Jazz/World

Érdemes volt várni

2011.12.20. 17:13
Ajánlom
A Csanyi-Lattmann Quartet 2010-ben készítette el első albumát, de a lemezbemutató koncertre csak 2011 december 13-án került sor a Müpában. Az est vendége László Attila mellett, a brazil származású Alegre Corrêa volt.

Csanyi Zoltán és Lattmann Béla barátsága egészen a 80-as évekig nyúlik vissza, ugyanis a két nagyszerű muzsikus már ekkor, a László Attila vezette Kaszakő együttesben, majd a Things zenekarban játszott együtt. Ezután 1987-ben Csanyi Amerikában folytatta zenei pályafutását. Amikor már mindent magába szívott (főleg latint és r'n'b-t), 21 év elteltével ismét Magyarországra költözött. Hazaérkezését követően szinte rögtön összeállt a régi-új csapat, mely Szendőfi Péterrel és Lamm Dáviddal kiegészülve lett teljes.

A lemez 2010-ben készült el, A Walk on the Beach címmel, amin nagy részben Csanyi szerzemények szerepelnek, de hallható rajta Lamm, Lattmann, és László mű is. A CD-n közreműködött Emilio, László Attila, és Horváth Kornél, aki sajnos betegség miatt nem tudott részt venni az esti koncerten. A szomorú hír ellenére sem volt miért elkeseredni, mivel Alegre Corrêa puszta jelenléte is bőven elég volt ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát.

A quartet hangzásában több stílus keveredik. Alapvetően latin, de néhol fusion, funk, és r'n'b hatások is felfedezhetőek. Sok improvizációt hallhattunk tőlük, melyekből teljesen egyértelművé vált, hogy mindegyikük nagyon technikás, virtuozitásban határt nem ismerő profi zenész. Elhangzott több olyan szám, ami nem szerepel a lemezen, köztük egy Lamm Dávid szerzemény is. Lamm profizmusa az egyszerűségből fakad. Könnyed gitárritmikára épülő pár hangból álló fülbemászó témáival, és sajátos éneklési technikájával, egy magával ragadó, eredeti hangzásvilágot alkotott.

Csanyi - a stílusokon kívül - hozott magával különböző technikai eszközöket is Amerikából. Ezek közül előszeretettel használja a talkboxot (szájgitár), ami leginkább egy vocoderre (énekhang-szintetizátor) hasonlít. Az alapvető különbség a két berendezés között, hogy a talkbox eredetileg gitárosoknak készült, és egy szájba vett csővel lehetett megszólaltatni. Ennek egy modernizált, billentyűsöknek szánt változatát használja Csanyi, amihez nincs szükség csőre, csak bele kell énekelni a mikrofonba, és megkapjuk a kívánt robothangszerű talkbox hangzást. Zongorán és elektromos hangszeren is játszott. Az utóbbi nekem jobban tetszett, mivel a különböző hangszíneknek köszönhetően sokkal izgalmasabb hangzások jöttek létre. A koncerten részt vett a fiatal billentyűs Lattmann Kristóf is, aki szintetizátorjátékával színesítette az estét.

A gitáros, énekes, ütőhangszeres, zeneszerző, Alegre Corrêa Brazíliában született, de a 90-es évektől Bécsben él. Számos kitüntetés birtokosa, köztük övé a Hans Koller díj (az év zenésze Ausztriában), amit 2003-ban kapott meg. 2005-től, Joe Zawinul haláláig tagja a The Joe Zawinul Syndicate-nek, illetve napjainkban a Zawinul életművét folytató The Syndicate-nek. Gyakran játszik Horváth Kornéllal, akivel gyakran koncertezik itthon, és már közös lemezük is készült. Corrêa ezen az estén a latinos hangzást „turbózta" fel, nem is akárhogy. A színpad jobb szélén, egy érdekesebbnél érdekesebb ütőhangszerekkel teli asztal mögött ült, ált vagy éppen táncolt, de a kezében mindig volt valami, amivel elkápráztatott bennünket, a legapróbb csengőktől, a csörgőkön át, egészen a kézidobokig. Az egyik szám után, csak ő maradt a színpadon, nyakába akasztotta elektromos gitárját és énekelt. Felejthetetlen élmény volt látni és hallani egy olyan embert, akinek minden mozdulatából, rezdüléséből ekkora energiával árad a zene. Kedves Corrêa, örülünk, hogy itt voltál, reméljük, hallunk még rólad.

Sajnos csak egy ráadás szám fért bele a bő másfél órába, de így is egy nagyon jól sikerült, igazi vérpezsdítő latin-jazz lemez bemutatóját hallhattuk. Érdemes volt rá várni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.