Jazz/World

Erik Truffaz és a hely szelleme

2011.04.02. 10:06
Ajánlom
Vannak zenék, melyekről abszolút mérce szerint mondhatunk véleményt, és vannak olyanok is (jóval több), melyekről inkább relatíve. Ez utóbbi hozzáállás szerencsésebb Erik Truffaz március 29-i, az A38 hajón adott koncertjét illetően, ugyanis így könnyű szívvel mondhatjuk, hogy ott, akkor jó volt a produkció. KRITIKA

A hajó egyszerűen példás szórakoztató komplexum; nemcsak a különleges, a félig retró, félig extravagáns helyszín, a remek étterem és más vendéglátó egységek okán, hanem, és főleg az egyedülállóan friss, mondhatni up-to-date programszerkesztés és zenei profil miatt. Az alig harmincas, és tagadhatatlanul igényes, új értékekre fogékony célközönség sok éve ott van minden fontosabb koncerten. Az is természetessé vált, hogy a modern zenei irányzatok (pláne műfajok) határai is teljesen elmosódtak a folyón álló hajón.

Ebben a szimpatikus közegben Erik Truffaz, s persze az előzenekarként fellépő Voler Mouche nem is lehetett volna érdektelen, sőt, sikertelen sem. A hajó szelleme, atmoszférája nem engedi, hogy ilyen ízig-vérig mai produkciók ne szóljanak jól, ne legyenek szimbiózisban a fedélzeten (vagy inkább a hajó gyomrában) uralkodó hangulattal. (Csak hogy érzékeltessem: óriási különbség lehet ugyanazon produkció hatását, sikerét illetően egy, mondjuk a MüPában vagy egy külvárosi kultúrházban megtartott koncert között.)

A világhírűnek mondható svájci-francia trombitás rutinos koncertezőként, feltehetően azonnal felmérte a hely feelingjét, és azt játszotta, de főleg úgy, ahogy az akkor és ott a lehető legjobban passzolt. Truffaz ideális sztármuzsikus volt aznap este, évek óta állandó tagokkal működő kvartettjének élén.

A műfaj vagy irányzat nem csak a hajón érdektelen kérdés, de a trombitás zenéjét illetően is legfeljebb másodlagos. Talán máshol, esetleg egy komolyabb jazzfesztiválon számít, hogy jazz-e az a zene, amit Truffaz játszik, itt nem. Emiatt nincs is értelme jazzprodukciókhoz mérni a hallottakat. A trombitás munkáival foglalkozó internetes írások is többnyire egy hosszabb, számos trendi irányzatot is tartalmazó felsorolással próbálják behatárolni stílusát Viszont improvizatív zenéről beszélhetünk a budapesti koncertet illetően is, ami már önmagában pozitív fejlemény; ritkán sikeres az ilyesmi manapság. Amiatt sem emelhetünk kifogást, hogy meglehetősen eklektikus produkcióban volt részünk, ugyanis a különböző, félmúltból származó stílus- és főleg ritmusirányzatok minden számban közel azonos dinamikával, hatásos szólisztikus bravúrokkal tartották a hőfokot, szinte homogén zenei közeggé olvasztva a különféle irányzatokat, a legegyszerűbb rocktól, a triphopig. Egyébként ez koncepciója is volt a kvartettnek. az ő megfogalmazásukban: műfajok közötti szabad átjárás.

Ha egy világhírű muzsikus ennyire jó érzékkel alkalmazkodik egy koncerthelyhez, az két dolgot jelenthet: az épp aktuális közönséget jobban tiszteli, mint saját zenei elképzeléseit, továbbá, hogy a siker fontosabb számára, mint a következetes szakmai-művészi koncepció; persze az sem zárható ki, hogy remekül tud a kettő között kompromisszumot kötni. Természetesen ez utóbbiak sem negatív jellemzők egy muzsikus vonatkozásában.

Talán csak egy dolog volt, ami miatt egyes vájt fülűek kicsit sajnálkozhattak: a líraian szép trombita sound. Ezt a Davisre vagy Wallace Roney szordínós trombitahangjára is emlékeztető, kifejezetten jazzes tónust, amit Truffaz évekkel korábban rögzített lemezeiről ismerhetünk, csupán a koncert első perceiben hallgathattuk. Kisvártatva sokkal erőteljesebb hangra váltott a szólista; nem tudni azért-e, hogy elnyomja a közönség szűnni nem akaró alapzaját, vagy mert profi módon felismerte a hely szellemét...

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.
Jazz/World ajánló

Feltörekvő fiatal jazz-zenészek veszik birtokba a Müpát

A Jazz Showcase a feltörekvő hazai jazz-zenekarok számára évek óta az egyik legfontosabb fellépési lehetőség, ahol megmutathatják magukat a szélesebb közönség és a szakma képviselői előtt. Ez idén sem változik, és bár a vírushelyzet miatt a megszokott formátumtól eltérően, de már 14. alkalommal költözik a Müpa – ezúttal virtuális – tereibe a jazz.
Jazz/World fonó

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.