Jazz/World

Elzenélni a kéket – Horgas Eszter és Chagall

Zsidó Művészeti Napok 2019
2019.04.03. 09:20
Ajánlom
Szabadság, repülés, szeretet, szerelem. E szavakkal jellemezte Chagallt legújabb munkája kapcsán Horgas Eszter. A fuvolaművésszel 25 éves szólókarrierjéről és legújabb projektjéről beszélgettünk, amit Szerelmes Chagall címmel május 25-én mutatnak be az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Zsidó Művészeti Napok keretében.

Miközben Esztert hallgattam, óhatatlanul is arra gondoltam, e négy szónak nem csupán a festőzseni életében van jelentősége.

Chagall egész festészetét átlényegíti a zene. Imádta a muzsikát és a képei szerintem nagyon zeneiek. Maga a kor, amit Chagall életének 98 éve átölel, s a helyszínek, ahol élt és dolgozott – Oroszország, Franciaország, Németország és Amerika –, csupa olyan hely és olyan idők, ahol és amikor dúskálunk a fantasztikus zenékben. Azt volt nagyon nehéz megtalálni az életében, hogy mi az, amiért éppen ezt csinálom.

horgas_eszter_1-161215.jpg

Horgas Eszter

És mi volt az?

Chagallnál nagyon fontos a szabadság, a repülés, a szeretet és a szerelem. Szerelmes Chagall a produkció címe is. Chagallnak több felesége is volt, de az elsővel való viszonya az igazán meghatározó. Rengeteg képén látható Bella, még akkor is, amikor nem kifejezetten őt festi meg. Ez a szerelem és szellemi összetartozás nagyon meghat, közel áll hozzám és persze Chagall egész művészetét és életének 98 évét mélyen meghatározza. Ahogy ők ketten együtt repültek – amint ő mondja – a nagy kékségbe, a nagy, kék szerelembe, az csodálatos és nagyon tanulságos. Több Chagallal készült interjú és az önéletrajzi könyve is fennmaradt, s ez óriási segítség volt, mert így verbálisan is megfogalmazódik, ki volt ez az ember. Dac, öntörvényűség és mély szabadságvágy jellemezte. De közben minden színét és mozzanatát áthatja a szeretet és a szerelem.

Chagall festő, ám neked a zenén keresztül kell őt megfogalmaznod. A koncerten lesznek kivetített képek, elhangzanak konkrét szövegek, amelyeket Bálint András színművész kelt életre. S már el is jutottunk az összművészethez, ami a pályafutásodban kiemelten fontos szerepet tölt be. A szólókarriered pont 25 esztendeje kezdődött el. Ilyenkor óhatatlanul is összegez az ember?

Persze. Az elmúlt 25 év kapcsán összeírtam, ki mindenkivel dolgoztam együtt. Klasszikus zenészek, jazz zenészek, színészek, Grammy-díjasok, zenekarok. Magam is megdöbbentem, micsoda művészekkel dolgoztam együtt. Fiatal korom óta vallom, olyan emberekkel érdemes körülvenni magunkat, akik emelnek. Fölmerült, hogy a 25 év alkalmából szervezzünk egy nagyszabású koncertet, ahol ott lennének mindazok, akik fontosak voltak az életemben. Ha jó sorsom úgy akarja, óriási ajándék lenne ez nekem és azt remélem, igazi ünnep, élmény a közönségnek is.

Így visszatekintve, föl lehet korszakokra osztani az elmúlt 25 évet?

Hagyományos, klasszikus úton indultam, de mindig látszott, hogy valami mást is keresek. Ráadásul a fuvola eredeti irodalmát nagyon nem arra találták ki, hogy valaki szóló karriert építsen belőle, hiszen összehasonlíthatatlanul szegényebb, mint a hegedűé, a zongoráé vagy egy énekes repertoárja. Szóval, az alkotás meghatározó lett, és ezért talán az előadások köré lehet építeni a korszakokat is.

Óriási tanulás és öröm egy-egy bemutató.

Már egészen korán az ország legkiválóbb zenekaraiban játszhattál. Mennyire érezted úgy, hogy megtaláltad a helyed?

