Jazz/World

Erős testszagból jött a zenei műfaj

2015.04.20. 15:17
Ajánlom
Vissza a gyökerekhez: hard bop és soul jazz. Pallai Péter és Kerekes György szakírók a JAZZNAP 2015 apropóján jazztörténeteket mesélnek.

A bebop jóval keskenyebb réteget tudott megszólítani, mint a szving, mert jóval nehezebben emészthető muzsika volt.  A túl sok feszültség, túl sok virtuozitás, a túl sok embert és zenészt próbáló fordulat, a gyakran zenei labirintusokba torkolló téma nemcsak táncra volt alkalmatlan, de a harlemi bárok ujjpattintgatós, riszálós, laza, szórakozni vágyó közönségének is túl töménynek bizonyult. A fekete lakónegyedekben a lemezboltok és az ivók wurlitzerei zömükben táncolhatóbb szvingszámokat, de egyre inkább a race records kategóriába sorolt rhythm and blues lemezeket tárolták.

A zenész, aki valószínűleg a kezdetektől fogva a legtudatosabban kereste a közönség - kiváltképp az afroamerikai fülek - számára a bebopnál emészthetőbb formát, a zongorista Horace Silver volt. 1952-ben trió formációban vette fel saját szerzeményét, az Opus de Funkot. James Brown vagy Sly Stone későbbi rajongói már nem is tudták, hogy Silver hozta be a funky szót a zenei közhasználatba. Eredeti és nem éppen szalonképes értelmében a szó a nemi közösülés során áradó, erőteljes testszagot jellemezte. Silver zenei felfogásában a gyökerekhez való visszatérést, mondhatni földszagú, egyszerűbb megközelítést jelentett, de korántsem valami olcsón értékesíthető sablont. Az Opus de Funk erős blueselemekből táplálkozott, ugyanakkor érezhető volt rajta a bebop hatása. A téma azonban, szemben oly sok bebop számmal, ha tetszik, dúdolható volt, mint ahogy a romlatlan blues is általában az.

A dobos Art Blakey sokszor dallamosnak hangzó, jóformán kompozícióként felépített szólói nagyszerűen illettek Silver perkusszív zongorajátékához. A késői negyvenes években már vezetett egy nagyzenekart, melynek a Jazz Messengers nevet adta, de ezt a nevet később újra értékesítette, amikor közös együttest szervezett Silverrel. 1954-ben a Blue Note Silvert kérte fel, hogy albumfelvétel céljából - mert 1948-ban már megjelentek a 33-as fordulatszámú, mikrobarázdás nagylemezek is a piacon - szervezzen egy kvintettet. Ennek lett a tenorszaxofonosa Hank Mobley, trombitása a bebopiskolából kinőtt Kenny Dorham, bőgőse Doug Watkins és a dobosa természetesen Art Blakey. Silver szerzeménye, a The preacher (A prédikátor) majdnem lemaradt az albumról, mert a Blue Note társtulajdonosa, Alfred Lion szerint „túl ódivatú, senki nem fog rajongani érte". Lion ritkán tévedett, de ez esetben nagyon melléfogott. Szerencsére rákerült a Horace Silver and The Jazz Messengers című albumra, és szenzációszámba ment jazzkörökben is.

Ez a valóban régimódi, gospel ízű szám, témáját tekintve köszönő viszonyban sem volt a beboppal, ritmikájában ott volt a fekete templomi dalok backbeates jellege, vagyis tapsolni lehetett a második és negyedik ütemre, míg Kenny Dorham és Hank Mobley bluesízű, majdnem vokálszerű szólója, Silver ütőhangszerszerű zongorakísérete a nem beavatottak számára is táncolhatóvá, élvezhetővé tette a felvételt. Silver ismétlődő és egyszerű frázisokkal teli szólójára nagyszerű riffekkel reagáltak a fúvósok. Hatalmas hangulatú számról van szó, ami vidám, boldog, felszabadult; nélkülözi a bebop gyakori zaklatottságát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Próbálok nem dobosként hozzáállni a zenéléshez”

Gyárfás Attila egy sokat gondolkodó ember benyomását kelti, de a zenében pont ennek ellenkezőjére, a lehető legnagyobb ösztönösségre és szabadságra törekszik. Zenekarával nemrég jelentette meg Cloud Factory című albumát, ennek apropóján kérdeztük zenei vízióiról.
Jazz/World blues

A blues nem más, mint életérzés

Ezt vallja a VI. Óbudai Blues Fesztivál egyik amerikai fellépője, Big Daddy Willson. A július 23. és 27. közötti eseménysorozat idén is a műfaj legfontosabb hagyományaival és a legélesebb kortárs jelenével való találkozást ígéri.
Jazz/World lemez

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Jazz/World marokkó

Igazi riport egy marokkói popfesztiválról

Essauriában, a Gnawa és Világzene Fesztiválon járt szerzőnk, ahonnan egészen ambivalens érzésekkel távozott.
Jazz/World ajánló

Klezmer színesíti a Vajdahunyadvári Fesztivált

A 27. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál a hagyományos komolyzenei koncertek mellett idén is otthont ad a klezmer muzsikának. Július 16-án a Sabbathsong Klezmer Band koncertjét élvezhetjük, ezt követően pedig „Mozart est” várja a kikapcsolódni vágyókat.