Jazz/World

Ez a szaxofonos zenében fogalmazta meg feminista kiáltványát

2018.06.29. 16:00
Ajánlom
Roxy Coss női jazzszaxofonos egy olyan jazzalbumot jelentetett meg, ami szavak nélkül beszél a nők helyzetéről, megítéléséről.

A Seattle-ben, feminista művészcsaládba született szaxofonos New York-ba költözve vált ismert alakjává a jazzéletnek, ahol viszonylag korán bemutatkozott nem csak mint zenész, de mint női aktivista is – amit természetesen zenéjében is témává tett. Ahogy egy interjúban mesélte,

hamar megelégelte, hogy a legtöbben azt jegyezték meg vele kapcsolatban, hogyan néz ki a színpadon, hogy „mekkora a tüdőkapacitása”, illetve gyakran kapott olyan megjegyzéseket, hogy „szexi és még játszani is tud”.

Valószínűleg ezért is hozta létre a Women in Jazz Organisation (WIJO) nevű szervezetet 2016-ban, amiben benne volt a Trump nőkkel szembeni politikájára adott válasz is. Előző két albumába, a Restless Idealism (Origin, 2016), és a Chasing the Unicorn (Posi-Tone, 2017) címűbe is belefogalmazta már a zene nyelvén, amit a jelen társadalmáról gondol. Most azonban a #meetoo kampány után debütált új albumát, a The Future is Female (Posi-Tone, 2018) tíz kompozícióját minden eddiginél direktebben ennek a témának szentelte.

Már a borító is beszédes, amin Tomb Raiderre hajazó militarista felszerelésben áll, sugallva az erőt, kezében sajátos fegyverével, a szaxofonnal.

Hogyan tudta kifejezni gondolatait, érzéseit, ha egy instrumentális albumról beszélünk? – kérdezhetnénk. Elsősorban a címadásokkal, és három fő hangszere – a tenorszaxofon, a szopránszaxofon és a basszusklarinét – hangjának megszemélyesítésével, valamint a dalok ritmikai és melodikus felépítésével. Az album alapvetően a straight-ahead, és a hard swing határozottságát és keménységét a post-bop érzékenységével vegyíti, és sokszor agresszív, komor szerzeményeket tartalmaz. A Females Are Strong As Hell könyörtelen tempóját például mintha a nőkben összegyűlt belső feszültség táplálná, miközben a #MeToo címűben a basszusklarinét légies, lágy hangja fejezi ki a női nem esendőségét és áldozatszerepét. Ugyanakkor a Nasty Women Grab Back című kompozícióban szopránszaxofonon játszik, amin saját bevallása szerint sokkal rugalmasabbnak érzi magát, mint a többi hangszeren, és a zenéje ennek megfelelően, megállíthatatlanul felesel hallgatójával.

Az album hátterében személyes élmények és más nőkkel folytatott beszélgetések állnak, köztük olyanok, akiket akár saját jazz mentoraik is bántalmaztak, zaklattak, verbálisan vagy fizikálisan, esetleg – ami mindennaposnak számít – finom eszközökkel manipuláltak. Coss irántuk érzett szolidaritását fejezi ki hangokkal ezen az albumon.

A lemezbe ide kattintva tud belehallgatni. 

 

 

 

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Kapcsolódó

Hol vagytok, elismert, női, hangszeres jazz-zenészek?

Aligha vannak. Erre a felismerésre alapozva írt nyílt levelet és indított petíciót „We Have Voice” címmel a 66 éves női bőgős, Joëlle Léandre, miután 2017-ben az összes kategória összes jelöltje férfi volt a „francia Grammy”-n.

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

Gondolkodott már azon, hogy hol vannak a nők a jazzből? Persze énekeseket találunk szép számmal, akik csodás ruháikban tündökölnek, hangjukkal formálnak íveket, miközben kiváló férfizenészek csillogtatják meg improvizációs készségüket a háttérben. De míg a klasszikus zenében már-már egyértelmű a nők jelenléte, addig a jazzben fel sem tűnik a hiányuk a hangszeres zenészek közül. Most mutatunk tíz olyan női instrumentális jazz-zenészt, akik nélkül unalmasabb és szegényebb lenne a világ.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Plusz

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.
Színház

Bodolay Géza vezetheti az SZFE Színházművészeti Intézetét

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is vezető rendező Bagossy Lászlót váltja az intézetvezetői poszton – írta meg a HVG.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.