Jazz/World

Erős testszagból jött a zenei műfaj

Vissza a gyökerekhez: hard bop és soul jazz. Pallai Péter és Kerekes György szakírók a JAZZNAP 2015 apropóján jazztörténeteket mesélnek.

A bebop jóval keskenyebb réteget tudott megszólítani, mint a szving, mert jóval nehezebben emészthető muzsika volt.  A túl sok feszültség, túl sok virtuozitás, a túl sok embert és zenészt próbáló fordulat, a gyakran zenei labirintusokba torkolló téma nemcsak táncra volt alkalmatlan, de a harlemi bárok ujjpattintgatós, riszálós, laza, szórakozni vágyó közönségének is túl töménynek bizonyult. A fekete lakónegyedekben a lemezboltok és az ivók wurlitzerei zömükben táncolhatóbb szvingszámokat, de egyre inkább a race records kategóriába sorolt rhythm and blues lemezeket tárolták.

A zenész, aki valószínűleg a kezdetektől fogva a legtudatosabban kereste a közönség - kiváltképp az afroamerikai fülek - számára a bebopnál emészthetőbb formát, a zongorista Horace Silver volt. 1952-ben trió formációban vette fel saját szerzeményét, az Opus de Funkot. James Brown vagy Sly Stone későbbi rajongói már nem is tudták, hogy Silver hozta be a funky szót a zenei közhasználatba. Eredeti és nem éppen szalonképes értelmében a szó a nemi közösülés során áradó, erőteljes testszagot jellemezte. Silver zenei felfogásában a gyökerekhez való visszatérést, mondhatni földszagú, egyszerűbb megközelítést jelentett, de korántsem valami olcsón értékesíthető sablont. Az Opus de Funk erős blueselemekből táplálkozott, ugyanakkor érezhető volt rajta a bebop hatása. A téma azonban, szemben oly sok bebop számmal, ha tetszik, dúdolható volt, mint ahogy a romlatlan blues is általában az.

A dobos Art Blakey sokszor dallamosnak hangzó, jóformán kompozícióként felépített szólói nagyszerűen illettek Silver perkusszív zongorajátékához. A késői negyvenes években már vezetett egy nagyzenekart, melynek a Jazz Messengers nevet adta, de ezt a nevet később újra értékesítette, amikor közös együttest szervezett Silverrel. 1954-ben a Blue Note Silvert kérte fel, hogy albumfelvétel céljából - mert 1948-ban már megjelentek a 33-as fordulatszámú, mikrobarázdás nagylemezek is a piacon - szervezzen egy kvintettet. Ennek lett a tenorszaxofonosa Hank Mobley, trombitása a bebopiskolából kinőtt Kenny Dorham, bőgőse Doug Watkins és a dobosa természetesen Art Blakey. Silver szerzeménye, a The preacher (A prédikátor) majdnem lemaradt az albumról, mert a Blue Note társtulajdonosa, Alfred Lion szerint „túl ódivatú, senki nem fog rajongani érte". Lion ritkán tévedett, de ez esetben nagyon melléfogott. Szerencsére rákerült a Horace Silver and The Jazz Messengers című albumra, és szenzációszámba ment jazzkörökben is.

Ez a valóban régimódi, gospel ízű szám, témáját tekintve köszönő viszonyban sem volt a beboppal, ritmikájában ott volt a fekete templomi dalok backbeates jellege, vagyis tapsolni lehetett a második és negyedik ütemre, míg Kenny Dorham és Hank Mobley bluesízű, majdnem vokálszerű szólója, Silver ütőhangszerszerű zongorakísérete a nem beavatottak számára is táncolhatóvá, élvezhetővé tette a felvételt. Silver ismétlődő és egyszerű frázisokkal teli szólójára nagyszerű riffekkel reagáltak a fúvósok. Hatalmas hangulatú számról van szó, ami vidám, boldog, felszabadult; nélkülözi a bebop gyakori zaklatottságát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Jazz/World

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Tánc

Így fog kinézni a kibővített Trafó előtere és kávézója!

A szeptemberben induló évadban új terekkel, kávézóval, pénztárral, ruhatárral várja látogatóit az intézmény. A tavaszi időszakban pedig a Liliom utca felől tudják megközelíteni a házat az érdeklődők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ZSIMÜ 2019

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.