Jazz/World

Érzelmi utazás – Kováts Kriszta önálló estje a Madách Színház Tolnay Szalonjában

2021.12.14. 11:30
Ajánlom
Sokakat megérintett az a felvétel, ahol a Madách Színház Mamma mia! című előadásának végén a fellépők együtt énekeltek el egy dalt a Baltazár Színház színészeivel. A két teátrum közötti kapocs Kováts Kriszta, aki a népszerű musical főszereplője és a Baltazár Színházban hosszú évek óta rendez. A Jászai-díjas színésznővel, énekesnővel és rendezővel erről az élményről, valamint közelgő önálló estjéről beszélgettünk.

A Szerencsejáték Zrt. karácsonyi videóját a Baltazár Színházban szerette volna fölvenni – meséli Kováts Kriszta. – Megkeresték a teátrum vezetőjét, Elek Dórát, mire mondta Dóra, hogy jó. Erre ők, hogy szeretnék ebbe bevonni valamelyik budapesti színházat. Dóra beleegyezett. Majd kitalálták, hogy a Madách Színházat akarják. Dóra ehhez is hozzájárult. Megkeresték az igazgatót, Szirtes Tamást, hogy a Mamma mia!-t szeretnék, erre ő azt mondta: de hát Kriszta oszlopos tagja a Baltazárnak! Így kerültem bele, mint mindkét oldal érintett szereplője. Döbbenetes este volt, mindenki együtt a színpadon, az igazgató, Szirtes Tamás gyönyörűen fölkonferálta a 800 meglepett nézőnek, mi következik, ők pedig állva tapsoltak. Fantasztikus volt.

Milyen élmény volt a baltazárosoknak?

Imádták! Kimenni a Madách Színház színpadára, lenézni nyolcszáz nézőre és bele a reflektorokba, hát figyelj! Emlékszem, amikor főiskolásként először léptem a Vígszínház deszkáira. Hihetetlen volt. Abban a díszletben, azok közt a színészek között – soha nem felejtem el. Tehát el tudom képzelni, mit érezhettek, hogy eljönnek a színházba, és a színpadon állva ott figyeli őket Stohl András, meg az összes többi szereplő.

KKgitaros2NET-105329.jpg

Kováts Kriszta (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Nekik is biztosan örök élmény volt. Nemsokára, szintén a Madáchban lépsz fel, de egy sokkal intimebb térben: a Tolnay Szalonban, A híd felé címmel lesz december 17-én egy önálló ested. Jól tudom, hogy ezzel a műsoroddal korábban már párszor felléptél?

Igen, egyszer-kétszer kipróbáltam közönség előtt, pici helyeken.

Ez egy nagyon intim hangulatú dolog, itt a dalok viszik el az egészet.

Ott ülsz egyedül – egy zongora és egy gitár társaságában  énekelsz és mesélsz, s a zenei kíséretet is te adod. Az est címadó nótája A híd felé, ami nagy slágered volt.

Sok ember ma is rögtön tudja, mi volt ez a dal, és nagyon jó emlékeket hív elő benne. Többekkel beszéltem, aki mesélték, hogy ez a szám pont akkor találta meg őket, amikor szakítottak, ezt hallgatták éjjel-nappal. Nagyon jó emlékeket idézett föl bennük, vagy ha nem is feltétlen jókat, de sokat jelentett nekik ez a melódia. Ezért is választottam az est címadó dalául, illetve a jelentése miatt. Mert a híd összeköt, meg át is megyünk rajta. Ahogy a mondás tartja, akkor kell átmenni a hídon, amikor már odaértünk valahová. Vagy vehetjük úgy is, hogy egy összekötő kapocs köztem meg a nézők között a híd, amin megpróbálok hozzájuk eljutni. Sokféleképpen értelmezhető.

KKzong2NET-105330.jpg

Kováts Kriszta (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Számos előadó joggal fél az egyszemélyes fellépésektől. Nehéz egyedül lekötni a közönséget.

Én is nagyon izgultam és kellett az a két-három este, hogy legyen biztonságérzetem, de megvan ennek is a szépsége. Ez az önálló este a pandémiának köszönhető, mert otthon ültem, és arra gondoltam, megtanulhatnám kísérni is ezeket a dalokat, gitáron és zongorán. Így is tettem. Az este zeneszerzői közt ott van Wolf Péter, Vedres Csaba és Szirtes Edina Mókus, de a legtöbb dal szerzője Gallai Péter volt, akitől nem kaptam kottát, így fül után kellett dolgoznom. És persze szinte az összes dal szövegírója Fábri Péter. Nagyon izgalmas munka volt.

