Jazz/World

"Ez az egész egy halálos, komoly játék"

2017.12.06. 09:45
Ajánlom
Szakcsi Lakatos Bélát a Müpa a 2016/2017-es évad művészévé választotta, amit két nagy koncerttel ünnepel: alig másfél hónapja a jazz amerikai világsztárjaival lépett fel, december 10-ei műsorán pedig klasszikus zene és könnyűzene is szerepel. Sokoldalúságról, frissességről és operaírásról is faggattuk őt.

- Elsősorban jazz-zenészként ismerik Önt, de számos műfajban alkotott már a musicaltől a klasszikus zenéig. Honnan ered az a szerteágazó érdeklődés?

- Én ilyen vagyok. Már 1966-ban, amikor hazajöttem Nyugatról, hoztam magammal egy itthon akkor még ritkaságszámba menő lemezjátszót, amin felváltva hallgattam elektronikus zenét, Stravinskyt, Rolling Stonest, Beatlest és a legmodernebb jazzt, John Coltrane-t.

A jazz-zenészek pedig csak néztek, hogy miért hallgatok Rolling Stones-t.

Mert szerettem, azért. Már akkor is bennem volt ez a sokrétűség. Azt gondolom, hogy egy jazz-zenésznek először meg kell tanulnia jól a mainstream jazz nyelvét, a bebopot, de aztán nem szabad ebben megragadni.

Szakcsi Lakatos Béla

Szakcsi Lakatos Béla (Fotó/Forrás: Csibi Szilvia)

- Többek között az Ön nevéhez is köthető az ún. gipsy, vagy roma jazz kialakulása Magyarországon. Mit gondol, mi az oka, hogy rengeteg, kiváló roma származású jazz-zenészünk van?

- A rendszerváltás után a vendéglátóipar visszaszorulásával megszűnt a cigányzene, ami rengeteg roma család megélhetését adta. Mivel ezeknek az embereknek a vérében van a zene, nem hajlandóak mással foglalkozni, ezért megpróbálnak elhelyezkedni a klasszikus zenében, a popban és a legtöbben a jazzben.  A Zeneakadémia tele van cigány származású zenészekkel, mert tanulni akarnak. A jazz-zenészeknek pedig közel 60%-a roma származású, és nagyon sokan közülük világszínvonalon játszanak. Jack DeJonette mondta nekem nemrég:

Béla, 15 év múlva Európa jazzfővárosa Budapest lesz!”

Akkor csak néztem, de lassan igaza lesz. Jönnek ide Európából, Amerikából, és csodálkoznak, hogy nem csak a puszta, a paprika meg az operett országa vagyunk, hanem a jazzé is, és ebben nagy érdeme van a roma zenészeknek is.

- Ön mindig is igyekezett nyitottan közelíteni az aktuális zenei trendekhez. A jelenlegi zenei irányzatokkal mennyire akar lépést tartani?

- Nemrég pont azért alakítottam újjá a Rákfogó együttest Babos Gyulával, Kőszegi Imrével, Orbán Györggyel és Fekete-Kovács Kornéllal, mert a legújabb zenét akartam játszani,

azt, amit amit az amerikai feketék körülbelül tíz éve játszanak. Robert Glasper és csapata, vagy a dobos David Gilmore űzik most ezt az új irányzatot; ő például úgy dobolja ezt a nyolcados modern zenét, hogy életveszélyes! Vagy ott van a modern kori zenebohóc, Jacob Collier, aki ki sem jött a szobájából, és világsztár lett. Tőle fel is dolgoztuk a Hide away című slágert. Tehát figyelni kell ezeket a fiatal embereket, mert nagyon izgalmas dolgokat művelnek.

Jacob Collier elhozta a jövő zenéjét

Kapcsolódó

Jacob Collier elhozta a jövő zenéjét

A fiatal brit szupersztár koncertje az első perctől kezdve olyan volt, mint egy tudományos-fantasztikus film: tudjuk, hogy, amit látunk, akár meg is történhet, de nem hisszük el - csak tátott szájjal figyeljük az akciódús jeleneteket, miközben kicsit félünk is az ismeretlentől.

Rákfogó Együttes

Rákfogó Együttes (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

- Több, mint negyven éve játszik jazzt. Hogyan trenírozza magát arra, hogy mindig friss legyen az improvizáció és ne fusson bele önismétlésbe?

