Jazz/World

Erős sodrású patak a Müpában – Interjú az Úzgin Űver zenekarral

2019.09.25. 16:40
Ajánlom
A pszichedelikus világzenét játszó kecskeméti zenekar a Dirtmusic nevű ausztrál-amerikai zenekarral egy estén lép fel a Müpa világzenei együtteseket felvonultató Dupla W sorozatában, október elsején. A zenekar alapítótagjával, Homoki Péterrel beszélgettünk.

Tavaly egy nagyobb kihagyás után jelent Patak című lemezetek, ami a rangos World Music Charts Europe hetedik helyén landolt. Ez a toplistás szereplés a valóságban mennyit lendített a zenekar életén?

Valóban több éves előkészület után jelent meg a lemez; először vinyl kiadásban a magyar Mana Mana Recordsnál, majd kijött egy CD verzió is egy berlini kiadónál, ez jutott el a World Music Charts világzenei lista szakembereihez. Számunkra is meglepetés volt, hogy a Patak ilyen jól szerepelt. Ez egy szakmai lista, 40-50 rádiós világzenei szerkesztő szavaz minden hónapban és ennek a jelentősége abban áll, hogy a szakma számon tartja és követi, ezáltal egy kiugrási lehetőséget is jelent. A mi esetünkben is sokan fölfigyeltek erre az eredményre, ezt követően

a világ gyakorlatilag minden táján játszották a zenénket rádióműsorokban, világzenei adásokban – tehát ez nagy eredmény.

A lemez sikerének következtében nagyobb magabiztossággal újra belevágtunk a zenélésbe, lett például koncertszervezőnk. A zenekarunk 1991-ben alakult, és nem könnyű 28 év után új energiákat szerezni, de azt érzem, hogy mégis nagy lendületet kaptunk ettől az eredménytől.

A kilencvenes években, amikor indultatok, nagy divatja volt a hozzátok hasonló instrumentális, pszichedelikus világzenéknek, elég, ha a Colorstarra vagy a Korai Örömre gondolunk, és mintha most ismét virágkorát élné ez a műfaj. Te hogy látod?

Nehéz ezt felmérni, mert mi mindig is rétegzenét képviseltünk, és ma sem a trendek után megyünk. Számunkra nagy lehetőség volt annak idején, hogy bekerültünk a legendás Tilos az Á klubba, és ott éveken keresztül havi rendszerességgel játszhattunk. Ez volt a mi iskolánk, ott nőttünk föl, és alakult ki az igazi stílusunk. Kétségtelen, hogy akkoriban volt egy fölfelé ívelése ezeknek a zenéknek, akkor még ezzel a kicsit elborultabb, nem közönségre szabott zenével is ismertségre lehetett szert tenni. Azt nem tudom, hogy most beszélhetünk-e újhullámról, de az biztos, hogy az internetes zenefogyasztási szokásoknak köszönhetően ma mindenféle zenének van létjogosultsága. Mindenesetre mi a mai napig azt kapjuk kritikaként, hogy „jó amit csináltok, de kellene bele egy kis ének, vagy szöveg, hogy könnyebben fogyasztható legyen”.

Mi túlnyomó részt instrumentális zenét játsszunk akusztikus népi hangszerekkel, mint a hegedű, a furulya, duda, kaval, zurna, ami az én elektromos gitárommal, szintetizátorommal, samplerekkel, looperekkel, effektekkel találkozik.

Ez a kettősség határozza meg a zenénket.

Hogyan definiálnád a népzenékhez fűződő viszonyotokat?

Soha nem játszottunk autentikus népzenét, sem népzenei feldolgozásokat. Mi csak átszűrjük magunkon a népzenei hatásokat, ebből a kapcsolatból születnek a saját dallamok. Erre is van persze ellenpélda, hiszen a legutóbbi lemezünkön felbukkan egy magyar népdal, a Gázló című dalban ugyanis a Még azt mondják nem illik… dallamával játszottunk.

Mi volt a Patak című lemezetek koncepciója? A címekből egy vízivilág körvonalazódik.

