Jazz/World

Ez a szaxofonos zenében fogalmazta meg feminista kiáltványát

2018.06.29. 16:00
Ajánlom
Roxy Coss női jazzszaxofonos egy olyan jazzalbumot jelentetett meg, ami szavak nélkül beszél a nők helyzetéről, megítéléséről.

A Seattle-ben, feminista művészcsaládba született szaxofonos New York-ba költözve vált ismert alakjává a jazzéletnek, ahol viszonylag korán bemutatkozott nem csak mint zenész, de mint női aktivista is – amit természetesen zenéjében is témává tett. Ahogy egy interjúban mesélte,

hamar megelégelte, hogy a legtöbben azt jegyezték meg vele kapcsolatban, hogyan néz ki a színpadon, hogy „mekkora a tüdőkapacitása”, illetve gyakran kapott olyan megjegyzéseket, hogy „szexi és még játszani is tud”.

Valószínűleg ezért is hozta létre a Women in Jazz Organisation (WIJO) nevű szervezetet 2016-ban, amiben benne volt a Trump nőkkel szembeni politikájára adott válasz is. Előző két albumába, a Restless Idealism (Origin, 2016), és a Chasing the Unicorn (Posi-Tone, 2017) címűbe is belefogalmazta már a zene nyelvén, amit a jelen társadalmáról gondol. Most azonban a #meetoo kampány után debütált új albumát, a The Future is Female (Posi-Tone, 2018) tíz kompozícióját minden eddiginél direktebben ennek a témának szentelte.

Már a borító is beszédes, amin Tomb Raiderre hajazó militarista felszerelésben áll, sugallva az erőt, kezében sajátos fegyverével, a szaxofonnal.

Hogyan tudta kifejezni gondolatait, érzéseit, ha egy instrumentális albumról beszélünk? – kérdezhetnénk. Elsősorban a címadásokkal, és három fő hangszere – a tenorszaxofon, a szopránszaxofon és a basszusklarinét – hangjának megszemélyesítésével, valamint a dalok ritmikai és melodikus felépítésével. Az album alapvetően a straight-ahead, és a hard swing határozottságát és keménységét a post-bop érzékenységével vegyíti, és sokszor agresszív, komor szerzeményeket tartalmaz. A Females Are Strong As Hell könyörtelen tempóját például mintha a nőkben összegyűlt belső feszültség táplálná, miközben a #MeToo címűben a basszusklarinét légies, lágy hangja fejezi ki a női nem esendőségét és áldozatszerepét. Ugyanakkor a Nasty Women Grab Back című kompozícióban szopránszaxofonon játszik, amin saját bevallása szerint sokkal rugalmasabbnak érzi magát, mint a többi hangszeren, és a zenéje ennek megfelelően, megállíthatatlanul felesel hallgatójával.

Az album hátterében személyes élmények és más nőkkel folytatott beszélgetések állnak, köztük olyanok, akiket akár saját jazz mentoraik is bántalmaztak, zaklattak, verbálisan vagy fizikálisan, esetleg – ami mindennaposnak számít – finom eszközökkel manipuláltak. Coss irántuk érzett szolidaritását fejezi ki hangokkal ezen az albumon.

A lemezbe ide kattintva tud belehallgatni. 

 

 

 

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Kapcsolódó

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Aligha vannak. Erre a felismerésre alapozva írt nyílt levelet és indított petíciót „We Have Voice” címmel a 66 éves női bőgős, Joëlle Léandre, miután 2017-ben az összes kategória összes jelöltje férfi volt a „francia Grammy”-n.

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Gondolkodott már azon, hogy hol vannak a nők a jazzből? Persze énekeseket találunk szép számmal, akik csodás ruháikban tündökölnek, hangjukkal formálnak íveket, miközben kiváló férfizenészek csillogtatják meg improvizációs készségüket a háttérben. De míg a klasszikus zenében már-már egyértelmű a nők jelenléte, addig a jazzben fel sem tűnik a hiányuk a hangszeres zenészek közül. Most mutatunk tíz olyan női instrumentális jazz-zenészt, akik nélkül unalmasabb és szegényebb lenne a világ.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Még Mohay András játéka is hallható a MAO most megjelenő lemezén

Régi és új felvételekből, kortárs zeneszerzők műveiből áll a Modern Art Orchestra (MAO) új lemeze, amit vasárnap a Budapest Music Center nagytermében mutatnak be Szilágyi Kinga hárfaművész, Borbély Mihály szaxofonos és Gőz László harsonaművész közreműködésével.
Jazz/World irodalom

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.