea / Lakatos Mónika és a Cigány Hangok

Balogh Dániel / Lindri Együttes

Balogh József “Anirosz” / Romano Drom

Balogh Krisztina / Lakatos Mónika és a Cigány Hangok

Balogh Tibor / Romengo

Farkas István / Ternipe

Frigur Róber “Bobi” / Khamoro Budapest Band

Horváth Mária / ex-Lindri Együttes

Horváth Zoltán / Kanizsa Csillagai

Horváth Zoltánné / Kanizsa Csillagai

Király Pál (Szolnoki Pali)

Kovács A. Máté / Romano Drom ( Tycoon Endorser )

Lakatos János – Stefánó

Lakatos János Guszti / Romengo

Lakatos Mónika / Romengo

Miczoura Mónika

Novák Csaba

Rostás Csaba /ex-Ando Drom

Rostás Mária / Kék Láng

Rostás Mihály Mazsi / Romengo

Rostás Mónika / ex-Ando Drom

Rostás Tünde

Kapcsolódó

"Cigányként közvetlenül érintettek vagyunk ebben a tragédiában"

Lakatos Mónika éneke és a Romengo zenéje zsigeri koncertélményt jelent minden alkalommal. Cigány hallgatókat tartalmazó, Romanimo című lemezük kapcsán kérdezte őket a Ritmus és Hang blog.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Marsalis jazzdinasztia

A jazz történetében számos rangos családfa állítható fel, de sokak szerint a Marsalis dinasztia mind közül a legjelentősebb. A trombitás Wynton Marsalis a tizenöt fős Jazz at Lincoln Center Orchestra élén április 5-én lép fel a Müpában a Bartók Tavasz keretében.
Jazz/World ajánló

Őrületes bulival ünnepli harmincadik születésnapját a Söndörgő

Harmincéves a Söndörgő, a kerek évfordulót pedig egy rendhagyó szülinapi bulival ünneplik, ahol a koncert után még hajnalig megy majd a tánc: Balkán Allnighter – Söndörgő 30. születésnap április 26-án a Dürer Kertben.
Jazz/World interjú

„Nem tudom megváltoztatni a világot, de egyes életeket igen” – Jazzmeia Horn, a fiatal jazzgeneráció csillaga Budapesten

Jazzmeia Horn a világ előadó-színpadainak káprázatos tehetségű fellépője. Elementáris, határtalannak tűnő vokális skálája, valamint lebilincselő, bámulatosan sokoldalú előadásmódja minden alkalommal katartikus élményt nyújt, amiről magunk is megbizonyosodhatunk május 4-én a MOMkultban.
Jazz/World ajánló

Myrtill és a SWINGUISTIQUE a Pesti Vigadóban

A februári teltház után április 16-án ismét Jazz Club a Vigadóban! A 2011-ben alakult formáció a múlt század Franciaországának hangulatát idézi meg vidám koncertjével.
Jazz/World ajánló

A jazz maga a szabadság – hirdeti az április végén kezdődő JazzFest Budapest

Az elmúlt évek bebizonyították, hogy Budapest szereti a jazzt, a fellépők pedig szeretik a magyar fővárost. Április 27. és május 14. között immár negyedik alkalommal hozza el a műfaj legkiválóbb hazai és nemzetközi előadóit a JazzFest Budapest a főváros különböző helyszíneire, hogy mindenki megtapasztalhassa: a jazz maga a szabadság.