Jazz/World

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

2019.09.11. 16:55
Ajánlom
Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.

Ha Tóth Viktor író lenne, bizonyosan keleties állatmeséket írna, mint amilyenek az Ezeregyéjszaka meséjében szerepelnek. Így, hogy zenész lett, dallamokba bújtatva álcázza a morális tanulságokat, amikre ő maga jutott. Írt már dalt az albatroszok szerelméről, a Holdat kémlelő macskáról, az állatok szabadságjogi felvonulásáról és mások fészkeibe ormótlan módon tojást pottyantó kakukkról is. Ezekben a szituatív kompozíciókban a játék mögött érdemes drámát sejteni, a dráma mögött könnyedséget, mert egy pillanat alatt fordul át egyik a másikba, a két pólus együtt van jelen. Ahhoz persze, hogy ezek a minőségek a zenében egyidejűleg, éles dinamikai váltásokban megjelenhessenek,

szükség van olyan éles figyelmű partnerekre, mint Hodek Dávid dobos és Orbán György bőgős, akikben Viktor mind a zenei humor, mind pedig a mélyebb, súlyosabb témák megjelenítése szempontjából társra talált.

Ők hárman a Tercett tagjaiként hét éve osztoznak a közös energiatérben, amiben egy érzékenyebb műszerrel talán mérhető is volna a köztük lévő feszült figyelem. De mi történik, ha ebbe az egyensúlyi helyzetbe bekerül két egészen különböző irányból érkező énekes?

Pocsai Kriszta anyanyelvi szinten beszéli a jazzt, kiválóan scattel, de a neosoul, és hiphop újhullámaival is magabiztosan áramlik. Horváth Sára – miközben ugyanúgy sajátjának vallja az amerikai pop és neooul énekesek nyelvét – zenei múltját tekintve a népzene felől érkezik, amit a jazz eszközkészletével tesz jelenidejűvé és személyessé.  A két irány Tóth Viktor munkásságában is föllelhető, hiszen inspirációi között ott találjuk az amerikai jazzmestereket és az erdélyi „adatközlő” énekeseket, de a Bird Food Marketban vagy a Mahasimbadavi Playerssel közös lemezeiben a hiphop is markánsan jelen van. Mindkét énekessel dolgozott már, most úgy gondolta, az Opus Jazz Clubban egyesíti általuk „New Yorkot” és a „Hargitát”.

A koncertet a But Inside című lemezen szereplő, Be Moody című középtempójú swing kompozícióval indítják, mintha csak ezt a bipolaritást, hangulatingadozást, a vidámság és szomorúság közti hajszálvékony határmezsgyét vennék célba. A későbbiekben is az ambivalens melankólia ösvényén táncolnak: Pocsai Kriszta például rögtön első jelenésében úgy énekli a What is this thing called love című sztenderdet, hogy szinte fonákjára fordítja a dal eredeti „mondanivalóját”; nyoma sem lesz annak az optimista hangvételnek, ami miatt Ella Fitzgerald előadásában a Szürke ötven árnyalata egyik betétdalának választották ezt a klasszikust. Kriszta a felszín alá néz, mesteri scatben ízlelgeti az örök kérdést, aminek nem lehet a végére jutni, és amikor kifogy a zenei hangokból, saját rapszöveggel kommenteli tovább a témát, amiben emberére talál a hiphopban otthonosan mozgó ritmusszekcióval.

Hasonlóan jár el a későbbiekben az Alone togetherben, ami az ő interpretációjában inkább a páros magány keserűségéről szól, mint arról, amikor két ember egymás bástyája a világgal szemben.

Csak a legnagyobbak képesek ilyen mélységű újraértelmezésekre, ahol ugyanaz a főtéma és szöveg tökéletesen más fénytörésben tud megmutatkozni. 

20190903_220142-165204.jpg

Tóth Viktor és barátai

Horváth Sára ugyanezt a témát, a szerelmet fűzte tovább a népdalok „virágnyelvén”, amikben olyan organikusan ötvözte a népi díszítéseket a jazzfrazírral, mintha azok mindig is egy tőről fakadtak volna. Bár Dresch Mihálynál és néhány hangszeres zenésznél láttunk már ilyet, énekesekben ritka holló itthon az olyan előadó, aki mindkét nyelvet jól beszéli. Nem csoda, hogy nemrég Erik Truffaz is őt hívta maga mellé vendégénekesnek egy Get Closer szervezésű koncertre.

A Hej tulipán angol fordítása során egyenes röppályán kerülünk át a Kiskunságból a Mississippi vidékére, ahogy Sára a blues énekesek fájdalmas lazaságával emelte a magasművészet szintjére ezt az óvodában unásig ismételt dalt.

A koncert egyik fénypontja lett Horváth Sára előadásában az A pünkösdi rózsa ritkábban hallott verziója, ami a tercett „afrikai szettjével” került egy blokkba. Kiderült, hogy Coltrane Africájának mélyén ugyanaz a düh forrong, mint ami a szerelmi tehetetlenséget megéneklő népdalban. Ebben Viktor a koncert során nem először, de talán a legnagyobb intenzitással, feltarthatatlanul fújta át a csövön a mindazt, ami miatt sokszor kiérdemelte már a legjobb, legszikárabb jazzszaxofonos jelzőket. A blokkhoz illesztett balkáni ihletettségű Oriental című, saját kompozíciójában pedig azok az érzékeny szálak is felcsillanhattak, amik Bulgáriához kötik őt.

