Jazz/World

Ez az ember fogja megváltani a jazzt

2015.05.24. 13:55
Ajánlom
Legalább is ezt mondják róla a kritikusok. Az viszont már egészen biztos, hogy Kamasi Washington közel háromórás albumát most egy darabig nagyon nehéz lesz felülmúlni – és nem csak a zene miatt.

Persze kérdés, hogy meg kell-e váltani a jazzt, műfajként szüksége van-e a nagyvonalú gesztusokra, vagy köszöni szépen, jól elvan anélkül is.  Az azonban biztos, hogy a jazzről való közbeszédet folyton átszövi valami gyászkeretes ború, mintha halotti beszéddel szeretnénk magasztalni legjobb barátunkat, aki akár sokra is vihette volna, ha éppenséggel valaha kimozdul a sötét szobájából, és kezébe veszi sorsát. A jazz persze nem haldoklik, csak épp néhány évtized alatt radikálisan megváltozott a közönsége - és ezzel együtt a szerepe is.

A most harmincnégy éves szaxofonista-zeneszerző Washingtonnak a The Epic c. albumával az utóbbi évek egyik legnagyobb jazz-durranását sikerült véghezvinnie, a sikerének egyik titka pedig minden kétséget kizáróan a türelem volt. Csak viszonyításképp: Miles Davis, számtalan lemezzel a háta mögött, ennyi idősen adta ki a Kind of Blue-t, Coltrane-nek pedig már csak alig hat éve volt hátra.  Emberünk ezzel szemben eddig összesen három saját, független kiadónál megjelentetett szólólemezt tudhat magáénak, ám nem is ezek tették igazán fontossá őt az utóbbi időszakban.

Washington az elmúlt évek legfontosabb könnyűzenei lemezein működött közre. Dolgozott az elektronikában utazó amerikai producer, Flying Lotus - akinek nagy-nagynénje maga Alice Coltrane volt - tavaly októberben megjelent, free jazz alapokra felépített You're Dead albumán. Turnézott Snoop Dogg-gal, akinek nevét jó eséllyel első ízben írták le most ezen az oldalon, és játszott a Kendrick Lamar eladási listákat vezető hip-hop albumán, a To Pimp a Butterfly-on. És bár lényegében soha nem maga Washington aratta le a babérokat, egyetlen kritika sem mulasztotta el kiemelni a nevét.

Nem véletlen tehát, hogy a május elején napvilágot látott The Epic, amolyan elégtételként, minden pillanatában Washingtont állítja középpontba - elég csak a meglehetősen szuggesztív albumborítóra, vagy épp a szerénységgel aligha vádolható címadásra gondolni. Utóbbi értelmet csak akkor nyer, ha az ember egy ültő helyében próbálja meg végighallgatni a lemez masszív három óráját. Lényegében képtelenség. Bár azok közé a végtelenül organikusan építkező lemezek közé tartozik, amelyeknek nincs igazán kiemelhető gyenge pontja vagy üresjárata, az egyes tételek hangvételükben a Coltrane-hommage-októl a big band hangzáson át a melankólikus vokális darabokig ívelnek, nem egyszer olyan kis kitérőkkel, mint Debussy Clair de Lune átdolgozása. Aki ezt a stílusában sokszor heterogén, összességében mégis egységes építményt képes szünet nélkül, koncentráltan végigcsodálni, annak magának is illene elgondolkodnia a zenei pályán. Esetleg a zenekritikusin.

Csak találgatni lehet, hogy vajon a mostanihoz hasonló páratlan visszhang övezte volna-e a The Epic megjelenését akkor is, ha Washington nem a könnyűzene irányából érkezik a jazz élvonalába. Egyvalami azonban biztos: jelen pillanatban a legfontosabb popzenei oldalak elemezik az albumot, Youtube-videókban méltatják Washingtont - és egy pillanatra úgy tűnik, hogy a jazz rétegzenéből ismét közüggyé tudott válni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Milyen tempóban játsszuk a Kilencedik szimfóniát?

Őrületesen gyors Kilencediket játszott az Óbudai Danubia Zenekar a Zeneakadémián, egy órán belül végeztek a szimfóniával. Beethoven nem forog a sírjában, sőt, valószínűleg ezzel lenne elégedett.
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Klasszikus

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Jazz/World gramofon

Szakcsi Lakatos Béla életműdíjat kap a Gramofontól

A Gramofon - Klasszikus és Jazz zenei folyóirat kritikai szekciójában legjobbnak értékelt lemezeket díjazzák a Várkert Bazárban, az öt kategóriadíjon kívül két különdíjat is kiosztanak.
Jazz/World ávéd jános

Ávéd János a lélek gyümölcséből szemezget új albumán

A szaxofonos, zeneszerző és zenetanár Ávéd János saját szerzeményeiből készült, The Fruit of Spirit című lemezét mutatja be a Modern Art Orchestrával és két vendégével február 17-én, a BMC Nagytermében.
Jazz/World hír

Újabb Miles Davis-portréfilm van kilátásban

Quincy Troupe Jr. 2002-ben megjelent Miles and Me című könyve alapján készül a film, ami a barát és munkatárs szemszögéből mutatja be a korszakalkotó trombitást.
Jazz/World kvíz

Kvíz: Mennyit tudsz a jazzről?

Összeállítottunk egy kérdéssort, hogy letesztelhesd, mennyire vagy otthon az amerikai, európai és magyar jazz múltjában és jelenében! A kérdések többségére megtalálod a választ a Fidelio cikkeiben.