Jazz/World

"Ez a zene azoknak szól, akik nyitottak"

2016.08.21. 08:43
Ajánlom
Idén tizenkettedszer kerül sor a kortárs improvizatív zenék egyik legfontosabb hazai fesztiváljára, az Újbuda Jazz Fesztiválra. Szeptember elseje és hatodika között olyan fellépők játszanak majd a MU Színházban és az A38 Hajón, mint az európai free jazz legkiemelkedőbb alakja, Peter Brötzmann vagy a chilei kozmikus-pszichidelikus színtér alapzenekara, a Föllakzoid. Akik előtt a hazai kísérleti jazz-noise-posztrock banda, a makrohang játszik majd. Gyányi Marcell basszusgitárossal beszélgettünk.
Gányi Marcell

Gányi Marcell

- “Jazz for metalheads”, kezdetben így definiáltátok a stílusotokat – mit jelentett ez akkoriban és mennyire érzitek még aktuálisnak?

- Sokszor feltettük már magunknak is a kérdést, de nem hiszem, hogy ezt a szöveget el fogjuk hagyni. Még mindig aktuális, ha úgy értelmezzük, hogy ez a zene azoknak szól, akik nyitottak bármire. 

- Mennyire formálta át a zenéről alkotott elképzeléseiteket, a stílusotokat az, hogy a trióból ketten is a jazztanszakon tanulnak? Milyen zenészek, zenekarok hatottak rátok a legjobban?

- Az jazz-tanszakon eltöltött évek alatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk. Kaptunk egyrészt egy technikai felkészültséget, ami nagyon jól jön a koncerteken és a dalírásnál, megismerkedtünk egy csomó emberrel, kipróbáltuk magunkat különböző zenekarokban, és rájöttünk, hogy ki az, akinek át tudjuk adni a gondolatainkat és ki az, akinek nem. Szerencsésnek érezzük magunkat, hogy megtaláltuk egymást.

Ami a hatásokat illeti: Mindannyian szeretjük a Beatles-t és Coltrane-t is, de mostanában olyan előadók vannak ránk hatással, mint az Unkown Mortal Orchestra, a Tame Impala, Colin Stetson, Toro y Moi, a Beak vagy a Badbadnotgood.

- Mind a három tag játszik más zenekarokban is, vagy van szólóprojektje. Hogy érzitek, mennyire hoztok át inspirációkat ezekből a projektekből? Mik az előnyei a “soklakiságnak”?

Az egyik előnye, hogy makrohang koncert után mindig rájövünk, hogy mennyire jó ezt együtt csinálni és olyankor minden probléma kicsit homályossá válik.

Egyébként nyilván hatással van ránk, amiben benne vagyunk. Mostanában például a lemez felvétele miatt nagyon inspirál minket Tomival Gergő hozzáállása, aki egyfajta producerként tervezi meg a lemez hangzását, és próbálja meg átadni az elképzeléseit.

- Több interjúban is azt nyilatkoztátok, hogy az egyik legjobban az foglalkoztat titeket, hogy a dob-gitár-basszusgitár felállásból mit lehet kihozni hangszerelésileg. Hol tartotok most ebben a felfedezésben?

- Az első nagylemezünkre olyan dalok kerülnek majd fel, amikben a három hangszernek nincs fix alá-fölérendeltségi viszonya. Ezen körülbelül két és fél évet dolgoztunk és mindannyian nagyon büszkék vagyunk a megírt anyagra. Más kérdés, hogy ezután hova fogunk mozdulni. Talán a következő szintet az fogja jelenteni, ha már a dalok megírása közben rögzítünk, és együtt próbáljuk meg elképzelni, formálni az adott szám hangzását és a kitalált hangzások hatnak majd a dalírásra. Bár ennél az anyagnál is csináltunk próbatermi felvételeket, de ezek a dalok azért akusztikusan, próbatermi körülmények között születtek, és amikor elkészültek, akkor vonultunk stúdióba.

- A tavalyi év végén májusra ígértétek az első lemezeteket, de azóta sem jelent meg. Maximalisták vagytok vagy más az oka a halasztásnak? Mit lehet már tudni a lemezről, miben más a MAXREBO-hoz képest?