- Kétféle zenész van: van, aki panelekkel dolgozik, ami egy biztonságos út az improvizációban, de egy idő után unalmas, és a másik típus, aki felvállalja a valódi rögtönzéssel járó kockázatot. Én is ebbe a csoportba tartozom. Ezt a zenészt arról lehet felismerni, hogy bizonyos pontokon őt hallva olyan érzése van a nézőnek, hogy mindjárt összedől az egész improvizáció, de a végén mégis csodálatosan kitisztul a játék. Ez a klasszikus zenére is érvényes, annak ellenére, hogy ott leírt anyagról beszélünk: ha azt érzem, hogy nagyon be van gyakorolva a darab, akkor unatkozom.

Ha az előadó ott, helyben szüli meg a zenét -akár a tempó, dinamika szintjén-, akkor mindenki elájul. Ez az egész egy halálos, komoly játék.

- Ha jól tudom, régóta foglalkoztatja az operaírás gondolata. Ez a terve hol tart?

- Most kezdtem el írni a művet, kaptam rá támogatást is. Bibliai témához nyúltam: a tudás fája a központi motívum, így nem annyira opera lesz ez, mint inkább misztériumjáték, amihez Bolyki György írja a librettót. Ugyanakkor nem kifejezetten vallásos műnek szánom a darabot, engem az a gondolat foglalkoztatott, hogy miért választjuk mindig a rossz megoldást, amikor jól is cselekedhetnénk. A végén a darabot nyitva hagyjuk: szeretném, ha magától jutna arra a megoldásra a néző, hogy itt lenne az ideje a változtatásnak. Egyébként azt hiszem,

én leszek az első cigány származású ember, aki operát ír,

és az is biztos, hogy teljesen más operát írok, mint a klasszikus zenészek, mert a jazz felől jövök, és máshogyan gondolkodom.

- A december 10-ei koncerten mit hallhatunk majd?

- Ezen a koncerten a fiammal, Róberttel Bach c-moll versenymű két zongorára című művét adjuk elő, majd Kelemen Barnabással és Kokas Katalinnal játsszuk Bartók II. vonósnégyesét. Nagyon különleges lesz, hogy eredetiben halljuk tőlük a Bartók-művet, majd ugyanazokra a motívumokra improvizálok. A második részben Presser Gáborral játszom duóban, az énekes szólista pedig Falusi Mariann lesz.

Tulajdonképpen az emberiség zenéje a klasszikus zene, a jazz, a népzene és a popzene. Nincs más. Ebből most hármat fogunk nyújtani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Színház

Schilling Árpád: „Csak az áldozatok tudják leleplezni a tettest”

A budapesti Katona József Színház zaklatási ügye kapcsán tette közzé véleményét Schilling Árpád rendező közösségi oldalán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Különleges basszusharsonaversenyt mutat be a Modern Art Orchestra

Korb Attila a Modern Art Orchestra (MAO) alapító tagja, zenésze és zeneszerzője. Harsonajátéka az összes MAO lemezről és a koncertekről is ismerős lehet. Egy korábbi szerzői est alkalmával több saját szerzeményét és hangszerelését is volt szerencsénk bemutatni. Most azonban egy teljesen új concerto hangzik majd el, eredeti címe Concert for Bass Saxophone & Big Band.
Jazz/World klip

Dallal emlékeznek Fábián Julira zenésztársai

„Játsszuk azt, hogy csak úgy elbújtál / Dolgod van, csak nekünk nem szóltál...” A Földrevaló című dalban a Konyha együttes mellett olyan előadók szerepelnek, mint Palya Bea, Rúzsa Magdi és Lábas Viki.
Jazz/World interjú

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Jazz/World ajánló

"Akusztikusan zenélni a legszebb dolog"- Dresch Mihály és formációi Kolozsváron és a Fonóban

Dresch Mihály 'húros' formációjával november 29-én Kolozsváron, legendás Dresch Quartetjével pedig november 30-án a budapesti Fonóban lép fel. VIDEÓ!
Jazz/World

Novák Péter és az Etnofon újra a Fonóban

A Fonó Budai Zeneházban tartott nagysikerű nyilvános főpróba és a hat állomásos nyári turné után november 16-án 21 órától újra a Fonóban ad koncertet a Novák Péter és az Etnofon zenekar.