Jazz/World

Elzenélni a kéket – Horgas Eszter és Chagall

Zsidó Művészeti Napok 2019
2019.04.03. 09:20
Ajánlom
Szabadság, repülés, szeretet, szerelem. E szavakkal jellemezte Chagallt legújabb munkája kapcsán Horgas Eszter. A fuvolaművésszel 25 éves szólókarrierjéről és legújabb projektjéről beszélgettünk, amit Szerelmes Chagall címmel május 25-én mutatnak be az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Zsidó Művészeti Napok keretében.

Miközben Esztert hallgattam, óhatatlanul is arra gondoltam, e négy szónak nem csupán a festőzseni életében van jelentősége.

Chagall egész festészetét átlényegíti a zene. Imádta a muzsikát és a képei szerintem nagyon zeneiek. Maga a kor, amit Chagall életének 98 éve átölel, s a helyszínek, ahol élt és dolgozott – Oroszország, Franciaország, Németország és Amerika –, csupa olyan hely és olyan idők, ahol és amikor dúskálunk a fantasztikus zenékben. Azt volt nagyon nehéz megtalálni az életében, hogy mi az, amiért éppen ezt csinálom.

horgas_eszter_1-161215.jpg

Horgas Eszter

És mi volt az?

Chagallnál nagyon fontos a szabadság, a repülés, a szeretet és a szerelem. Szerelmes Chagall a produkció címe is. Chagallnak több felesége is volt, de az elsővel való viszonya az igazán meghatározó. Rengeteg képén látható Bella, még akkor is, amikor nem kifejezetten őt festi meg. Ez a szerelem és szellemi összetartozás nagyon meghat, közel áll hozzám és persze Chagall egész művészetét és életének 98 évét mélyen meghatározza. Ahogy ők ketten együtt repültek – amint ő mondja – a nagy kékségbe, a nagy, kék szerelembe, az csodálatos és nagyon tanulságos. Több Chagallal készült interjú és az önéletrajzi könyve is fennmaradt, s ez óriási segítség volt, mert így verbálisan is megfogalmazódik, ki volt ez az ember. Dac, öntörvényűség és mély szabadságvágy jellemezte. De közben minden színét és mozzanatát áthatja a szeretet és a szerelem.

Chagall festő, ám neked a zenén keresztül kell őt megfogalmaznod. A koncerten lesznek kivetített képek, elhangzanak konkrét szövegek, amelyeket Bálint András színművész kelt életre. S már el is jutottunk az összművészethez, ami a pályafutásodban kiemelten fontos szerepet tölt be. A szólókarriered pont 25 esztendeje kezdődött el. Ilyenkor óhatatlanul is összegez az ember?

Persze. Az elmúlt 25 év kapcsán összeírtam, ki mindenkivel dolgoztam együtt. Klasszikus zenészek, jazz zenészek, színészek, Grammy-díjasok, zenekarok. Magam is megdöbbentem, micsoda művészekkel dolgoztam együtt. Fiatal korom óta vallom, olyan emberekkel érdemes körülvenni magunkat, akik emelnek. Fölmerült, hogy a 25 év alkalmából szervezzünk egy nagyszabású koncertet, ahol ott lennének mindazok, akik fontosak voltak az életemben. Ha jó sorsom úgy akarja, óriási ajándék lenne ez nekem és azt remélem, igazi ünnep, élmény a közönségnek is.

Így visszatekintve, föl lehet korszakokra osztani az elmúlt 25 évet?

Hagyományos, klasszikus úton indultam, de mindig látszott, hogy valami mást is keresek. Ráadásul a fuvola eredeti irodalmát nagyon nem arra találták ki, hogy valaki szóló karriert építsen belőle, hiszen összehasonlíthatatlanul szegényebb, mint a hegedűé, a zongoráé vagy egy énekes repertoárja. Szóval, az alkotás meghatározó lett, és ezért talán az előadások köré lehet építeni a korszakokat is.

Óriási tanulás és öröm egy-egy bemutató.

Már egészen korán az ország legkiválóbb zenekaraiban játszhattál. Mennyire érezted úgy, hogy megtaláltad a helyed?