69661989_2606940439361980_8618503657891037184_n-162253.jpg

Tóth Viktor és barátai (Fotó/Forrás: Gózon Éva)

Az egész koncert olyan magas érzelmi frekvencián száguldott, mint a zenekarvezető Highway Blues című száma, ami a koncertanyag egyik instrumentális fénypontja lett. Érzésem szerint

az instrumentális számok ellensúlyozni igyekeztek a vokális számok okozta érzelmi sokkot, így a Kakukk című szám humort csempészett a programba, ahogy az egy csempésző madárhoz illik.

Tóth Viktor zseniális szerző, aki akkor is mesét ír zene nyelven, ha nincs különösebb, erre irányuló szándéka. Így történt ez a szeptember 3-ai koncerten is, ahol New York és a Hargita, a múlt és a jelen találkozott, miközben a „mi a szerelem?” kérdésfelvetéstől eljutottunk az átkozódó szerelemig, majd végül az elengedésig. A zenekarvezető saját kompozíciója, a kalotaszegi hajnalik által inspirált Sötét ég alatt című ballada ugyanis a búcsúról szól, és – bár férfi hangnemre íródott, és ez érződött is – a jazzbe oltott sírva vigadás ékköveként ragyogott fel Sára előadásában ráadásszámként. Hogy azonban vidáman záruljon az este, Pocsai Kriszta virtuóz mód megrázta a Turn off the lights-ot, ami nyugvópontot hozott ebbe az érzelmileg túlfűtött koncertbe.

Tóth Viktor:

Kapcsolódó

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Micsoda tűz gyúlt benne a színpadon” – Vass Lajos emlékezik Rolla Jánosra

A hetvenkilenc éves korában elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc Kamarazenekar egykori koncertmestere több szállal kötődött az Óbudai Társaskörhöz, ahol legutolsó koncertjét is adta. Emlékét az intézmény igazgatója, Vass Lajos idézte fel.
Vizuál

KÉP-regény: Sztalker Óbudán

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azt eleveníti fel, amikor 1992-ben úgy döntött, besurran az Óbudai hajógyár területére, és megörökíti a csendben rothadozó épületeket. 
Klasszikus

Duplalemezzel ünnepli fennállása hatvanadik évét a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Az együttes új dupla albumán közönségkedvenc felvételek is helyet kaptak. A jubileum alkalmából jelent meg Egy viharos nap című zenés mesekönyvük is. 
Vizuál

Varázslatos bábanimáció érkezik a mozikba karácsonykor

A cseh-szlovák-magyar koprodukcióban készült Tomi, Polli és a varázsfény című bábanimáció olyan örökzöldekhez hasonlítható, mint a Mirr-Murr, a kandúr vagy a Misi Mókus kalandjai. Cikkünkben elérhető a film első hivatalos előzetese. 
Színház

Evangéliumi történetek felolvasásával emlékeztek Jézus életére

A székesfehérvári Vörösmarty Színház hagyományos Újszövetség Maratonján negyven helyi lakos olvasott fel evangéliumi szövegrészeket advent első vasárnapján.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Mindenki azt mondta, ez egy kamaszkori őrület” – beszélgetés Nagy Emma jazzénekessel

Egy végtelenül finom, halk szavú, szinte rebbenő lány ül előttem. Kicsit bizonytalan, önmagát még keresgélő fiatal nő, de már pontosan érzékelhető, ahogy töredezik benne a gátlás, és ha egyszer igazán ki- és megnyílik, fantasztikus csodákra lesz képes. Nagy Emma 2023-ban zeneművészeti kategóriában átvehette az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjat.
Jazz/World ajánló

Flavia Coelho napfényt hoz a szürke télbe

Brazíliában színpompás kulturális hatások érték, de végül Párizsban talált rá arra az egyedi zenei stílusra, amelyben jól megfér egymással a pop, a jazz, a rock, a funk és a tradicionális brazil műfajok.
Jazz/World ajánló

Ecuadori, perui és bolíviai örökzöldekkel ünnepli fennállásának 30. évfordulóját a Los Gringos

A dél-amerikai zenét játszó hazai együttes új dalokkal is kedveskedik a december 2-i jubileumi koncerten, amelyet követően sztorizós közönségtalálkozót is tartanak a Fonóban.
Jazz/World magazin

Kenny Garrett, a jazz-szaxofonosok élő ikonja tudja, mit kell hallgatni

A Fidelio és a JazzFest Budapest közös sorozatában a hazai, valamint a nemzetközi jazz és világzenei színtér egy-egy kiemelkedő alakja osztja meg olvasóinkkal, milyen zenéket hallgat szívesen. A sorozat legújabb részében a világhírű altszaxofonos, Kenny Garrett kedvenceibe hallgathatunk bele.
Jazz/World ajánló

Határátlépés Ligetivel – Lukács Miklós és muzsikustársai a BMC-ben

Nem számít, hogy a klasszikus, a kortárs zene vagy a jazz területén működnek, hiszen mindannyian kiváló zenészek. Lukács Miklós Cimbiózis Triója a Ligeti Ensemble-lal lép fel.