Mi az, amit megtanul az ember a szakmáról egy ilyen előadásnál?

A koncentrálás még elmélyültebb. Szokták kérdezni, izgulok-e színpadra lépés előtt, és ilyenkor mindig azt mondom, igen, addig, amíg bemegyek, addig nagyon. Bent viszont már megnyugszom. Ez igaz egy szerepre is, de

a pódiumon sokkal sebezhetőbb az ember, mert még többet kiad a saját világából.

A különböző dalokon keresztül az ember saját élményei, érzései, gondolatai, fájdalmai, örömei mutatkoznak meg.

KKnevetosNET-105329.jpg

Kováts Kriszta (Fotó/Forrás: a tulajdonos engedélyével)

Mi a dramaturgiája az estnek, mire fűzted fel? Mi lesz ez? Egy érzelmi utazás?

Igen, pont az, amit mondtál! A szerelem különféle arcait láthatjuk, ahogy haladunk az időben. A szakítások, az együttlétek öröme és az emlékek. Hogyan gondolunk vissza valamire, miként kezdenek elhalványulni a dolgok, hogyan próbáljuk ezeket feldolgozni, miként tompul a fájdalom és mi marad helyette. Annyiféle dolog, amit az ember átél a saját életében, és ezekre szeretnék reflektálni a különféle dalokkal anélkül is, hogy azt mondanám, ez konkrétan rólam szól. Persze, valamennyire rólam is – meg nem is...

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Monumentális nagyregénnyel jelentkezik Darvasi László

Június elején jelenik meg Neandervölgyiek címmel a József Attila-díjas Darvasi László eddigi leghosszabb regénye. A háromkötetes, több évtizedet felölelő műben a magyar vidék, a főváros és a nagyvilág történetei kapcsolódnak össze.
Zenés színház

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.
Színház

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.
Plusz

A sokoldalú Liszt Ferenc – itt vannak a Liszt Ünnep első programjai

Liszt Ferenc művészetének más-más oldalát mutatja be Martin Haselböck és az Orchester Wiener Akademie, Vaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra, a Kolozsvári Magyar Opera, illetve Francesco Tristano is. Október 9-én indul a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál.
Klasszikus

TITOK a Pannon Filharmonikusokkal

A társulat új évadában arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi a TITOK? A Pannon Filharmonikusok budapesti bérletsorozata már elérhető, áprilisban pedig Pécsett is meghirdetik új évaduk programját.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Nekem a zene gyógyszer minden bajra” – interjú Király Lindával

Anyák napján ad koncertet Király Linda a Várkert Bazárban, az est vendége pedig nem más, mint testvére, Király Viktor lesz, így a közönség lélekemelő duettekre is készülhet.
Jazz/World interjú

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Jazz/World ajánló

Kihagyhatatlan programok az idei Budapest Ritmón

A 2016 óta futó Budapest Ritmo világzenei fesztivál Közép-Európa egyik legjelentősebb ilyen eseménye, amely egyszerre mutat be felfedezésre méltó, még kevésbé ismert vagy éppen feltörekvő tehetségeket, illetve hozza el Magyarországra a műfaj világsztárjait.
Jazz/World interjú

„A művészet olyan, mint a planktonok az óceánban” – beszélgetés Gyémánt Bálinttal

Egy padláson talált, poros gitár volt az első hangszere, ma már a Zeneakadémián oktatja a jazzgitárosokat. Triójának most jelent meg legújabb lemeze, de az alábbi beszélgetésben szó esik arról is: tudja-e Gyémánt Bálint, hogy hány banánnal gitározik jobban vagy gyengébben, mint a külföldi sztárok.
Jazz/World ajánló

Bartók és a legsátánibb jazzdallamok

Dübörög a jazz, a műfaj egyre szélesebb körben hódít, Bartók Béla pedig hűvös távolságtartással figyeli a merőben új zenei nyelv születését. Hogyan alakult a zeneszerző viszonya a jazzel az 1920-as évektől kezdve?