Jazz/World

Ez az ember fogja megváltani a jazzt

2015.05.24. 13:55
Ajánlom
Legalább is ezt mondják róla a kritikusok. Az viszont már egészen biztos, hogy Kamasi Washington közel háromórás albumát most egy darabig nagyon nehéz lesz felülmúlni – és nem csak a zene miatt.

Persze kérdés, hogy meg kell-e váltani a jazzt, műfajként szüksége van-e a nagyvonalú gesztusokra, vagy köszöni szépen, jól elvan anélkül is.  Az azonban biztos, hogy a jazzről való közbeszédet folyton átszövi valami gyászkeretes ború, mintha halotti beszéddel szeretnénk magasztalni legjobb barátunkat, aki akár sokra is vihette volna, ha éppenséggel valaha kimozdul a sötét szobájából, és kezébe veszi sorsát. A jazz persze nem haldoklik, csak épp néhány évtized alatt radikálisan megváltozott a közönsége - és ezzel együtt a szerepe is.

A most harmincnégy éves szaxofonista-zeneszerző Washingtonnak a The Epic c. albumával az utóbbi évek egyik legnagyobb jazz-durranását sikerült véghezvinnie, a sikerének egyik titka pedig minden kétséget kizáróan a türelem volt. Csak viszonyításképp: Miles Davis, számtalan lemezzel a háta mögött, ennyi idősen adta ki a Kind of Blue-t, Coltrane-nek pedig már csak alig hat éve volt hátra.  Emberünk ezzel szemben eddig összesen három saját, független kiadónál megjelentetett szólólemezt tudhat magáénak, ám nem is ezek tették igazán fontossá őt az utóbbi időszakban.

Washington az elmúlt évek legfontosabb könnyűzenei lemezein működött közre. Dolgozott az elektronikában utazó amerikai producer, Flying Lotus - akinek nagy-nagynénje maga Alice Coltrane volt - tavaly októberben megjelent, free jazz alapokra felépített You're Dead albumán. Turnézott Snoop Dogg-gal, akinek nevét jó eséllyel első ízben írták le most ezen az oldalon, és játszott a Kendrick Lamar eladási listákat vezető hip-hop albumán, a To Pimp a Butterfly-on. És bár lényegében soha nem maga Washington aratta le a babérokat, egyetlen kritika sem mulasztotta el kiemelni a nevét.

Nem véletlen tehát, hogy a május elején napvilágot látott The Epic, amolyan elégtételként, minden pillanatában Washingtont állítja középpontba - elég csak a meglehetősen szuggesztív albumborítóra, vagy épp a szerénységgel aligha vádolható címadásra gondolni. Utóbbi értelmet csak akkor nyer, ha az ember egy ültő helyében próbálja meg végighallgatni a lemez masszív három óráját. Lényegében képtelenség. Bár azok közé a végtelenül organikusan építkező lemezek közé tartozik, amelyeknek nincs igazán kiemelhető gyenge pontja vagy üresjárata, az egyes tételek hangvételükben a Coltrane-hommage-októl a big band hangzáson át a melankólikus vokális darabokig ívelnek, nem egyszer olyan kis kitérőkkel, mint Debussy Clair de Lune átdolgozása. Aki ezt a stílusában sokszor heterogén, összességében mégis egységes építményt képes szünet nélkül, koncentráltan végigcsodálni, annak magának is illene elgondolkodnia a zenei pályán. Esetleg a zenekritikusin.

Csak találgatni lehet, hogy vajon a mostanihoz hasonló páratlan visszhang övezte volna-e a The Epic megjelenését akkor is, ha Washington nem a könnyűzene irányából érkezik a jazz élvonalába. Egyvalami azonban biztos: jelen pillanatban a legfontosabb popzenei oldalak elemezik az albumot, Youtube-videókban méltatják Washingtont - és egy pillanatra úgy tűnik, hogy a jazz rétegzenéből ismét közüggyé tudott válni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Zenés színház

Nem hajlandó örmény énekesnővel énekelni az azeri tenor, illetve dehogynem, semmi baja vele

Sok mindent nem tudunk biztosan, mivel mindenki másra mutogat. És már az örmény külügy is megszólalt a témában.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.
Vizuál

A mádi Rákóczi-kúriában Erhardt Gábor építésszel

A Partitúra zempléni adásában a stáb ellátogatott a mádi Rákóczi-kúriába, lenyűgözve sétáltak az évszázados falak között. Az épület átalakításának és bővítésének tervezőjét, Erhardt Gábort Tokaj-hegyalja építészeti hagyományairól kérdeztük.
Klasszikus

Gustavo Dudamel folytatja Los Angelesben

Újabb négy évre meghosszabbították a szerződését a Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar élén, 2026-ig maradhat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.
Jazz/World fesztivál

Négy magyar zenekar lép fel az Eurosonic Fesztiválon

A Bluebay Foxes, a Harmed, a Qualitons, valamint Devil's Trade képviseli Magyarországot a napokban zajló Eurosonic Fesztiválon, Európa legfontosabb showcase fesztiválján és konferenciáján a hollandiai Groningenben.
Jazz/World Rock & Roll

Whitney Houston az egyetlen nő, aki idén bekerül a Rock & Roll Hírességeinek Csarnokába

Az idei új beiktatandók között szerepel még a T. Rex, a Depeche Mode, Notorious B.I.G., a Nine Inch Nails és a The Doobie Brothers is. A Rock & Roll Hírességek Csarnokába azok kerülhetnek be, akik több mint 25 éve adták ki első albumukat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Wolfgang Dauner jazz-zongorista

A német jazz egyik meghatározó „apafigurája” 84 éves volt. Egyaránt alkotott rádiónak, televíziónak, operaháznak, és persze saját jazzegyütteseinek.
Jazz/World ajánló

Melis László emléke előtt tiszteleg a MAO

Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző a Sörgyári capriccio Pepin bácsija által ihletett darabját is előadja január 18-án a Budapest Music Centerben a Modern Art Orchestra.