- Elég érzékenyek vagyunk arra, mit adunk ki a kezünk közül, és ez különösen igaz az első nagylemezünkre. Mindannyian erre vagyunk eddig a legbüszkébbek ezért a lemez hangzását is szeretnénk még csiszolni. Mi úgy gondoljuk, hogy a MAXREBO-hoz viszonyítva sokkal érdekesebb hangszerelésű számokat írtunk, és már csak ezeket esik jól játszani, ezért a korábbi kislemezek anyagát nem is vesszük elő a koncerteken.

- Mekkora teret hagytok élőben az improvizációnak? Mennyire alakítja az aktuális hangzásotokat az, hogy milyen zenekarokkal léptek fel?

- Az improvizáció azért is fontos számunkra, mert azon keresztül ismertük meg egymást. A dalok most nem engednek meg akkora szabadságot, mint korábban, de nekünk ez az irány jön most be. Vannak persze szabadabb részek, sőt még hangszeres szólók is, de nem ezeken van a hangsúly. 

Inspiráló tud lenni, ha jó, számunkra is érdekes zenekar előtt lépünk fel, más érzés ilyenkor színpadra állni. Tavaly játszottunk például az Elektro Guzzi, Shigeto vagy a La Dispute előtt.

Makrohang

Makrohang

- Sokszor játszottatok már külföldön, másképp fogadják ott a zenéteket, mint itthon, vannak különbségek a közönség terén?

- A külföldi koncerteket kiemelt eseményként kezeljük, és ezt kapjuk vissza a szervezőktől és a közönségtől is. Általában véve elmondható, hogy jobban odafigyelnek rád, mert vendégként kezelnek. A közönség terén nagy különbséget nem tapasztaltunk még, de

azért az elég jó érzés, amikor kiabálják a számok címét Csehországban.

Egyébként úgy látjuk, hogy itthon és külföldön is azok az emberek járnak a koncertjeinkre, akik elég nyitottak arra, hogy sok mindent befogadjanak.

- Mit várhatunk 2016-ban a makrohangtól?

- Elsősorban a lemezünkre szeretnénk koncentrálni, és olyan egyedi hangzást találni neki, amivel mindhárman elégedettek leszünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Könyv

Könyvtáros osztag kutatja fel a könyveket, amikre csak halványan emlékeznek az olvasók

Előfordult már, hogy egyszerűen nem tudott kiverni a fejéből egy könyvet? Néhány részletére emlékezett, de a címre vagy a szerzőre egyáltalán nem. A New York-i Közkönyvtár a legképtelenebb esetekben is próbál segíteni.
Színház

„Egy fantasztikus korszaknak bukkantam a nyomára” – interjú Szikora Jánossal

Idén már hatodik alaklommal rendezi meg a Koronázási Szertartásjátékot a Vörösmarty Színház igazgatója. Az augusztus 18-i bemutató apropóján Szikora János beszélt a kezdetekről, az idei év újdonságairól és a darab nemzeti öntudatformáló szerepéről.
Vizuál

Banksy nem örült neki, hogy kiállítást rendeztek a műveiből az oroszok

A graffitiművész Banksy tudta és hozzájárulása nélkül rendeztek munkáiból kiállítást Moszkvában. A művész kifogásolta, hogy elveivel ellentétben a tárlat látogatóinak még fizetniük is kell, mint mondta, ő sohasem kérne pénzt az emberektől, akik látni akarják a képeit.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Jazz/World gyász

Elhunyt Aretha Franklin

76 éves korában elhunyt Aretha Franklin, a soul legendás királynője, akinél nyolc éve állapítottak meg rákot.
Jazz/World hír

Elhunyt a Keresztapában is szereplő jazzénekesnő

Morgana Kinget a legtöbben Don Vito feleségeként ismerik a Keresztapában. A Grammy-jelölt jazzénekesnő 87 évesen hunyt el.
Jazz/World ajánló

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg augusztusban!

Júliusban indult sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent vagy megjelenés előtt álló magyar és külföldi kiadványok közül. Augusztusi válogatásunk már jellemzően az őszi hangulatra készít fel bennünket.
Jazz/World örökség

Kitagadták az örökségből Jean-Michel Jarre-t

Filmzeneszerző édesapja mindent a negyedik feleségére hagyott, Jean-Michel Jarre és féltestvére, Stéphanie azonban nem nyugszanak bele a dologba.