Igen, nagy megtiszteltetés volt, hogy már 19 évesen olyan zenekarokkal dolgozhattam, mint a Budapesti Fesztiválzenekar, a Liszt Ferenc Kamarazenekar vagy az Állami Hangversenyzenekar. Amikor beülsz egy zenekarba, csodálatos, ha eggyé válsz a többiekkel, része vagy a nagy egésznek. Elfogadod, hogy a karmester irányít, az ő tempója, gondolkodása a meghatározó. Egy zenekar tagjainak megmondják, mit játsszanak és hogyan. Engem azonban mindig nagyon izgatott az alkotás, a saját darabok megtalálása és annak kitalálása, mit, miért és hogyan játsszunk.

Nem az a lényeg, hogy mindenáron koncert legyen, hanem az, hogy mit mondok, és miért.

Amikor valami sikerül, az olyan, mintha nyolc kisördög és kétszáz angyalka belém bújna és belül zizegnének. Nagyon boldogító az alkotás! Legalább annyira, mint kinn állni a színpadon. A folyamat, amíg megszületik a bemutató; az őrületeivel, félelmeivel, rettegésével, hogy majd mit mondanak, szeretni fogják-e.

horgas_eszter_3-161214.jpg

Horgas Eszter

Hogyan viszonyultak hozzád a hagyományos utat járó zenészek?

Nagyon szélsőségesen. Kurtág Györgytől, Rados Ferenctől, Kocsis Zoltántól, Sebők Erikától, Dienes Gábortól rengeteg segítséget, szeretetet és figyelmet kaptam. Esténként sokszor, amíg csak be nem zárták a sulit, rám szánták az idejüket és csodálatos óráim voltak. De voltak olyan vélemények is, hogy dilettáns vagyok, semmi nem lesz belőlem, mert nem lehet profi, aki ennyire rajongva szereti azt, amit csinál.

Pedagógusként mit gondolsz erről a kijelentésről?

Nem veszek föl olyan gyereket, aki nem szerelmes a zenébe. Szorgalommal a technika megtanítható, de az nem, hogy legyen belül vágy és gondolat. Amiről szerintem a művészet szól. Csakis mérhetetlenül mély megszállottsággal, szerelemmel és szeretettel lehet ezt a pályát művelni. Máshogy nem érdemes!

Hogyan tágultak ki 25 év alatt a fuvola határai?

Elkezdődik a klasszikus, operai szerepnél – mint a Carmen –, és egyszer csak rájössz: ha egy operai főhősnőt el tudsz fuvolázni, akkor bármit.

Operai főhősként – a fuvolával – énekelsz.

Belül mindig énekelek, meg beszélek.

A fuvola a gondolatok, az érzelmek, a szellem és a lélek meghosszabbítása.

S mi a helyzet Chagallal és a „kékséges” szerelemmel: hogyan lehet elzenélni a kéket?

Úgy, hogy az ember sok zenét hallgat, gondolkodik. Tapasztal, olvas, élményeket gyűjt, figyel és keres. Tizenkét Chagallról szóló könyv van az ágyam mellett. Elemzem és keresem azokat a dolgokat, műveket, képeket, szövegeket, amik meghatározzák ezt a korszakot és inspirálnak engem. Aztán összeáll és megszületik az a nagy, kék szerelem.

Szeretted Chagall képeit, innen indultál el. Hol volt az a pont, ami elkapott és onnantól kezdve a munka szenvedéllyé vált?

Egy Oroszországban adott interjújánál a hetvenes évek végéről, ahol a szeretetről beszélt: „Az évek múlásával sokkal jobban látom, mi az igaz, és mi a hamis. Mennyire érdektelen tud lenni, ami nincs a vérünkben, a lelkünkben, és nincs áthatva a szeretettől. Az életben, a művészetben minden megváltozhat, ha a szeretet szót szégyenkezés nélkül mondhatjuk ki… Ebben a szóban rejlik az igazi művészet, és ez az én technikám ez az én vallásom, amelyet rég elmúlt idők örökítettek rám.” És ez a fontos, ez a lényeg! Ebben a szóban rejlik az igazi művészet.

További információ és jegyrendelés ide kattintva>>>

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.