Jazz/World

Élni tanítanak

2018.10.13. 13:40
Ajánlom
Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.

Huszonkét roma énekes és zenész ül és áll egymás mellett fegyelmezett félkörben a színpadon, kirobbanni vágyó energiákkal, pompás, rózsás ruhákban. Ez nem egy flamenco előadás, és nem Andalúzia, hanem Magyarország, mégis, a dallamok érzelmi amplitúdója, a kegyetlenül pergő ritmusok gazdagsága ugyanaz, mint délen. A Roma Ritmón a hazai oláh cigányzenészek színe-java összegyűlt, bemutatva sokszínű, mégis egyazon, erős sodrású, tiszta forrásból táplálkozó zenéjét.

Tiszta, mert ezek az énekesek, zenészek, táncosok nem iskolában, vagy youtube oktatóvideóról tanulták a technikát, hanem jóformán az anyatejjel szívták magukba, felmenőiktől tanulták azokat.

Náluk a hagyományőrzés még nem feltétlenül visszatanulást jelent, hanem egy olyan életenergiát, amit butaság lenne nem továbbörökíteni. Így aztán, amit a Romengo vezetője, Rostás Mihály „Mazsi” szervezésében, szerkesztésében, hangszerelésében láthattunk a színpadon, az jóval több volt, mint pusztán egy koncert. Sokkal inkább társadalmi esemény, igazi közösségi élmény, ami visszahozta az embert az egydimenziós virtuális valóságból a hús-vér rögvalóságba, minden velejáró örömével és bánatával.

43357817_259337827952900_3373177167209824256_o-131513.jpg

Középen Rostás Mária énekel (Fotó/Forrás: everengine)

A négy generációt felvonultató műsorban talán nem is volt olyan zenész vagy táncos, akit ne fűzött volna rokonság valamely másik szereplőhöz. A néző pedig úgy érezhette magát, mint aki meghívást kapott ehhez a minden földi jóval megrakott családi asztalhoz.

A műsor úgy épült fel, mint ahogy a roma kultúra maga, megvolt benne a helye a sírásnak és a nevetésnek is. A koncert első felében hallgatók, vagyis lassú dalok voltak egymásba fűzve gyönyörű hangszerelésben, amiket eredetileg nemcsak szomorú alkalmakkor, de mulatás közben is elővettek. Ezekben az énekeseknek (a külföldön is egyre népszerűbb Lakatos Mónika, a színpadra nagy örömünkre visszatérő Miczura Mónika, Rostás Mónika és Mária, Balogh Dániel és még sorolhatnánk) alkalma adódott külön-külön is megnyilvánulni.

43514652_259338361286180_1861078813337714688_o-131515.jpg

Lakatos Mónika (Fotó/Forrás: everengine)

Azon túl, hogy ezek a hallgatók gyönyörű hangokon szólaltak meg, mindez úgy hatott, mintha az előadók saját bánatukról énekeltek volna, miközben mindannyian a közös cigány sorsot, annak sok száz éves fájdalmát, mélységét, erejét is átszűrték egyéniségükön. Megrendítő volt, ahogy a dalok záró akkordjaiba a szólistához több szólamban becsatlakozott az összes énekes, mint egy csorda – ahogy Mazsi a maga közvetlenségével a próbán fogalmazott, vagy mint egy hosszasan kanyargó folyó, ami végre megérkezett a tengerbe. Közvetlen tapasztalat volt ez a közösség megtartó erejéről is.

43414394_259339457952737_5745394987562958848_o-131520.jpg

Miczura Mónika fújja (Fotó/Forrás: everengine)

És amikor már nem bírt volna több sírást befogadni a néző-hallgató, az egész átfordult a mulatásba, pergetők, botolók sorjáztak.

Ekkor brillírozhatott igazán a ritmusszekció, ami a következő hangszerekből állt: kanna, kanál, teknő, szájbőgő – bizonyítva, hogy a hangszer csupán egy eszköz, a lényeg a rajta keresztül megnyilvánuló tehetség és spiritusz.

Kovács A. Máté, Lakatos "Guszti" János, Balogh Tibor folyamatosan rivalizálva, a katarzisig emelték a tétek a ritmusokban. Nem lehet elmenni szó nélkül a gyönyörű, „sukár” táncosok mellett sem, akiknek táncában az elegancia, a csibészség és az életkedv vegyült tökéletes arányban. Persze itt mindenki táncos és énekes is, mindannyiuk példaképe, a 60-70 (?) éves Rostás Mária éppúgy, mint a 6-7 éves Balogh Brian, aki, ha épp nem táncolhatott, leült kannázni.

