Jazz/World

Emberi hangon

2008.12.13. 00:00
Ajánlom
A karácsony sokakban ambivalens gondolatokat kelt manapság. Talán az egész nyugatinak mondott civilizációban, talán csak mifelénk túl sok, ami az ünnepkör szokásait, megítélését, mindenütt jelenlévő díszleteit, dekorációit, ezáltal megélését befolyásolhatja. A téli napforduló, a legnagyobb keresztény ünnep, a "csendes éj" családias meghittsége, valamint a decemberre hatványozottan érvényes fogyasztói lét és az ezzel járó stressz egyaránt azonosítható a jeles napokkal.

Nos, a kissé zavaros viszonyulást az Európában tradicionális karácsonyi koncertek oldhatják fel, amelyek az évnek ebben az időszakában boldog szigetet jelentenek a valóságban, és előkészíthetik az ünnepi ráhangolódást. A kiművelt emberi énekhang, és annak legkedveltebb formája, a dal ugyani jó (talán legjobb) értelmezhetőségéből adódóan nagyon erős, érzelmekre ható, és szinte bármely műfajban megtalálható örök forma. A történeteket, balladákat, meséket, vicceket hordozó, az eszmékről, ideológiákról vagy vágyakról szóló dalok, a nosztalgikus, a dicsőítő vagy kesergő énekek is az érzelmekre apellálnak, pontosabban érzelmi alapon metakommunikálnak. Vagyis a régi, hosszú életű daloknak egyetlen titka lehet: a valódi, minden korban érvényes emberi érzelem előhívása. A dal azért tudja ezt nagyobb hatásfokkal elérni, mert közvetlenebb, személyesebb, mint bármely más forma; és mert az absztrakt érzékiséggel szemben a humán érzékiség iránti fogékonyságunk nyilvánvalóan erősebb. A zenei metakommunikáció sokkal világosabb az emberi énekhang által, mint bármilyen hangszeren eljátszva. A karácsonyi ünnepkör zenei repertoárja általánosságban a szelídség, a meghittség, a szeretet hangjait szólaltatja meg – függetlenül attól, hogy a zene eredetileg világi, keresztény vagy népi kultúra része.

A december 20-i koncert meglehetősen változatosnak ígérkezik. Sokféle műfajt, irányzatot képviselő formáció, számszerűen négy énekegyüttes cserélődik (keveredik?) majd a színpadon, közös nevezőjük, hogy az elmúlt években mindannyian készítettek tematikus karácsonyi lemezt. Közöttük, itthon talán a legismertebb a Four Fathers, mely önmagában is rendkívül változatos repertoárral büszkélkedne: a 20-as, 30-as évek amerikai zenéjétől, világslágerek, magyar slágerek feldolgozásain át, a spirituálékig szinte mindent énekel. A szegedi Fool Moon magyar slágerfeldolgozásain kívül angol, olasz és francia nyelven is énekel, például olyan előadók szerzeményeit, mint Eric Clapton, Paul Simon és Sting. Az UniCum Laude repertoárját főleg ritkán hallható, különleges darabok alkotják, köztük a reneszánsz egyházzene és a madrigálok legszebbjei, csakúgy, mint a modern hangzásokra törekvő kortárs zene különlegességei. Az Ausztriából érkező hölgykvartett, a Velvet Voices elsősorban a klasszikus jazz szvingkorszakának saját átiratú örökzöldjeit énekli.

(2008. december 20. 20:00 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Karácsonyi ének – a cappella ünnep, km.: Four Fathers, a Fool Moon, Unicum Laude, Velvet Voices)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.