Igen, nagy megtiszteltetés volt, hogy már 19 évesen olyan zenekarokkal dolgozhattam, mint a Budapesti Fesztiválzenekar, a Liszt Ferenc Kamarazenekar vagy az Állami Hangversenyzenekar. Amikor beülsz egy zenekarba, csodálatos, ha eggyé válsz a többiekkel, része vagy a nagy egésznek. Elfogadod, hogy a karmester irányít, az ő tempója, gondolkodása a meghatározó. Egy zenekar tagjainak megmondják, mit játsszanak és hogyan. Engem azonban mindig nagyon izgatott az alkotás, a saját darabok megtalálása és annak kitalálása, mit, miért és hogyan játsszunk.

Nem az a lényeg, hogy mindenáron koncert legyen, hanem az, hogy mit mondok, és miért.

Amikor valami sikerül, az olyan, mintha nyolc kisördög és kétszáz angyalka belém bújna és belül zizegnének. Nagyon boldogító az alkotás! Legalább annyira, mint kinn állni a színpadon. A folyamat, amíg megszületik a bemutató; az őrületeivel, félelmeivel, rettegésével, hogy majd mit mondanak, szeretni fogják-e.

horgas_eszter_3-161214.jpg

Horgas Eszter

Hogyan viszonyultak hozzád a hagyományos utat járó zenészek?

Nagyon szélsőségesen. Kurtág Györgytől, Rados Ferenctől, Kocsis Zoltántól, Sebők Erikától, Dienes Gábortól rengeteg segítséget, szeretetet és figyelmet kaptam. Esténként sokszor, amíg csak be nem zárták a sulit, rám szánták az idejüket és csodálatos óráim voltak. De voltak olyan vélemények is, hogy dilettáns vagyok, semmi nem lesz belőlem, mert nem lehet profi, aki ennyire rajongva szereti azt, amit csinál.

Pedagógusként mit gondolsz erről a kijelentésről?

Nem veszek föl olyan gyereket, aki nem szerelmes a zenébe. Szorgalommal a technika megtanítható, de az nem, hogy legyen belül vágy és gondolat. Amiről szerintem a művészet szól. Csakis mérhetetlenül mély megszállottsággal, szerelemmel és szeretettel lehet ezt a pályát művelni. Máshogy nem érdemes!

Hogyan tágultak ki 25 év alatt a fuvola határai?

Elkezdődik a klasszikus, operai szerepnél – mint a Carmen –, és egyszer csak rájössz: ha egy operai főhősnőt el tudsz fuvolázni, akkor bármit.

Operai főhősként – a fuvolával – énekelsz.

Belül mindig énekelek, meg beszélek.

A fuvola a gondolatok, az érzelmek, a szellem és a lélek meghosszabbítása.

S mi a helyzet Chagallal és a „kékséges” szerelemmel: hogyan lehet elzenélni a kéket?

Úgy, hogy az ember sok zenét hallgat, gondolkodik. Tapasztal, olvas, élményeket gyűjt, figyel és keres. Tizenkét Chagallról szóló könyv van az ágyam mellett. Elemzem és keresem azokat a dolgokat, műveket, képeket, szövegeket, amik meghatározzák ezt a korszakot és inspirálnak engem. Aztán összeáll és megszületik az a nagy, kék szerelem.

Szeretted Chagall képeit, innen indultál el. Hol volt az a pont, ami elkapott és onnantól kezdve a munka szenvedéllyé vált?

Egy Oroszországban adott interjújánál a hetvenes évek végéről, ahol a szeretetről beszélt: „Az évek múlásával sokkal jobban látom, mi az igaz, és mi a hamis. Mennyire érdektelen tud lenni, ami nincs a vérünkben, a lelkünkben, és nincs áthatva a szeretettől. Az életben, a művészetben minden megváltozhat, ha a szeretet szót szégyenkezés nélkül mondhatjuk ki… Ebben a szóban rejlik az igazi művészet, és ez az én technikám ez az én vallásom, amelyet rég elmúlt idők örökítettek rám.” És ez a fontos, ez a lényeg! Ebben a szóban rejlik az igazi művészet.

További információ és jegyrendelés ide kattintva>>>

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.