43390228_259339721286044_1745743054356086784_o-131514.jpg

Tánc (Fotó/Forrás: everengine)

Azt mondják, hogy flamencót csak a szív legmélyéről lehet énekelni és flamenco énekesnek születni kell. Ha ez így van, akkor az is elmondható, hogy magyar cigányzenésznek, vagy -énekesnek is csak születni lehet. Nem a hangképzés nehézsége, különlegessége, vagy a táncok virtuozitása okán, hanem mert van egy olyan esszenciális íz, sajátos atmoszféra, ami csak akkor szűrődik át, ha az előadó tudja, milyen volt gyerekként a cigánytelepen lovat őrizni, aki a nagyapjától tanult 5 évesen kannázni vagy kanalazni, és gitárt is sokkal hamarabb vett a kezébe, mint okostelefont. Várom a pillanatot, amikor a világ nem flamenco, hanem oláh cigányzene-őrületbe kerül. És amikor a világzene egyik fősodra a Duna, Tisza "mederben" folyik majd.

Fellépők:

Balogh Andrea / Lakatos Mónika és a Cigány Hangok

Balogh Dániel / Lindri Együttes

Balogh József “Anirosz” / Romano Drom

Balogh Krisztina / Lakatos Mónika és a Cigány Hangok

Balogh Tibor / Romengo

Farkas István / Ternipe

Frigur Róber “Bobi” / Khamoro Budapest Band

Horváth Mária / ex-Lindri Együttes

Horváth Zoltán / Kanizsa Csillagai

Horváth Zoltánné / Kanizsa Csillagai

Király Pál (Szolnoki Pali)

Kovács A. Máté / Romano Drom ( Tycoon Endorser )

Lakatos János – Stefánó

Lakatos János Guszti / Romengo

Lakatos Mónika / Romengo

Miczoura Mónika

Novák Csaba

Rostás Csaba /ex-Ando Drom

Rostás Mária / Kék Láng

Rostás Mihály Mazsi / Romengo

Rostás Mónika / ex-Ando Drom

Rostás Tünde

Kapcsolódó

"Cigányként közvetlenül érintettek vagyunk ebben a tragédiában"

Lakatos Mónika éneke és a Romengo zenéje zsigeri koncertélményt jelent minden alkalommal. Cigány hallgatókat tartalmazó, Romanimo című lemezük kapcsán kérdezte őket a Ritmus és Hang blog.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Akkor vagyok boldog, ha azt játszhatom, amit szeretek” – Beszélgetés Horváth Balázzsal

A cimbalomtól indult, a zongorához érkezett. Tanul, tanít, próbál, fellép, versenyez és új együttest alapít. Horváth Balázs jazz-zongoraművészt kérdeztük, akinek tehetségét a napokban Junior Prima Díjjal ismerték el az MVM Zrt. támogatásával.
Jazz/World ajánló

Ünnepváró forgatag a Hagyományok Házában

Karácsonyhoz közeledve ünnepi díszbe öltözik a Hagyományok Háza, ahol december 9. és 11. között adventi élményhétvégére hívják az érdeklődőket. Ünnepváró forgatagjukban többek között koncertek, bábelőadások, ringató, színpadi műsorok, mese, gyerektáncház, múzeumpedagógiai foglalkozások várják a családokat.
Jazz/World ajánló

Macskák között forgatta új klipjét a Fenyves Quartet

A zenekar novemberben megjelenő új, negyedik nagylemezükkel ünnepli ötödik születésnapját november 30-án az Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Pajtatulajdonosok és fesztiválszervezők találkoztak a Magyar Zene Házában

Kihívásokkal teli időszak következik a kultúrában és az élet minden területén, kérdés azonban, hogy milyen programok lehetnek életképesek. Ezzel a felvetéssel indult a Magyar Fesztivál Szövetség és a Pajtakult által szervezett kétnapos konferencia az elmúlt napokban a Magyar Zene Házában.
Jazz/World ajánló

Új időpontban a 100 Tagú Cigányzenekar ünnepi koncertje

2023. április 23-án tartja meg az eredetileg januárra tervezett Arénás koncertjét a 100 Tagú Cigányzenekar. A szervezők a zenekarral és a helyszínnel egyetértésben, az emelkedő energiaárak miatt döntöttek a halasztás mellett. így az esemény a fűtési szezonon kívüli időpontban lesz megtartva.