Instrumentális zenekar lévén nálunk a címadás mindig kicsit áttételesebb, sokszor kényszer is, hiszen nevet kell adni a gyereknek. A Patak esetében azonban hamarabb született meg a cím, és így a koncepció is, mint maga a lemez. Egy pályázat kapcsán jöhetett létre a lemez, és egy negyedórát kaptam, hogy adjak címet neki. Valahogyan beugrott a Patak szó. A címadó, 16 perces szám ennek megfelelően egy hosszú folyás, lassú csörgedezés, beindulnak a hullámok, ami aztán visszaenyhül. Tehát az egész szám a patak mozgását próbálja visszaadni. És aztán a többi számot is e köré a koncepció köré gyúrtuk. Gázló, Nádas, Sodrás, Örvény – ezek a címek szerepelnek a lemezen. A következő albumunk pedig lehet, hogy a Tenger címet fogja kapni, de ez a jövő zenéje.

Említetted, hogy koncepciózusan instrumentális zenét játszotok. A Patak című lemezen viszont szerepel egy szöveges dal is, a Shirat HaYam.

Igen ez egy kivételes újdonság az Úzgin Űver történetében. Mindig is használtunk énekhangot, de főleg egyfajta zenei elemként. Ebben az esetben viszont egy igazi dalszerkezetű dalt készítettünk Polnauer Flóra, művésznevén Pollyflow közreműködésével. 

Flóra zsidó kántorként is dolgozik, így egy héber nyelvű szám született egy biblikus témából, a Vörös tengeren való átkelésről.

Tehát ez a dal is a vízhez kapcsolódik. Ez egy nagyszerű együttműködés volt, és nagy örömünkre a koncerten Flóra is velünk lesz.

Az általatok játszott zene nem kifejezetten koncerttermi közegbe termett. Hogyan tervezitek áthidalni a Müpában a nézőtér és színpad közötti távolságot?

Első alkalommal játszunk a Müpában, úgyhogy nagy tapasztalataink nincsenek ezzel kapcsolatban. Mi úgy készülünk erre, hogy nem kifejezetten a legdinamikusabb, leggyorsabb, ritmikusabb számainkat vesszük elő, amiket egy fesztiválközönség előtt előnyben részesítünk, hanem bátrabban választunk a csöndesebb, izgalmasabb, különlegesebb hangulatú szerzemények közül. Igyekszünk minél több színt felmutatni a zenekar pályafutásából. Vetítéssel is készülünk: a Méhkasaula Projektből egy régi kedves barátunk, Zöld fog nagyon izgalmas háttérvetítést csinálni a koncert alatt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Bagossy László: „A rektorválasztás eredményének megkérdőjelezését visszautasítom”

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Színházművészeti Intézetének vezetője közleményben reagált Vidnyánszky Attila az elmúlt időszakban megjelent nyilatkozataira.
Vizuál

Hét film premier előtt a Cirko Film országos fesztiválján

A Vissza a moziba! című, július 17. és 19. között rendezett fesztivállal arra emlékeztetnek, hogy filmet nagy vásznon, közösségi élményként érdemes nézni. A programhoz a főváros hat mozija mellett 16 vidéki város filmszínháza csatlakozik.
Plusz

Vecsei H. Miklós és Szabó Balázs Pilinszky-estje és Budapest Bár koncert is lesz a Balaton-parton

Idén is közel hozza a Balaton-parton nyaraló közönséghez a kultúrát a Kultkikötő.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.
Vizuál

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Minden hétvégén koncert a Városmajorban

Július közepétől egészen szeptember közepéig változatos és színes programkínálattal, szombat esténként pedig igazi zenei csemegének ígérkező koncertek sorával várja közönségét a Városmajori Szabadtér Színház.
Jazz/World gyász

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.
Jazz/World magazin

KÉP-regény: Buller a Pubban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy felettébb szokatlan sajtótájékoztatót idéz fel.
Jazz/World hír

Segítséget kérnek a válság miatt a brit zenészek a kormánytól

Paul McCartney, Ed Sheeran és a Rolling Stones 1500 további zenésszel együtt azt kéri, hogy a kormány adjon támogatást az élő zenei rendezvények életben tartásához.
Jazz/World ajánló

Koncert Vaksötétben – zongora és énekhang fények nélkül

A Bodor Tibor Kulturális Egyesület a mögöttünk álló nehéz hónapok után újra, immáron hetedszer szervez Vaksötét koncertet, hogy a kikapcsolódásra és a zenére vágyó közönséget invitálhassa meg egy különleges estére.